handdator

Visa fullständig version : Blir du galen på allt tekniksågande?


Krampus
2006-11-15, 16:47
Ganska ofta får man se inlägg där yngre förmågot sågar andra yngre förmågor för deras utförade i olika övningar.
Hur viktigt är utförandet?
Det är ganska sällan man ser ngn erfaren tränare gnälla på ytterligheter, utan de ger de få ggr de säger ngt små tips att tänka på.

Poll kommer.

Baan
2006-11-15, 16:48
Hmm undrar om det bara är jag som drog någon koppling till elektronikrecensoner...

Blaine
2006-11-15, 16:48
Konstruktiv kritik är det som är sällsynt bland dagens fälthöns.

Baan: Nej, jag tänkte också på det faktiskt. Skenet bedrar.

PowPow
2006-11-15, 16:49
Skillnad på sågning och sågning. Konstruktiv kritik är alltid bra. Att såga för sågandets skull är lika jobbigt som grannar som borrar för borrandets skull. Ska de göra figurer av hål eller?

MasterChief
2006-11-15, 16:49
Hmm undrar om det bara är jag som drog någon koppling till elektronikrecensoner...


Nä, jag med.



För övrigt tycker jag utförandet är rätt viktigt.

Mass-Tech
2006-11-15, 16:50
ja, jag blir nästan galen på allt tekniksågande?
Så länge det int ser ut som n00ben på youtube så bry jag mig inte.

Empe
2006-11-15, 16:50
Hmm undrar om det bara är jag som drog någon koppling till elektronikrecensoner...
nope, inte förrän jag läste "olika övningar" förstod jag att det handlade om träning.

Baan
2006-11-15, 16:50
Jag tycker också det förekommer. I högre grad än med lite äldre folk, särskilt om dom vet vad dom snackar om också. Visst är det inte en åldersfråga att vara besserwisser men tycker ändå ungdommarna är överrepresenterade ;)

pragmatist
2006-11-15, 16:51
Det handlar nog mer om att mer erfarna tränande inte orkar bry sig.

Krampus
2006-11-15, 16:52
Men va fan, nu ville den inte lägga upp pollen....
Måste göra det på 2minuter!
Gör en ny....

Dumleman
2006-11-15, 16:59
Jag tror felet ligger i att många tror att för att ge konstruktiv kritik så måste man påpeka alla fel man hittar. Man kan ge konstruktiv kritik genom att tala om vad som är bra också. En gammal klyscha är annars att desto mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet.

Krampus
2006-11-15, 17:02
Ni kan tjöta på i tråden, det verar vara ett ganska hett ämne. Ngn jävla poll hinner man inte med på 2minuter...*gah!*

Jag tycker att det kan vara ok om det är jättefel utförande eller om personen ber om hjälp.
På stora vikter är det skit samma om det inte är på gränsen att det skulle bli godkännt på tävling.

Fartman
2006-11-15, 17:03
Vissa saker är ju självklart att såga, som grunda böjar eller för upprätta stångroddar.
Så länge man inte förespråkar sk "bögstrikthet" är det bara att såga på när folk gör fel, det är ju så man lär sig göra rätt.
Men en sågning ska helst alltid uppföljas med tips om hur man gör rätt.

EDIT: Alltså typ om någon lägger upp filmer på nätet och så, på gymmet skulle jag aldrig orka gnälla på någon okänd precis...

Krampus
2006-11-15, 17:13
Ok så här såg alternativen ut iaf:

1: Ja, halva formet är som Guido and Luigi.

2. Det är bara viktigt när stora vikter lyfts.

3. Det är inte viktigt när stora vikter lyfts.

4. Det är viktigt att göra rätt ifrån början så att man inte skadar sig i framtiden och jag kan avgöra vad som är rätt teknink för det.

5. Jag vill bara verkar viktig och lägger därför såddana inlägg.

6. Man kan ge hjälp om den efterfrågas och man anser sig kompetet nog att ge den.

7. Shut up and squat!


Sen har jag glömt den sista med det var väll ngt, med hårdrock och Lidl..
Kan ngn moderator fixa poll får dem gära göra det. *Puss-i-puss* *cupid*

Fartman
2006-11-15, 17:15
Ok så här såg alternativen ut iaf:

1: Ja, halva formet är som Guido and Luigi.

2. Det är bara viktigt när stora vikter lyfts.

3. Det är inte viktigt när stora vikter lyfts.

4. Det är viktigt att göra rätt ifrån början så att man inte skadar sig i framtiden och jag kan avgöra vad som är rätt teknink för det.

5. Jag vill bara verkar viktig och lägger därför såddana inlägg.

6. Man kan ge hjälp om den efterfrågas och man anser sig kompetet nog att ge den.

7. Shut up and squat!


Sen har jag glömt den sista med det var väll ngt, med hårdrock och Lidl..
Kan ngn moderator fixa poll får dem gära göra det. *Puss-i-puss* *cupid*
SQUATS AND MILK!!! säger jag

regus
2006-11-15, 17:20
6. Man kan ge hjälp om den efterfrågas och man anser sig kompetet nog att ge den.

Krokodil
2006-11-15, 17:26
Shut up and squat säger jag!

Om man tränar seriöst kan teknik/utförande vara viktigt, men annars ska man inte tänka så jäkla mycket.

Baan
2006-11-15, 17:27
5.

polaren
2006-11-15, 17:31
Om det är ett extremt galet utförande så tycker jag väl att det är bra om folk rättar. Men om det handlar om "90 graders vinkel i skivstångsrodden" så tycker jag det är störande. Bara för att man har lärt sig att en övning ska utföras på ett sätt så betyder inte det att det är det enda sättet.

Kvartsböjar är väl rätt vanligt inom vissa idrotter (?) så där tycker jag inte heller man ska såga, man kan istället fråga varför han/hon kör just kvartsböjar.

Jag tror att det är vanligast att nybörjare som blivit instruerad av någon PT gärna sågar folk, eftersom att dom tror att dom har fått lära sig exakt hur en övning ska utföras, och att allt annat är fel.

EDIT: Om jag blir sågad på mitt utförande så tar jag åt mig så mycket jag kan, man vet ju själv ungefär vilka som man ska lyssna på :)

Yes
2006-11-15, 17:36
Hur viktigt är utförandet?

Det är väl riktigt viktigt för att undvika skador och det spelar säkert roll på vilka resultat man får av träningen.

Tricklev
2006-11-15, 17:38
8. Jag sågar allas teknik om dom är starkare än mig.

Edit: Roids tar dom också!*grr27*

z_bumbi
2006-11-15, 17:58
Om man tränar seriöst kan teknik/utförande vara viktigt, men annars ska man inte tänka så jäkla mycket.

Så tänkte jag också i början, min rygg har inte varit riktigt hel under de senaste 14 åren pga av det.

Teknik är alltid viktigt.

jwzrd
2006-11-15, 17:59
Ganska ofta får man se inlägg där yngre förmågot sågar andra yngre förmågor för deras utförade i olika övningar.
Hur viktigt är utförandet?
Det är ganska sällan man ser ngn erfaren tränare gnälla på ytterligheter, utan de ger de få ggr de säger ngt små tips att tänka på.

Poll kommer.

Nej aldrig, jag får mest komplimanger för hur jag kör. Kanske är det ändå så att du borde se över hur du tränar? Pussis :Virro

Krokodil
2006-11-15, 18:02
Så tänkte jag också i början, min rygg har inte varit riktigt hel under de senaste 14 åren pga av det.

Teknik är alltid viktigt.Fast du tränar väl ganska seriöst/hårt, vad jag menar är nybörjare/discotränande som krånglar till saker i onödan.

z_bumbi
2006-11-15, 18:05
Fast du tränar väl ganska seriöst/hårt, vad jag menar är nybörjare/discotränande som krånglar till saker i onödan.

17 år. Bänk. 82,5 kg på stången. Knak. Hallå herr Kiropraktor.

Och jag tränar varken hårt eller seriöst och har inte heller gjort det.

nemd
2006-11-15, 18:06
Ja anser att utförandet inte är jätteviktigt så länge det inte är självklart att skaderisken är lika stor som globen. Annars tror jag bara på lite kasst utförande och lite högre vikt.

Men nu är ju jag bara ett litet blåbär. Men det är min sanning.

shadowfire
2006-11-15, 18:18
17 år. Bänk. 82,5 kg på stången. Knak. Hallå herr Kiropraktor.

Och jag tränar varken hårt eller seriöst och har inte heller gjort det.
29 år. Bänk. 85kg på stången. Smithmaskin. För tung vikt, felbelastning på axeln. Knak. Hellooo herr naprapat.

Robbin
2006-11-15, 19:13
Tycker inte utförandet är överdrivet viktigt. Kör man lite ostrikt eller va fan mycket ostrikt ibland så är inte jag den som kommer och klagar iaf. Visst det kan vara bra att veta hur övningen ska utföras korrekt men sen att man inte behöver följa det hela tiden är en annan femma.
Orka stå och barnsla sig med extremt strika stångcurls tex "bara för att".
Tycker att viljan är viktigare än utförandet. Ta i som fan bara. *gah!*

Diggler
2006-11-15, 19:49
Det Krampus beskriver är även ett internetfenomen. Kolla träningsklipp på youtube, bara massa kids som gnäller på minsta lilla, finns det inget teknikmässigt att anmärka på klagar de ändå, alternativt klagar på att personen är klen och att de minsann lyfter mycket mer.

teal
2006-11-15, 19:53
det beror väl på vem det kommer ifrån. Om det kommer från Allan, Jörge etc. skulle jag nog ta åt mig men om "Cs_ELIT3_BoddiBilder_snart_65kg" skulle såga min teknik skulle jag inte bry mig nämnvärt.

Hade en kille igår som pressade i smithen, han lastade på så mycket vikt att han inte klarade en trots att han låg i brygga så jag erbjöd mig att passa honom men det var inte så uppskattat. Frågade helt snällt, utan minsta ironi i rösten "Behöver du pass så säg till" eftersom jag väntade på att få köra sneda bänkisar i den själv.

sleep is the enemy
2006-11-15, 20:22
"Cs_ELIT3_BoddiBilder_snart_65kg"

ja tycker inte de e snällt att hänga ut min "kompis" skunk konto sådär... *fniss*

Krampus
2006-11-16, 20:10
Jag uppskattar råt ifrån personer som utvecklar VARFÖR något bör utföras på ett visst sätt. Speciellt om man är ny inom ngt tex SL.
Kostråd kommer det ju nya hela tiden och dem bryr jag mig personligen mindre om..
Sen om man är kallar sig "Ump A Lompier" eller och påstår att man var värdlsmästare 1957 och därför bör lyssna på honom, men ingen mer fakta finns så har jag svårt att ta åt mig av vad personen säger.

Digger har f.ö precis förstått syftet med tråden, men inte Jwzrd.

Allan
2006-11-16, 20:18
Kan ngn moderator fixa poll får dem gära göra det. *Puss-i-puss* *cupid*

Done

Krampus
2006-11-16, 20:24
Done
:thumbup:

Dissector
2006-11-16, 21:08
Ja det tycker jag. Fast det är ännu värre på gymmet. Nu har jag själv inte råkat ut för det, men små wannabe-PTs som hållre på att korrigera folks lyft mitt under lyften är hopplöst. Man ska kunna få träna som man vill (kanske undantaget att det inte är någon jättenybörjare som håller på att bryta ryggen av sig i marklyften), men samtidigt verkar man antingen trög eller ignorant om man fullständigt skiter i vad någon tipsar (läs: påtrycker) om.


Att tipsa på forum tycker jag är okej, men att klaga och gapa om det tycker jag är jobbigt.

jwzrd
2006-11-16, 21:12
Jag uppskattar råt ifrån personer som utvecklar VARFÖR något bör utföras på ett visst sätt. Speciellt om man är ny inom ngt tex SL.
Kostråd kommer det ju nya hela tiden och dem bryr jag mig personligen mindre om..
Sen om man är kallar sig "Ump A Lompier" eller och påstår att man var värdlsmästare 1957 och därför bör lyssna på honom, men ingen mer fakta finns så har jag svårt att ta åt mig av vad personen säger.

Digger har f.ö precis förstått syftet med tråden, men inte Jwzrd.

Tvärtom, jag förstår precis vad tråden handlar om. "Sluta klaga på ostbågen, det är gott - låt mig göra vaffan jag vill."

Sunesha
2006-11-16, 21:14
"Man kan ge hjälp om den efterfrågas och man anser sig kompetent nog att ge den."

Det valde jag, vågar inte ge folk tips. Även någon lyfter med banan rygg så vet jag att alla kommer hoppa på senare ändå, så jag låter de som vill kommentera i sådant läge.

Jag ser mig hellre som okunnig resten av livet, då kan jag lära mig mer hela tiden. Kanske jag kan ge tips någon gång. Men jag rädd kanske mitt tips är det som får någon att lyfta sönder axeln ;)

Krampus
2006-11-16, 22:53
Tvärtom, jag förstår precis vad tråden handlar om. "Sluta klaga på ostbågen, det är gott - låt mig göra vaffan jag vill."

MMMmmmm... Ostbåge... *popcorn*

jwzrd
2006-11-16, 22:56
MMMmmmm... Ostbåge... *popcorn*

Exakt :)

Otto GROV
2006-11-16, 23:02
tycker utförnadet ä väldigt viktigt,
Men för de betyder de ju inte att bög-strikt alltid ä bästa sättet:)
o-strikt kanske ä bästa sättet i vissa övningar olika perioder osv....

dock borde man ju veta varför man har de utförande man har:) å inte kör biceps-frivändningar efter 2månaders träning för att impa på polarna.

Empe
2006-11-16, 23:12
Tog Shut up and squat. Tycker att kidzen som är mindre än mig ska hölla limpsaxen stängd när jag tränar. Låt mig lyssna på hårdrock och träna hårt som fan. Gillar inte gamla brandmän på 55 som ska komma och klaga på att man kör ostrikt heller. Men de lyssnar man i regel på bara för att de är äldre. Sen att man inte gör som de säger är en annan bullplåt.

Fartman
2006-11-17, 02:13
Många av mina problem som jag har nu ffa med axlarna härstammar från dålig teknik i nybörjarstadiet. Jag hade gärna sett att någon gett mig lite tips där faktiskt. Det är fan viktigt med korrekt teknik, iaf i början. När man är mer erfaren har man oftast lärt sig ungefär hur mycket man kan ta ut svängarna utan att skada sig.
Därmed inte sagt att jag går och rättar folk på gymmet, det är typ det sista jag gör.

Yes
2006-11-17, 14:43
Tycker inte utförandet är överdrivet viktigt. Kör man lite ostrikt eller va fan mycket ostrikt ibland så är inte jag den som kommer och klagar iaf. Visst det kan vara bra att veta hur övningen ska utföras korrekt men sen att man inte behöver följa det hela tiden är en annan femma.
Orka stå och barnsla sig med extremt strika stångcurls tex "bara för att".
Tycker att viljan är viktigare än utförandet. Ta i som fan bara. *gah!*
Undrar hur många som har skadat sig med inställningen att det bara är till att ta i som fan.

Det behöver annars inte vara en motsättning mellan att ta i tills man spricker och bra utförande. Kika t.ex. på jwzrd´s marklyftsfilmer(har för mig de finns i hans träningsjournal). Det tycker jag är bra exempel på snyggt utförande och tuffa lyft.

Som nybörjare tycker jag en av de bästa sakerna jag som smått börjat lära mig, är att ta i tills jag är riktigt sopslut utan att tappa formen. Jäkligt svårt, men det går om man håller sig riktigt fokusrad.

Fjod0r
2006-11-17, 14:53
Det är väll bra, om yngre berättar för andra unga att dom gör fel alt hur de borde bättra på sin teknik. Så länge de inte lär ut fel, om någon sågade min teknik och förklarade varför dom tycker att jag ska göra på annat sätt är det lugnt för mig. Är någon extremt jävla självgod när dom gör det kan man väll bli lite tjurig.

Fjod0r
2006-11-17, 14:56
En sak till jag alltid undrat (som hör till topicen)
När man ser riktiga nybörjare på gymet. Ni vet de som går runt och petar lite på alla maskiner, kollar på andra i 30min för att sedan köra lite hantellcurls. Är det bra eller Anus att erbjuda sin hjälp i form av lätta råd, tex "kör ett gäng basövningar, chins, böj, bänk, det räcker till att börja med". Eller ska man bara hålla käften?

muddler
2006-11-17, 18:25
jag säger shut up and squat.... tar det där det ska gör du rätt

skaparn
2006-11-17, 18:44
Det behöver annars inte vara en motsättning mellan att ta i tills man spricker och bra utförande. Kika t.ex. på jwzrd´s marklyftsfilmer(har för mig de finns i hans träningsjournal). Det tycker jag är bra exempel på snyggt utförande och tuffa lyft.

Kan inte jwzrd lägga upp en film på sitt utförande av ryck?

Brute force besegrar teknik har jag hört.