handdator

Visa fullständig version : Ang dips.


knazcandy
2006-11-14, 14:44
Jag försöker mig på att göra dips, utan vikter och mellan två bänkar. Problemet är att jag får ont i handlederna när jag utför dem.
Är det fel på tekniken eller är jag för svag helt enkelt?

tenchi
2006-11-14, 14:55
vinkeln på handen och svaga handleder tippar jag på. kanske inte lika stadigt men knogarna i bänken ger mer stabilitet i handleden.

knazcandy
2006-11-14, 15:26
vinkeln på handen och svaga handleder tippar jag på. kanske inte lika stadigt men knogarna i bänken ger mer stabilitet i handleden.

Ja, kanske ska testa att stödja med knogarna istället. Nu har jag handflatan neråt och det känns inte speciellt bekvämt. Knogarna nästa gång då..

mistermr
2006-11-14, 16:05
Tänkte passa på att fråga om samma ämne (hoppas det är okej knazcandy?), det är så att jag har aldrig lyckats utföra dips. Tycker att kroppen känns för tung när jag vill gå ned med kroppen och då tappar jag fästet helt och hållet. Är det också svaga handleder som spökar?

Tips på hur man blir bättre i dips?

mvh

SvenGunnar
2006-11-14, 16:50
Ett tips kan ju vara att du börjar med enklare versioner av dips. Minska vikten genom att ha fötterna på en bänk exempelvis.
Vad jag vet så är det triceps som får jobba mest i dips så du kan ju också göra andra övningar för dom så borde du bli bättre på dips också.
Ett annat hett tips när det gäller dips och alla andra kroppsvikt-övningar är ju att gå ner i vikt, då klarar man mer och då är man ju på sätt och vis starkare :D

mini
2006-11-14, 17:11
Tänkte passa på att fråga om samma ämne (hoppas det är okej knazcandy?), det är så att jag har aldrig lyckats utföra dips. Tycker att kroppen känns för tung när jag vill gå ned med kroppen och då tappar jag fästet helt och hållet. Är det också svaga handleder som spökar?

Tips på hur man blir bättre i dips?

mvh
Nej, det är för svaga triceps. Tipset är således att bli starkare. Har ni någon maskin där du kan köra assisterade dips? Börja där då. Annars är det att stärka främst triceps och bröst med andra övningar.

Blaine
2006-11-14, 17:22
Klarar du av denna lätta variant utan att få ont? (Själv skulle jag rekommendera en aning högre platå att utföra på och ha benen längre utåt, samt lite smalare grepp, men det här är ändå en bra grundlig visningsbild.)


http://www.dakinivisions.com/fittobebride/images/general/exercise/bench_dips.jpg

knazcandy
2006-11-14, 22:43
[QUOTE=Blaine]Klarar du av denna lätta variant utan att få ont? (Själv skulle jag rekommendera en aning högre platå att utföra på och ha benen längre utåt, samt lite smalare grepp, men det här är ändå en bra grundlig visningsbild.)
[QUOTE]

Skulle ju kunna testa att köra med en bänk och jobba med fötterna i golvet tills jag blivit starkare, både i handleder och triceps. Tack för tipset!!

vildängel
2006-11-15, 12:56
Du kanske håller händerna för långt in på bänken? Försök ha händerna så nära kanten som möjligt, utan att det blir alltför ostabilt. Tänk att trycket ska komma långt "ner" på handloven. Att ha knogarna mot bänken istället tycker jag låter som att be om knäckta handleder. Går du någorlunda djupt, vilket du borde göra, kommer du nog med stor sannolikhet att tippa handlederna mot dig.

jim
2006-11-15, 14:13
Kan lägga detta här gillar inte att starta nya trådar i tränings :P

Jag var förr ganska hyfsad på dips, gjorde iaf 8 reps på KV+25. Har dock inte kört särskilt mycket dips sista 2 åren och nuförtiden tycker jag att jag får mjölksyra i axlarna och känner mig lite stel och allmänt svag, gör väl 12-15 reps max på KV, har inte testat med vikt. Tappar fort till nästa set och ja, kontentan är att jag vill bli starkare igen!

Till frågan, tycker ni jag ska köra mycket och många set på bara KV så jag blir van vid övningen igen? Eller ska jag börja med vikter direkt och köra ganska få reps så kroppen vänjer sig vid tung dipsbelastning igen?

Blaine
2006-11-15, 16:35
Kan lägga detta här gillar inte att starta nya trådar i tränings :P

Jag var förr ganska hyfsad på dips, gjorde iaf 8 reps på KV+25. Har dock inte kört särskilt mycket dips sista 2 åren och nuförtiden tycker jag att jag får mjölksyra i axlarna och känner mig lite stel och allmänt svag, gör väl 12-15 reps max på KV, har inte testat med vikt. Tappar fort till nästa set och ja, kontentan är att jag vill bli starkare igen!

Till frågan, tycker ni jag ska köra mycket och många set på bara KV så jag blir van vid övningen igen? Eller ska jag börja med vikter direkt och köra ganska få reps så kroppen vänjer sig vid tung dipsbelastning igen?

Varför utesluta det ena eller det andra? Jag säger: både och! Variera.

Inled med kroppsvikt i två veckor, sedan slänger du på vikt i två veckor, sedan kroppsvikt i ytterligare två veckor, sedan vikt igen o.s.v. Försök att sträva efter att sakta men successivt öka vikterna samt antal reps med din kroppsvikt.