handdator

Visa fullständig version : Whey-80


jaaaaag
2006-11-14, 20:44
Hej svej!
Jag har fått reda på att det är ok att äta Whey-80 med bara lite mjölk som en kräm alltså, super med det men jag har en fråga till...

Är Whey-80 på något sätt skadligt för kroppen i för stora mängder? Det är väl rekommenderat att man högst intar det 3 ggr/dag. Finns det något ämne i Whey-80 som kan göra det skadligt för kroppen? Och eftersom det är så sött, är det en massa sötningsmedel i det eller?

Tacksam för svar ;)
/Linn

OggeP
2006-11-14, 21:09
Vilka kvantiter är det vi talar om? Hur mycket anser du att stora mängder är? Jag har svårt att tänka mig att dagsdoser runt 100g skulle innebära någon fara.

Dock skulle jag föredra riktigt mat framför sådana kvantiter.

Handcuff
2006-11-14, 21:13
Ett proteinpulver är inga konsigheter alls(kanske lite restprdukter av olika karaktär dock)...inte konstigare än ex pulvermos. En del är livrädda för sötningsmedel..det är inte jag. Finns väl dock ingen anledning att använda sjuka mängder proteintillskott? Är ju just ett supplement till din vanliga kost :)

TylerDurden84
2006-11-14, 21:13
Hej svej!
Jag har fått reda på att det är ok att äta Whey-80 med bara lite mjölk som en kräm alltså, super med det men jag har en fråga till...

Är Whey-80 på något sätt skadligt för kroppen i för stora mängder? Det är väl rekommenderat att man högst intar det 3 ggr/dag. Finns det något ämne i Whey-80 som kan göra det skadligt för kroppen? Och eftersom det är så sött, är det en massa sötningsmedel i det eller?

Tacksam för svar ;)
/Linn

Allt går att överdosera, men att rek. intag är 3 ggr dagligen säger inte så mycket. Det är bara tillverkarens råd. Om du läser på inehållsförteckningen ser du vilken typ av sötningsmedel det finns i. En del undviker sötningsmedel helt medan andra äter det som det inte fanns nån morgondag. Om det är farligt/ger cancer på människor är inte fastställt, men har för mig att SLV rek. ett maxintag av sötningsmedel (aspartam) som skulle motsvara ca 4 l lightdrickan

jaaaaag
2006-11-14, 21:18
Hmm nej jag bryr mej inte om sötningsmedel alls men jag bara undrade för har inte påsen här och ville veta :P

Jaha ok då, låter som ganska bra svar. Jodå jag äter mycket mat också men ibland tycker jag bara att det är så gott :D

Angående hur mycket jag anser att stora mängder är.. en och en halv skopa ska man ta varje gång.. om man då tar två varje gång och sen två extra.. det är ju ganska mycket då eller? Någon som tar mer än det? Och någon som kan rekommendera någon annan smak än vanilj? ;)

TylerDurden84
2006-11-14, 21:25
Angående hur mycket jag anser att stora mängder är.. en och en halv skopa ska man ta varje gång.. om man då tar två varje gång och sen två extra.. det är ju ganska mycket då eller? Någon som tar mer än det? Och någon som kan rekommendera någon annan smak än vanilj? ;)

Ska och ska, det är som sagt rek. från tillverkaren. Storleken kan variera på dina mål, hur stor du är, kön, vad du äter förövrigt mm. Smaken är som baken. Den finns i vanilj, jordgubb, choklad. Alla är klart ätbara/drickbara enligt mig.

Metal_boy_
2006-11-14, 21:28
Hmm nej jag bryr mej inte om sötningsmedel alls men jag bara undrade för har inte påsen här och ville veta :P

Jaha ok då, låter som ganska bra svar. Jodå jag äter mycket mat också men ibland tycker jag bara att det är så gott :D

Angående hur mycket jag anser att stora mängder är.. en och en halv skopa ska man ta varje gång.. om man då tar två varje gång och sen två extra.. det är ju ganska mycket då eller? Någon som tar mer än det? Och någon som kan rekommendera någon annan smak än vanilj? ;)


Chokladen är väldigt god och fin ;)

OggeP
2006-11-14, 21:32
Angående hur mycket jag anser att stora mängder är.. en och en halv skopa ska man ta varje gång.. om man då tar två varje gång och sen två extra.. det är ju ganska mycket då eller? Någon som tar mer än det? Och någon som kan rekommendera någon annan smak än vanilj? ;)

Njae däremot kan jag rekomendera ett annat protein, banan är grymt god. :bumbi

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

jaaaaag
2006-11-14, 21:34
Banan finns som Whey-80 med.. hallon med, jag tror t.o.m. det finns någon mint choklad grejjs

Handcuff
2006-11-14, 22:04
Måste bara få flika in att kolos är sjukt mycket godare....

jaaaaag
2006-11-14, 22:10
kolos? Har kolozzeum egna produkter? Är ny här, har missat det isåfall.. vart kan man hitta de då?
=)

Handcuff
2006-11-14, 22:18
Kolla länken OggeP skickade. OBS! Jag vill inte göra reklam...tipsar bara för att jag tycker att de är bland de godaste jag provat (och BILLIGT!) ;)

Jorgen
2006-11-14, 22:20
kolos? Har kolozzeum egna produkter? Är ny här, har missat det isåfall.. vart kan man hitta de då?
=)
Man kan klicka på bannern längst upp på sidan. http://www.kolozzeum.com/

Jag kan rekomendera cocos. Det är bland det godaste jag har provat i proteinväg.

GurraB
2006-11-14, 22:27
Whey80´s hallon, jordgubb är god med mjölk. Banan och vaniljen måste jag blanda med vatten och trycka i mig det *urk*

Anders Carlsson
2006-11-14, 23:49
du behöver inte vara orolig för att det skulle vara skadligt

Sverker
2006-11-15, 06:57
Hur mycket aspartam finns det i proteinpulver ?
Jag minns att jag räknade på det där för länge sedan.

Jag tror att det är 0.2 % aspartam. Äter du 100 g proteinpulver per dag blir det 200 mg aspartam. Dela 200 med din korpssvikt blir det någonting krin 2 - 3 mg / kg kroppsvikt.

Vad är ADI för aspartame ? Jag tror det ligger kring 16 mg / kg eller så.



Summa: 100 g är acceptabelt intag för en Kollomedlem.

King Grub
2006-11-15, 07:26
Vad är ADI för aspartame ? Jag tror det ligger kring 16 mg / kg eller så.

40 mg/kg kroppsvikt och dag, faktiskt.

izza
2006-11-15, 08:30
Har kolo nåt proteinpulver som inte innehåller aspartam?

Larsson85
2006-11-15, 13:09
Har hört att det kan bli toxidiska effekter vid över 3gram/kg och dag. Oavsett om det kommer från mat eller pulver. Att ligga över 2gram/kg och dag har inte visat sig ha några gynsamma effekter.

Robban
2006-11-15, 13:15
Har hört att det kan bli toxidiska effekter vid över 3gram/kg och dag. Oavsett om det kommer från mat eller pulver. Att ligga över 2gram/kg och dag har inte visat sig ha några gynsamma effekter.

Det gynnar mig att ligga över 2gram/kg oavsett vad för studier som kommer lanseras... ;)

Fairing
2006-11-15, 14:11
Det gynnar mig att ligga över 2gram/kg oavsett vad för studier som kommer lanseras... ;)
+1:thumbup:

King Grub
2006-11-15, 15:30
+1:thumbup:

Att det gynnar dig är det nog ingen som betvivlar. :D

Några skillnader på 2 och 3 g per kilo har man inte uppmätt. Det som säger att 3 g är "rekommenderat" har skaffat sina kunskaper från kosttillskottstillverkare eller byggartidningar. ;)

Energiintaget är lika viktigt för att skapa förutsättningar för anabolism som proteinintaget.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1890472&postcount=17

Larsson85
2006-11-15, 15:35
Att det gynnar dig är det nog ingen som betvivlar. :D


Tänkte precis samma sak, men tänkte det är nog bäst att vara tyst. *whistle*

Robban
2006-11-15, 15:55
Tänkte precis samma sak, men tänkte det är nog bäst att vara tyst. *whistle*

Sjung ut! :D

Angus
2006-11-15, 20:52
Att det gynnar dig är det nog ingen som betvivlar. :D

Några skillnader på 2 och 3 g per kilo har man inte uppmätt. Det som säger att 3 g är "rekommenderat" har skaffat sina kunskaper från kosttillskottstillverkare eller byggartidningar. ;)

Energiintaget är lika viktigt för att skapa förutsättningar för anabolism som proteinintaget.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1890472&postcount=17

håller inte med dig. samma kaloriantal samma fettkälla och %-intag det enda som har skiljt på mina dieter är just proteinintaget.när jag har gått över 3g per kilo kroppsvikt har jag fått behålla betydligt mer muskelmassa samt minskat i fettvikt. praktiskt kunskap om den sin egna kropp är ovärderlig.:thumbup:

Anders Carlsson
2006-11-15, 21:11
håller inte med dig. samma kaloriantal samma fettkälla och %-intag det enda som har skiljt på mina dieter är just proteinintaget.när jag har gått över 3g per kilo kroppsvikt har jag fått behålla betydligt mer muskelmassa samt minskat i fettvikt. praktiskt kunskap om den sin egna kropp är ovärderlig.:thumbup:
jag kan bara instämma på mig själv där, går jag så lågt som 2 g så ryker musklerna på diet, 3 g o upp funkar för mig:hbang:

jaaaaag
2006-11-15, 22:23
Har beställt hallon nu iallafall :D

GurraB
2006-11-15, 23:07
Har beställt hallon nu iallafall :D

Hallon är supergod :hbang:

Fairing
2006-11-16, 09:16
Att det gynnar dig är det nog ingen som betvivlar. :D

Några skillnader på 2 och 3 g per kilo har man inte uppmätt. Det som säger att 3 g är "rekommenderat" har skaffat sina kunskaper från kosttillskottstillverkare eller byggartidningar. ;)

Energiintaget är lika viktigt för att skapa förutsättningar för anabolism som proteinintaget.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1890472&postcount=17

Jag är delägare i kronfågel och tillverkar tonfisk så det gynnar mig.:D

Jag har provat det mesta (vågar inte skriva hur länge jag tränat) och min kropp svara bäst på en diet med högt proteinintag , mellan 2.8-3g. samma fördelning mellan kolhydrater och protein samt ca. 0,8g fett/kg kroppsvikt. Det funkar för mig och säkerligen för många andra så man kan inte dömma ut något för att en studie visar si eller så.

King Grub
2006-11-16, 09:21
Knappast "en" studie, utan samtliga studier det senaste århundradet. På tränande individer, upp till elitkroppsbyggare. Det enda ett riktigt högt proteinintag har visat sig åstadkomma är ökad aminosyreoxidering och sänkta testosteronnivåer. Det gör som sagt ingen skada med ett högre intag är 2 g per kilo kroppsvikt och dygn, och tycker man det är bra: ät på, men några belägg för ytterligare muskeltillväxt finns inte, självrapportering till trots. Sedan dyker det givetvis upp någon som äter 4-5 g per kilo och dag och tar det som anledning till sin framgång, liksom det dyker upp en annan som supplementerar med glutamin, får resultat av träningen, säger "det funkar för mig" och tror att det är glutaminet som ligger bakom.

Det blir kolhydrat av kanske mer än hälften av proteinet i vilket fall som helst, inte nytt muskelprotein. Det primära för att stimulera anabolism är antagligen energiintaget. Och den största källan till protein som skall användas i proteinsyntesen är inte exogent tillfört protein (mat och tillskott), utan kroppseget nedbrutet protein som efter deamination återanvänds i proteinsyntesen.

Den här artikeln sammanfattar proteinbehovet för hårt tränande kroppsbyggare och styrkeatleter, som vill öka sin muskelmassa och styrkenivå, på ett bra och lättfattligt sätt:

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf

Fairing
2006-11-16, 09:50
Knappast "en" studie, utan samtliga studier det senaste århundradet. På tränande individer, upp till elitkroppsbyggare. Det enda ett riktigt högt proteinintag har visat sig åstadkomma är ökad aminosyreoxidering och sänkta testosteronnivåer. Det gör som sagt ingen skada med ett högre intag är 2 g per kilo kroppsvikt och dygn, och tycker man det är bra: ät på, men några belägg för ytterligare muskeltillväxt finns inte, självrapportering till trots. Sedan dyker det givetvis upp någon som äter 4-5 g per kilo och dag och tar det som anledning till sin framgång, liksom det dyker upp en annan som supplementerar med glutamin, får resultat av träningen, säger "det funkar för mig" och tror att det är glutaminet som ligger bakom.

Det blir kolhydrat av kanske mer än hälften av proteinet i vilket fall som helst, inte nytt muskelprotein. Det primära för att stimulera anabolism är antagligen energiintaget. Och den största källan till protein som skall användas i proteinsyntesen är inte exogent tillfört protein (mat och tillskott), utan kroppseget nedbrutet protein som efter deamination återanvänds i proteinsyntesen.

Den här artikeln sammanfattar proteinbehovet för hårt tränande kroppsbyggare och styrkeatleter, som vill öka sin muskelmassa och styrkenivå, på ett bra och lättfattligt sätt:

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf


Jodå , jag håller med dig i mycket men alla människor fungerar inte likadant och det var det jag ville få fram (trots 1000 studier)

Förr om åren så coachade vi många elitidrottare och alla svarade olika på kostupplägg osv. Ena cyklisten presterade bäst på fett & proteinbaserad kost och en annan på hög kolhydratskost osv.

Jag överlever nog även om man bara baserar kosten på 1g protein men man MÅSTE prova sig fram oavsett vilken sport man håller på med anser jag.

Har du o/tur så kan du kanske inom snar framtid läsa fairings träningsjournal och se vad som händer när jag ökar mitt kalorintag med 1500kcal och går ner i vikt trots samma träning osv. Allt är inte enkelt:Virro

Larsson85
2006-11-16, 11:14
Det gör som sagt ingen skada med ett högre intag är 2 g per kilo kroppsvikt och dygn, och tycker man det är bra: ät på, men några belägg för ytterligare muskeltillväxt finns inte, självrapportering till trots. Sedan dyker det givetvis upp någon som äter 4-5 g per kilo och dag och tar det som anledning till sin framgång,

Är du säker på att ett högt proteinintag inte leder till förgiftning i levern? Har hört från ganska många håll att 3g + är giftigt.

Fairling, om du går ner med i vikt av att öka ditt kcal intag med 1500 så är det mycket relevant vad din kost bestod av innan och efter du ökade ditt intag. Jag har svårt att tro att en person som har ett korrekt kostupplägg för viktnedgång kommer gå ner i vikt mer av ökat kcal intag. Det är välkänt att man bör äta ofta för att hålla förbränningen igång, så om du gick från att äta 2 ggr per dag till att äta 6 ggr per dag så är det möjligt att man kan uppnå en sån effekt pga av att man ökar sin förbränning. Men jag står fast vid att för att viktnergång ska kunna äga rum måste följande gälla kcal in < kcal ut.

Edit: Förövrigt så ser jag hellre rapporter som inte har något kostillskottsvarumärke stämplat uppe i högra hörnet.

King Grub
2006-11-16, 11:20
Är du säker på att ett högt proteinintag inte leder till förgiftning i levern? Har hört från ganska många håll att 3g + är giftigt.

Det finns en teoretiskt toxisk gräns någonstans över 3 gram per kilo, men man har inte uppmätt någon bestämd gräns för friska personer.

Något sådan siffra är inte exakt fastställt, men det lär finnas en nivå där det kan påverka hälsoparametrar negativt.

Dangers of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea, diarrhea, and even death (the "rabbit starvation syndrome"). The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52.

jaaaaag
2006-11-17, 17:17
hallon var gott :D