handdator

Visa fullständig version : Fett


Diana
2003-02-09, 16:36
ni som ketodeffat hur många gram(inte procent nu) fett åt ni om dagen o va va er vikt? sitter o försöker klura ut hur mkt fett ja bör äta om dagen för bästa möjliga ketosis:eating:

Diana
2003-02-09, 16:47
har hört 188g/dag rekommenderas för en 75kg person men en del säger ju att de måste vräka i sej så de nästan blir spyfärdiga för att komma upp i sitt rekommenderade näringsintag.. man vill ju inte råka äta för mycke fett så de blir motsatt effekt..nån som vet? eiseltuk kanske?:rolleyes:

Helen@
2003-02-10, 11:54
1 gram fett/kg torr kroppsvikt.

Hmmm....svårtolkat det där....ska försöka nysta upp det :)

Alltså, om du har din ungefärliga slutvikt klar för dig så är det så många gram fett/dag du bör äta........typ, vill väga 55 kg = 55 gram fett/dygn

Fråga, om jag förklarat som en kratta

//Helena

psyko_bob
2003-02-10, 12:14
Väger ca 100kg, jag äter ca 270gr fett, 200gr protein och 30gr kolisar på en CKD. Dricker mycket rapsolja, så jag har inga problem att få i mig det fett som krävs. Man kan aldrig äta för mycket fett på en ketodiet, det som man se upp med är för mycket kolisar och snabba vassleproteiner.

Nate
2003-02-10, 14:20
Originally posted by psyko_bob
Väger ca 100kg, jag äter ca 270gr fett, 200gr protein och 30gr kolisar på en CKD. Dricker mycket rapsolja, så jag har inga problem att få i mig det fett som krävs. Man kan aldrig äta för mycket fett på en ketodiet, det som man se upp med är för mycket kolisar och snabba vassleproteiner.


Varför ska man se upp med snabba vassleproteiner?

Nate
2003-02-10, 14:25
Originally posted by Helen@
1 gram fett/kg torr kroppsvikt.

Hmmm....svårtolkat det där....ska försöka nysta upp det :)

Alltså, om du har din ungefärliga slutvikt klar för dig så är det så många gram fett/dag du bör äta........typ, vill väga 55 kg = 55 gram fett/dygn

Fråga, om jag förklarat som en kratta

//Helena


Men blir itne det jättelite fett för en ketodiet?
Om vi säger att jag vill hamna på 63, ska jag då käka 63g fett (+126g protein och 20g kolhydrater)? Blir itne det ganska lite?

Helen@
2003-02-10, 15:18
För det första så är allting generellt och individuellt.......så, endast riktlinjer.......det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andra........

Man gör som Diana, ställer massor av frågor, försöker skaffa kunskap, både här och där och så får man prova sig fram......till slut så hittar man det som passar en bäst själv och det man själv tror på.........och det tar oftast några år och ett x antal dieter.......


Ang. Nate's proteinintag; (126 g) anser jag är alldeles för lite.......Jag rekommenderar (OBS! under strikt diet) 4 gram protein/kg torr kroppsvikt......så i Nate's fall 252 g/dygn istället för endast 126g/dygn och 1 g kolisar/kg torr kroppsvikt (nästan omöjligt att nolla kolhydrater varje dag) men 1g/kg torr kroppsvikt är ändå väldigt, väldigt lite.........OBS!!!! Detta är riktlinjer för en ganska så tuff diet

I all välmening
//Helena

Nate
2003-02-10, 15:49
Originally posted by Helen@
Ang. Nate's proteinintag; (126 g) anser jag är alldeles för lite.......Jag rekommenderar (OBS! under strikt diet) 4 gram protein/kg torr kroppsvikt......så i Nate's fall 252 g/dygn istället för endast 126g/dygn och 1 g kolisar/kg torr kroppsvikt (nästan omöjligt att nolla kolhydrater varje dag) men 1g/kg torr kroppsvikt är ändå väldigt, väldigt lite.........OBS!!!! Detta är riktlinjer för en ganska så tuff diet

I all välmening
//Helena


Tack så mkt för svaren! Är verkligen jättesnällt, känner mig lite kluven angående intaget. Man får höra mkt delade meningar när man frågar runt. Tex så har jag fått rekommenderat 30 E% protein och 70 E% fett (så lågt som möjligt med kolhydrater ---> under 20g per dag). Men om jag skulle äta 254g protein så far jag ju bara plats med kanske 50-60g fett. Kan man med sån liten mängd ändå komma in i ketosis?

Tanman
2003-02-10, 15:53
1g fett/kg kroppsvikt blir ALLDELES för lite för alla om det är en ketodiet man talar om. 55g fett är 55*9=495kcal, sedan ska man äta ca 50g kolhydrater: 50*4=200kcal. Då har man fått i sig ca 700kcal..menar du att resten, kanske 1000-1500kcal ska komma från protein? Då är det ingen Ketodiet längre...
Jag tror knappt att man kan äta för mycket fett om man går på Keto. I teorin går det men jag försökte att pressa i mig så mycket jag kunde och kom inte upp i mer än 2500-3000kcal om dagen..och jag gör av med betydligt mer. Då drack jag grädde, olivolja, åt korv med massa ost, fisk med aioli etc etc..

Jag skulle tro att 150g fett / dag ligger närmare sanningen för dig Diana.

Diana
2003-02-10, 20:01
tack för allas era kloka råd:bow: skulle lätt kunna äta över 200gram fett om dagen, blir hungrig hela tin eftersom ja rör på mej extremt mkt om dagarna så ja tycker psyko_bob´s alternativ låter bäst,, skulle gärna vilja veta vilka resultat ni fått av era ketodeffar o hur många kolis-laddardagar ni har?