handdator

Visa fullständig version : marklyft


Diana
2003-02-09, 10:33
kan nån posta en länk/sida som visar korrekt utförning av marklyft?
jättetack!!

Niclaaas
2003-02-09, 11:26
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/deadlifts.asp

Diana
2003-02-09, 11:35
tackarr!!

GrovJens
2003-02-09, 12:06
"ta tag i skivstången ungefär axelbrett med en handflata pekande inåt och en utåt. "

Vitsen med detta är väl för att avlasta underarmarna?
Vilket betyder att det inte är nödvändigt vid användning av dragremmar, eller hur?

Hamnade nämnligen i en argumentation härromdagen om detta. Hjälp mig nu! :)

Niclaaas
2003-02-09, 12:08
det är för att få bättre grepp, kanske inte behövs när man har dragremmar. jag vet bara att jag tar mer så (kör inte med remmar)

Åse Columbus
2003-02-09, 13:59
Originally posted by Diana
kan nån posta en länk/sida som visar korrekt utförning av marklyft?
jättetack!!

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303

för baksida

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor172012

för framsida

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1943047
för in o utsida

ÅC

michael
2003-02-09, 16:05
om du håller handflatorna åt samma håll kan stången "rulla" ut ur ditt grepp, håller du däremot en inåt och en utåt kan stången bara glida ur rätt ner om greppet sviker dig..

ivandrago
2003-02-09, 16:18
å andra sidan är marklyft den bästa övningen att träna upp greppet i. Och då ska man hålla båda handflatorna mot kroppen.

stybb
2003-02-09, 16:41
De flesta jag tränat med säger att man kan bli sned i ryggen med suplinerat grepp.. så bli vann med att hålla båda händerna lika.

Antonius
2003-02-09, 16:41
Originally posted by ivandrago
å andra sidan är marklyft den bästa övningen att träna upp greppet i. Och då ska man hålla båda handflatorna mot kroppen.
Jag brukar köra marklyft såhär:
Första set med höger inåt och vänster utåt.
Andra set med vänster inåt och höger inåt.
Tredje set med båda inåt.

Niclaaas
2003-02-09, 16:43
antonius du menar set va?

undrar om det som stybb sa... kan man bli snedtränad om man alltid håller likadant med suplinerat grepp, nån som vet det här?

Antonius
2003-02-09, 16:44
Originally posted by stybb
De flesta jag tränat med säger att man kan bli sned i ryggen med suplinerat grepp.. så bli vann med att hålla båda händerna lika.
Va? :confused:
Det där med sned i ryggen fattar jag inte?? Suplinerat menas att man håller händerna likadant antar jag?

Antonius
2003-02-09, 16:46
Originally posted by Niclaaas
antonius du menar set va?

undrar om det som stybb sa... kan man bli snedtränad om man alltid håller likadant med suplinerat grepp, nån som vet det här?
ÅÅhh... fan vad dum man kan vara ibland, klart jag syftade på set.
:smash: <--- Jag slår mig själv i huvudet.

Nu har jag ändrat... :D

Niclaaas
2003-02-09, 17:12
alla fattade, men jag fick lov att påpeka ändå :em:

stybb
2003-02-09, 17:24
Jag vet inte hur man blir det.. men jag har en polare som vunnit jsm i styrkelyft o han säger att man endast ska använda suplinerat grepp.. alltså..en hand ut, en in endast på riktigt tunga lyft för man kan sned träna ryggen om man reppar på det..
Jag förstår det inte själv :kinky:

Antonius> kör som du tycker e skönt.. skulle jag gjort.. jag körde med suplinerat grepp ända tills det blev för tungt för greppet. Då gick jag över till vanligt grepp med remmar.

Magnesium är ett jävla plus också.. köp en kloss..

michael
2003-02-09, 18:16
Jag brukar ju annars byta håll på händerna mellan varje set, så jag kör 2set med höger in o vänster ut, o sen 2set med höger ut och vänster in. Samma vikt, samma repantal, sned rygg? i dont think soo...

Cuddly
2003-02-09, 20:06
http://www.hardgainer.com/articles/18-61.html

Cuddly
2003-02-09, 20:08
http://www.hardgainer.com/articles/14-56.html

Antonius
2003-02-09, 21:14
Originally posted by stybb
Magnesium är ett jävla plus också.. köp en kloss..
Vart kan man tjacka det då? Finns det något som heter dålig kvalitet på mag-klossar? Jag antar inte det, jag bara tänkte utifall, så att jag inte köper en skit kloss... om det nu finns sånna som sagt.

emmzan
2003-02-09, 21:22
Originally posted by stybb
Jag vet inte hur man blir det.. men jag har en polare som vunnit jsm i styrkelyft o han säger att man endast ska använda suplinerat grepp.. alltså..en hand ut, en in endast på riktigt tunga lyft för man kan sned träna ryggen om man reppar på det..
Jag förstår det inte själv :kinky:

Ryggen kan bli sned om du kör samma mixade grepp hela tiden. Dvs att du har samma hand supinerad varje gång. Lösningen är att man varierar vilken hand man har som överhand resp. underhand...

Självklart blir man sned i ryggen om man har en ojämn belastning på den då man tränar. Min rygg är lite sned just pga att jag använt samma mixade grepp hela tiden vilket jag ändrat på nu...

Antonius
2003-02-09, 21:37
Emmzan: Tack för förklaringen och varningen... den är väl noterad.

emmzan
2003-02-10, 15:22
Originally posted by Antonius

Vart kan man tjacka det då? Finns det något som heter dålig kvalitet på mag-klossar? Jag antar inte det, jag bara tänkte utifall, så att jag inte köper en skit kloss... om det nu finns sånna som sagt.

Jag köpte en magnesiumboll på gymet eftersom vi har klättervägg där... Fungerar utmärkt.. Outdoor/friluftsbutiker kanske?!

jenan546
2003-02-10, 15:53
En del, eller rättare sagt de flesta gym tittar lite snett på magnesium, det dammar en hel del. Jag har sett att det finns alternativ nu, nån sorts gelé som ska ge ett bra grepp. Användes flitigt under sveriges starkaste man såg jag.

Antonius
2003-02-10, 15:59
Originally posted by emmzan
Outdoor/friluftsbutiker kanske?!
Schjysst tips, ska kolla det.
Originally posted by jenan546
En del, eller rättare sagt de flesta gym tittar lite snett på magnesium, det dammar en hel del. Jag har sett att det finns alternativ nu, nån sorts gelé som ska ge ett bra grepp. Användes flitigt under sveriges starkaste man såg jag.
Du skulle inte kunna försöka ta reda på lite mer om det, t.ex. vart man kan få tag på det och pris o.s.v. För min skull? :thumbup: :D

stybb
2003-02-11, 08:44
Jenan> den gele som används av vissa på gymmen och i strongman sammanhang i inte lika om jag minns rätt. De klistret de har är inte billigt direkt och inget som en icke tävlande köper. Bara som jag läst det iallafall. Plus att de e ju grymma konsumenter av magnesium!.. Viva la Samulsson...

Antonius> nog ingen risk att du köper en dålig sten. Magnesium är väl magnesium.. grundämne.. den kostar max 30 kr så bryt av en byt när du e på gymmet och gnid in händerna.. så märker du snabbt hur torr o fin du blev..

Båda> att sen gym ägare tittar snett på magnesium kan de ju stoppa upp i röven. Antingen köper de magnesium o ställer ner, eller så tar folk med sig själv.. De får väl tvätta om de känner det så.. Magnesium går bort av vatten. Behöver inte ens tvätta skiten.

Sen kan man ju använda så pass stora hantlar så damerna slipper "smutsa ner sig"

Roger över, Roger ut

z_bumbi
2003-02-11, 10:06
Trodde de använde någon typ av handbollsklister på starkemantävlningarna ?
Om det i alla fall liknar det så tror jag man blir utslängd från de flesta gym om man använder det... att man förbjuder magnesia är ju bara dumt däremot.

AnderssoN
2003-02-11, 10:27
Varför har många gym förbud mot magnesia? Är det bara för att det kan damma?

Nils
2003-02-11, 12:40
Mycket prat om magnesium här, tom att det man köper borde vara ok då det är ett grundämne. Och det är ju sant. Men det är knappast någon som tar grundämnet magnesium på händerna. ;)
Mer troligt med föreningen Magnesia. Magnesium oxid. Som faktiskt mycket väl kunde vara förorenad ,och finns i olika densitet. Dock knappast är ett problem när man köper block för styrkelyft.
:thumbup:
Nils

z_bumbi
2003-02-11, 13:19
Nils: Om vi ska rätta språkliga fel så heter det magnesiumoxid, inte magnesium oxid. :D