handdator

Visa fullständig version : Ekonomi som sambo


Johan O
2006-11-16, 16:29
Är i färd med att bli sambo för första gången i mitt liv och har lite funderingar som jag hoppas kollo kan hjälpa mig med.

En ack så fin tjej ska som sagt flytta in i min lägenhet och jag undrar lite om hur man ska fördela det här med ekonomin. Kan börja med att säga att jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som tjejen eftersom hon bara är timanställd just nu.
Iallafall, vi har väl tänkt ungefär så här:

Jag står kvar som ensam ägare på bostadsrätten och betalar lånet på den. Vi delar på hyran och elen.

Jag betalar bredbandet och hon betalar den fasta telefonen (Jag använder aldrig den). Det bör bli ungefär samma månadskostnad på dom två eftersom hon faktiskt använder telefonen ibland.;)

Vi betalar varsitt mobilabbonemang.

Maten har vi sagt att vi ska försöka dela på också, där jag kommer få köpa lite mer eftersom jag ju äter mer.:bumbi

Sen har jag en bil som hon har fri (nästan) tillgång till och som jag betalar försäkring, skatt och bensin på.


Min fråga är nu om det verkar vettigt??? Ni som är rutinerade sambos, ser det bra ut? Kom med synpunkter!
Jag vill gärna betala mer och inte snåla eftersom jag tjänar så mycket bättre just nu. Är det dumt tro? Eller SKA man dela på allt "bara för att" liksom?
Är jag snål?

Kan tillägga att vi båda kommer tjäna på detta eftersom hon idag har en egen lägenhet med mer än dubbla hyran jämfört med den halvan hon betalar hos mig.

MasterChief
2006-11-16, 16:40
Beror ju helt på hur "allvarligt" det är. Jag föredrar att köra delad ekonomi rakt av. Att gräla om pengar är det värsta jag vet.

jenny
2006-11-16, 16:53
Tycker inte man kan säga något generellt. Det måste kännas rätt för er. Jag och min sambo skriver upp alla räkningar som gäller oss båda i ett excelark och när någon (min sambo) har betalat mycket mer räkningar än den andre (jag) så sätter den andre (jag) in pengar på den andres (min sambos) konto för att balansera upp det.
För övrigt har vi skiljd ekonomi. Jag har svårt för det där när man sätter in allt på ett konto och sedan delar på allt. Dels så vill jag känna att jag har mina egna pengar och dels vill jag kunna spendera dem på prylar utan att känna att skuld för att jag spenderar dem på något som "vi" inte behöver. Men detta system vilar på att vi båda har inkomster och relativt lika inkomster. Om han skulle tjäna mycket mer än mig och ville att vi skulle göra en massa dyra saker så hade vi ju inte kunnat dela rakt av.

coxie
2006-11-16, 16:54
Tänk på att inte en person betalar för alla inköp ni gör efter att ni blivit sambos. Om det tar slut (tyvärr kan det hända, och inte helt fel att skydda sig) så ska allt som införskaffas efter ni blivit sambos delas rakt av. Inte kul om du då bränt stora delar av dina sparpengar på säg nya möbler och sedan får hon plocka hälften.

larre
2006-11-16, 16:54
Låter som en bra uppdelning, speciellt för henne. Men du kan knappast begära att hon ska pynta för bilen eller för lånet på lägenheten(räntan ska du inte låta henne betala).
Jag och min sambo har samma uppdelning sånär som att hon betalar räntan på bostadsrätten och jag betalar för min bil som hon får använda.
Vid mat-inköp så sparar vi alla kvitton när vi handlar gemensam mat och skriver då vårt namn på kvittot, så har vi en avräkning i slutet av månaden.

Kul att du tjänar mycket och har det bra på de planet. Det är kul att bjuda och vara snäll men akta dig lite bara så att hon inte börjar se det som en vana att du betalar.

MacLeod
2006-11-16, 16:55
En bra idé som kan fungera, är att prata med sin partner om hur man ska gå tillväga. Skriv en lapp först, och ta upp dom viktigaste bitarna du brinner för. Sen kan du försöka framföra dina förslag som frågor, vilket i sin tur kanske generar svar.

Så där kan det hålla på ett tag, men inte längre än 20 min.

MasterChief
2006-11-16, 16:58
Låter jobbigt med avräkningar och dylikt. Eftersom jag är ihop med den jag älskar så ser jag att mina pengar är lika mycket hennes. När det gäller personlig shopping så har man då ansvar mot sin familj och handlar med sunt förnuft.

larre
2006-11-16, 17:01
Låter jobbigt med avräkningar och dylikt. Eftersom jag är ihop med den jag älskar så ser jag att mina pengar är lika mycket hennes. När det gäller personlig shopping så har man då ansvar mot sin familj och handlar med sunt förnuft.
Jo det är juh fint att se det så.. Men det är nog lätt att den ena betalar mer än den andra eller att den ena bränner pengar så något som den andre inte är intresserad av. Sen när den som bränt mest pengar dumpar den som har blivit av med alla pengar så blir nog den dumpade, fattiga personen ganska ledsen/förbannad.

SHiiit så barnsligt skrivet det blev nu =(

jenny
2006-11-16, 17:03
Låter jobbigt med avräkningar och dylikt. Eftersom jag är ihop med den jag älskar så ser jag att mina pengar är lika mycket hennes. När det gäller personlig shopping så har man då ansvar mot sin familj och handlar med sunt förnuft.

Det passar säkert för vissa. För min arbetskamrat t.ex. där de bara har hennes inkomst så måste de ju dela allt. Sedan finns en del som varje månad handlar till sista kronan är borta (som mitt ex). Där skulle jag inte vilja ha gemensam ekonomi (vilket vi inte hade heller).

Johan O
2006-11-16, 17:08
Vi HAR pratat om detta och tycker båda det låter bra. Tänkte bara kolla av först så man inte var helt ute och cyklade...
Hon kommer som jag skrev INTE betala något på vare sig räntan eller lånet på lägenheten.

Är inte så noga med matkvitton och så heller. Känner att jag har det såpass bra att jag inte behöver sura om jag handlat mat för 300kr "för mycket" nån månad. Det jämnar säkert ut sig.

Möbelinköp och så kommer vi nog försöka dela hyffsat på, även om hon hellre handlar på Jysk och jag på lite dyrare ställen, så jag antar att jag får vara beredd på att betala endel på det planet för att slippa ha jyskmöbler i hela huset. Men det den smällen får jag ta.*whistle*

Gemensam ekonomi tror inte jag heller på. Möjligtvis om man skaffar barn. Men jag tror ändå inte det kommer bli gnabb om pengar, hon är väldigt ekonomisk av sig och jag har det bra redan nu som ensamstående. Så jag tror och hoppas ekonomin kommer bli ett av våra mindre problem.

Handcuff
2006-11-16, 17:19
Låter mycket vettigt :thumbup:

shut teh face
2006-11-16, 17:22
Jag/vi kör iaf så att vi delar på hyran, bredband, telefoni, tv-avgifter.
Eget på mobil. Hon får stå för sin bil, jag betalar halva bensinen (då jag oftast åker med ;)).

Ang. mat så delas den, specifik summa från båda sätts in på ett konto med kort kopplad till, det så kallade matkortet. :D

Om jag vill köpa något köper JAG det, om hon vill köpa något så köper HON det.

Det där med saker man inhandlat tillsammans är väldigt knepigt. *popcorn*

Nina L
2006-11-16, 17:34
Ni kan ju dela 40/60 på allt utom bil (din krej) och teleföner (vars en). Men visst, jag tycker att det ser helt ok ut.

Karl_alfred
2006-11-16, 17:42
50/50!

Slartibartfast
2006-11-16, 17:43
Orka läsa tråden, men säg ALLTID NEJ till gemensam ekonomi.

Johan O
2006-11-16, 17:48
50/50!

Jag kommer känna mig som världens största snåljåp om jag skulle föreslå detta.

Dnepr
2006-11-16, 17:49
Jag kommer känna mig som världens största snåljåp om jag skulle föreslå detta.

Klart att du inte ska föreslå det när du tjänar såpass mycket mer.

mangemani
2006-11-16, 17:56
skild ekonomi är nog det bästa.
då kan det ej bli gräl om pengar eller liknande samt att man ej har några begränsningar utan kan göra det man vill för sina EGNA pengar som man själv har tjänat ihop.

hyran,elen,bredband osv kan man ju självklart dela på(eftersom man båda använder sej uav det),men mat,fritids saker osv,det ska man ju självklart INTE dela på(om man nu inte vill bjuda dvs,men det är en annan sak).

så skulle jag ha gjort iaf..aldrig att någon ska få leva på mina egna pengar.
har man familj och typ 1-2 barn,då blir det en annan sak dock,då får man nog tänka om,men men,nu är det ju inte det det handlar om här.

PowPow
2006-11-16, 18:03
Tyckte det lät ganska vettigt.

Jag och mina gamla sambo (vi hade samma inkomst) lade upp det som så att hon varje månad betalade hyran + alla räkningar och jag lade motsvarande belopp i en kassa som vi hade för gemensamma ändåamål (främst mat). Fanns där pengar kvar i kassa i slutet av månaden så brukade vi dela på det lite.. Kanske gå ut och käka, eller låta "familjekassan" betala för en utekväll, som egentligen brukade komma från våra egna fickor. Fungerade kanonbra under alla 3 åren!

Tror det är viktigt att vara överens om pengarna.. kan bli mycket jidder om det annars. Det lättaste sättet att slippa jidder är nog att hålla det skiljt, fast kanske gå ihopa med en "familjekassa". Äter den ene mycket mer än den andra så får man ju diskutera fram hur mycket emr denne ska lägga o.s.v.

Lucipha
2006-11-16, 19:06
Orka läsa tråden, men säg ALLTID NEJ till gemensam ekonomi.

+666! Det slutar aldrig bra.

JJ
2006-11-16, 19:48
Ditt förslag lät vettigt, kör på det.

Biceps
2006-11-16, 20:05
Dela gemensamma utgifter, javisst. Tycker det låter bra.

Helt gemensam ekonomi hade fan knäckt mig, skulle kännas som att vara inlåst. Den som då tjänar minst måste ju dessutom känna sig som en prostituerad... och golddiggers nej tack

mangemani
2006-11-16, 20:12
Dela gemensamma utgifter, javisst. Tycker det låter bra.

Helt gemensam ekonomi hade fan knäckt mig, skulle kännas som att vara inlåst. Den som då tjänar minst måste ju dessutom känna sig som en prostituerad... och golddiggers nej tack

+1

Bronkitkorv
2006-11-16, 20:35
Låter jobbigt med avräkningar och dylikt. Eftersom jag är ihop med den jag älskar så ser jag att mina pengar är lika mycket hennes. När det gäller personlig shopping så har man då ansvar mot sin familj och handlar med sunt förnuft.
Mycket klokt skrivet.. jag tjänade mycket mer än min fru gjorde i början men har aldrig gnällt över det...jag hade iofs inga dyra saker heller..