handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring tröjköp


polaren
2006-11-14, 10:51
Goddag kära bänkpressare och styrkelyftare. Jag kan inte hjälpa det, jag är jättenyfiken på bänkpresströjor, så jag tänkte ställa lite frågor till er.

I och med att jag aldrig har provat en tröja så undrar jag om jag kanske ska köpa en lite större storlek? Vilken storlek och tröja kan rekommenderas till en pojke som väger ca 110kg (tjock) och har 44cm runt armarna och ca 115-117 runt bröstet? Jag har insett att man även ska ta hänsyn till lyftarens brygga när man väljer tröja (vinkel på armarna), jag tror inte jag har så stor men ni kan ju ta en titt. (http://www.youtube.com/watch?v=jamiRfo0UJo)

Är det helt från vettet att ens överväga en katana när man är helt färsk? Jag har nämligen läst att dom har lite längre livslängd och inte töjer sig lika mycket som andra tröjor.

Jag har en mor som är en jävel på att sy, så om det råkar bli en lite för stor så går det att åtgärda.

130kg finsk sisu
2006-11-14, 10:56
Nog kan du köra med katana direkt bara du tar tillräckligt stor. Då kan din mamma sy in vart efter. Dui skulle kanske börja med en 46 eller 48a för att sen tajta till den. Men då skall du nog har flera passare då du kör. Och jag tipsar att du skall klossa ner vikten...

polaren
2006-11-14, 11:03
Låter som en bra idé :) Jag har förstått att det är bäst att köra in med klossar för att tröjan inte ska tappa för mycket av sin effekt. Tar hem några polare när det ska köras eller far till klubben :thumbup:

Men storlek 46? Det tycker jag låter litet. På min dräkt har jag storlek 46 och den hade jag stora problem att ens få på mig, fast det skiljer sig kanske rätt mycket mellan dräkter och tröjor. Kom ihåg att jag är fläskig och inte muskulös! :D

Enligt powerzites storlekstabell så ska jag ta storlek 52 om jag går i 110an (en storlek större än F6ans rekommenderade) :eek: Men det kan inte heller stämma.

48 kanske ?


EDIT: Vilken av Angeled sleeve eller straight sleeve tror du skulle passa bäst för mig? Har det så står betydelse?

Börje H
2006-11-14, 11:07
Jag skulle nog faktiskt rekomendera dig att prova en vanlig Inzer Rage. Denna tröja är "modern" i designen, men ändå inte lika svårbemästrad som de riktiga "värstingtröjorna". Ang storlek så bör nog en 48:a passa (trots att jag själv kör med den, men då är jag en djävel på syslöjd:devil: ).

130kg finsk sisu
2006-11-14, 11:15
48 då. Och katana tyget töjer nog rejält det med. Angeled sleeve skulle kanske passa dej bättre.
Och kom ihåg! Du skall vara rejält försiktig i början så du inte går å lägger dej i en giljotin!

Lycka till!

polaren
2006-11-14, 11:18
Börje H: Jag hittar tyvärr ingen Inzer Rage i Sverige. På inzernet så fanns det och det lär väl kosta nånstans mellan 750 och 850kr, men jag vet inte riktigt hur sugen jag är på att beställa från USA ifall det blir nåt fel. Vet du var man kan få tag på den i Sverige?

130kg: Okej! Tack för omtanken, jag vet att tröjor är livsfarliga så jag ska vara försiktig ;)

Har inte bestämt mig än, fler få komma med förslag!

bubbe
2006-11-14, 11:38
tänk på att inzer och titan har olika mått, generellt är det ju axelmått på inzer och bröstmått på titan, om man inte har customdräkt.

katana är jag själv lite osäker på att köra med, trots att det har lyckats mycket bra i f6.

polaren
2006-11-14, 12:12
tänk på att inzer och titan har olika mått, generellt är det ju axelmått på inzer och bröstmått på titan, om man inte har customdräkt.

katana är jag själv lite osäker på att köra med, trots att det har lyckats mycket bra i f6.

Aha okej, då ska jag troligtvis ha lite större om jag köper inzer då.

Vad svårt det är att välja när man inte ens har provat en tröja! Jag gillar ändå Freddis idé att köpa en stor katana och sy in eftersom. Någon gång måste man ju ändå lära sig att lyfta i svåra tröjor, så varför inte direkt liksom :confused: Men jag avvaktar ändå, vill få lite fler åsikter ;)

bubbe
2006-11-14, 12:34
Aha okej, då ska jag troligtvis ha lite större om jag köper inzer då.

Vad svårt det är att välja när man inte ens har provat en tröja! Jag gillar ändå Freddis idé att köpa en stor katana och sy in eftersom. Någon gång måste man ju ändå lära sig att lyfta i svåra tröjor, så varför inte direkt liksom :confused: Men jag avvaktar ändå, vill få lite fler åsikter ;)

frågan är hur mycket hjälp du får av en katana, då tyget är stenhårt och det krävs antingen rätt tunga vikter för att nå bröstet eller en för stor dräkt. Jag tycker du skulle testa en stor fury el f6, st 46, beroende på hur mycket du svankar och vart du sänker stången. katana verkar folk använda en stl upp eftersom den är hårdare i tyget, annars ska dom vara likt fury/f6.

polaren
2006-11-14, 12:45
frågan är hur mycket hjälp du får av en katana, då tyget är stenhårt och det krävs antingen rätt tunga vikter för att nå bröstet eller en för stor dräkt. Jag tycker du skulle testa en stor fury el f6, st 46, beroende på hur mycket du svankar och vart du sänker stången. katana verkar folk använda en stl upp eftersom den är hårdare i tyget, annars ska dom vara likt fury/f6.

Aha, jo det är ju sant, man ska ju ta sig ner med stången också. Kanske passar bättre för dom som bänkar mycket!
F6 och fury finns ju i lager hos powerzite också :thumbup: Men storlek 46? Skulle det passa? Inte köpa 48 och sen sy in om det är för stort?

Vad använder du för storlek på F6an? Vi har väl inte allt för olika mått om jag minns rätt (42, 114 ?)

bubbe
2006-11-14, 12:54
Aha, jo det är ju sant, man ska ju ta sig ner med stången också. Kanske passar bättre för dom som bänkar mycket!
F6 och fury finns ju i lager hos powerzite också :thumbup: Men storlek 46? Skulle det passa? Inte köpa 48 och sen sy in om det är för stort?

Vad använder du för storlek på F6an? Vi har väl inte allt för olika mått om jag minns rätt (42, 114 ?)

hade först 46, nu 44. 44an börjar inte funka förrens efter ett par inkörningspass.

130kg finsk sisu
2006-11-14, 13:20
Har ni glömt METAL i sammanhanget. Metals tröjor är lätt lyfta. Och hjälper bra! Men nog går inzer lika bra.

oggen
2006-11-14, 13:55
Jag har kört ett pass med tröja en F6:a och den är riktigt bra tycker jag. Jag har en strl 46, den sitter riktigt bra på mig väger 120kg så jag fyller ut den. :D
Men sen tror jag nog att man kan köpa en svårt tröja direkt sen beror det bara på hur mycket tid man lägger på att lyfta med den.

polaren
2006-11-14, 14:05
Jag har kört ett pass med tröja en F6:a och den är riktigt bra tycker jag. Jag har en strl 46, den sitter riktigt bra på mig väger 120kg så jag fyller ut den. :D
Men sen tror jag nog att man kan köpa en svårt tröja direkt sen beror det bara på hur mycket tid man lägger på att lyfta med den.

Åh :) Då blir nog inte 46 för litet för mig iaf :) Ska fundera på detta! Det lutar mot F6 eller Fury, men jag tycker inte att jag har så stor brygga så Fury kanske skulle vara bättre.

oggen
2006-11-14, 14:39
Åh :) Då blir nog inte 46 för litet för mig iaf :) Ska fundera på detta! Det lutar mot F6 eller Fury, men jag tycker inte att jag har så stor brygga så Fury kanske skulle vara bättre.

Jag har inte heller någon större brygga, och många av dem som kör med med F6:an har inte någon jättebrygga. Det går bra ändå, Furyn ska ju vara svårare än F6:an, eller?

130kg finsk sisu
2006-11-14, 14:42
Inte jag heller har någon bra brygga. Jag tycker att polaren nästan har bättre brygga än medeltalet av lyftare. Dock har han jädrans långa armar...:hbang:

polaren
2006-11-14, 14:43
Jag har inte heller någon större brygga, och många av dem som kör med med F6:an har inte någon jättebrygga. Det går bra ändå, Furyn ska ju vara svårare än F6:an, eller?

Okej, då låter det som om F6 kanske kan fungera för mig :)
Jag har ingen aning, får se vad övriga säger.

bubbe
2006-11-14, 14:51
Okej, då låter det som om F6 kanske kan fungera för mig :)
Jag har ingen aning, får se vad övriga säger.

Aha! Polaren fyller år idag, det är alltså en födelsedagspresent till sig själv hela denna tråden....







Grattis och du testa med f6, fury, rage, ragex tror inte det spelar jättestor roll, du får ändå byta och testa andra tröjor efterhand.

polaren
2006-11-14, 14:52
Inte jag heller har någon bra brygga. Jag tycker att polaren nästan har bättre brygga än medeltalet av lyftare. Dock har han jädrans långa armar...:hbang:

Vad trevligt för jag har alltid haft svårt att komma upp i brygga tycker jag, kanske har blivit lite vigare :hbang:

Sen får vi se om mina långa armar blir en begränsning när jag i framtiden ska ge mig på dina framtida seniorvärldsrekord *whistle* :D Kanske kan bli bra på marklyft om jag bara orkar träna det ;)

polaren
2006-11-14, 14:55
Aha! Polaren fyller år idag, det är alltså en födelsedagspresent till sig själv hela denna tråden....







Grattis och du testa med f6, fury, rage, ragex tror inte det spelar jättestor roll, du får ändå byta och testa andra tröjor efterhand.

:D

Tack! Jag tror jag beställer en F6a! Fast jag får se till att inte morsan ser avin sen när den kommer, för även om jag idag blir 20 så slutar hon aldrig gnata om pengar och att jag ska spara osv... Men det ligger väl i deras natur :Virro