handdator

Visa fullständig version : Sträckning - Sammandragning


PowPow
2006-11-16, 03:34
Har ett minne av en av mina gamla hockeymassörer sa till mig att jag antagligen inte hade en sträckning, utan att det var en sammandragning, när jag hade problem med ljumsken. Om jag minns rätt så förklarade han för mig att det i de flesta fallen när folk talar om att de har "sträckt sig" handlar om att musklen har dragit ihop sig som försvar mot en sträckning.

Hur ligger det till? Om man gör en hastig rörelse på ett sätt som kroppen inte riktigt tycker om och det drar till och man blir stel och öm - brukar det då oftast handla om en sammandragning, och inte en sträckning?

Anledningen till att jag fråga är att jag fick ett himla drag i ljumsken igår på thaiboxningen, när jag drog iväg en spark som min ljumske inte riktigt uppskattade. det gjorde ont då, och idag är jag väldigt stel. What to do? är det en sträckning så verkar ju stretching vara dumt, men är det en sammandragning så kan det kanske vara bra att töjja lite lätt. Eller?

Åse Columbus
2006-11-17, 12:53
japp...din kropp har aktiverat sitt försvar i en rörelse som den inte gillade.......den vill tala om för dig att du antagligen gör lite fel ...på ngt sätt...elller in skaffat dig de förutsättningar som den röärelsen kräver...

så den hindrar dig i jobbet.....det är en sammandragning som föranletts av en alltför häftig eller oren sträckning i en rörelse...

:cool:

PowPow
2006-11-17, 19:50
Tack för svaret, Åse!
Men sträckningar förekommer också va? Fast är ovanligare.. Eller?

Guddi
2006-11-17, 23:49
Kroppen har en sträckreflex i sina senor som hindrar en muskelsena från att dras ut för snabbt. Om en sena sträcks väldigt snabbt så kommer muskeln reagera genom att kontrahera. Detta är det som sker när man kollar knäreflexerna, man slår på senan vilket gör att den blir uttänjd, kroppen svarar genom att kontrahera quadriceps. De flesta har nog även varit med om när man sätter ner en fot bakom kroppen efter ett hopp och känner att foten typ rycker till. Även detta är en sträckreflex. Kroppens tyngd tvingar hälsenan att sträckas ut och man får en kraftig kontraktion i hälsenans muskulatur.

Om du har smärta någon timme efter en sträckreflex så beror det på att reflexen inte räckt som skydd och du har skadat din muskel/sena, dvs du har fått en sträckning/bristning.

Sen kan man givetvis har stela muskler vilket leder till att man känner obehag under träning och att man lättare får sträckreflexer. Att musklerna skulle kunna bli stela av sträckreflexer kan jag inte minnas att jag hört något om.

PowPow
2006-11-18, 04:16
Tack Guddi!

Att musklerna skulle kunna bli stela av sträckreflexer kan jag inte minnas att jag hört något om.

Det var inte så jag tror han menade. Tror han menade att det i själva verket inte var en sträckning, alltså att musklen inte blivit längre (sträckt), utan att det var en sammandragning som hade åsamkat smärtan. Inte att det skulle leda till att muskeln blev stelare på sikt (men man känner sig ju stel när man har ont).

Men vad ska man göra? Vila eller tänja lite smått?

Nu är smärtan helt borta för mig, men kan ju vara bra att veta.

Guddi
2006-11-18, 10:23
Att musklerna skulle kunna bli stela av sträckreflexer kan jag inte minnas att jag hört något om.

Det var inte så jag tror han menade. Tror han menade att det i själva verket inte var en sträckning, alltså att musklen inte blivit längre (sträckt), utan att det var en sammandragning som hade åsamkat smärtan. Inte att det skulle leda till att muskeln blev stelare på sikt (men man känner sig ju stel när man har ont).

Men vad ska man göra? Vila eller tänja lite smått?

Nu är smärtan helt borta för mig, men kan ju vara bra att veta.jag förstod vad han menade, skrev bara hur jag resonerade kring det istället.

Sträckreflexen kan i vissa fall bidraga till att skadan blir värre. Bland annat i exemplet jag beskrev ovan, om man landar på framfoten med benet bakom efter ett hopp så kommer vadmusklerna att kontrahera, detta räcker tyvärr många gånger inte till för att stoppa de krafterna som uppstår när hela kroppen läggs över foten. Man får då en väldigt kraftig excentrisk kontraktion i vaden som kan leda till attt hälsenan går av istället för en bristning i själva muskeln. Klassisks skada bland medelålders badmintonspelare :)

Vid sträckningar är det nästan alltid samma sak som gäller, vila i 48tim, sen börja röra på sig lätt och köra styrka som inte gör ont i muskeln. När man ska börja stretcha hänger mycket på skadan. Lättare sträckningar kan man börja stretchas redan efter några dagar medan man vid större skador kan behöva vänta någon vecka innan man lägger in stretching. Det viktigaste är styrketräningsdelen men innan man går tillbaka till aktivitet bör man även ha full rörlighet tillbaka.

Efter väldigt lätta sträckningar så kan man börja träna redan två dagar senare, man bör dock inte köra för fullt i övningen som gav problem då det fanns en orsak till att man kände smärta två dagar tidigare och den faktorn finns fortfarande där. Tror att det va dessa som din massör menade var sammandragningar. Hur man benämner dem spelar ingen roll , det viktiga är att man försöker hitta orsaken bakom dem!