handdator

Visa fullständig version : Vissa har extremt bra förutsättningar


Johan86
2006-11-15, 19:45
Ibland så blir man riktigt arg när vissa har extremt bra förutsättningar när det gäller bygga muskler och öka i styrka. Som min jobbarpolare som väger 115kg och är stor och stark. Han har aldrig tränat på gym i hela sitt liv. Hur många år jag än skulle träna så skulle han vara starkare och större än mig.

Fast eftersom jag tycker det är kul att träna och tror att jag kan bli större och starkare än vad jag är nu så tränar jag vidare. Jag jamför mig hela tiden med mig själv. Bara för att man är liten och klen så ska man ju inte ramla ihop och dö och klaga på att alla andra har det bättre när det gäller fysik och förutsättningar

Hur tänker ni när ni hör alla andra som har bra förutsättningar? Hur tacklar ni såna tankar?

regus
2006-11-15, 20:05
Hur tänker ni när ni hör alla andra som har bra förutsättningar? Hur tacklar ni såna tankar?

Biter i det sura äpplet och muttrar "jag är i alla fall snyggare"

Hammargren
2006-11-15, 20:06
Biter i det sura äpplet och muttrar "jag är i alla fall snyggare"

kunde inte sagt det bättre själv :cool:

sleep is the enemy
2006-11-15, 20:16
Hur tänker ni när ni hör alla andra som har bra förutsättningar? Hur tacklar ni såna tankar?

Antagligen har också du nåt som du e bättre på än dom flesta andra, å som andra e avundsjuka på dig på...

Sen finns de vissa få som har talang och bra förutsättningar på många olika saker, å dom jävlarna visar hur orättvis världen e *cry*

;)

Jaws
2006-11-15, 20:22
Överväger att ta anabola och sen neka att jag har gjort det. Jag håller striktare kost än alla mina kompisar men ändå ökar de mer och tar mer...jävla pappa och mamma, det ända jag har belönats med är grova underarmar från pappas simtid.

Bronkitkorv
2006-11-15, 20:25
Vissa har talang för att måla men struntar i det, vissa för att spela gitarr eller musik i största allmänhet...
Det jobbiga är väl när man är intresserad av nåt som fan men saknar talangen... vad det än är.. Jag är talangfull när det gäller att sy men det vill jag väl fan inte hålla på med heller....*screwy*

Philippp
2006-11-15, 20:29
Överväger att ta anabola och sen neka att jag har gjort det. Jag håller striktare kost än alla mina kompisar men ändå ökar de mer och tar mer...jävla pappa och mamma, det ända jag har belönats med är grova underarmar från pappas simtid.

dude DU får inte grova underarmar bara för att din farsa var simmare

blekfet2
2006-11-15, 20:37
Någon som vet om folk som har lättare att bygga muskelmassa ofta har lättare att lägga på sig fett?

flenders
2006-11-15, 20:48
Någon som vet om folk som har lättare att bygga muskelmassa ofta har lättare att lägga på sig fett?Enligt myterna så är det i alla fall så. Det ligger nog något i det dock.

blekfet2
2006-11-15, 20:50
Enligt myterna så är det i alla fall så. Det ligger nog något i det dock.


Måste nog säga att jag också dragit den slutsatsen...humma

Überbiffen
2006-11-15, 21:21
Hur många år jag än skulle träna så skulle han vara starkare och större än mig.
Eller inte.

Hur tänker ni när ni hör alla andra som har bra förutsättningar? Hur tacklar ni såna tankar?
Fortsätter köra mitt race. Vad annars finns där att göra?

Sunesha
2006-11-15, 21:26
Tålamod är en dygd. Mät dig med dig själv och inte andra så kommer du få bättre resultat mer eller mindre jämnt.

Deceiver85
2006-11-15, 21:46
När jag började träna så tränade jag med Mystic, och för ett litet klenbygge som mig så tänkte jag att jag aldrig kommer bli lika stark/få samma fysik som honom, så jag tänkte att jag håller mig på minst 50% av hans vikter så har jag ett lätt mål :D

Sammanfattningsvis: Sätt inte ribban så högt.

krilleh
2006-11-15, 21:48
Följer uttrycket "Life sucks, get used to it"

Sniggel
2006-11-15, 22:15
Ibland så blir man riktigt arg när vissa har extremt bra förutsättningar när det gäller bygga muskler och öka i styrka. Som min jobbarpolare som väger 115kg och är stor och stark. Han har aldrig tränat på gym i hela sitt liv. Hur många år jag än skulle träna så skulle han vara starkare och större än mig.

Fast eftersom jag tycker det är kul att träna och tror att jag kan bli större och starkare än vad jag är nu så tränar jag vidare. Jag jamför mig hela tiden med mig själv. Bara för att man är liten och klen så ska man ju inte ramla ihop och dö och klaga på att alla andra har det bättre när det gäller fysik och förutsättningar

Hur tänker ni när ni hör alla andra som har bra förutsättningar? Hur tacklar ni såna tankar?

Men han är väl inte helt utan fett heller? Är han "kraftigt" stark? Kroppstyp som en strongman?

För 115 kg stark i den formen tror jag många kan bli, gäller bara att ha en otrolig disciplin att träna regelbundet, hårt som fan när man tränar och att äta som en idiot. Man kommer inte bli rippad, men stor och stark, förmodligen.

arnold2k5
2006-11-15, 22:20
Någon som vet om folk som har lättare att bygga muskelmassa ofta har lättare att lägga på sig fett?

de stämmer inte på min polare. .han blir bara grövre o grövre. .men inte fan lägger han på sig nå fett .och han e inte allt för strikt me sin kost heller. .suck varför har man inte hans monster gener

Tricklev
2006-11-15, 22:24
de stämmer inte på min polare. .han blir bara grövre o grövre. .men inte fan lägger han på sig nå fett .och han e inte allt för strikt me sin kost heller. .suck varför har man inte hans monster gener

Om din polare är runt din ålder så behöver du inte vara oroad, det kommer inte gå så enkelt för han hela livet.

Karl_alfred
2006-11-15, 22:55
Överväger att ta anabola och sen neka att jag har gjort det. Jag håller striktare kost än alla mina kompisar men ändå ökar de mer och tar mer...jävla pappa och mamma, det ända jag har belönats med är grova underarmar från pappas simtid.
Av att dömma av din vikt kontra längd äter du på tok för lite skulle jag tro. Prova att äta det dubbla innan du yttrar dig.

mystic[-_-]
2006-11-15, 22:58
När jag började träna så tränade jag med Mystic, och för ett litet klenbygge som mig så tänkte jag att jag aldrig kommer bli lika stark/få samma fysik som honom, så jag tänkte att jag håller mig på minst 50% av hans vikter så har jag ett lätt mål :D

Sammanfattningsvis: Sätt inte ribban så högt.

lol :smash:

emmzan
2006-11-15, 23:01
Det verkligt frustrerande med de för styrka/styrketräning genetiskt välutrustade personerna, är de som inte fattar att dom har bra förutsättningar, och ständigt kommer med frågan "Men varför tar inte du mer i bänk, jag tar ju såhär mycket".

:smash:

A.Pahkamaa
2006-11-15, 23:12
Det är ganska bekvämt att använda "dåliga förutsättningar" som den enda förklaringen till sitt eget misslyckande. Istället för att sitta och gnälla så kanske ni skulle testa att sköta träningen och allt runtomkring seriöst, och framför allt, låta det ta sin tid.

emmzan
2006-11-15, 23:13
Det är ganska bekvämt att använda "dåliga förutsättningar" som den enda förklaringen till sitt eget misslyckande. Istället för att sitta och gnälla så kanske ni skulle testa att sköta träningen och allt runtomkring seriöst, och framför allt, låta det ta sin tid.

Inte mycket att tillägga :thumbup:

Dumleman
2006-11-16, 00:58
Att aldrig ha satt sin fot på ett gym är inte detsamma som att aldrig ha tränat. Det finns nog många som tränar hemma lite i smyg men som sedan säger "nä jag tränar inte".

trasan
2006-11-16, 03:29
It's all about the genetics :(




Skönt att man har haft tur på den fronten :D

Isabella
2006-11-16, 05:40
säger till mig gång på gång att "jag är stark för att vara så liten"

pejo
2006-11-16, 08:33
Varför skall man gå omkring och jämföra med andra, detta skapar enbart dålig självkänsla. Det finns alltid någon som är bättre än en själv.

En sak som jag eventuellt kan känna mig lite irriterad över är människor som har en talang och inte utnyttjar den. När jag växte upp så var det exempelvis en kille som skulle kunna bli hur bra som helst både i hockey och fotboll han hade en otrolig boll och spelkänsla. Tyvärr tyckte han att rumla runt på fest var mycket roligare än att satsa på träning.

Ännu värre är kanske folk med medfödd hög intelligens som bara går omkring och dagdriver.

bertbert
2006-11-16, 08:38
Jag tycker det intressanta är att göra det bästa av sina egna förutsättningar.

Jag är 187 cm lång. Det finns de som är 2 meter långa. Vad ska jag göra åt det!?

pragmatist
2006-11-16, 10:06
Det som väl irriterar mig mer än att folk har olika förutsättningar (det gäller ju i stort sett allt här i livet - kroppslängd, ämnesomsättning, IQ, k*kstorlek, ansikstform etc) är att folk blandar ihop rå talang och kunskaper eller skicklighet. Det är troligen inte snubben som är stor som ett hus, har svinbra armar o.s.v. som vet mest om hur man blir stor som ett hus eller får svinbra armar, som tränar smartast etc. Förmodligen är han född sån, eller med extremt goda förutsättningar att bli sån med förhållandevis lite träning.

Peon
2006-11-16, 10:23
Själv är jag rätt van då jag var väldigt klen innan jag började träna (maxade 40kg i bänk som 23 åring). Nu några år senare tar jag det dubbla, inget att skryta om i byggarkretsar men bra mycket mer än jag tog som otränad. Med en schysst kropp är jag nöjd med det.

Ang extrem talang så måste jag nämna en polare som på gymnasiet sprag 100 m på 11.6 utan att ha tränat nämnvärt i sitt liv (han spelade fotboll ett år som 10 åring, gick på gym i perioder men slutade alltid efter nån månad...

Halldin
2006-11-16, 10:30
Det är ganska bekvämt att använda "dåliga förutsättningar" som den enda förklaringen till sitt eget misslyckande. Istället för att sitta och gnälla så kanske ni skulle testa att sköta träningen och allt runtomkring seriöst, och framför allt, låta det ta sin tid.
Går dock inte att komma ifrån att en kille med lite testosteron har avsevärt sämre möjligheter att packa på sig muskler än en annan kille med mycket testosteron, oavsett hur flitigt man sköter träningen och kosten.

King Grub
2006-11-16, 10:32
Inte bara testosteron, utan gener överhuvudtaget står för runt 50% av resultaten träningen ger.

Slartibartfast
2006-11-16, 10:36
Jag kör mitt eget race. jag försöker bli så bra som jag kan bli. Min polare har mycket snyggare fysik än vad jag har, trots att han tränar ytterst sporadiskt, men inte kan jag nåt åt det. Bara att tävla med sig själv.

Robban
2006-11-16, 10:46
Inte bara testosteron, utan gener överhuvudtaget står för runt 50% av resultaten träningen ger.

Jag tror du har rätt! ;)

Det finns dock "för många" med "bra anlag". Det ger ibland en lite skev bild av vad som är "bra anlag"... *whistle*

Jag menar:

Är det lille Kalle med smala leder och ingen som helst styrka som ökar 30kg massa första året han tränar utan att bli tjock alls?

Eller:

Är det stora Kalle med grövre leder och en rejäl styrka och massa från början som lägger på sig fem kg första året. En stor del fettfri vikt...


Lilla Kalle kommer krossa stora Kalle i kroppsbyggning men vem hade bäst anlag!?

Ps. Jag vet att jag blandar in utomstående faktorer men jag tycker det är mer än nödvändigt i det här ämnet. Man ska vara kritisk och man ska sträva efter mål som går att nå annars blir man besviken Ds

Starfighter
2006-11-16, 11:05
Jag tror du har rätt! ;)

Det finns dock "för många" med "bra anlag". Det ger ibland en lite skev bild av vad som är "bra anlag"... *whistle*

Jag menar:

Är det lille Kalle med smala leder och ingen som helst styrka som ökar 30kg massa första året han tränar utan att bli tjock alls?

Eller:

Är det stora Kalle med grövre leder och en rejäl styrka och massa från början som lägger på sig fem kg första året. En stor del fettfri vikt...


Lilla Kalle kommer krossa stora Kalle i kroppsbyggning men vem hade bäst anlag!?

Vet inte om jag var den enda som inte förstod det där :em:

Robban
2006-11-16, 11:23
Vet inte om jag var den enda som inte förstod det där :em:

Jag menar kortfattat att det kan ibland vara så att den som har de bästa anlagen för "ren" träning inte har de bästa anlagen för "skarvad" träning.

Starfighter
2006-11-16, 11:27
tack, nu klarnade det. :D

Robban
2006-11-16, 11:27
Jag menar kortfattat att det kan ibland vara så att den som har de bästa anlagen för "ren" träning inte har de bästa anlagen för "skarvad" träning.

Måste också tillägga att jag inte vet om det är så. Jag serverar inga fakta här utan bara mina, kanske knepiga, funderingar... :D

ante
2006-11-16, 11:36
Jag kör mitt eget race. jag försöker bli så bra som jag kan bli. Min polare har mycket snyggare fysik än vad jag har, trots att han tränar ytterst sporadiskt, men inte kan jag nåt åt det. Bara att tävla med sig själv.

Håller med.

Tränar hyfsat mycket själv men ser ut som skit, har polare som tränar mindre och ser bättre ut, men då tänker jag bara på hur jag själv skulle se ut om jag inte tränade alls, blir mörkrädd och kör extra hårt istället.
Svårt att jämföra sig med andra.

Stab
2006-11-16, 12:24
Det är ju som med allt annat. Metabolismen, utseendet, kuken, längd, benen i kroppens struktur och då olika lätt/svårigheter att lägga på sig massa på vissa/alla muskler inte så mycket man kan göra åt det. Kan ju vara lätt att bli avundsjuk på _riktiga_ ecto-mesos som är väldigt sällsynt där man bygger som ett freak på bf 10%~. Du får helt enkelt kämpa mycket mer än sånna för att nå ditt mål

Johan86
2006-11-16, 19:47
Men han är väl inte helt utan fett heller? Är han "kraftigt" stark? Kroppstyp som en strongman?

För 115 kg stark i den formen tror jag många kan bli, gäller bara att ha en otrolig disciplin att träna regelbundet, hårt som fan när man tränar och att äta som en idiot. Man kommer inte bli rippad, men stor och stark, förmodligen.

Han har kroppstyp som en strongman. Längden är väl runt 180-185cm 115kg. Visserligen har han en kagge. Men den är inte speciellt stor.

Sen finns det 2st grabbar till på jobbet som båda är av normal längd. Redan innan dom började träna så hade dom smala mindjor och rejäla armar. Sen efter något års träning så var dom ännu grövre och hade lika smala midjor. Det är fan orättvist. Dom är helt rena det vet jag.

Jag som är en sparris. När jag var 18år hade jag monster Biceps på runt 28cm :laugh:

Cerberus
2006-11-16, 20:04
Gener är en dålig ursäkt för att inte göra sitt bästa!

Mitt mål är bli MITT bästa jag, bli så bra jag kan inom mina genetiska ramar. Dvs bli skitstor o asdeffad(nån gång iaf) :)

Iof tror jag att jag har iaf "hyfsade" anlag men jag tränar som om jag hade de sämsta iaf :D

Gpajpen
2006-11-16, 20:06
ja det är inte så mycket att tänka på. varje gång jag blir "avundsjuk" på någon annans anlag för något inom gymmet (läs: vader/underarmar/bröstvolym) så tänker jag bara på vad jag har. mkt stor axelbredd, även innan jag tränade såg jag stor och stark och tränad ut på 189cm under kläder fast jag var pinnsmal. har en annan fördel också, trapsen som ligger år före i princip hela kroppen.

det jämnar alltid ut sig !

Allan
2006-11-16, 20:23
Skiter i det. Det är deras kroppar - jag kan bara göra nåt åt den kropp jag har. Dessutom ändrar man sina kriterier med åren. För ett par veckor sen hörde jag om nån 17-åring som skulle vara så jäkla grov och bra, men inte var det särskilt imponerande.
Sen är jag av den absoluta övertygelsen att om man har extrem talang för nåt så kommer man att börja med det. Supertalangerna hamnar nästan alltid rätt, och tur är väl det.