handdator

Visa fullständig version : Kvälls/heljobb


Alexlindgren
2006-11-15, 21:01
Happ, nu har man märkt att pengarna börjat sina och att föräldrarna inte är en outtömmlig pengakälla. Så jag har bestämt mig för att försöka fixa jobb..

Är ganska teknikintresserad så jag tänkte söka på olika affärer som finns på i ett centrum (farsta centrum) om någon undrar, affärerna är dessa:

Teknikmagasinet
OnOff
Expert

Men till saken då, jag är bara 16 år..kan man ljuga om ålder när man söker jobb och säga att jag t.ex. är 17 för att lättare få jobbet?

Tips på andra jobb välkomnas gärna, och dessutom, vad ska man kräva för timlön?

MVH. Alex

tp_88
2006-11-15, 21:04
Men till saken då, jag är bara 16 år..kan man ljuga om ålder när man söker jobb och säga att jag t.ex. är 17 för att lättare få jobbet?
Det är nog ingen bra idé, nej.

Alexlindgren
2006-11-15, 21:05
Haha, så dom kommer nog att kolla leg? :D

Kan tillägga att jag bor i Stockholm.

Alexlindgren
2006-11-15, 21:07
wtf..kan någon admin ändra till "Kvälls/helg jobb"?

regus
2006-11-15, 21:07
Haha, så dom kommer nog att kolla leg? :D .

Kanske inte, men hur svårt är det för dom att kolla upp det? Eller hade du tänkt komma utklädd till kvinna och kalla dig Cissi också? *slap*



:D

polaren
2006-11-15, 21:08
Du ska inte ljuga om din ålder!
Jag tror att det är fullt möjligt att du kan få jobb, du verkar mogen och så :) Skriv en liten CV som du kan lämna över när du går dit och frågar. Eftersom att du nog inte har jobbat tidigare kan du ju ta med praktikplatser som du fått besöka under skolgången, skriv också att du är intresserad av teknik och sånt :)

Alexlindgren
2006-11-15, 21:13
Du ska inte ljuga om din ålder!
Jag tror att det är fullt möjligt att du kan få jobb, du verkar mogen och så :) Skriv en liten CV som du kan lämna över när du går dit och frågar. Eftersom att du nog inte har jobbat tidigare kan du ju ta med praktikplatser som du fått besöka under skolgången, skriv också att du är intresserad av teknik och sånt :)

Tack för tipset! Vad mer ska ingå i cv? Namn, ålder, personnummer..

ska jag skriva seriöst cv som man gör när man söker jobb "på riktigt" med vad jag sysslar på fritiden och sånt..(har iaf för mig att man ska göra det haha.)

Snake
2006-11-15, 21:15
Är det inte större chans på t.ex. McD, matäffärer och liknande?

ante
2006-11-15, 21:19
Nja skulle tipsa om att inte ljuga om din ålder.

De flesta affärer är anslutna till handels så du kommer få minimilön som bestäms av din ålder samt butikserfarenhet.

Att få jobb på onoff som ung tror jag är rätt svårt, men det skadar ju inte att testa. Skriv en bra cv, och lägg ner tid på att gå ner och presentera dig personligen, lämna över en CV och se till att göra ett gott intryck. Räkna dock inte med att alla hör av sig eller så, men du kan kolla av med dem om de inte hört av sig, hur det har gått osv, vem vet.

hum
2006-11-15, 21:20
Är det inte större chans på t.ex. McD, matäffärer och liknande?


Det tror jag också. Är man 16 får man nog tyvärr räkna med att ta ett skitjobb ;)

polaren
2006-11-15, 21:25
Tack för tipset! Vad mer ska ingå i cv? Namn, ålder, personnummer..

ska jag skriva seriöst cv som man gör när man söker jobb "på riktigt" med vad jag sysslar på fritiden och sånt..(har iaf för mig att man ska göra det haha.)

Nja, vet inte riktigt, jag har aldrig sökt jobb :em:
Men skriv ner sånt som kan vara värt att veta, eller sånt som kan göra dom intresserade av att anställa dig (personliga kvalitéer och sånt). Ålder och telefonnummer ska du iaf ha med, och kanske en e-postadress.

Trance
2006-11-15, 21:29
Tack för tipset! Vad mer ska ingå i cv? Namn, ålder, personnummer..

ska jag skriva seriöst cv som man gör när man söker jobb "på riktigt" med vad jag sysslar på fritiden och sånt..(har iaf för mig att man ska göra det haha.)

www.cv-guiden.se , sedan ljug inte om din ålder. Du lär väl skrivas in i deras system och då skriver de förmodligen in personnummer också.

Srednq
2006-11-15, 21:29
Haha, så dom kommer nog att kolla leg? :D

Kan tillägga att jag bor i Stockholm.

får du jobbet så lämnar du bla ditt personnr och då ser dom direkt att du ljugit och hur stora är då dina chanser till att få fortsätta

Loke
2006-11-15, 21:38
En bra sak att veta när man ska söka jobb första gången: Om man söker helt på måfå genom att skicka in till företag som man är intresserad av så kan det krävas en väldans massa ansökningar innan man får napp. Närmare 100 än 10.

Supercharger
2006-11-15, 21:55
Jag skulle söka mig till antingen en mataffär eller kanske en soppamack. Handels har bra OB på helger...

ante
2006-11-15, 22:00
En bra sak att veta när man ska söka jobb första gången: Om man söker helt på måfå genom att skicka in till företag som man är intresserad av så kan det krävas en väldans massa ansökningar innan man får napp. Närmare 100 än 10.

+1

Alex: sökte jobb när jag var 18, gick runt personligen med en (för åldern) ganska bra cv, gick runt på ca 40 ställen, och ett hörde av sig.

grabben i skogen
2006-11-15, 22:04
Jag skulle söka mig till antingen en mataffär eller kanske en soppamack. Handels har bra OB på helger...

han kommer knappast att få jobba på en mack där de oftast jobbar själva när han är 16 år...

Klenis
2006-11-15, 22:32
Vad ska man ha med i ens CV ifall man inte haft något jobb innan? Ser ju fjantigt ut :D Själv jobbar jag som diskare på ett café, mitt första jobb. Har praoat 2 gånger innan, en gång på donken och en gång på ett gym, men tyvärr har jag inget "bevis". Jag fick mitt jobb som diskare genom morsan som jobbar på cafét, utan henne hade jag aldrig fått det.

The_Chick
2006-11-16, 08:59
Om man inte har några direkta arbetslivserfarenheter så skriv ett kort personligt brev om dig själv

vad du gör idag (skola, fritid osv)
varför du söker ett extra jobb
Varför just du passar att tex jobba inom det området du söker till
ev framtidsplaner
(du kan även ta med om du har praktiserat någon gång eller så, OM det e relevant ;))

personliga brevet skall vara kort och koncist och max en A4 sida där
ditt namn
adress
mobilnummer
email
personnummer skall stå med ;) (ej fyra sista dock)

Tryck sedan upp ett gäng och gå runt till de butikerna eller ställena som du är intresserad av att jobba på.....

Lycka till!!!