handdator

Visa fullständig version : Jogga sakta eller snabbt på samma sträcka?


Masters
2006-11-15, 23:09
Tjenare!, Undrar vad som är bäst för förbränningen, att springa en sträcka på ca 4km, snabbt eller sakta.. och då menar jag nästan gå taktjogg, Vilket ger bästa förbränningen?.. Jag själv svettas mer på att jogga sakta än att jogga den sträckan "snabbt"

hare bra!

L-Sami
2006-11-16, 00:27
Tror nog att man förbränner mer energi när man springer snabbare.

Gpajpen
2006-11-16, 00:34
desto intensivare desto bättre.
har du tillräcklig kondis kan du ju kuta allt du har i 15min, då bränner du ska du se :D

Princy
2006-11-16, 00:55
Du förbränner mer kalorier vid en högre hastighet på samma sträcka. Här kan du jämföra olika hastigheter på samma distans:

http://www.caloriesperhour.com

coxie
2006-11-16, 11:14
Ett tips är att skaffa en pulsklocka, gör cardio så grymt mycket roligare när man kan hålla koll.

Fredrik_S
2006-11-16, 11:18
Tjenare!, Undrar vad som är bäst för förbränningen, att springa en sträcka på ca 4km, snabbt eller sakta.. och då menar jag nästan gå taktjogg, Vilket ger bästa förbränningen?.. Jag själv svettas mer på att jogga sakta än att jogga den sträckan "snabbt"

hare bra!


Bästa vet jag inte men sämsta är den takt som man går om man inte tänker så mycket och bara går. Kroppen vill bränna så lite som möjligt på en given sträcka, och den steglängd som känns mest bekväm bränner minst.

hasse36
2006-11-16, 12:54
Den bästa energiförbrukningsträningen, är den träning som förbrukar mest energi under en månad eller längre tid. Det betyder att löpning inte fungerar. En tumregel är att löpning förbrukar 30% mer energi per km jämfört med gång. En 8km-promenad förbrukar lika mycket som en 6km-löpning. Även med rejäl övervikt kan man gå 8 km varje dag. Man kan inte springa 6 km varje dag.

coxie
2006-11-16, 13:22
Den bästa energiförbrukningsträningen, är den träning som förbrukar mest energi under en månad eller längre tid. Det betyder att löpning inte fungerar. En tumregel är att löpning förbrukar 30% mer energi per km jämfört med gång. En 8km-promenad förbrukar lika mycket som en 6km-löpning. Även med rejäl övervikt kan man gå 8 km varje dag. Man kan inte springa 6 km varje dag.

Varför kan man inte jogga varje dag? Joggar åtminstonde 6 dagar i veckan och gjort så ett bra tag, aldrig haft några problem med skador. Känner jag mig sliten en dag så simmar/cyklar jag.

Philippp
2006-11-16, 13:36
Varför kan man inte jogga varje dag? Joggar åtminstonde 6 dagar i veckan och gjort så ett bra tag, aldrig haft några problem med skador. Känner jag mig sliten en dag så simmar/cyklar jag.
har du REJÄL övervikt?

coxie
2006-11-16, 13:41
har du REJÄL övervikt?

Inte längre, men när jag började hade jag ca 20 kg fett som nu är borta. Jag anser att det var en kraftig övervikt, dock kanske han menar ännu värre.

Princy
2006-11-16, 14:23
Den bästa energiförbrukningsträningen, är den träning som förbrukar mest energi under en månad eller längre tid. Det betyder att löpning inte fungerar. En tumregel är att löpning förbrukar 30% mer energi per km jämfört med gång. En 8km-promenad förbrukar lika mycket som en 6km-löpning. Även med rejäl övervikt kan man gå 8 km varje dag. Man kan inte springa 6 km varje dag.

En idé är ju att kombinera löpning med promenader – löpning för att träna med en högre intensitet som också tar kortare tid, och promenader för att det är ett skonsamt sätt att förbränna kalorier varje dag.

Att utesluta löpning helt för att man från början inte kan utöva det varje dag verkar onödigt. Om man sedan gör det för att man väger för mycket och det därför är för påfrestande för kroppen, är det en annan sak.

Hammargren
2006-11-16, 20:48
underlättar om du tar med dig en polare när du löper :)

Apos78
2006-11-17, 11:56
Intensiteten bestämmer vilken energikälla kroppen väljer. Om du med snabbt menar sprinta så kommer energiförbrukningen förmodligen att vara högre än vid jogg men fettförbränningen kommer att vara relativt lägre. Gissar att du med förbränning menar just fettförbränningen...

Princy
2006-11-17, 12:27
Intensiteten bestämmer vilken energikälla kroppen väljer. Om du med snabbt menar sprinta så kommer energiförbrukningen förmodligen att vara högre än vid jogg men fettförbränningen kommer att vara relativt lägre. Gissar att du med förbränning menar just fettförbränningen...

Om du förbrukar mer fett under aktiviteten, förbrukar du mindre fett under resten av dygnet. Samma sak om du förbrukar mer kolhydrat under aktiviteten – det jämnar ut sig över dygnet.

Det som är relevant är att skapa energiunderskottet som bidrar till fettminskningen. Därför är den träning som förbrukar mest energi den bästa.

Apos78
2006-11-17, 13:00
Tänkte att frågan var vad som ger bäst förbränning under aktivitet. Om dagen i övrigt ser exakt likadan ut så blir det en skillnad i total energiutgift om du förbrukar mer energi under just det passet.

hasse36
2006-11-17, 14:38
Om man har en övervikt på 30 g och behöver komma i form till kvällen skall man naturligtvis koncentrera sig på hur mycket fett som förbrukas under aktiviteten.

Har man en övervikt på 10 kg skall man hitta något man kan utföra 6 dagar i veckan under 4-5 månader.

bear.flowertwig
2006-11-22, 00:12
Den bästa energiförbrukningsträningen, är den träning som förbrukar mest energi under en månad eller längre tid. Det betyder att löpning inte fungerar. En tumregel är att löpning förbrukar 30% mer energi per km jämfört med gång. En 8km-promenad förbrukar lika mycket som en 6km-löpning. Även med rejäl övervikt kan man gå 8 km varje dag. Man kan inte springa 6 km varje dag.

Var snäll och klargör slutsatsen tack!

schabo-labo
2008-09-13, 10:24
Denna fråga har säkert varit uppe otaliga gånger.. Men antar att X vill gå ner i vikt och har att välja på att powerwalka 5km eller jogga 5km. X struntar i att få bättre kondis, huvudfokus för honom är gå ner i vikt. Vad ska han välja?

King Grub
2008-09-13, 10:26
Högsta möjliga intensitet som kan upprätthållas så lång tid som möjligt.

Och det handlar om att förbruka energi för att uppnå en negativ energibalans. Samma resultat kan uppnås genom att förbruka mindre energi och äta mindre i stället. Personen i ditt exempel kan powerwalka/jogga hur länge som helst och ändå bli fetare, bara han äter mer än han gör av med.

schabo-labo
2008-09-13, 10:33
Vad förbrukar mest, jogga 5km eller gå 5km?

King Grub
2008-09-13, 10:34
Löpning förbrukar mer energi än gång, både vid jämförelse av likvärdig distans och tid.

schabo-labo
2008-09-13, 13:15
Jaså, det var nytt för mig. Så en snabb powerwalk på 5km som tar 45-50min (?) är inte lika effektivit som motsvarande sträcka löpning - även fast löpningen endast tar 25min?

King Grub
2008-09-13, 13:16
Det kostar mer energi att springa en sträcka än att gå den.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations.

schabo-labo
2008-09-13, 13:37
Tack, studien redde ut begreppen för mig.

mangs
2008-09-16, 09:54
Jag gilalr också löpningen bättre men en promenad kräver mindre återhämtning och kan utföras oftare jämfört med löpning. Jag skulle nog snarare köra en mixa av de båda. Om inte annat för variationens skull.