handdator

Visa fullständig version : Smartare med längre reptid som nybörjare?


Sunesha
2006-11-14, 16:11
Jag sitter funderar på då jag skall köra mitt första styrkepass på 5 år med vikter. Om det är klokare att typ köra 4 sek 1 sek 4 sek för just öva upp tekniker. Vet inte om man blir bättre i teknik med långsamma utförande när det gäller vikter. Men när jag övade in nya tekniker med kampsporten så brukade jag alltid kör dem långsammt ett bra tag för sedan gradvis öka. Då brukade gå snabbare att få in ett bättre utförande.

För jag vill inte ha massa skrot teknik och kasta upp vikter i oergonomisk ställning.

Tips?

flenders
2006-11-14, 16:13
Hade hellre rekommenderat att träna med vikter du behärskar.

Sunesha
2006-11-14, 17:03
Hmm sant, så länge man kan kontellera tekniken är det nog lugnt. Så lär man bli bättre i tekniken också.

flenders
2006-11-14, 17:09
Hmm sant, så länge man kan kontellera tekniken är det nog lugnt. Så lär man bli bättre i tekniken också.You got it! :thumbup:

Yes
2006-11-14, 17:13
"4 sek 1 sek 4 sek" - är det 4 sek upp, 1 sek i full kontraktion, och 4 sek negativ fas?

Det låter som en bra idé, tycker jag. Lär ge mycket bra fokus på utförandet. Se till att faktiskt hålla koll på tiden bara. 4/4-tempo är mycket långsamt och det är lätt hänt att du "ökar" genom att köra snabbare.

Sunesha
2006-11-14, 17:16
"4 sek 1 sek 4 sek" - är det 4 sek upp, 1 sek i full kontraktion, och 4 sek negativ fas?

Det låter som en bra idé, tycker jag. Lär ge mycket bra fokus på utförandet. Se till att faktiskt hålla koll på tiden bara. 4/4-tempo är mycket långsamt och det är lätt hänt att du "ökar" genom att köra snabbare.
Jepp så jag tänkte. Särskilt i övningar jag inte har koll på som rodd, benpress osv.

regus
2006-11-14, 17:18
"4 sek 1 sek 4 sek" - är det 4 sek upp, 1 sek i full kontraktion, och 4 sek negativ fas?

Det låter lite mer som thai chi än styrketräning...

Sunesha
2006-11-14, 17:23
Dock skall jag snacka om fixa tid att få lite repetition av just de basövningar med en instruktör. Men tänkte imorgon gå känna lite på vikterna och smygträna lite fast jag känner mig senil och knappt minns hur man lyfter i bänkpress.

Men tänkte köra iaf mest på skoj nu i 3-4 veckor och lära in teknikerna riktigt bra innan jag köttar på ordentligt. Så därav min tanke kring långsamma lyft som teknikträning.