handdator

Visa fullständig version : Träning under lumpen


Johan86
2006-11-14, 20:14
Jag rycker in i lumpen i januari. Men eftersom det är lite si och så med kosten i lumpen så blir träningen allt annan än optimal + att det är mycket fys. Men jag tänkte göra det bästa av situationen. Jag kommer säkert öka träningsvikterna men muskelmassan kommer ju inte öka pga kosten. Är det någon ide att träna 3-4ggr i veckan trots dålig kost? Vi säger att jag ökar hyfsat i alla övningar. Kommer jag att lägga på mig muskelmassa lättare sen efter lumpen om jag ökar mina träningsvikter?

Eller tror ni att man tröttnar på träningen eftersom man inte blir grövre?

z_bumbi
2006-11-14, 20:18
Om du inte har en av de jobbigare befattningarna kommer inte mängden mat vara något problem, har du en av de jobbigare befattningarna kommer inte styrketräning ligga så högt på listan under fritiden så du behöver fundera på saken. :)

Självklart har du nytta av en styrkeökning även om råkar ligga still i kroppsvikt, då kan du senare köra på tyngre vikter när du väl kan börja "bygga" igen. Om det nu blir ett problem under lumpen.

sunkan
2006-11-14, 20:29
vilken befattning och vart? Ligger själv på I19 i boden å nu efter ca 14veckor så finns det faktiskt tid till att träna om man vill, som nu t.ex. men jag valde att vila å sitta vid en dator istället:D

Johan86
2006-11-14, 20:32
vilken befattning och vart? Ligger själv på I19 i boden å nu efter ca 14veckor så finns det faktiskt tid till att träna om man vill, som nu t.ex. men jag valde att vila å sitta vid en dator istället:D
Bevakning/insats LSS. Tydligen så får vi fd jägare till befäl*flex* Får väl hoppas på lite träning

Vad har du själv för befattning?

sunkan
2006-11-14, 20:42
Bevakning/insats LSS. Tydligen så får vi fd jägare till befäl*flex* Får väl hoppas på lite träning

Vad har du själv för befattning?

bärgningsplutonsbefäl. Om det är samma som insats här så hinner du verkligen träna å äta dig mätt.:thumbup:

pellep
2006-11-14, 20:56
Som bevakning kommer du ha mera tid för träning än vad du har ifall du går i skola o blablabla...
Med undantag dem första veckorna.

Vastrix
2006-11-14, 21:28
Som bevakning kommer du ha mera tid för träning än vad du har ifall du går i skola o blablabla...
Med undantag dem första veckorna.

+1
Efter gröntjänsten kommer det gå bra att träna och maten är ok, bland det bättre inom försvaret och ni äter samma mat som officerarna som äter på garnisonen (åtminstone var det så innan). På vissa ställen, speciellt inom armén, finns det ju både vpl-matsal och officersmäss. Gymmet på Uppsalagarnison är dock i minsta laget.
Jag var själv inte bevakningssoldat men de var några av dem man oftast träffade på i gymmet.

/V.

Lars_midgard
2006-11-14, 21:29
Du kommer att ha väldigt god tid till att träna. Vakt och insats gör inget annat än att äta mackor o sitta i vaktkuren. :thumbup:

muffe85
2006-11-14, 22:14
Jag gjorde lumpen som jägare, och vi fick nog mycket träning i utbildningen, på de flesta sätt och vis. dock tappade jag en del i vissa övningar i maxstyrkan men även som jägare hade man tid efter helvetsperioden (efter sisådär 12veckor)

Så om du ska rycka in som bevakning, kommer du nog inte hinna första veckorna pga tjänst hela tiden, men sen kommer du hinna gymma typ hela tiden om du bara har orken(lathet).

Vad gäller kosten så är det bra mat i lumpen, vet inte var du fått det ifrån.
självklart kan du ta alla sorters kosttillskott du vill om du nu vill det.

Thomson
2006-11-14, 23:07
Jag gjorde lumpen som jägare, och vi fick nog mycket träning i utbildningen, på de flesta sätt och vis. dock tappade jag en del i vissa övningar i maxstyrkan men även som jägare hade man tid efter helvetsperioden (efter sisådär 12veckor)

Så om du ska rycka in som bevakning, kommer du nog inte hinna första veckorna pga tjänst hela tiden, men sen kommer du hinna gymma typ hela tiden om du bara har orken(lathet).

Vad gäller kosten så är det bra mat i lumpen, vet inte var du fått det ifrån.
självklart kan du ta alla sorters kosttillskott du vill om du nu vill det.


Hur många gånger brukar man bli serverad mat under dagarna inom lumpen (jägarna) ? Eller det skiftar kanske väldigt mycket?

Så det är t.ex tillåtet at ta med proteinbars med sig när man är ute och marscherar osv?

leetbiffen^
2006-11-15, 08:38
någon som vet hur det är inom tjänsten trafikman? ska nämlgen rycka in som det 2008. någon som vet om det är tid till och träna o så inom den tjänsten?

fwickbom
2006-11-15, 15:01
Oavsett befattning så finns det alltid tid att träna, kanske inte varje kväll dock vilket kan vara bra för vissa kvällar är bara till för att återhämta sig. Ligger på HMS Orion i Karlskrona som SigMa. Vi har det så att träning är jämställt med arbete och vi har därför tillgång till träning samt rätt till träning 24/7. Gymmen i lumpen kanske inte är de allra bästa men de fyller ju sin funktion och så. Vad det gäller maten så är den ju ypperlig. varierad bra kost så länge man inte får frystorkat eller guldburk.

flenders
2006-11-15, 15:04
Till leetbiffen^ och alla andra, det finns tid att träna. Det kanske är lite hektiskt i början av utbildningen men det lugnar ner sig efter någon vecka. Sen så har du permission då du kan göra vad du vill.

Timme
2006-11-15, 15:46
Oavsett befattning så finns det alltid tid att träna, kanske inte varje kväll dock vilket kan vara bra för vissa kvällar är bara till för att återhämta sig. Ligger på HMS Orion i Karlskrona som SigMa. Vi har det så att träning är jämställt med arbete och vi har därför tillgång till träning samt rätt till träning 24/7. Gymmen i lumpen kanske inte är de allra bästa men de fyller ju sin funktion och så. Vad det gäller maten så är den ju ypperlig. varierad bra kost så länge man inte får frystorkat eller guldburk.


Finns det Eleiko skivstänger där (20kg)? Finns det bänkar och bänk/böj ställning? Finns et mycket viktskivor? Isåfall så är jag mer än nöjd!

Finns det endast mskiner så är det tyvärr skräp.

fwickbom
2006-11-15, 16:37
Finns det Eleiko skivstänger där (20kg)? Finns det bänkar och bänk/böj ställning? Finns et mycket viktskivor? Isåfall så är jag mer än nöjd!

Finns det endast mskiner så är det tyvärr skräp.

yes. finns bådadera. fria vikter samt maskiner.

muffe85
2006-11-15, 19:04
Hur många gånger brukar man bli serverad mat under dagarna inom lumpen (jägarna) ? Eller det skiftar kanske väldigt mycket?

Så det är t.ex tillåtet at ta med proteinbars med sig när man är ute och marscherar osv?

Frukost, Lunch, Middag, Kvällsfika.

Även i fält är det så om det inte här till utbildningstillfället att klara av vissa prestationer utan mat.
Jag hade med mig en liter shaker och lite Vassleprotein som tillskott.

JA! du får ta med dig 100 bars ut i fält om du vill, sålänge det inte handlar om överlevnad för då får du inte ens ha med dig snus.

Självklart prioriterar befälen eran fysik, så att dra in på maten bara för skojs skull vore dumt av befälen. Våra befäl prioriterade ALLTID mat. Även när man låg sjuk i 40graders feber tvingades man upp för att äta frukost eftersom det "stärker kroppen och ger nya krafter"

Dock skedde det att dom sparkade ut maten om man misskötte sig någon gång när dom var på dåligt humör o då fick man ingen mat. men det var mest för att visa makt.

Emil_Larsson
2006-11-15, 19:41
Ska du styrketräna/konditonsträna under lumpen?? åhfyfan, då hade jag dött av trötthet. Räcker det inte med lumpen i sig bara? *cupid*

Fartman
2006-11-15, 19:43
Ska du styrketräna/konditonsträna under lumpen?? åhfyfan, då hade jag dött av trötthet. Räcker det inte med lumpen i sig bara? *cupid*
Inte om man vill behålla sina muskler inte. Lumpen gör en smalfet.
Eventuellt att man blir smalsmal om man har en tuff tjänst.

Emil_Larsson
2006-11-15, 19:44
Inte om man vill behålla sina muskler inte. Lumpen gör en smalfet.
Eventuellt att man blir smalsmal om man har en tuff tjänst.

Jo, iofs.. Men då ska du väl bara styrketräna. aight?;)

Fartman
2006-11-15, 19:48
Jo, iofs.. Men då ska du väl bara styrketräna. aight?;)
Beror nog helt på vilka mål man har och vilken tjänst.
Men om man styrketränat någorlunda mycket tidigare och vill behålla musklerna så kan det iaf vara bra att köra nått pass i veckan.

BisseN
2006-11-15, 20:28
Originally Posted by muffe85
Jag gjorde lumpen som jägare, och vi fick nog mycket träning i utbildningen, på de flesta sätt och vis. dock tappade jag en del i vissa övningar i maxstyrkan men även som jägare hade man tid efter helvetsperioden (efter sisådär 12veckor)


vad var du för jägare? jag själv genomförde kustjägare, tappade 10-12 kg under utbildningen.. skulle inte vilja kalla det styrketräning iallfall.. mer nedbrytning.. i slutet på utbildningen så vägde ju ryggsäckarna nästan lika mycket som vi själva gjorde *skratt*, skämt åsido fick man ju järnkondis, men på styrka (fysisk) tappade jag mycket.. tur att man pluggar till brandis nu så man har gott om tid att träna, har gått upp dom 10 kilona och lite till *flex* :hbang:

Thomson
2006-11-15, 22:02
vad var du för jägare? jag själv genomförde kustjägare, tappade 10-12 kg under utbildningen.. skulle inte vilja kalla det styrketräning iallfall.. mer nedbrytning.. i slutet på utbildningen så vägde ju ryggsäckarna nästan lika mycket som vi själva gjorde *skratt*, skämt åsido fick man ju järnkondis, men på styrka (fysisk) tappade jag mycket.. tur att man pluggar till brandis nu så man har gott om tid att träna, har gått upp dom 10 kilona och lite till *flex* :hbang:


10-12 kg?*screwy* Känns ju nästan som man blir lite skrämd av att försöka komma in på kustjägarna nu. Får ju nästan panik för jag väger nåt kilo mindre än vanligt på vågen (även om jag vet att det är vätskan osv) haha.

Nåt förslag annars på någon utbildning som är väldigt tung, men som inte innebär alltför mycket springande, marscherande osv?

Thomson
2006-11-15, 22:03
Frukost, Lunch, Middag, Kvällsfika.

Även i fält är det så om det inte här till utbildningstillfället att klara av vissa prestationer utan mat.
Jag hade med mig en liter shaker och lite Vassleprotein som tillskott.

JA! du får ta med dig 100 bars ut i fält om du vill, sålänge det inte handlar om överlevnad för då får du inte ens ha med dig snus.

Självklart prioriterar befälen eran fysik, så att dra in på maten bara för skojs skull vore dumt av befälen. Våra befäl prioriterade ALLTID mat. Även när man låg sjuk i 40graders feber tvingades man upp för att äta frukost eftersom det "stärker kroppen och ger nya krafter"

Dock skedde det att dom sparkade ut maten om man misskötte sig någon gång när dom var på dåligt humör o då fick man ingen mat. men det var mest för att visa makt.

Okejokej.. så länge jag inte gör av med mer kalorier än jag äter är jag tacksam =)

quaker
2006-11-15, 22:51
det är absolut inget fel på maten i lumpen om man inte är väldigt kräsen

Johan86
2006-11-16, 19:59
Det är nog inget fel på maten i lumpen men frågan är när man får maten. Och hur ofta. Typ 3-4 stora mål mat per dag är inte mycket att hurra för

quaker
2006-11-16, 22:03
3-4 stora mål mat räcker bra enligt mig.. annars kan du alltid fixa annan mat efter att du slutat på dagarna

BisseN
2006-11-19, 19:08
10-12 kg? Känns ju nästan som man blir lite skrämd av att försöka komma in på kustjägarna nu. Får ju nästan panik för jag väger nåt kilo mindre än vanligt på vågen (även om jag vet att det är vätskan osv) haha.
Du har all rätt till att blir skrämd min vän =).. Men i slutändan så är det värt det... "Pain is temporary, glory is forever"

sunkan
2006-11-19, 19:14
. Vad det gäller maten så är den ju ypperlig. varierad bra kost så länge man inte får frystorkat eller guldburk.

nu ska ju du bara prata utifrån ditt eget regemente va*slap* Sen vad är det för fel å frystorkat? 4500Kcal i mitt tycke god mat är ju hur bra som helst

kollebolle
2006-11-19, 19:28
Ja gick upp nästan 10 kg å låg som fjällis i arvidsjaur. En polare i samma grupp gick upp lika mycket. Båda två blev betydligt starkare också. I ben och rygg blev ja sjukt mycket starkare, men även i bänken (tack vare att man arbetar en del med ryggen i bänken). Maxade 85 kg innan ja ryckte in, tränade inte så mycket gym på den tiden, å strax före muck tog ja 95. Och det var helt utan gymträning - bara packning och marscher! Sen hade ja me mig godis ut i fält också :D

Fartman
2006-11-19, 21:32
Ja gick upp nästan 10 kg å låg som fjällis i arvidsjaur. En polare i samma grupp gick upp lika mycket. Båda två blev betydligt starkare också. I ben och rygg blev ja sjukt mycket starkare, men även i bänken (tack vare att man arbetar en del med ryggen i bänken). Maxade 85 kg innan ja ryckte in, tränade inte så mycket gym på den tiden, å strax före muck tog ja 95. Och det var helt utan gymträning - bara packning och marscher! Sen hade ja me mig godis ut i fält också :D
Som sagt, du kan inte ha varit uppe på någon vidare nivå med din styrketräning innan..

kollebolle
2006-11-19, 23:37
Som sagt, du kan inte ha varit uppe på någon vidare nivå med din styrketräning innan..

Tränade lite gym vid sidan av friidrottandet på den tiden så helt nollställd va ja inte. Men nej, jag höll inte på med styrkelyft och oavsett tjänst tror jag det är nästintill omöjligt att hålla kvar en 600 kg serie efter 10 mån värnplikt.
Däremot om man ligger på lägre resultat, typ 400-500 raw och är i 90 kgs klassen trorja inte att man nödvändigtvis behöver tappa speciellt mycket.