handdator

Visa fullständig version : Viktminskning


mysko
2006-11-14, 19:20
Hallo!
Tänkte be om lite tips och råd för att trimma rumpan och gå ner lite. Hur är cykling gentemot jogga? Joggade en mil tre gångeri veckan i höstas, men nu är det för kallt. Vad är effektivast? Jag har tillgång till träningscykel och löpband. Jag är jävligt skinny, men jag vill trimma till röven. Har gymmat i lite mer än en månad, men för att känna mig nöjd med mig själv så vill jag ha mitt fett lite mera jämt fördelat. För 12 månader sedan gick jag ned ca 20kg genom ren bantning. Det har liksom gjort mina fettdepåer lite ojämna, och nederkroppen är aningen större än överkroppen. Osymetrisk liksom! Jag jobbar som fritidsledare och rör på mig en hel del på dagarna, fast inget direkt ansträngande. Hur gör man en uppskattning åtgången av energi under en arbetsdag?
Mina matvanor ser ut ungefär såhär.

Frukost:
Havregrynsgröt (100g/1portion) med lättmjölk och lite äppelmos, en kopp kaffe med lättmjölk. Två knäckemackor med leverpastej och saltgurka. Jag uppskattar det till ca 500 kcal för att avrunda uppåt.

Lunch:
Äter vad som bjuds på i skolan, enligt tallriksmodellen ungefär. 50% sallad (grönsallad, gurka, morötter, kikärtor osv) 25% potatis, ris, pasta. 25% kött. När det är sås till så tar jag välidigt lite. 600kcal kanske?

Mellis:
2-3 knäckemackor med ost eller skinka på. 200kcal?

Middag:
Det som bjuds på hemma, varierar kraftigt med upplägget påminner om lunchen bortsett från bristen på grönsaker. Dock ingen skräpmat, för det mesta hyffsat nyttigt käk. Ungefär 500-600kcal skulle jag tippa på

Har tränat i ca en månad på ett lokalt gym, blev pålurad lite whey-80 av en polares farsa :P Så jag dricker det efter varje gymmpass. En annan fråga, ska man käka innan eller efter ett gympass? Vad är bäst, har hört att man ska vänta minst en timme innan man gymmar, stämmer det?

Blev en jävla massa frågor, men jag är så färsk på det här. Hoppas nån antar sig utmaningen :) Tack och hej!

mysko