handdator

Visa fullständig version : Uppåt och iväg! Kaptens träning mot 200kg


Capt
2006-11-15, 22:50
Tjenis!
Nu ska det bli åka av här. Har tränat seriöst i ca 1 år nu, tränat på gym i 2år. Spelat innebandy sedan 9års ålder. Men för tillfället tryter suget efter bandyn. Så nu har jag satt upp lite andra mål.

Stats för tillfället:
Väger: ca 76,7kg
runt 188cm lång

Marklyft: 140kg
Knäböj: 100kg
Kronlyf: 130kg

Mål:
Vikt: 80kg+
Marklyft: 200kg innan våren/sommaren.
Knäböj: 140kg innan våren.
Kronlyft: Runt 200kg där också innan vår/sommar.

Långsiktigt mål:
Slå det svenska rekordet i marklyft för 82,5kgs klassen. Utan några hjälpmedel.

Hur ska dessa mål uppnås då? Eftersom suget efter bandyn lär komma tillbaka så måste jag även träna för den, så någon renartad SL träning blir det inte. Det generella uppläget ser ut såhär: Ojämna veckor, gym 4-5ggr i veckan. Jämna veckor så är det konditionsträning som gäller en 3-4ggr i veckan, med ett helkroppspass i veckan.

Gymveckan:
Måndag: Ben
Tisdag: Axlar och armar, förutom triceps.
Onsdag: Rygg
Torsdag: Vila
Fredag: Pattar och triceps
Lördag: Vila(gymmet stänger tidigt, inte lönt att gå dit) kanske ett kortare kondtionspass.
Söndag: Lätt ryggpass

Kondtionsveckan:
Måndag: Löpning 4km+1,3km intervaller.
Tisdag: 3km högt tempo.
Onsdag: Helkroppspass på gymmet, 3-4set per muskelgrupp.
Torsdag: Vila.
Fredag: 5,3km.
Lördag: Vila.
Söndag: 3km lungt tempo.

Käkar innan varje träningspass. Drar en gainer efter gympassen. Käkar mycket efter varje pass.

Så ser det ut. Viss modifikation kommer säkert ske, man vet ju aldrig hur man känner sig ibland.

OBS: Bilder på dagsformen kommer*popcorn*

Motto under tiden: "Behöver jag hjälpmedel för att klara av en vikt, så är jag inte redo för den vikten."

Capt
2006-11-15, 22:55
Dagens träning gick bra. Blev ca 3-4set per muskel grupp. Förutom på ryggen, där blev det lite fler*whistle*
Glömde dock triceps helt, men shit happens. I övrigt så kändes det bra. Fick showa med lite skills i kunskapen om vissa övningar för polarens brosa dessutom:thumbup: Bra för självförtroendet;)

Capt
2006-11-15, 23:04
Ska kanske nämna min ålder också*slap*
Ålder: 17år
Rekord som ska slås: Ungdomsrekordet.

BigForre
2006-11-17, 17:53
Ville bara undra lite...du är alltså 17 år, 188cm lång och väger 77kg? Du tar för närvarande 140kg i marklyft och hade tänkt att sätta dit det svenska ungdomsrekordet? Dock vill du inte träna någon renartad SL-träning för att kunna när som helst hoppa tillbaka till innebandyn?

Du tror inte du ser uppgiften som lite lättare än vad den är?

Capt
2006-11-17, 18:49
Långsiktigt mål ja, det kan vara om 1år, eller hur länge som helst från nu Det innebär inte att jag måste uppnå det. Dock är 200kg ingen omöjlighet. Och då om jag helt tröttnar på bandyn inom kort och slutar? Då har jag en grund att börja ifrån, för att kanske komma i närheten av rekordet. Sen så har jag aldrig menat att jag skulle slå det offciellt, utan enbart klara av att dra mer. Sen visst, jag kanske aldrig kommer uppnå dem vikterna.

Men jag har iaf något att titta upp mot och tänka, en dag kanske...