handdator

Visa fullständig version : Favoritkrydda till olika maträtter?


knazcandy
2006-11-15, 15:47
Jag har mattorka. All min mat smakar trist för att jag inte vet hur jag ska tillaga den med olika kryddor och buljonger (ligger ju på diet så inga smöriga o gräddiga utsvängningar här inte). Och så vet jag att vi har riktiga stjärnkockar här på Kolo så nu får ni dela med er. Vilka är era favoritkryddor och vad går det till?

sissa
2006-11-15, 16:19
Mina favoriter som alltid finns hemma är: vitlök,dijonsenap, sambal oelek (chilipasta), ingefära,persilja

Svårt att säga vad det går till för det är så mycket

Vad lagar du mest för maträtter?
Nån särskild rätt som du skulle vilja piffa till?
(Jag kan ju se om jag kan komma med nåt tips iallafall. :) )

knazcandy
2006-11-15, 16:37
Mina favoriter som alltid finns hemma är: vitlök,dijonsenap, sambal oelek (chilipasta), ingefära,persilja

Svårt att säga vad det går till för det är så mycket

Vad lagar du mest för maträtter?
Nån särskild rätt som du skulle vilja piffa till?
(Jag kan ju se om jag kan komma med nåt tips iallafall. :) )

Under dieten blir det mycket nötfärs och tonfisk (ris, pasta eller potatis till). I vanliga fall kan man ju gotta till det med creme fraiche och sådant men nu försöker jag undvika det. Så därför är det lätt att det blir lite torrt och torftigt.

Milia
2006-11-15, 16:56
SPISKUMMIN! Det är min absoluta favorit och funkar super till baljväxter, färsätter, potatis - jag har den på allt. Den passar också bra ihop med Curry och såklart örtsalt.:)

knazcandy
2006-11-15, 17:08
SPISKUMMIN! Det är min absoluta favorit och funkar super till baljväxter, färsätter, potatis - jag har den på allt. Den passar också bra ihop med Curry och såklart örtsalt.:)

Har nog aldrig käkat spiskummin. Är den stark, behöver man mycket för att smaksätta maten?

Milia
2006-11-15, 17:45
Nej den är inte stark, men den ger en fylligare smak. Det är den som ger karaktären åt tacokryddan:D
Man behöver inte använda mycket men eftersom jaga gillar den så skarpt så har jag massor;)

Srednq
2006-11-15, 18:52
fixade till en fin pastasås precis. vitlök, gul lök, krossade tomater, grönsakskrydda, chilipeppar, salt och bara låta de koka en stund.

Brooklyn
2006-11-15, 19:22
kanel... *popcorn*

Isabella
2006-11-15, 19:34
fixade till en fin pastasås precis. vitlök, gul lök, krossade tomater, grönsakskrydda, chilipeppar, salt och bara låta de koka en stund.

grönsakskrydda?

Jacky
2006-11-15, 19:45
kanel... *popcorn*

+1
Till och med gott på woken!

Srednq
2006-11-15, 20:19
grönsakskrydda?


från knorr. finns i burk och i refillpåse. samma hylla som du hittar aromat

Überbiffen
2006-11-15, 21:04
Min favorit är salt, det används till det mesta. :smash:

Abomination
2006-11-15, 22:11
Lagade köttfärssås smaksatt av grekisk salladskrydda för några måndader sen, de blev riktigt gott med sallad till. Annars tycker ja oregano är intressant, man kan nog inte använda det till vad som helst dock. Senast idag använde jag oregano till pyttipanna med mager grädde och haricots, lite syndigt under deff men det var planerat och beräknat.

Zakath
2006-11-15, 22:54
Alla former av chili, som dessutom har en ganska kraftig termogen effekt så att du förbränner en del kalorier. Curry är annars favoritkryddblandningen (med extra chili).

Max
2006-11-15, 22:57
Peppar, vitlök, curry, lökpulver, chilisåser

Turbonisse
2006-11-16, 08:09
Curry

Marulk
2006-11-16, 19:25
http://hem.bredband.net/b394283/burken.gif

Fartman
2006-11-16, 19:40
Grillkrydda och vitlökspulver :thumbup:
Vitlök går förövrigt till ALL mat.

LadyG
2006-11-16, 20:54
Riven färsk ingefära passar bra både till lamm och fläsk, perfekt i wok om man vill ge den riktig asiatisk smak.

Olika curryblandningar är oslagbart till grillad kyckling.

Sambal oelek (chillipasta), tabasco, vitlök och jalapeño i olika kombinationer är också jättegott, till exempel till tacos eller enchilladas.

HP sås och Worcestershiresås är också gott, t ex till pytt i panna (fräs pytten med en skvätt HP-sås och en skvätt Worcestershiresås, rör runt ordentligt så att såsen sprids ordentligt i pannan och ger smak åt hela pytten).

Teriyakisås, sukiyakisås och Hoi Sinsås (finns på flaska) är gott som smaksättning till wok om man inte orkar krydda själv.