handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggslut, rätt väg att gå?


tano
2006-11-15, 10:16
Jag vill veta om jag är på rätt väg angående min behandling av min smärtande rygg.

Har haft en del låsningar ganska länge i nedre delen av ryggen (återkommande i säkert 1 år).
Dessa brukar jag knäcka ut själv (vilket jag ju inte är säker på att det är bra?)
Det har dock aldrig gjort direkt ont, mest obehagligt. Och framförallt kommit när jag varit sittande längre stund.

Nu har jag dock fått ont i nedre delen av ryggen, alldeles ovanför rumpan, ganska långt ut på vänster sida.(varit till och från i 1 vecka nu).
Ingen smärta när jag tränar, utan när jag sitter och suttit en stund.

Jag har läst ganska mycket, och försöker jobba med rörligheten i höften.
Är det rätt väg att gå? (känns som det är svårt få till det, trots att jag vet massor av övningar för att stretcha höften)

Vill höra med någon här som vet mer, om mitt problem är vanligt symptom på för stor svank och korta muskler i höften. (alltså jag tror jag har dålig hållning = för stor svank pga av korta höftmsukler.).
Kan rumpans sidomuskler också vara för korta och spela in? eller ska jag koncentrera mig på musklera på höftens framsida?

Hur snabbt ska man förvänta sig att det blir bättre av stretchning, och rörlighetsträningen i höften?

Tack
Richard

tano
2006-11-15, 22:31
Ni kanske är less på mig nu,:em:
har ju skrivit en del inlägg här på senaste tiden ;)

Men undrar man så är det väl inget fel att fråga..

Är bara lite speciellt då det onda är så långt ut i sidan, inte direkt i närheten av erektorerna/ryggmusklerna...

Guddi
2006-11-15, 23:15
Naprapat/sjukgymnast! Det finns ingen som kan lösa dina frågor över ett forum. Man kan göra antaganden om vad det är men det finns ingen orsak till att chansa när det gäller ryggar.

Det är omöjligt att svara på om det är rätt väg för dig att jobba för att öka rörligheten. Man kan få ryggproblem både pga för stor rörlighet och för lite rörlighet.

edit: Kan bara svara för mig själv men jag tycker inte att man kan skriva för mycket i detta forumet. Däremot tror jag att man kan förlita sig på det för mycket. Finns inget som slår en personlig kontakt med någon som kan sina saker. Detta är ett utmärkt ställa att skaffa mer information om en typ av skada eller få information om vanliga problem. Ingen plats där man sak diagnostisera sig själv om man har lite mer komplicerade åkommor. Ryggen tillhör till 99% de komplicerade.

tano
2006-11-15, 23:35
Naprapat/sjukgymnast! Det finns ingen som kan lösa dina frågor över ett forum. Man kan göra antaganden om vad det är men det finns ingen orsak till att chansa när det gäller ryggar.

Det är omöjligt att svara på om det är rätt väg för dig att jobba för att öka rörligheten. Man kan få ryggproblem både pga för stor rörlighet och för lite rörlighet.

edit: Kan bara svara för mig själv men jag tycker inte att man kan skriva för mycket i detta forumet. Däremot tror jag att man kan förlita sig på det för mycket. Finns inget som slår en personlig kontakt med någon som kan sina saker. Detta är ett utmärkt ställa att skaffa mer information om en typ av skada eller få information om vanliga problem. Ingen plats där man sak diagnostisera sig själv om man har lite mer komplicerade åkommor. Ryggen tillhör till 99% de komplicerade.

Jo du har rätt, men lite har du missförstått mig.

Vad jag ville ha fram var om dålig rörlighet ofta ger dessa symptom.

Jag har dragit mig för att besöka naprapat kiropraktor.
Jag har både hört glada och dåliga historier, och tvekar, om det nu är rörligheten, svårt men kanske borde ringa.

Frågan rä ska jag ringa till en kiropraktor här i luleå? sett att det finns, eller ska man gå till sjukgymnast. beslutsångest...

LarsK
2006-11-18, 11:30
Är det i gluteus medius du har ont? Det sitter ganska långt ut på sidorna om skinkorna. Jag har själv problem med min GM själv, men bara när jag står länge eller går länge sträckor. Sitter jag en stund går det över.

Som guddi skriver, det är omöjligt att sätta en diagnos på problemet över internet. Men, rörlighet är alltid bra, dock kanske inte lösningen på ditt problem. Och, det behöver inte vara i ryggen problemet sitter. Kan faktiskt vara ända uppe i din axel på höger sida. Det låter kanske orimligt, men stelhet i axel kan påverka ryggslutet på motsatt sida. För mer info, titta på www.ericcressey.com.

Patriarch K
2006-12-31, 00:09
Jag vill veta om jag är på rätt väg angående min behandling av min smärtande rygg.

Har haft en del låsningar ganska länge i nedre delen av ryggen (återkommande i säkert 1 år).
Dessa brukar jag knäcka ut själv (vilket jag ju inte är säker på att det är bra?)
Det har dock aldrig gjort direkt ont, mest obehagligt. Och framförallt kommit när jag varit sittande längre stund.

Nu har jag dock fått ont i nedre delen av ryggen, alldeles ovanför rumpan, ganska långt ut på vänster sida.(varit till och från i 1 vecka nu).
Ingen smärta när jag tränar, utan när jag sitter och suttit en stund.

Jag har läst ganska mycket, och försöker jobba med rörligheten i höften.
Är det rätt väg att gå? (känns som det är svårt få till det, trots att jag vet massor av övningar för att stretcha höften)

Vill höra med någon här som vet mer, om mitt problem är vanligt symptom på för stor svank och korta muskler i höften. (alltså jag tror jag har dålig hållning = för stor svank pga av korta höftmsukler.).
Kan rumpans sidomuskler också vara för korta och spela in? eller ska jag koncentrera mig på musklera på höftens framsida?

Hur snabbt ska man förvänta sig att det blir bättre av stretchning, och rörlighetsträningen i höften?

Tack
Richard

Du säger att du "brukar knäcka ut det själv". Kan det vara så att du då har hela underkroppen still (från naveln och neråt) medan du vrider din överkropp fram och tillbaks och det knakar som ett smatterband? (ibland får du ta hjälp med händerna i något föremål också för att knäcka till ordentligt eller så ligger du på sidan med det övre benet 90 grader böjt och vrider hela överkroppen åt andra hållet medan underkroppen stannar kvar p.g.a att du har haft ett ben i vägen?)

I så fall har vi troligtvis liknande problem. Det känns inget men det är hemskt obehagligt. Nyttigt kan det däremot inte vara att göra så resten av livet :(

mcsallads övning här känns faktiskt riktigt bra och du kanske kan prova den?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83212

tano
2006-12-31, 12:46
Du säger att du "brukar knäcka ut det själv". Kan det vara så att du då har hela underkroppen still (från naveln och neråt) medan du vrider din överkropp fram och tillbaks och det knakar som ett smatterband? (ibland får du ta hjälp med händerna i något föremål också för att knäcka till ordentligt eller så ligger du på sidan med det övre benet 90 grader böjt och vrider hela överkroppen åt andra hållet medan underkroppen stannar kvar p.g.a att du har haft ett ben i vägen?)

I så fall har vi troligtvis liknande problem. Det känns inget men det är hemskt obehagligt. Nyttigt kan det däremot inte vara att göra så resten av livet :(

mcsallads övning här känns faktiskt riktigt bra och du kanske kan prova den?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83212

Okej det behövs en liten uppföljning här!

Efter 3 veckor kom jag till sjukgymnast, en bra sjukgymnast.

Vi kom fram till två saker:
1. Knakningarna har nog inget med ondheten att göra. Att det kankar i rygg ( och leder) behöver inte vara något problem. Sjukgymnasten knäckte tryckte och vred på ryggraden och hans slutsats var att ryggen var hel och alla kotor gled som det skulle.
2. Smärtan i ryggen kom troligtvis av överansträgning. Kört mycket kettlebell och marklyft, som ju leder till stora påfrestningar för ryggen. Kan vara därför smärtan endast infunnit sig när jag suttit still, då har musklerna stelnat till.
Vid träning då jag är varm har det alltid känts bra.


Nu 4 veckor senare, efter både en återhämtande vila (var sjuk i nästan 2 veckor) och en upplättning av träningen så har smärtan varit helt borta. Det jag också märker är att knakningarna blivit mindre och känslan av att det låtser sig (som troligtvis hade med att muskeln stelnade till) också försvunnit.

Det händer fortfarande att jag lägger mig ner och knäcker ut men det händer en tiondel av frekvensen som det gjordes förut.

Om du Patriarch K inte har ont, tror jag inte det är några problem. Däremot försöker jag alltid jobba på att inte sitta still länge(var 20 minut ska man vara uppe och gå/röra sig). Får också känslan av att knäcka ryggen inte direkt är positivt, förhoppningsvis kan det behovet mildras. Titta över träningen, och rörligheten i musklerna (däremot inte sagt att du ska stretcha ryggen, satsa på höften, baken, baksida lår, bröst, lats, nacke ). Att stretcha nedre ryggen är ofta inget positivt, om ryggen ska stretchas ska det vara högre upp.

Inzza
2006-12-31, 13:06
Jag vill veta om jag är på rätt väg angående min behandling av min smärtande rygg.

Har haft en del låsningar ganska länge i nedre delen av ryggen (återkommande i säkert 1 år).
Dessa brukar jag knäcka ut själv (vilket jag ju inte är säker på att det är bra?)
Det har dock aldrig gjort direkt ont, mest obehagligt. Och framförallt kommit när jag varit sittande längre stund.

Nu har jag dock fått ont i nedre delen av ryggen, alldeles ovanför rumpan, ganska långt ut på vänster sida.(varit till och från i 1 vecka nu).
Ingen smärta när jag tränar, utan när jag sitter och suttit en stund.

Jag har läst ganska mycket, och försöker jobba med rörligheten i höften.
Är det rätt väg att gå? (känns som det är svårt få till det, trots att jag vet massor av övningar för att stretcha höften)

Vill höra med någon här som vet mer, om mitt problem är vanligt symptom på för stor svank och korta muskler i höften. (alltså jag tror jag har dålig hållning = för stor svank pga av korta höftmsukler.).
Kan rumpans sidomuskler också vara för korta och spela in? eller ska jag koncentrera mig på musklera på höftens framsida?

Hur snabbt ska man förvänta sig att det blir bättre av stretchning, och rörlighetsträningen i höften?

Tack
Richard

Har exakt samma problem. Gör bara ont i princip när jag skall lägga mig eller har suttit vid datorn för länge. Brukar dra på någon jevla salva (aloe vera eller nåt) funkar ganska bra. Nu dom senaste dagarna har det varit riktigt jobbigt och jag har legat uppe och vritt o vänt mig halva jevla natten. Smällt i mig tramadol och däckat direkt :P

har bokat massage nästa vecka, annars går jag till någon läkare, sjukt jobbigt att inte kunna sova.