handdator

Visa fullständig version : Vassle eller kasein


InYourFace
2006-11-15, 18:57
Tänkte börja köra EsaPro nu och undrar vad jag ska äta för protein under resten av dagen vassle eller kasein?

Lindstein
2006-11-15, 18:58
Tänkte börja köra EsaPro nu och undrar vad jag ska äta för protein under resten av dagen vassle eller kasein?

1. Blandning av dem
2. Kasein
3. Vassle

King Grub
2006-11-15, 18:59
Eller så äter du varken kasein eller vassle utan får proteinet från mat som kött, fisk, fågel, osv?

Humanist
2006-11-15, 19:03
Spinner vidare på frågeställningen. Har sedan en tid använt kasein-tillskott för att öka på min dagliga mängd protein. Nu håller burken på och ta slut, och funderar därför på att antingen köpa nytt eller använda slut på mitt vassle. Frågan är därför; Om vassle intas samtidigt som andra måltider, kan det tänkas vara likvärdigt som kasein med hänsyn till insulinfrisättning? Eller bör jag fortsätta att endast ta vassle i samband med träning och istället köpa nytt kasein?

Dr Nick
2006-11-15, 19:05
Det spelar inte så stor roll om du tar vassle eller kassein som extra mellanmål..

Stab
2006-11-16, 13:12
Det spelar inte så stor roll om du tar vassle eller kassein som extra mellanmål..

Bara att vassle går in relativt snabb i kroppen medans kasain utsöndras mycket segare, 6h~? Då borde kasain vara att föredra som mellanmål. Men en combo bäst.

Doric
2006-11-17, 16:59
Finns flera olika produkter som innehåller båda, whay tech från PF innehåller 80% vassle o 20% kasein.

Angus
2006-11-17, 21:24
Tänkte börja köra EsaPro nu och undrar vad jag ska äta för protein under resten av dagen vassle eller kasein?

väljer du pulver så kör på fairing complete som är mycket bra om du är laktoskänslig annars är eislet protec eller milk 90 bra val*flex*

Philippp
2006-11-18, 12:26
lite mycket spånande här, vassle kommer aldrig bli lika effektivt som kasein varesig det upptas slött pga av att det intas med annan mat eller inte, kasein är mycket bättre.

Jag tror att man brukar räkna med cirka 10g/timme när det gäller kasein. Personligen skulle jag inte köpa kasein på burk, det är ju mycket billigare att köpa kvarg isåfall?
35-60 gram = 10kr

King Grub
2006-11-18, 12:30
lite mycket spånande här, vassle kommer aldrig bli lika effektivt som kasein varesig det upptas slött pga av att det intas med annan mat eller inte, kasein är mycket bättre.

Vad baserar du det på?

Casein appears to produce a greater protein balance than whey protein; however, when combined with a source of energy, whey protein produces greater protein balance than casein combined with a source of energy. Because resistance trained athletes rarely consume protein alone, the latter findings may be more applicable.

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Kasein är också ett mer lipogent (fettinlagrande) protein än vassle, åtminstone i djurförsök.

sleep is the enemy
2006-11-18, 12:45
Vad baserar du det på?



Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Kasein är också ett mer lipogent (fettinlagrande) protein än vassle, åtminstone i djurförsök.

Du får ursäkta mig, ja förstår inte riktigt. Som ja förstått de hindrar väl kassein muskelnedbrytningen, vassle höjer muskeluppbyggningen. Om man alltid tar vassle med energi, skulle det då förhindra muskelnedbrytningen? Om man då alltid tar sitt vassle med energi, finns det nån orsak att ändå blanda i kassein?

King Grub
2006-11-18, 12:48
Äter du vassle som proteinkälla som en del av en blandad måltid reduceras proteinnedbrytningen och du får en bättre proteinbalans än om du bara tar proteinet för sig, ja.

najsivikki
2006-11-18, 12:48
lite mycket spånande här, vassle kommer aldrig bli lika effektivt som kasein varesig det upptas slött pga av att det intas med annan mat eller inte, kasein är mycket bättre.

Jag tror att man brukar räkna med cirka 10g/timme när det gäller kasein. Personligen skulle jag inte köpa kasein på burk, det är ju mycket billigare att köpa kvarg isåfall?
35-60 gram = 10kr

men kvarg innehåller väl inte bara kasein? är väl typ 50/50%?

Philippp
2006-11-18, 12:48
Vad baserar du det på?



Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Kasein är också ett mer lipogent (fettinlagrande) protein än vassle, åtminstone i djurförsök.

Vad jag menar är att om vi säger att jag kl 24:00 käkar 80gram vassle tillsammans med x så kommer det antagligen inte utsöndras aminosyror tills jag vaknar, gentemot om jag tar 80g kasein från tex kvar eller dylikt så kommer det ju utsöndras hela vägen tills jag vaknar och vara väldigt anti katabolt.
Eller menar du att det är tvärtom? för isåfall skulle jag ju lika gärna kunna slänga kaseinet och hålla mig det isåfall gudomliga vasslet?
vad jag baserade det på är en post där du hävdade att vassle aldrig kommer bli lika effektivt som kasein även om det intas med mat, nu hittade jag dock inte den tråden :i

King Grub
2006-11-18, 12:51
Vid en normal kost med blandade måltider är det högst tveksamt om det kommer att ha någon betydelse vilken proteinkälla man använder för proteinbalansen över dygnet. Alla kroppsbyggare får mer än dom behöver av samtliga aminosyror som krävs i proteinsyntesen.

TOPOLO
2006-11-18, 12:53
är vassle att föredra även innan läggdags ifall man ska inta det med lite fett bara, i form av nötter eller avokado et c? eller skulle kaseinet vara bättre vid det tillfället?

Philippp
2006-11-18, 12:55
Vid en normal kost med blandade måltider är det högst tveksamt om det kommer att ha någon betydelse vilken proteinkälla man använder för proteinbalansen över dygnet. Alla kroppsbyggare får mer än dom behöver av samtliga aminosyror som krävs i proteinsyntesen.

aha, men det är ändå positivt om man skulle tex äta 60g kasein vid läggdags? eller kommer aminosyrer finnas tillgängligt för mig hela natten ändå från den vanliga kosten?

King Grub
2006-11-18, 12:56
Man kan tänka sig att ett långsammare protein är något bättre vid det tillfället (behöver inte vara kasein, dock) liksom snabbt protein är bättre före träning, men om det gör några avgörande skillnader om måltiderna innehåller mer än bara protein är inte säkert. Skadar inte.

najsivikki
2006-11-18, 12:58
Man kan tänka sig att ett långsammare protein är något bättre vid det tillfället (behöver inte vara kasein, dock) liksom snabbt protein är bättre före träning, men om det gör några avgörande skillnader om måltiderna innehåller mer än bara protein är inte säkert. Skadar inte.

okej utom kasein då, vilka andra proteiner är långsamma?

King Grub
2006-11-18, 12:58
Alla; kött, fisk, fågel, skaldjur. Snabbt protein finns i princip bara i tillskott (vassle, sojaisolat). Mjölk innehåller ju vassle, men kaseindelen är överväldigande och effekten blir "långsam".

melancoolio
2006-11-18, 13:01
Jag blandar min "mellanmålsdrink" med mjölk och vasslepulver.

Varför göra allt så svårt?

Sverker
2006-11-18, 13:08
men kvarg innehåller väl inte bara kasein? är väl typ 50/50%?
Mjölk är 80 % kasein och 20 % vassleprotein.

Kvarg är nästan uteslutande kasein.

najsivikki
2006-11-18, 13:11
okej tack:thumbup:

flenders
2006-11-18, 14:34
men kvarg innehåller väl inte bara kasein? är väl typ 50/50%?Det är till största delen kasein.

EiseltUK
2006-11-18, 14:58
Compared with casein or total milk protein, digestion of milk soluble proteins is too rapid to sustain the anabolic postprandial amino acid requirement

Our results confirm the major role of kinetics in dietary nitrogen postprandial utilization and highlight the paradox of MSPI, which, despite its high Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score, ensures a rate of amino acid delivery that is too rapid to sustain the anabolic requirement during the postprandial period. Milk proteins had the best nutritional quality, which suggested a synergistic effect between soluble proteins and caseins.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 84, 5, 1070-79, Nov 2006

Ekonom
2006-11-19, 05:39
Compared with casein or total milk protein, digestion of milk soluble proteins is too rapid to sustain the anabolic postprandial amino acid requirement

Our results confirm the major role of kinetics in dietary nitrogen postprandial utilization and highlight the paradox of MSPI, which, despite its high Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score, ensures a rate of amino acid delivery that is too rapid to sustain the anabolic requirement during the postprandial period. Milk proteins had the best nutritional quality, which suggested a synergistic effect between soluble proteins and caseins.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 84, 5, 1070-79, Nov 2006

De menar här altså att vassle tas upp för fort? fria EAA tas väl upp ännu fortare.... Förstår inte varför ett snabbt upptag från fria EAA är bra vid träning men ett ganska snabbt upptag från vassle är dåligt *screwy* Har svårt att tro att jättesnabbt och långsamt är bra, men ganska snabbt är dåligt.

King Grub
2006-11-19, 05:43
Studien är gjord i vila och vid intag av enbart protein över en längre tidsperiod; saknar relevans vid normalt ätande. Normala mål är inte sammansatta av enbart en proteinkälla. Vad gäller EAA-intag har det visat sig stimulera proteinsyntesen kraftigt, enbart EAA, även i vila, även om toppen snart återvänder till basnivåer.

OggeP
2006-11-19, 09:04
Studien är gjord i vila och vid intag av enbart protein över en längre tidsperiod; saknar relevans vid normalt ätande. Normala mål är inte sammansatta av enbart en proteinkälla. Vad gäller EAA-intag har det visat sig stimulera proteinsyntesen kraftigt, enbart EAA, även i vila, även om toppen snart återvänder till basnivåer.

Går det att förlänga toppen med att inta vassle en liten stund efter EAA intaget, eller kanske i samband med EAA?

King Grub
2006-11-19, 09:24
Ja, i alla fall efter styrketräning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15256687&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

jaaaaag
2006-11-19, 20:55
vad är det för skillnad mellan vassle och kasein? :S

King Grub
2006-11-19, 20:58
Vassle tas upp snabbt, stimulerar nybildningen av muskelprotein, men minskar inte proteinnedbrytningen. Kasein tas upp över en längre tid, stimulerar inte nybildningen av muskelprotein över basnivåer, men minskar proteinnedbrytningen. Båda är mjölkproteiner. Efter styrketräning är dom likvärdiga vad gäller anabolism.

saidy
2006-12-09, 17:02
Vassle tas upp snabbt, stimulerar nybildningen av muskelprotein, men minskar inte proteinnedbrytningen. Kasein tas upp över en längre tid, stimulerar inte nybildningen av muskelprotein över basnivåer, men minskar proteinnedbrytningen. Båda är mjölkproteiner. Efter styrketräning är dom likvärdiga vad gäller anabolism.

det skrevs att vassle + maltid = vassle proteinet far liknande effekt som kasein.

vad raknas sa som en maltid? en frukt, tva frukter, eller maste det vara nagot rejalt som pasta osv?

kan man pasta att kasein ar det battre alternativet vid deff da ens huvudmal ar att behalla den muskelmassa man byggt upp, om jag har tankt att mitt intag av proteinpulver inte kommer att ske i samband med nagon storre maltid (nagon frukt eller macka kanske) (eller kan man rakna i samband med 1 timme efter ett mal mat) ?

He-man
2007-01-17, 17:38
Bump *whistle*

Om jag blandar vasslet i mjölk, blir det då tillräckligt långsamt för att hindra muskelnedbrytningen eller är de proteinerna värdelösa om jag går på diet?