handdator

Visa fullständig version : Raka Marklyft


RassK
2006-11-14, 18:58
Har 2 varianter av raka marklyft

Grunda och ... Djupa *whistle*

HIFL_qNnKQA
Xc5Iz4byj5A

I de grunda går jag så långt ner jag kan med fullkomligt spikrak rygg och det stramar ändå i hamstrings.
I de "djupa" känns det som om jag kröker ryggen och belastar den felaktigt
Släpper armar och axlar och går onödigt långt ner lixom :/

Åsikter om utförande?
Belastning av rygg/Påfrestande av hamstrings

bertbert
2006-11-14, 19:14
Ditt "djupa" raka mark är enligt min mening på sin höjd en grund rak mark. Jag kör ungefär som gubben här visar:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.gif

Jag böjer dock mer på benen. Med 120 kg belastning känner jag inget obehag i ryggen, och får ofta fet (skön!) träningsvärk i hamstrings.

Behöver man inte stå på pall kan man ingalunda kalla det djupa SDDL imho.

/BB

z_bumbi
2006-11-14, 19:50
Jag gillar utförandet på ettan bäst, jag gissar att du om du vill kan köra lite djupare men jag ser ingen större anledning att göra det.

bertbert: Jag hoppas för din skull att du inte har lika krökt rygg.

bertbert
2006-11-14, 19:55
Jag gillar utförandet på ettan bäst, jag gissar att du om du vill kan köra lite djupare men jag ser ingen större anledning att göra det.

bertbert: Jag hoppas för din skull att du inte har lika krökt rygg.

Det hoppas jag också för min skull! :D

Skämt åsido: nej, inte på långa vägar. Jag böjer betydligt mer på benen för att hålla styr på ryggen. Å andra sidan har jag velat känna ett ordentligt sträck i hamstrings, varför jag alltid gått djupt i raka mark.

Men du menar att det är onödigt att sänka vikten så långt som till fötterna?

/BB

Zakath
2006-11-14, 19:58
Jag kör som dina "grunda" raka mark, jag tycker inte det verkar särskilt bra att böja ryggen som i de djupa och förstår inte varför man ska kunna göra ett undantag i den övningen. Rak rygg.

Fast jag böjer inte mina ben när jag kör övningen, tror det tar bättre på hamstringsen. Dessutom så drog du ju halva vikten m.h.a. latsen i den djupa varianten, låt benen jobba.

Jag anser att det är bäst att ta det säkra före det osäkra, alltid rak rygg, båda varianterna tar ändå på hamstringsen. (man tar mer vikt med rak rygg också ;))

Zakath
2006-11-14, 20:00
Det hoppas jag också för min skull! :D

Skämt åsido: nej, inte på långa vägar. Jag böjer betydligt mer på benen för att hålla styr på ryggen. Å andra sidan har jag velat känna ett ordentligt sträck i hamstrings, varför jag alltid gått djupt i raka mark.

Men du menar att det är onödigt att sänka vikten så långt som till fötterna?

/BB

Om du böjer på benen så gör du ju bara om övningen till en sorts marklyft med icke-optimal teknik. Hela vitsen är ju att benen ska vara (ganska) raka för att träna hamstring om jag förstått det rätt.

z_bumbi
2006-11-14, 20:08
Skämt åsido: nej, inte på långa vägar. Jag böjer betydligt mer på benen för att hålla styr på ryggen. Å andra sidan har jag velat känna ett ordentligt sträck i hamstrings, varför jag alltid gått djupt i raka mark.

Men du menar att det är onödigt att sänka vikten så långt som till fötterna?

/BB

Stå i startläget och känn efter hur spänd hamstrings är när du har rakt eller böjt ben (Överdriv en del för att få fram effekten fullt ut.), att ha helt rakt ben innebär en risk för översträckning så det brukar man undvika att rekommendera men att böja bara lite på knät gör inte att hamstrings blir så mycket "längre" och då är det svårt att komma så djupt som många kör utan att släppa efter på ryggen.
Sen finns det självklart undantag då jag vet folk som kört rakbensmark ståendes på en träningsbänk, med stången ner till foten, utan att kröka ryggen åt fel håll.

Zakath
2006-11-14, 20:33
Stå i startläget och känn efter hur spänd hamstrings är när du har rakt eller böjt ben (Överdriv en del för att få fram effekten fullt ut.), att ha helt rakt ben innebär en risk för översträckning så det brukar man undvika att rekommendera men att böja bara lite på knät gör inte att hamstrings blir så mycket "längre" och då är det svårt att komma så djupt som många kör utan att släppa efter på ryggen.
Sen finns det självklart undantag då jag vet folk som kört rakbensmark ståendes på en träningsbänk, med stången ner till foten, utan att kröka ryggen åt fel håll.

Jag har kört ganska mycket rakbensmark, och jag kör oftast med helt raka ben, men har aldrig haft några tendenser till översträckning. Däremot kan benen börja darra ibland. Tror du att det är riskfritt att köra med raka ben för mig, eller sliter det extra mycket på någonting?

z_bumbi
2006-11-14, 20:43
Jag har kört ganska mycket rakbensmark, och jag kör oftast med helt raka ben, men har aldrig haft några tendenser till översträckning. Däremot kan benen börja darra ibland. Tror du att det är riskfritt att köra med raka ben för mig, eller sliter det extra mycket på någonting?

Om du inte känner några tendenser till översträckning och har normal rörlighet i övrigt så tror jag inte det är någon fara men jag är för dåligt insatt i exakt vad som händer vid en översträckning för att kunna svara med 100% säkerhet.

zirak
2006-11-14, 21:17
Vet inte om det är ljuset och vinkeln? Men kanske borde du låta stången gå närmare benen.

Känns som att Zakath's sätt kan leda till bla töjningar i ligament då man tappar en del av sidostabiliteten i knäleden.

stevebc
2006-11-15, 01:30
Själv hade jag inte gått ända till marklyfts-lockout. Då förlorar jag spänningen i hamstrings totalt. Jag stannar kanske när 30 grader återstår eller vad man ska säga. Eller är jag inne på rumänska marklyft nu?

pragmatist
2006-11-15, 01:40
Tittar man på de två filmerna så är vinkeln mellan ben och höft i princip densamma i bottenläget, den enda skillnaden är att du kröker på ryggen mer i variant 2. Alltså är det ingen poäng att gå ned så djupt.

Jag brukar rekommendera folk att stå med en liten anings böj i knät och sticka ut rumpan så långt det bara går - tänk Vanheden i Jönssonligan. :D