handdator

Visa fullständig version : Mark i "nakna" lår


Timme
2006-11-16, 12:09
Är det svårare för er att låsa ut i marklyft i tävlings utrustning där man har "nakna" lår med endast talk på jämfört med marklyft med shorts/träningsbyxor?

Jag tänker på friktionen som uppstår mellan stången och låren.

Jag körde mark i onsdags med korta shorts. Då hade jag inget talk på låren. Det uppstod stor friktion mellan stången och låren i utlåsningen och det blev mycket svårare än vad det är i mina längre träningshorts.

det gör nästan ont att dra stången mot låren. Jag hoppas att talket gör att stången glider lättare upp för låren.

sweetkarolina
2006-11-16, 12:15
mm, det brukar kännas som det är trögre att dra med nakna ben, men rikligt med barnpuder fixar det problemet.

Timme
2006-11-16, 13:55
mm, det brukar kännas som det är trögre att dra med nakna ben, men rikligt med barnpuder fixar det problemet.


Så mycket barnpuder är svaret. Blir draget lika "lätt" för dig med mycket barnpuder som med träningsshorts eller kommer det alltid vara lite svårare med nakna ben + puder?

Tacl för ditt svar!

O.W.
2006-11-16, 14:02
Optimala träningsbyxorna i mark ska vara gjorda av WCT, det glider bra.

På tävling självklart barnpuder så ska inte frikionen vara något problem. Gör bara inte misstaget som jag sett ibland att få barnpudret på händerna. Minns speciellt en kille från Nya Zeeland som gjorde sin dans innan marklyftet och då ingick det att slå sig själv på låren...han kom inte långt innan greppet svek:smash:

Pinglan
2006-11-16, 15:56
Så mycket barnpuder är svaret. Blir draget lika "lätt" för dig med mycket barnpuder som med träningsshorts eller kommer det alltid vara lite svårare med nakna ben + puder?

Tacl för ditt svar!
Jag tycker det glider mycket lättare när man kör med nakna ben+puder jämfört med träningsbyxor. Första gången jag provade barnpuder fick jag en chock, stången gled upp som om man smort in låren med såpa. Jag använder aldrig puder på träning även om jag kör tunga lyft, bättre att spara det som bonus på tävling.

Självklart måste man akta så man inte får det på fingrarna som Olof också skrev.

Timme
2006-11-16, 17:38
Optimala träningsbyxorna i mark ska vara gjorda av WCT, det glider bra.

På tävling självklart barnpuder så ska inte frikionen vara något problem. Gör bara inte misstaget som jag sett ibland att få barnpudret på händerna. Minns speciellt en kille från Nya Zeeland som gjorde sin dans innan marklyftet och då ingick det att slå sig själv på låren...han kom inte långt innan greppet svek:smash:


Jag tycker det glider mycket lättare när man kör med nakna ben+puder jämfört med träningsbyxor. Första gången jag provade barnpuder fick jag en chock, stången gled upp som om man smort in låren med såpa. Jag använder aldrig puder på träning även om jag kör tunga lyft, bättre att spara det som bonus på tävling.

Självklart måste man akta så man inte får det på fingrarna som Olof också skrev.


Fy vad bra! Nu blir jag glad :D Barnpuder i massor komemr det att bli :)
Ännu goare att få höra att stången gled t o m mycket bättre med nakna lår + puder! Super bra :) Men det sparar man ju som ess/bonus för tävlingar.

Edit, Inget puder på händerna!

Erik__
2006-11-16, 17:41
wtf är det lättare i byxor? jag trodde den skulle fastna i byxbenen om de tjorvar ihop sig haha, måste prova nån dag.

Timme
2006-11-16, 18:14
wtf är det lättare i byxor? jag trodde den skulle fastna i byxbenen om de tjorvar ihop sig haha, måste prova nån dag.

Det är alltså lättare i byxor jämfört med nakna lår UTAN barnpuder. Med barnpuder så tyckes det inte vara lättare :)

jwzrd
2006-11-16, 18:16
Hmm, stången nuddar inte mina lår innan jag dragit färdigt typ.

Fantomen
2006-11-16, 18:41
Hmm, stången nuddar inte mina lår innan jag dragit färdigt typ.

Och jag som alltid hört att man ska dra mot benen...

polaren
2006-11-16, 18:56
Och jag som alltid hört att man ska dra mot benen...

Man ska dra stången så nära kroppen som möjligt, men det passar nog inte alla, iaf inte när man kommit över knäskålarna. Drar man stången längs låren innan man har skjutit fram höften så finns det risk för röd lampa på tävling (om man lägger stången på låren).

Fetknoppen
2006-11-16, 19:49
Ur en biomekanisk synvinkel så ska man dra stången mot låren. Så fort stången dras en bit ut från kroppen blir det tyngre att lyfta för involverade muskelgrupper. När jag drar marklyft utan långbyxor brukar jag bli blodig på benen, och så ska det vara. Ju närmare kroppen man drar stången ju bättre förutsättningar skapar man för att lyfta tunga vikter.

När man tar av sig långbyxorna kan man med fördel använda barnpuder. Jag brukar dock spara det till viktiga lyft, såsom maximala tävlingslyft.

Timme
2006-11-16, 20:49
Ur en biomekanisk synvinkel så ska man dra stången mot låren. Så fort stången dras en bit ut från kroppen blir det tyngre att lyfta för involverade muskelgrupper. När jag drar marklyft utan långbyxor brukar jag bli blodig på benen, och så ska det vara. Ju närmare kroppen man drar stången ju bättre förutsättningar skapar man för att lyfta tunga vikter.

När man tar av sig långbyxorna kan man med fördel använda barnpuder. Jag brukar dock spara det till viktiga lyft, såsom maximala tävlingslyft.


Härligt! Ganska coolt men läskigt det där med blodet men jag antar att de blir så när man reppar på viket som är 280+

jwzrd
2006-11-16, 20:51
Och jag som alltid hört att man ska dra mot benen...

Man ska vara närmare stången än jag är, jag drar "framåt" och kommer en bit ifrån mig. Det gör att jag med råstyrka kommer upp till tunga vikter eftersom jag är stark, men tekniskt når jag sen typ en tegelvägg. Jag ska fundera på det där och sen fråga en mycket duktig person.

Timme
2006-11-16, 21:52
Man ska vara närmare stången än jag är, jag drar "framåt" och kommer en bit ifrån mig. Det gör att jag med råstyrka kommer upp till tunga vikter eftersom jag är stark, men tekniskt når jag sen typ en tegelvägg. Jag ska fundera på det där och sen fråga en mycket duktig person.

Namn på duktig person? Styrkelyftare? Hemligt?

Fetknoppen
2006-11-16, 22:41
Härligt! Ganska coolt men läskigt det där med blodet men jag antar att de blir så när man reppar på viket som är 280+

Blodvitet har inget med träningsvikterna att göra utan bara med tekniken. Drar man stången kloss mot låren hela lyftet och tränar sumo med en ordentligt lettrad styrkelyftstång så börjar blodet rinna om man inte har långbyxor. Det spelar ingen roll om det ligger 100kg på stången eller 300kg. Drar man smalt så börjar man nog aldrig blöda eftersom man aldrig kommer i kontakt med stångens lettring.

petersson
2006-11-16, 23:34
Blodvitet har inget med träningsvikterna att göra utan bara med tekniken. Drar man stången kloss mot låren hela lyftet och tränar sumo med en ordentligt lettrad styrkelyftstång så börjar blodet rinna om man inte har långbyxor. Det spelar ingen roll om det ligger 100kg på stången eller 300kg. Drar man smalt så börjar man nog aldrig blöda eftersom man aldrig kommer i kontakt med stångens lettring.

Jag får alltid röda märken längs smalbenen. På tävlingen började det blöda litegrann från skinnet på knäskålen. Gjorde jag något generalfel i såna fall? :)

Timme
2006-11-17, 08:41
Blodvitet har inget med träningsvikterna att göra utan bara med tekniken. Drar man stången kloss mot låren hela lyftet och tränar sumo med en ordentligt lettrad styrkelyftstång så börjar blodet rinna om man inte har långbyxor. Det spelar ingen roll om det ligger 100kg på stången eller 300kg. Drar man smalt så börjar man nog aldrig blöda eftersom man aldrig kommer i kontakt med stångens lettring.

Ja just det. I sumostilen så går ju lettringen ständigt mot låren. Skönt att jag kör smalmark då :)

Timme
2006-11-17, 08:42
Jag får alltid röda märken längs smalbenen. På tävlingen började det blöda litegrann från skinnet på knäskålen. Gjorde jag något generalfel i såna fall? :)


Nej det gör du nog inte. Fetknoppen menar att man sällan börjar blöda på låren i smalmark. På knäna är det nog vanligt :)

petersson
2006-11-17, 09:13
Nej det gör du nog inte. Fetknoppen menar att man sällan börjar blöda på låren i smalmark. På knäna är det nog vanligt :)

Aha! Jag tänker alltid på hela benen när jag läser ordet lår, vet inte riktigt varför :)

Timme
2006-11-17, 09:35
Aha! Jag tänker alltid på hela benen när jag läser ordet lår, vet inte riktigt varför :)


:D

jwzrd
2006-11-17, 09:39
Namn på duktig person? Styrkelyftare? Hemligt?

Nej för tusan, jag har inga hemligheter så. Det jag menade var att jag helt enkelt kommer att be om råd, men allt har sin tid.

Timme
2006-11-17, 10:26
Nej för tusan, jag har inga hemligheter så. Det jag menade var att jag helt enkelt kommer att be om råd, men allt har sin tid.

Ja :D Jag var bara nyfiken på vem denne duktiga person var. :) Om det var någon man kände till så.

Säg gärna vad ni kom fram till!

jwzrd
2006-11-17, 10:28
Ja :D Jag var bara nyfiken på vem denne duktiga person var. :) Om det var någon man kände till så.

Säg gärna vad ni kom fram till!

Det finns ingen sådan person än. Det var jag som delgav lite planer bara. Just nu har jag andra saker som har högre prio.

stahlberg
2006-11-17, 10:31
Vi ska nog läraTimme använda barnpuder (talk kallar vi det i Finland), utan att han får av det på händerna. (Jag har alltid två "saltkar" med barnpuder i min väska, det ena ska jag ge till Timme på måndagen, när jag är i Oskarshamn).

bubbe
2006-11-17, 11:14
Pudret som finns på apoteket tycker jag dom har i föredömliga burkar, bara att peppra på och sen stryka ut med hjälp av matchare eller underarmarna.

Vid lyft som görs med markdräkt, så drar jag mycket mer mot låren än utan. Om puder inte används är det nästan omöjligt att låsa ut (på tunga vikter då naturligtvis)

Sumo har jag ingen åsikt om, eftersom jag inte vet hur man drar bra där.

(skulle behövas en markexpert på klubben)

Fetknoppen
2006-11-17, 12:51
Nej det gör du nog inte. Fetknoppen menar att man sällan börjar blöda på låren i smalmark. På knäna är det nog vanligt :)

Jag valde fel ord. Istället för lår menar jag ben, och då främst smalben. Uppe på låren börjar man nog sällan att blöda:)

Timme
2006-11-17, 14:01
Jag valde fel ord. Istället för lår menar jag ben, och då främst smalben. Uppe på låren börjar man nog sällan att blöda:)


Ah jag tänkte väl :D

En så länge har jag kommit lindrigt undan i mina mark med endast blåmärken på vardera smalben. Men det beror nog på smalmarkstilen.

Fetknoppen
2006-11-17, 21:25
Ah jag tänkte väl :D

En så länge har jag kommit lindrigt undan i mina mark med endast blåmärken på vardera smalben. Men det beror nog på smalmarkstilen.

Helt säkert har du förklaringen där. När man drar sumo blir det som sandpapper på smalbenen...det slipper en smalmarkare.

Timme
2006-11-24, 19:48
Jag måste bara skriva att jag rakade låren och drog sedan mark, utan barnpuder mot nakan ben. Rakningen gjorde susen och det gick som en dans att dra stången mot låren. Sedan kom barnpudret på och då gick det ännu lättare!

Dominance
2006-11-25, 20:18
Jag måste bara skriva att jag rakade låren och drog sedan mark, utan barnpuder mot nakan ben. Rakningen gjorde susen och det gick som en dans att dra stången mot låren. Sedan kom barnpudret på och då gick det ännu lättare!

Raka benen är väl lite extreme *mini*

Timme
2006-11-27, 08:06
Raka benen är väl lite extreme *mini*

Nej då, inte om man får ont i låren när man drar mot dem pga håret + att det hindrar än från att dra så mycket som man kan :)

Ryktigt soft att dra var det iaf!

petersson
2006-11-27, 08:19
Nej då, inte om man får ont i låren när man drar mot dem pga håret + att det hindrar än från att dra så mycket som man kan :)

Ryktigt soft att dra var det iaf!

Tsss erkänn nu att anledningen till rakniknen var att du är smygbyggare :)

Timme
2006-11-27, 09:20
Tsss erkänn nu att anledningen till rakniknen var att du är smygbyggare :)


Aldrig!

(skit också.. jag är avslöjad.... *mini* )