handdator

Visa fullständig version : Näringsvärde i kexchoklad!


mRxBoX
2006-11-16, 01:01
Satt och kollade för skojs skull på en 100gram kexchoklad här nu.
Blir förvånad av vad jag möts av och undrar om jag missuppfattat detta.

Såhär står det: Näringsvärde/100g: Energi 2150KJ/510kcal

Är det jag som tänker fel eller är inte det där väldigt mycket. Isf kanske man borde proppa i sig flera såna älskar dem ju!

10 gram protein & 60 gram kolhydrater / 100 gram också!

Pellefant
2006-11-16, 01:12
Låter helt rätt, chokladkakor, lösviksgodis innehåller ca 500-550 kcal/100g. Problemet är ju att det inte mättar så bra alls.

Bronkitkorv
2006-11-16, 21:42
Det är inte så jävla mycket vitaminer och dyl. så det är väl inget att basera kost:smash: upplägget på

Bondlurk
2006-11-16, 21:54
Det är inte så jävla mycket vitaminer och dyl. så det är väl inget att basera kost:smash: upplägget på

Kommer från killen som hävdar att 500 gram frukt/grönsaker om dagen är överdrivet. :)

Bronkitkorv
2006-11-16, 22:01
Kommer från killen som hävdar att 500 gram frukt/grönsaker om dagen är överdrivet. :)
Om du inte visste det så kan jag berätta att vitaminer och mineraler inte enbart finns i grönsaker och frukt. Allt som inte är halvfabrikat så som kött, fisk och rotfrukter innehåller en massa sånt oxå..







Var inte så jävla dryg jävla bondlurk..

Bondlurk
2006-11-16, 22:15
Om du inte visste det så kan jag berätta att vitaminer och mineraler inte enbart finns i grönsaker och frukt. Allt som inte är halvfabrikat så som kött, fisk och rotfrukter innehåller en massa sånt oxå..







Var inte så jävla dryg jävla bondlurk..

Haha, jag såg inte din sluttext förens jag citerade dig. Och mitt inlägg skrev jag för att jag tyckte det klangade dåligt, inte för att starta en polemik med dig, men jag var medveten om att det fanns diverse mikronutrienter i det mesta. Men vad gäller kött och fisk så innehåller även dom mineraler/vitaminer.

Bronkitkorv
2006-11-16, 22:23
Men vad gäller kött och fisk så innehåller även dom mineraler/vitaminer.
Ja precis medans halvfärdig mat med mycket socker inte gör det, det var så jag menade.. Skulle man bara äta kexchocklad så fick man nog skörbjugg efter ett tag..

Cerberus
2006-11-16, 23:26
Att äta ett ton kexchoklad varje dag är ett bra recept för diabetes och fetma :)

Mättar ju värdelöst, men gott äre ju iof...

Tricklev
2006-11-17, 00:21
510kcal på 100gram är ju skitmycket, 500gram kexchocklad och du har fått i dig dagsbehovet av kcal, knappast av något annat dock. :MrT:

Cerberus
2006-11-17, 00:38
510kcal på 100gram är ju skitmycket, 500gram kexchocklad och du har fått i dig dagsbehovet av kcal, knappast av något annat dock. :MrT:


hmmm....nästa diet mån tro? :D

Bronkitkorv
2006-11-17, 09:01
Jag ska prova detta genast...

Lord_Real
2006-11-17, 10:10
Mmmmm strösocker... Kanske inte den bästa sockerarten. ;)
Det är väl lite spännande saker i choklad, men det lär inte vara den mest högkvalitativa chokladen i kexchoklad. Och vi är väl bara en expressen/aftonbladet löpsedel ifrån transfett eller något annat som "forskarna" upptäckt i kexchoklad (med tillhörande information under rubriken "Så skyddar du dig!"). :laugh:

Edit: Strösocker är inte en sockerart, den består av två, varav en är fruktos. Så pilutta er för att ni inte han rätta mig :p

maRRtin
2006-11-17, 10:58
Låter helt rätt, chokladkakor, lösviksgodis innehåller ca 500-550 kcal/100g. Problemet är ju att det inte mättar så bra alls.
Mja för att vara petig så innehåller godis (t ex Gott & Blandat och inte choklad, kola) oftast inte mer än runt 350 kcal/100g.

Eftersom godis i princip är fettfritt så går det inte att komma över 400 kcal/100g.

Barba-Tjock
2006-11-17, 11:00
Bara jag som inte får ihop ekvationen? 1g socker = 4kcal?
dvs borde inte något baserat på endast socker kunna vara mer än 400kcal/100g

edit: lite sen är man alltid..

sleep is the enemy
2006-11-17, 11:04
hmmm....nästa diet mån tro? :D

hmm, kan de här bli en lika stor succé som den omtalde glassdieten måntro!? :D

machine gun
2006-11-17, 14:32
Bara jag som inte får ihop ekvationen? 1g socker = 4kcal?
dvs borde inte något baserat på endast socker kunna vara mer än 400kcal/100g

Kexchoklad innehåller ju iofs fett också.

Kan väl vara värt att ha i åtanke att en vanlig kexchoklad väger 55 g och hur ofta äter man fler än en? Det är godis, det är inte meningen att det ska vara nyttigt.

mRxBoX
2006-11-18, 03:04
Min vägde då 100 gram, och jag äter flera såna om dagen ibland :P

Fast det är inget jag baserar min kost på precis, bara ett litet tilltugg när man kollar film etc.. Det var bara så förbryllande att 5 sådana innehåller dagsbehovet av energi. Jag som mer blir trött efter jag ätit en sån.

Och någon diet lär jag knappast behöva haha. Snarare viktuppgång inte nergång ;)

nutz
2006-11-18, 03:33
Nånting för webshoppen, måhända? :D

Lägger nog en order på torsdag då lönen ramlar in..

machine gun
2006-11-18, 13:22
Min vägde då 100 gram, och jag äter flera såna om dagen ibland :P

De där stora väger kanske 100 g, men de i normalsize (samma yta som en 100 g Marabou chokladkaka) som brukar kosta 6 kr el nåt väger iaf 55 g. Flera om dagen? Helt galet ;) Jag äter godis nån gång i månaden kanske, haha. Men gott är det :eating:

Ryska_raketen
2006-11-18, 13:29
varför bry sig om näringsvärdet i något såsom kexchoklad?

skaparn
2006-11-18, 13:32
Jag hävdar att jag skulle klara äta 3 kg kexchoklad i en sittning. Är det genomförbart tro? Det motsvara nästan 55st 55g-kakor och skulle få ätas under loppet av "några timmar" med valfri vätska.
Mina kamrater tvivlar och jag är faktiskt inte så sugen på att genomföra det eftersom det kommer att sabotera magen i flera dagar, men jag tror dick fortfarande det går.

Hmmm, det skulle öven bli mer än 15000 kcal... det kunde man ju förstås lagt på bättre mat.

machine gun
2006-11-18, 13:34
varför bry sig om näringsvärdet i något såsom kexchoklad?

Jag tänkte på en sak härom dagen när jag åt en kexchoklad faktiskt och det är att näringsvärdet inte står på förpackningen. Däremot har jag för mig att de skrivit ut näringsvärdet på den nya med mörk choklad om jag inte minns helt fel. Isf lär det ju vara för att folk som väljer mörk choklad för att de tror att det är nyttigare säkert är mer intresserade av näringsvärde än nån som köper godis för att det är just godis och "ska" vara onyttigt ;)

Cerberus
2006-11-18, 14:07
Jag hävdar att jag skulle klara äta 3 kg kexchoklad i en sittning. Är det genomförbart tro? Det motsvara nästan 55st 55g-kakor och skulle få ätas under loppet av "några timmar" med valfri vätska.
Mina kamrater tvivlar och jag är faktiskt inte så sugen på att genomföra det eftersom det kommer att sabotera magen i flera dagar, men jag tror dick fortfarande det går.

Hmmm, det skulle öven bli mer än 15000 kcal... det kunde man ju förstås lagt på bättre mat.

om det inte är några större summor pengar som pris så skulle inte jag göra det iaf. Visst, tufft att kunna grisa i vissa kretsar(läs byggarkretsar :D).

Jag tror också jag lätt skulle kunna göra det där.