handdator

Visa fullständig version : Spinning, bra?


fwickbom
2006-11-15, 14:53
Kör spinningpass på friskis och svettis varannan dag. Vet någon hur bra fettförbrännande den träningen är? passet är mellan 45min och en timme ungefär.

King Grub
2006-11-15, 14:56
Inte fettförbrännande alls. Ingen konditionsträning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss energibalans jämfört med en vilodag.

Däremot förbrukar du mycket energi, precis som med vanlig cykling, vilket gör det till en bra aktivitet om du siktar på att åstadkomma ett energiunderskott (och det är det som återspeglar fettbalansen). Och det är en relativt skonsam träningsmetod, plus effektiv för att förbättra konditionen och alla relaterade hälsoparametrar.

fwickbom
2006-11-15, 15:02
Inte fettförbrännande alls. Ingen konditionsträning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss energibalans jämfört med en vilodag.

Däremot förbrukar du mycket energi, precis som med vanlig cykling, vilket gör det till en bra aktivitet om du siktar på att åstadkomma ett energiunderskott (och det är det som återspeglar fettbalansen). Och det är en relativt skonsam träningsmetod, plus effektiv för att förbättra konditionen och alla relaterade hälsoparametrar.

Hmmm okej. mitt mål är att bränna magfett. vad rekomenderas då för träning?

King Grub
2006-11-15, 15:06
All konditionsträning reducerar storleken på magregionens fettceller.

Att gå ner i vikt och att minska sitt kroppsfett hänger dock på ett energiunderskott. Ingen träning ökar i sig fettförbränningen över dygnet. Det är ett sätt att förbruka energi, varken mer eller mindre.

Åstadkommer man ett energiunderskott på, säg, -500 kcal genom ett normalt liv, helt utan träning utan enbart genom kostintaget, kommer fettförbränningen att vara precis lika stor som om man hade varit ute och sprungit eller cyklat flera timmar och ätit motsvarande mängd mer så man slutat på -500 kcal då också.

Energi in minus energi ut. Är energi ut större än energi in, kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och all aktivitet, inklusive träning, hamnar under "energi ut".

Snatch
2006-11-15, 16:13
All konditionsträning reducerar storleken på magregionens fettceller.

Att gå ner i vikt och att minska sitt kroppsfett hänger dock på ett energiunderskott. Ingen träning ökar i sig fettförbränningen över dygnet. Det är ett sätt att förbruka energi, varken mer eller mindre.

Åstadkommer man ett energiunderskott på, säg, -500 kcal genom ett normalt liv, helt utan träning utan enbart genom kostintaget, kommer fettförbränningen att vara precis lika stor som om man hade varit ute och sprungit eller cyklat flera timmar och ätit motsvarande mängd mer så man slutat på -500 kcal då också.

Energi in minus energi ut. Är energi ut större än energi in, kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och all aktivitet, inklusive träning, hamnar under "energi ut". Alltså så enda sättet att minska magfettet är att äta mindre? Har slititi som ett djur i flera månader med träning och kost. Syns knappt någon skillnad alls.. Skall jag banta alltså? Börjar bli less...

regus
2006-11-15, 16:17
Alltså så enda sättet att minska magfettet är att äta mindre?

Ja, eller förbruka mer så att din energibalans blir negativ.

Snatch
2006-11-15, 16:19
Ja, eller förbruka mer så att din energibalans blir negativ.Ja! Och det måste väl innebära träna? Eller har jag fattat fel?

King Grub
2006-11-15, 16:21
Energi in minus energi ut. Igen. All aktivitet hamnar under "energi ut". Men det går utmärkt att öka i fettvikt och bli tjockare, oavsett träningsmängd, om man äter mer än man gör av med.

Snatch
2006-11-15, 16:57
All konditionsträning reducerar storleken på magregionens fettceller.

Att gå ner i vikt och att minska sitt kroppsfett hänger dock på ett energiunderskott. Ingen träning ökar i sig fettförbränningen över dygnet. Det är ett sätt att förbruka energi, varken mer eller mindre.

Åstadkommer man ett energiunderskott på, säg, -500 kcal genom ett normalt liv, helt utan träning utan enbart genom kostintaget, kommer fettförbränningen att vara precis lika stor som om man hade varit ute och sprungit eller cyklat flera timmar och ätit motsvarande mängd mer så man slutat på -500 kcal då också.

Energi in minus energi ut. Är energi ut större än energi in, kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och all aktivitet, inklusive träning, hamnar under "energi ut".Okej! Tack! Börjar känna mig tjatig nu...vad rekomenderar du för träning då?Har en dj-vla valk kvar runt midjan som jag f-n inte blir fri. Känns som det blir för stort jobb helt enkelt.. Tack för tips.. Motionerar rätt ofta och varierat samt äter sunt..

Pellefant
2006-11-15, 17:44
De perioder jag gått på spinning regelbundet så har jag tappat i vikt ordentligt. Har då även försökt hålla koll på kosten så att jag inte ökat kcal-intaget så mycket. Ett spinningpass bränner väl ca runt 500-900 kcal tror jag, det är rätt mycket på så kort tid.

Sen så får spinning mm mig att hamna i någon slags "hälso känsla/feeling" över hela dagen så att det är lättare att äta bättre. Samt somnar ofta som en stock då, så att man inte går i köket och äter en massa strunt.