handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag träna för muskler? (BILDER)


nickepicke
2006-11-15, 21:44
Hej, jag har gymmat i 2-3 månader ungefär och älskar det! Från att ha varit en sugrörspojke så har jag blivit mer "normal" :)

Men nu är det så att jag inte riktigt vet vad jag ska träna för att få en "snyggare" kropp. Jag satsar alltså på beachen 07. Jag har bifogat några bilder så ni får en ungefärlig bild av hur jag ser ut nu.

Lite fakta om mig:
- nyss fyllda 17 !
- 1.73 kort !
- 58 kg smal !

Det jag hade tänkt arbeta med innan sommaren 07 är: gymma på 3 dagar i veckan, det jag ska träna upp är det ni tycker behövs mest. Benen är inget jag prioriterar, det är överkroppen jag vill få tränad!

Sen på våren (när tycker ni ungefär?) ska jag deffa så att magrutor förhoppningsvis ploppar fram.

granska bilderna och ge analyser på vad ni tycker jag ska prioritera och träna mer för att få en mer proportionerlig och "snyggare" kropp.


BILDER:

http://img57.imageshack.us/img57/6326/dsc00189ga0.jpg
http://img59.imageshack.us/img59/7777/dsc00191eh4.jpg

http://img59.imageshack.us/img59/6149/dsc00193dv2.jpg

http://img230.imageshack.us/img230/5007/dsc00026gm2.jpg

TACKSAM för svar!!


PS.
Förlåt för att bilderna blev lite stora..

MVH
NickePicke

mulliy
2006-11-15, 21:47
vad sägs om alla ?

Torsk_ole
2006-11-15, 21:49
Jag kommer att ge dig sammma tips som du kommer få av alla andra.

1. träna hela kroppen lika hårt
2. Lär dig posa
3. Ta inte bilder i skum ljussättning
4. Undrar du nåt så sök information

Deceiver85
2006-11-15, 21:49
1) Du lär inte behöva deffa nu i vår.

2) Ät ordentlig mat och träna hårt så kommer du få en hyfsad fysik, så gott som det går att bygga på ett halvår.

Anonym112
2006-11-15, 21:50
Alltså, overall mass behövs ju ^^

Men vill du veta vad du behöver just mest av, så är det Triceps enligt mig. Och trapz.

Allan
2006-11-15, 21:54
Rubbet. Börja med träningsprogrammen i Best of...

Konvex
2006-11-15, 21:58
Satsa på mycket mat, skippa deffen, och läs http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555 så blir det nog bra.

nickepicke
2006-11-15, 22:00
ok tack för snabba svar :)

vad är trapz för någonting? Finns någon lätt och bra övning till trapz?

"torsk_ole"
Jag posade inte, ville visa hur jag ser ut när jag står vanligt från olika håll. Och jag har sökt! men det är svårt att hitta någon som undra samma sak med samma kroppsstorlek som jag har.

Okej, får ta och kolla upp best of delen!

Tricklev
2006-11-15, 22:05
Du är smal, varför träna, du har den kroppstypen tjejer är ute efter. *gah!*

HookersUnited
2006-11-15, 22:06
Smolov for teh w|n!!1!!

Anonym112
2006-11-15, 22:06
Trapz är trappan mellan nacken och axlarna, du vet bullen mellan axeln och nacken som.
kan lägga in en bild om du inte vet vad jag menar^^

Övning för trapzen:
http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

men jag rekommenderar dock att du kör Marklyft istället. Tar på mycket större del av kroppen och du kommer få mycket mer muskler Overall.

marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Capt
2006-11-15, 22:10
Min anatomiskt korrekta illustration kommer visa hur du kommer se ut utan benträning:

http://img61.imageshack.us/img61/1254/utanbenxa0.jpg

"Only the willing may build legs..."

nickepicke
2006-11-15, 22:11
tack anonym :D

Får ta och testa det imorgon :)

Vilken dag ska jag lägga in trapzövningen på tycker du?

-tisdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-onsdag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar
-torsdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-fredag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar

NickePicke :)

grabben i skogen
2006-11-15, 22:12
eftersom ingen sagt det innan så säger jag det:

dra upp brallorna!

nickepicke
2006-11-15, 22:13
hahahahahah capt :D fick ont i magen och väckte min brorsa nu tror jag ^^

jag tränar ben, men jag lägger mer kraft på överkroppen :)

nickepicke
2006-11-15, 22:13
grabben i skogen

ja jag vet :P haha.. förlåt, men jag orkade inte ta nya bilder ^^ har inte byxorna sådär annars, men det brukar bli så när man är hemma, då orkar man inte bry sig om att dra upp brallorna :D

grabben i skogen
2006-11-15, 22:17
är det inte jävligt obehagligt att ha brallorna så långt ner eller vänjer man sig? tycker det skulle vara svårt att tex gå eller springa? nästan som en snäv kjol

Tricklev
2006-11-15, 22:18
är det inte jävligt obehagligt att ha brallorna så långt ner eller vänjer man sig? tycker det skulle vara svårt att tex gå eller springa? nästan som en snäv kjol

Det är dunderskönt.

nickepicke
2006-11-15, 22:20
det är skitskönt! det är bara ansträngande att behöva dra upp brallorna titt som tätt ;) och ingen ser en hemma förrutom familjen .. och vem bryr sig om vad dom säger om det? :O

Anonym112
2006-11-15, 22:22
tack anonym :D

Får ta och testa det imorgon :)

Vilken dag ska jag lägga in trapzövningen på tycker du?

-tisdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-onsdag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar
-torsdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-fredag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar

NickePicke :)

Trapz är = rygg.
Så om du ska lägga in trapzövningen lägg in den på ryggdagen.

Men som sagt, rekommenderar att du kör marklyft på ryggdagen istället. Du får trapzen på köpet av den.

Blaine
2006-11-15, 22:25
Ditt schema ser rätt så tight ut för muskelgrupperna. Har du möjlighet att träna på helgen? Ty då kan du fördela lite smidigare.

Hur pass tungt tränar du? Antal set respektive reps?

nickepicke
2006-11-15, 22:26
Tack igen anonym :) Då får jag lägga in en marklyft på ryggdagen! Är stångrodd en bra ryggövning förresten?

Vad är det för övning som är bra och lätt att utföra för triceps? jag har i princip inte tränat triceps någonting. Endast en smula i bänkpress, men det känns inte som om det tar någonting på tricepsen där. Och smal bänkpress gillar jag inte :/ Tips någon? :)

Deceiver85
2006-11-15, 22:31
Stångrodd är väldigt bra övning för ryggen :thumbup:

nickepicke
2006-11-15, 22:31
blaine

Jag brukar träna de flesta muskelgrupper på så mkt vikt så att jag blir helt färdig efter 3-4x10 ! Jag kör tungt enligt mig. som exempel kör 10reps med 10kghantlar x 3, det är mycket för mig och gör mig jäkligt trött efter varje övning jag gör!

Njae, det är svårt att klämma in något pass under helgen. Jag gymmar nämligen genom skolans gym och har gratis inträde under skoltid. Jag har tyvärr inga pengar heller för tillfället :/ Ska jag ändra schemat någonting tkr du?

nickepicke
2006-11-15, 22:32
Deceiver85 - tack :D då får det bli lite rodd också ;)

willis
2006-11-15, 22:39
Kanske vore bättre att träna på måndag, tisdag sen vila på onsdag och sen träna igen torsdag, fredag så får du en vilodag mitt i veckan också så musklerna hinner återhämta sig mer

Blaine
2006-11-15, 22:40
Eftersom du endast verkar kunna träna på vardagar så kan du, om du har du tiden (kan bli långa pass nämligen) och motivationen, köra antingen hel- eller halvkroppspass (halv: över- och underkropp).

Läs nybörjarguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Kolla i Best of… för nyttig information: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

quaker
2006-11-15, 22:44
kör ryggövningar, du har ganska dålig hållning

nickepicke
2006-11-15, 22:44
jag kan tänka mig att träna måndag,tisdag violdag på onsdag, träna torsdag,fredag.

tror dock inte att jag hinner med några långa pass. 2 av passen jag gör är nämligen på lektionstid (90 minuter), 1 är hur lång jag vill, och 1 har jag bara 50 minuter på mig. :O

Om jag känner att jag orkar, kan jag inte köra så ändå då? :) Eller ska jag ändra på ordningen av vilka muskler jag ska träna eller nåt?

MVH NickePicke

nickepicke
2006-11-15, 22:45
tack quaker :) konstruktiv kritik är bra!

Jag har inte kört rygg i hela mitt liv förrens för 1 vecka sen, så jag får väl ligga i med rygg nu i fortsättningen :)

quaker
2006-11-15, 22:50
gör så :) lycka till

Henkzz
2006-11-16, 01:42
Muskler du ska träna = alla
Ditt schema = sämst
Ät = mat

Tigerkotten
2006-11-16, 02:07
Varför läser du inte best of som en redan länkat in.
Det är för tight schema som du har nu tycker jag iaf.

Du kan ju köra på 3dagars spliten som länkas in här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Bara så du vet, musklerna behöver vila. Tränar du de för ofta är det inte bra alls. Som sagt spana igenom best of delarna o bilda dig en uppfattning.

Anonym112
2006-11-16, 09:26
Muskler du ska träna = alla
Ditt schema = sämst
Ät = mat

http://cyhds.ytmnsfw.com/?49ea8415864af04469d869658127152d

Nucleus
2006-11-16, 10:06
eftersom ingen sagt det innan så säger jag det:

dra upp brallorna!

MUHAHAHAH *whistle*

Kanske också lägga inn några övningar för musculus Cremaster, kanske brallorna håller sig på plats.

Nej jag håller nu med övriga här, träna hela kroppen, ät ordentlig mat och glöm deffen första våren.

Lycka till
/Nucce

biff_aik
2006-11-16, 11:48
[
granska bilderna och ge analyser på vad ni tycker jag ska prioritera och träna mer för att få en mer proportionerlig och "snyggare" kropp.


BILDER:
http://img230.imageshack.us/img230/5007/dsc00026gm2.jpg

TACKSAM för svar!!


PS.
Förlåt för att bilderna blev lite stora..

MVH
NickePicke[/QUOTE]



Tja NIckePicke!

Kul att du gymmar. de e fett skoj ju... men du jag håller med nån här nere kör hela kroppen lika hårt så kommer resultaten... kör få reps för styrka och muskelutveckling och volym... börja tex med uppvärmning sen 12 reps ända ner till 2 stycken ungefär... det bygger som in i he"""""vete. Kör ca 2 olika pass där du delar in kroppen i 2 delar... då kan du träna ca 5 ggr poer vecka som jag repommenderar... vila minst 48 timmar tills du kör samma muskel igen... cheers mate;):cool:

Timme
2006-11-16, 12:00
hahahahahah capt :D fick ont i magen och väckte min brorsa nu tror jag ^^

jag tränar ben, men jag lägger mer kraft på överkroppen :)

Mitt tips till dig är: Gör inte det! Det vill säga, lägg lika mycket kraft på benen. Om du ändå inte vill göra det så är det upp till dig men jag vill bara säga att det kommer se förfärligt dumt ut med grov överkropp och sämst ben. Det är ju benen som bär dig så varför inte träna dem?

muffe85
2006-11-16, 13:27
tack anonym :D

Får ta och testa det imorgon :)

Vilken dag ska jag lägga in trapzövningen på tycker du?

-tisdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-onsdag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar
-torsdag- Bröst, Axlar, Mage, Rygg
-fredag- Ben, Vader, Biceps, Triceps, Underarmar

NickePicke :)


Nu kanske andra inte håller med, men jag tycker det är bättre att träna rygg+biceps och/eller bröst/tricpes på samma pass, istället för att köra rygg tisdag o biceps onsdag och/eller bröst tisdag o triceps onsdag.

Detta eftersom du anvdänder tricpes i bröst, och biceps i rygg.

Men det är en smakfråga och det är som sagt min lilla åsikt.

Edit:
Som kuriosa kan nämnas att mitt halvkroppspass ser ut såhär:
Pass 1 Bröst, Triceps, främre/mitten axlar, mage
Pass 2 Rygg, Biceps, Ben, Underarmar
2 pass tungt, 2 pass lätt.
4-5 dagar i veckan, utspritt.

Snake
2006-11-16, 13:49
BASÖVNINGAR :smash: *gah!*

ramagoen
2006-11-16, 19:08
Squats and milk.

Allan
2006-11-16, 19:17
Får återkomma med mindre bilder så man ser vad fan det handlar om. Och nej, det blir INTE bättre av att träna mer eller oftare i början. Under de första åren räcker det med max tre gånger i veckan. Alldeles för många chippar tränar bort sina framsteg; det är under vilan man växer och musklerna utvecklas.
Kalsingarna? Tja, plattrövar kan väl fortsätta ha brallorna nere på skinkorna. Det är en omöjlighet för folk som fått lite böjarsle!

larre
2006-11-16, 20:26
Jag tycker du såhär i början ska låta varje muskel vila en vecka innan du tränar den igen. Det tar tid för musklerna att återhämta sig och växa, du sabbar återhämtningen och möjligheten att växa om du tränar för ofta. Dessutom måste du äta mycket mer ifall du tränar mycket.

Alltså: Träna varje muskel 1(en) gång i veckan, gärna uppdelat på 2-3 tillfällen. ÄT MAT, Kan inte understryka detta tillräckligt. Äter du inte så kan du glömma bra resultat. Seriöst, du måste äta för att det ska hända något(har det gått fram nu? =))

Och innan nån gnällfia skriver något om det att man visst kan träna ofta och då tvingas kroppen att återhätma sig så vill jag fråga dig: Är det någon en nybörjare ska göra? (Facit:nä)

larre
2006-11-16, 20:54
Jag tycker du såhär i början ska låta varje muskel vila en vecka innan du tränar den igen. Det tar tid för musklerna att återhämta sig och växa, du sabbar återhämtningen och möjligheten att växa om du tränar för ofta. Dessutom måste du äta mycket mer ifall du tränar mycket.

Alltså: Träna varje muskel 1(en) gång i veckan, gärna uppdelat på 2-3 tillfällen. ÄT MAT, Kan inte understryka detta tillräckligt. Äter du inte så kan du glömma bra resultat. Seriöst, du måste äta för att det ska hända något(har det gått fram nu? =))

Och innan nån gnällfia skriver något om det att man visst kan träna ofta och då tvingas kroppen att återhätma sig så vill jag fråga dig: Är det någon en nybörjare ska göra? (Facit:nä)
Med uppdelat på 2-3 tillfällen menar jag att du tränar 2-3 ggr /V och då olika muskelgrupper varje pass - inte att du tränar muskeln 2-3 ggr/v.

jaaaaag
2006-11-16, 21:14
Tricklev: Va? vill tjejer ha smala killar? det var nått nytt ;)

Jag vill bara tipsa dej om en sak nickepicke och det är att strunta INTE i benen.. ja nu har ju många sagt det till dej, finns ju inget fulare än killar som bara tränar överkropp och sen har två pinnar som ben.. träna hela kroppen. Ät mkt, träna hårt =) Goooooood luck.

nickepicke
2006-11-16, 22:20
Tack.. ni gjorde mig klokare nu :) Hade jag inte frågat er här på forumet så hade jag blitt ett benrangel med topsar som ben ^^

Jag ska inte deffa, Jag ska inte glömma att träna benen, Jag ska inte lägga upp för stora bilder... ^^

Jag ska äta som en pålle, träna HELA kroppen, lägga upp mindre bilder nästa gång, och ändra mitt schema!

Nu efterapar jag dig muffe85 med ditt schema om du inte tar illa upp för det såg bra ut :) Ska leta runt lite efter bra övningar bara! :)

EN SISTA fråga jag har till er proffs.. Går det bra om jag gymmar tungt tisdag + torsdag och tar å kör ett lugnare pass på fredagen? tips på vad jag kan göra på fredagen om jag kör bröst,triceps,axlar,mage på tisdag (Tungt) och biceps,rygg,ben,underarmar på torsdag (Tungt)? =)

Tack alla som svarat och hjälpt mig för jag är ny inom området och vet inte bättre :) Tack än en gång!

MVH
NickePicke

quaker
2006-11-16, 22:38
Man brukar säga att man ska vila de muskler man tränat minst 48 timmar så kör samma som på tisdagen.. Annars rekommenderar jag att du tar fredagen som vilodag och kör igen på lördag/söndag.

Sniggel
2006-11-16, 23:06
... tips på vad jag kan göra på fredagen om jag kör bröst,triceps,axlar,mage på tisdag (Tungt) och biceps,rygg,ben,underarmar på torsdag (Tungt)? =)

Vill inte kalla mig proffs men :p

Om du kör tisdagen och torsdagen så, så kör du igenom hela kroppen tungt, om du ska träna på fredagen så har du ju ingen vila från torsdagen.

Om du nu vill träna 3 ggr i veckan, vilekt jag tror du vill så hade jag delat upp kroppen antingen som helkropp eller 3-split, eller kanske 2 split.

Helkropp (med ungefär hälften så många set som du brukar köra)
bröst, triceps, axlar, mage, biceps, rygg, ben, underarmar på:
måndag, onsdag, fredag
eller
tisdag, torsdag, samt lätt fredag (om det är dessa dagar som du enbart kan träna)
eller någon annan kombination av dagar, helst med en dags vila mellan varje

3-split
Mån: bröst, triceps, mage
Ons: rygg, biceps, underarmar
Fre: ben, vader(kanske?), axlar
eller
Tisdag: bröst,triceps,mage
Torsdag: biceps,rygg,ben
Fredag: axlar, underarmar (blir ett lite lättare pass, axlar är halvtungt att träna, och underarmar är mysigt)

2-split (liknar ditt förslag, dock personligen tycker jag att ben och rygg tillsammans är ganska mycket)
Mån1: bröst,triceps,axlar,mage
Ons1: biceps,rygg,ben,underarmar
Fre1: bröst,triceps,axlar,mage
Mån2: biceps,rygg,ben,underarmar
Ons2: bröst,triceps,axlar,mage
Fre2: biceps,rygg,ben,underarmar

En himla massa förslag nu från min sida, som du ser så vill jag helst att du tränar mån, ons, fre med en vilodag emellan varje pass, men det kunde lika gärna varit tors, sön, tis.
Sen hade jag en anmärkning på att du ville träna ben och rygg i samma pass, det kan bli jäkligt jobbigt om man vill träna alla muskelgrupper lika mycket. Tränar du bröstpasset tungt så kommer ben/rygg passet bli riktigt j-la tungt.

larre
2006-11-17, 17:34
Man brukar säga att man ska vila de muskler man tränat minst 48 timmar.
Det beror helt och hållet på.
Har man kört 5 tunga sett med 6 reps till nästan failure ska man inte iväg o träna samma muskel efter två dagar. Har man däremot kör 3 set med 10-12 reps med en bit ifrån failure kan man träna muskeln igen efter 48.
Du kanske tänker på proteinsyntesen som förhöjs i 48 timmar efter ett pass?