handdator

Visa fullständig version : Viktminskning


mysko
2006-11-14, 19:20
Hallo!
Tänkte be om lite tips och råd för att trimma rumpan och gå ner lite. Hur är cykling gentemot jogga? Joggade en mil tre gångeri veckan i höstas, men nu är det för kallt. Vad är effektivast? Jag har tillgång till träningscykel och löpband. Jag är jävligt skinny, men jag vill trimma till röven. Har gymmat i lite mer än en månad, men för att känna mig nöjd med mig själv så vill jag ha mitt fett lite mera jämt fördelat. För 12 månader sedan gick jag ned ca 20kg genom ren bantning. Det har liksom gjort mina fettdepåer lite ojämna, och nederkroppen är aningen större än överkroppen. Osymetrisk liksom! Jag jobbar som fritidsledare och rör på mig en hel del på dagarna, fast inget direkt ansträngande. Hur gör man en uppskattning åtgången av energi under en arbetsdag?
Mina matvanor ser ut ungefär såhär.

Frukost:
Havregrynsgröt (100g/1portion) med lättmjölk och lite äppelmos, en kopp kaffe med lättmjölk. Två knäckemackor med leverpastej och saltgurka. Jag uppskattar det till ca 500 kcal för att avrunda uppåt.

Lunch:
Äter vad som bjuds på i skolan, enligt tallriksmodellen ungefär. 50% sallad (grönsallad, gurka, morötter, kikärtor osv) 25% potatis, ris, pasta. 25% kött. När det är sås till så tar jag välidigt lite. 600kcal kanske?

Mellis:
2-3 knäckemackor med ost eller skinka på. 200kcal?

Middag:
Det som bjuds på hemma, varierar kraftigt med upplägget påminner om lunchen bortsett från bristen på grönsaker. Dock ingen skräpmat, för det mesta hyffsat nyttigt käk. Ungefär 500-600kcal skulle jag tippa på

Har tränat i ca en månad på ett lokalt gym, blev pålurad lite whey-80 av en polares farsa :P Så jag dricker det efter varje gymmpass. En annan fråga, ska man käka innan eller efter ett gympass? Vad är bäst, har hört att man ska vänta minst en timme innan man gymmar, stämmer det?

Blev en jävla massa frågor, men jag är så färsk på det här. Hoppas nån antar sig utmaningen :) Tack och hej!

mysko
2006-11-16, 22:36
Ingen som pallar ge lite rookietips? :)

Starfighter
2006-11-17, 08:49
Testa att äta mkt mat och träna hårt, då kanske fettet fördelar sig till dom ställen du vill ha dom på. En deff är inte att rekommendera om du är "jävligt skinny"

Hermanssson
2006-11-18, 16:30
Det är svårt att bränna bort fett från speciella punkter på kroppen. Eftersom du är "jävligt skinny" vet jag inte om jag det handlar om snevriden självuppfattning, eller om verkligen har mycket fett på rumpan. Någon kunnig som kan ge tips? :p

najsivikki
2006-11-18, 16:35
löpning och cykling är båda effektiva, kan inte säga vlken som är effektivast, beror på hur högt man lägger på intensiteten.
Kosten ser bra ut, försök få i dig lite mer protein, byta ut dem där ostskivorna mot ngt ägg kanske?
Efter träning är det viktigt att fylla på dem tömda depåerna med kolhydrater, men protein är också bra för uppbyggnad.

Lycka till med allt mvh victoria

Princy
2006-11-18, 16:35
Längd? Vikt? Hur mycket vill du gå ner? :confused:

mysko
2006-11-18, 17:21
Längd? Vikt? Hur mycket vill du gå ner? :confused:

Jag är direkt ute efter att gå ner, snarare trimma till rumpan och låren! Men för att nå ett sådant resultat innebär väl det att man måste gå ner lite i bodydat så länge man inte bygger en massa muskler samtidigt. Jag väger 68kg och är 186 cm lång.

Det vore roligt med lite flera kommentarer angående mitt kostupplägg. För tillfället så cyklar jag ca 3-4 gånger i veckan, allt mellan 30-60 min. Jag styrketränar också 3 gånger i veckan för att behålla min styrka under den här perioden.
Tack på förhand

Princy
2006-11-18, 18:48
Jag är direkt ute efter att gå ner, snarare trimma till rumpan och låren! Men för att nå ett sådant resultat innebär väl det att man måste gå ner lite i bodydat så länge man inte bygger en massa muskler samtidigt. Jag väger 68kg och är 186 cm lång.

Det vore roligt med lite flera kommentarer angående mitt kostupplägg. För tillfället så cyklar jag ca 3-4 gånger i veckan, allt mellan 30-60 min. Jag styrketränar också 3 gånger i veckan för att behålla min styrka under den här perioden.
Tack på förhand

Vad menar du med att "trimma till"? Bygga större muskler där?

Din vikt är nästan på gränsen till undervikt för din längd, så det låter snarare som att du skulle behöva mer muskler på de områdena som du är missnöjd med.

najsivikki
2006-11-18, 18:59
att bygga upp muskler får kroppen också att se fastare ut!

mysko
2006-11-18, 19:30
Vad menar du med att "trimma till"? Bygga större muskler där?

Din vikt är nästan på gränsen till undervikt för din längd, så det låter snarare som att du skulle behöva mer muskler på de områdena som du är missnöjd med.

Jag spelade fotboll aktivt för ca 2 år sedan, under ett år gick jag upp 20kg och la av med fotbollen, sen gick jag ner alla dom kilona under samma år. Mina ben och min rumpa är ganska så vältränad om jag får säga det själv, åtminstonde fotbollstränad.

Där jag har mest fett fortfarande är på rumpan och innerlåren. Har som sagt inte motionerat något under själva bantningen. Tänkte först fixa lite symmetri innan jag börjar fokusera mig på att bygga muskler, kanske låter löjligt, men jag lider lite av hur det ser ut idag, mitt självförtroende är inte på topp tyvärr. Hoppas ni förstår vad jag menar. Men men, kör väl på med samma upplägg som jag beskrev i mitt första inlägg.
Tack för alla svar.

Pez
2006-11-19, 18:56
Jag spelade fotboll aktivt för ca 2 år sedan, under ett år gick jag upp 20kg och la av med fotbollen, sen gick jag ner alla dom kilona under samma år. Mina ben och min rumpa är ganska så vältränad om jag får säga det själv, åtminstonde fotbollstränad.

Där jag har mest fett fortfarande är på rumpan och innerlåren. Har som sagt inte motionerat något under själva bantningen. Tänkte först fixa lite symmetri innan jag börjar fokusera mig på att bygga muskler, kanske låter löjligt, men jag lider lite av hur det ser ut idag, mitt självförtroende är inte på topp tyvärr. Hoppas ni förstår vad jag menar. Men men, kör väl på med samma upplägg som jag beskrev i mitt första inlägg.
Tack för alla svar.
Det absolut snabbaste och bästa sättet att forma om kroppen är att bygga upp muskulaturen. Sett till din vikt/längd så är det inte gå ner i vikt du behöver, tvärtom.

Upplägget du postade är lite väl energisnålt, lägg på tills du är på 2500kcal åtminstone.. hur gammal är du?

mysko
2006-11-19, 20:57
Det absolut snabbaste och bästa sättet att forma om kroppen är att bygga upp muskulaturen. Sett till din vikt/längd så är det inte gå ner i vikt du behöver, tvärtom.

Upplägget du postade är lite väl energisnålt, lägg på tills du är på 2500kcal åtminstone.. hur gammal är du?

Jag är 19 år ung. Det du säger stämmer säkert! Jag är nog lite för otålig bara, kanske ska lägga om mina vanor och köra mer bygga muskler taktiken.

najsivikki
2006-11-19, 21:14
Jag är 19 år ung. Det du säger stämmer säkert! Jag är nog lite för otålig bara, kanske ska lägga om mina vanor och köra mer bygga muskler taktiken.


tycker jag låter kanon lycka till:hbang:

Guddi
2006-11-19, 22:47
Jag är 19 år ung. Det du säger stämmer säkert! Jag är nog lite för otålig bara, kanske ska lägga om mina vanor och köra mer bygga muskler taktiken.Det Pez säger stämmer till 100%. Du väger väldigt lite för din längd, du ska inte gå ner mer i vikt utan försöka att bygga muskler istället.

mysko
2006-11-20, 17:46
Okej, tack så mycket för all vägledning och alla tips! Får väl ändra på taktiken helt enkelt :) Hur många kcal ska jag käka om dagen ungefär om jag tränar utan att försöka ligga på kaloriunderskott? Det kanske inte spelar nån roll, kanske viktigare att tänka på vad man äter och äta sig mätt? Vore skysst med lite råd...
Tack på förhand

najsivikki
2006-11-20, 18:34
Okej, tack så mycket för all vägledning och alla tips! Får väl ändra på taktiken helt enkelt :) Hur många kcal ska jag käka om dagen ungefär om jag tränar utan att försöka ligga på kaloriunderskott? Det kanske inte spelar nån roll, kanske viktigare att tänka på vad man äter och äta sig mätt? Vore skysst med lite råd...
Tack på förhand


se till att få i dig näring från bra mat, bra kolhydratskällor är pasta ris, potatis och bröd, havregryn mm, fetter får du från avokado, nötter, makrill, lax (mkt omega 3), och protein från magert kött som kyckling ex.vis.

Sedan är det bra med mkt baljväxter, grönsaker och frukter, glöm inte det lycka till!

mysko
2006-11-20, 21:02
Tack för svaren!!!

Okey, då vet jag det. Lagar inte mycket mat själv, men jag ska försöka påverka kocken så mycket som möjligt. Annars så blire samma som barnen äter i skolan :P Ett plus är ju att det finns så otroligt mycket på salladsbordet. Jag tror att det blir ganska lätt för mig att få i mig allt det där. Svårast skulle vara protein, men det har jag whey-80 för :P Så det borde funka faktiskt!