handdator

Visa fullständig version : Det brinner!!


Niclaaas
2006-11-16, 00:47
...som tur är inte längre. men för kanske en timme sedan flög jag upp ur stolen av att brandvarnaren satte igång att tjuta, springer in i köket och ser att spisen står i lågor. nån jävla plastgrej hade ramlat ner på plattan där jag höll på att koka upp pastavatten, smälte, flöt ut över spisen och började brinna. så nu har man haft besök av farbröderna brandmän ikväll också. som tur var så var det inte så farligt och jag kunde släcka elden innan de kom hit. hade det däremot spridit sig till fläkten hade det kunnat bli farligt. jaja, man är iaf inte kaxig när man springer in i köket och ser att det brinner. såklart händer det ju när jag är ensam här också.

dagens goda råd blir iaf: kolla så att er/era brandvarnare fungerar.

aliquis
2006-11-16, 00:47
Varför kom brandmännen då? Ringde du innan du började försöka släcka eller?

Niclaaas
2006-11-16, 00:49
Varför kom brandmännen då? Ringde du innan du började försöka släcka eller?

ja, jag drog av skiten från plattan och stängde av den sen ringde jag direkt. så elden var ju släckt men de kollade så att allt såg bra ut och så...

Dumleman
2006-11-16, 00:50
Hehe jag hade en fun light flaska på en av plattorna en gång och naturligtvis råkade jag sätta på fel platta så den började kläcka men jag upptäckte det ganska fort så se till att ha städat runt spisen.

Gpajpen
2006-11-16, 00:55
ja fyfan glömde en plastsked på spisen en gång utan att det hade svalnat av helt.
stanken satt kvar i flera veckor. :D

PowPow
2006-11-16, 01:17
Vilken tur att det inte blev några direkta skador!

man ska vara försiktig i köket. En gång, i brist på tändare, så satte jag på spisen på full fart och höll lite toapapper på den tills det började brinna för att sen tända en cigg. Brände nästan ner hela köket :MrT: Men det löste sig också.

Niclaaas
2006-11-16, 01:20
Vilken tur att det inte blev några direkta skador!

man ska vara försiktig i köket. En gång, i brist på tändare, så satte jag på spisen på full fart och höll lite toapapper på den tills det började brinna för att sen tända en cigg. Brände nästan ner hela köket :MrT: Men det löste sig också.

haha, smart :D

jag verkar inte ensam iaf, det var en stor skärbräda i plast som hade ramlat ner på plattan. varken den eller spisen är särskilt snygg nu.

Pellefant
2006-11-16, 01:23
Oljan i min wokpanna tog eld i somras, hällde olja i pannan och satte plattan på sexan, måste ha gått för lång stund innan jag hällde i något mer i pannan, för det "poffade" till och så stod den där och brann men hög låga.

Hade inte ögonen på spisen just då, utan hörde det höga "POFF":et, då bara kände jag i ryggraden att nu är det något som inte är bra alls....

Det var läskigt.

(Stängde först av fläkten. Sedan släckte med ett lock över, sen blev det nån timmes vädring)

http://www.getstuffed.info/images/panonfire.jpg

PowPow
2006-11-16, 01:25
haha, smart :D

jag verkar inte ensam iaf, det var en stor skärbräda i plast som hade ramlat ner på plattan. varken den eller spisen är särskilt snygg nu.

Har gjort så många gånger.. Brukade funka bra (=
med rätt teknik kan man tända en cigg direkt på spisen också, om den är tillräckligt varm :D

Illa med spisen och skärbrädan, men tänk vad som kunde ha hänt!

Niclaaas
2006-11-16, 01:26
Oljan i min wokpanna tog eld i somras, hällde olja i pannan och satte plattan på sexan, måste ha gått för lång stund innan jag hällde i något mer i pannan, för det "poffade" till och så stod den där och brann men hög låga.

Hade inte ögonen på spisen just då, utan hörde det höga "POFF":et, då bara kände jag i ryggraden att nu är det något som inte är bra alls....

Det var läskigt.

(Stänged först av fläkten. Sedan släckte med ett lock över, sen blev det nån timmes vädring)

http://www.getstuffed.info/images/panonfire.jpg

ja samma här, la på en stor plåt och vädrade ur med korsdrag ett bra tag. stängde också av fläkten, börjar det brinna i den kan det bli riktigt farligt som sagt.

Pellefant
2006-11-16, 01:28
ja samma här, la på en stor plåt och vädrade ur med korsdrag ett bra tag. stängde också av fläkten, börjar det brinna i den kan det bli riktigt farligt som sagt.

Hur många gånger har det brunnit i ditt kök egentligen? ;)

Niclaaas
2006-11-16, 01:29
Har gjort så många gånger.. Brukade funka bra (=
med rätt teknik kan man tända en cigg direkt på spisen också, om den är tillräckligt varm :D

Illa med spisen och skärbrädan, men tänk vad som kunde ha hänt!

lät som ett optimalt sätt att tända ciggen på =)

ja, det var tur att inget hände. blir väl halvkul att göra ren spisen och fläkten som är kolsvart men det är ju inget mer än så.

Niclaaas
2006-11-16, 01:30
Hur många gånger har det brunnit i ditt kök egentligen? ;)

det här var första? :MrT:

menade att det alltid ligger kvar fett och skit i fläktsystemen och om fettet börjar brinna så kan det gå rejält illa :)

Pellefant
2006-11-16, 01:32
det här var första? :MrT:

menade att det alltid ligger kvar fett och skit i fläktsystemen och om fettet börjar brinna så kan det gå rejält illa :)

Ah, ok, trodde du menade att du även råkat ut för en brinnade wokpanna som jag. :)

Niclaaas
2006-11-16, 01:33
Ah, ok, trodde du menade att du även råkat ut för en brinnade wokpanna som jag. :)

haha, nejdå. gjorde samma sak nu.

Tomten
2006-11-16, 03:14
...som tur är inte längre. men för kanske en timme sedan flög jag upp ur stolen av att brandvarnaren satte igång att tjuta, springer in i köket och ser att spisen står i lågor. nån jävla plastgrej hade ramlat ner på plattan där jag höll på att koka upp pastavatten, smälte, flöt ut över spisen och började brinna. så nu har man haft besök av farbröderna brandmän ikväll också. som tur var så var det inte så farligt och jag kunde släcka elden innan de kom hit. hade det däremot spridit sig till fläkten hade det kunnat bli farligt. jaja, man är iaf inte kaxig när man springer in i köket och ser att det brinner. såklart händer det ju när jag är ensam här också.

dagens goda råd blir iaf: kolla så att er/era brandvarnare fungerar.

trodde ett tag att den här tråden var i stil med alla "borde jag gå till läkaren?" trådar. Hade varit spännande att läsa i tidningen om killen som brann inne för han postade på ett internetforum om hurvida han skulle ringa brandkåren, eller om elden var av den karaktär att han kunde släcka den själv. ;)

PowPow
2006-11-16, 03:16
trodde ett tag att den här tråden var i stil med alla "borde jag gå till läkaren?" trådar. Hade varit spännande att läsa i tidningen om killen som brann inne för han postade på ett internetforum om hurvida han skulle ringa brandkåren, eller om elden var av den karaktär att han kunde släcka den själv. ;)


hahahahahaha! det värsta är att man inte hade blivit förvånad (=

Pez
2006-11-16, 03:56
trodde ett tag att den här tråden var i stil med alla "borde jag gå till läkaren?" trådar. Hade varit spännande att läsa i tidningen om killen som brann inne för han postade på ett internetforum om hurvida han skulle ringa brandkåren, eller om elden var av den karaktär att han kunde släcka den själv. ;)
Ett class-act inlägg isåfall.. :D

Fråga:
"HEJ! Det brinner i mitt ..yadiyadiyadienmassaord.. nu till min fråga - tror ni att jag kan åstadkomma en lyckad släckning av denna brandhärd som hotar att sluka min bostad samt person innan den gör mig inkapabel att göra så?
PS. bifogar foto på elden. [imgyadiyadi]"

Svar:
"Bäste frågeställare, ta bättre bilder! Med dessa suddiga foton är det omöjligt att säga något om vare sig lågornas höjd eller brandens intensitet. Gör om gör rätt!"

"BÄTTRE BILDER PLUCKE!!!!!!11!!2!!"

"Amagawd u N00bzorz!! Where's the wheels?!"

Niclaaas
2006-11-16, 07:41
trodde ett tag att den här tråden var i stil med alla "borde jag gå till läkaren?" trådar. Hade varit spännande att läsa i tidningen om killen som brann inne för han postade på ett internetforum om hurvida han skulle ringa brandkåren, eller om elden var av den karaktär att han kunde släcka den själv. ;)

Ett class-act inlägg isåfall.. :D

Fråga:
"HEJ! Det brinner i mitt ..yadiyadiyadienmassaord.. nu till min fråga - tror ni att jag kan åstadkomma en lyckad släckning av denna brandhärd som hotar att sluka min bostad samt person innan den gör mig inkapabel att göra så?
PS. bifogar foto på elden. [imgyadiyadi]"

Svar:
"Bäste frågeställare, ta bättre bilder! Med dessa suddiga foton är det omöjligt att säga något om vare sig lågornas höjd eller brandens intensitet. Gör om gör rätt!"

"BÄTTRE BILDER PLUCKE!!!!!!11!!2!!"

"Amagawd u N00bzorz!! Where's the wheels?!"

:laugh:

nästa gång lovar jag att starta en poll om vad jag ska göra. sen kanske jag ringer brandkåren beroende på resultatet :thumbup:

Slartibartfast
2006-11-16, 10:58
Jag hade glömt en t-shirt på bastuugnen en gång. Det blev lite backdraft av det hela. *whistle*