handdator

Visa fullständig version : Bälte


pejo
2006-11-14, 08:34
Tycker ni att man som vanlig motionär bör använda styrkelyftsbälte?

Jag har alltid haft inställningen att om man behöver bälte så är man för klen i korsrygg och bål, men detta kanske är fel.

Det verkar ju som om väldigt många kör med bälte trots att dom inte kör med speciellt tunga vikter så jag kanske har missat något.

mini
2006-11-14, 09:30
Jag tror man ska vänta med bälte så länge man kan, just för att stärka bålen. Träna upp ett bra buktryck istället.

pejo
2006-11-14, 10:05
Jag tror man ska vänta med bälte så länge man kan, just för att stärka bålen. Träna upp ett bra buktryck istället.

Jaha, vad innebär så länge som möjligt?
Det borde väl bli en liggande åtta om man helt enkelt låter bli att skaffa ett.

Är det överhuvudtaget motiverat att använda bälte om man inte tävlar?

z_bumbi
2006-11-14, 10:08
Är det överhuvudtaget motiverat att använda bälte om man inte tävlar?

Ja.

Men kanske inte om du tränar ren motionsträning utan att fokusera så mycket på vad du lyfter.

pejo
2006-11-14, 10:13
Ja.
OK, vad är motivet?

Men kanske inte om du tränar ren motionsträning utan att fokusera så mycket på vad du lyfter.
Jag tränar motionsträning (dvs tävlar inte) men jag fokuserar ändå mycket på hur mycket jag lyfter, dvs jag vill bli så stark som möjligt. Tycker du att jag skall använda ett bälte då?

mini
2006-11-14, 10:35
Jaha, vad innebär så länge som möjligt?
Det borde väl bli en liggande åtta om man helt enkelt låter bli att skaffa ett.

Är det överhuvudtaget motiverat att använda bälte om man inte tävlar?
Visst kan man använda bälte utan att tävla.
När man kommer upp i vikter kan det vara bra att ha som skydd, komplement och hjälpmedel, men jag tycker inte man ska använda det istället för att träna upp en korrekt teknik och en stabil muskelkorsett.

Fartman
2006-11-14, 11:27
Skit i bältet. Jag har själv gjort det misstaget att jag tidigare överanvänt bälte, numera kör jag inte alls med det och jag upplever att bålstyrkan är betydligt bättre samt att jag i princip aldrig får ont i ryggen.

Ska man köra med bälte tycker jag att man ska begränsa sig till enbart de tyngsta setten i typ böj och mark... inte använda det i bicepscurlen etc

z_bumbi
2006-11-14, 11:44
OK, vad är motivet?

Lyfta mer vikt, i vissa fall kunna utföra övningar som man av olika skäl inte kan utföra utan bälte på något så när "acceptabla vikter".

Jag tränar motionsträning (dvs tävlar inte) men jag fokuserar ändå mycket på hur mycket jag lyfter, dvs jag vill bli så stark som möjligt. Tycker du att jag skall använda ett bälte då?

Det är omöjligt att svara på men vill du bli så stark som möjligt så tränar du förhoppningsvis med styrkelyftare/tyngdlyftare och då kommer bältet att plockas fram för eller senare.

becoming
2006-11-14, 12:41
som sagt vänta med bälte så länge som möjligt, bortsett från eventuella maxningar i vissa övningar.

pejo
2006-11-14, 13:09
Lyfta mer vikt, i vissa fall kunna utföra övningar som man av olika skäl inte kan utföra utan bälte på något så när "acceptabla vikter".



Det är omöjligt att svara på men vill du bli så stark som möjligt så tränar du förhoppningsvis med styrkelyftare/tyngdlyftare och då kommer bältet att plockas fram för eller senare.

Hmm, snälla förlåt att jag är lite jobbig och frågvis men jag skulle vilja resonera lite ytterligare om detta.

Låt oss börja med knäböjen:
Jag tycker idag att det är benen som begränsar vikten (åtminstånde om jag kör mer än 4 reps). Nu vet jag iofs inte hur det känns att köra med bälte så jag kan ju ha fel. Då borde det ju inte vara någon större vinst att ha bälte på sig? Om jag skulle börja köra med bälte så finns väl risken att bålstabiliteten som också tycker är viktig inte utvecklas lika bra som benen. Kanske kan det var vär att ha ett bälte till hands om man skulle vilja köra maxning?

Marklyft:
Jag kör marklyft för att få stark korsrygg och bålstabilitet. Om jag börjar använda bälte här så kommer jag säkert att kunna lyfta mer vikt, men det känns som bältet kommer att avlasta precis dom musklerna jag vill träna.

Jag vet inte om jag förstår resonemanget om att det nödvändigtvis är bättre när man lyfter mer vikt. Jag vill bli så stark som möjligt men jag har inte något behov av att tävla med någon annan. Jag mäter inte heller träningsframgångarna i absoluta mått utan relativt vad jag klarat tidigare. För övrigt skulle jag (och förmodligen inte någon annan heller)inte få för mig att använda en lyftkran för att träna rodd även om jag på det viset skulle kunna lyfta rätt många kg.

Jag tränar för övrigt i princip själv vilket kanske inte är optimalt men det är förmodligen så det kommer fortsätta att vara. Att träna med styrkelyftare innebär väl att man måste gå med i en klubb och eftersom jag förmodligen är för gammal för att kunna bli bra i styrkelyft så vill jag inte börja tävla.

bubbe
2006-11-14, 13:21
Bältet ger extra tryck i kroppen, i bottenläget känns det som en fjäder man har dragit upp. Mer vikt = mer styrka, så att varva träning med bälte resp utan är inte fel.

Ang att börja med styrkelyft, så finns det många som är med i klubbar utan att tävla. Men tävla kan man absolut göra på äldre dar, vår veteranlyftare började när han var runt 38-39, har tagit ett antal sm, tävlat i em. Är nu 53 år och tävlar fortfarande.

z_bumbi
2006-11-14, 13:54
Låt oss börja med knäböjen:
Jag tycker idag att det är benen som begränsar vikten (åtminstånde om jag kör mer än 4 reps). Nu vet jag iofs inte hur det känns att köra med bälte så jag kan ju ha fel. Då borde det ju inte vara någon större vinst att ha bälte på sig? Om jag skulle börja köra med bälte så finns väl risken att bålstabiliteten som också tycker är viktig inte utvecklas lika bra som benen. Kanske kan det var vär att ha ett bälte till hands om man skulle vilja köra maxning?

Utan att se din teknik kan jag inte svara på om du vinner något med bälte (om jag ens kan göra det då.) men att spara den till en maxning gör att du inte kan använda det riktigt på rätt sätt så då är det enligt mig bättre att köra utan bälte hela tiden. Detta gäller så klart om man inte tidigare har lärt sig använda bältet för då kan man troligtvis ganska snabbt hitta tillbaka till tekniken.

Marklyft:
Jag kör marklyft för att få stark korsrygg och bålstabilitet. Om jag börjar använda bälte här så kommer jag säkert att kunna lyfta mer vikt, men det känns som bältet kommer att avlasta precis dom musklerna jag vill träna.

Om du lyfter mer vikt med hjälp av bälten blir belastningen också högre på alla muskler som stabiliserar bålen så jag skulle inte vara så orolig för att få sämre bålstabilitet.

Jag vet inte om jag förstår resonemanget om att det nödvändigtvis är bättre när man lyfter mer vikt.

Med hjälp av bältet kan du få upp ett högre buktryck och även få en stabilare mittsektion genom att du har något du kan pressa mot med magen. Det kan hjälpa dig att lyfta mer vikt.

Jag tränar för övrigt i princip själv vilket kanske inte är optimalt men det är förmodligen så det kommer fortsätta att vara. Att träna med styrkelyftare innebär väl att man måste gå med i en klubb och eftersom jag förmodligen är för gammal för att kunna bli bra i styrkelyft så vill jag inte börja tävla.

Man blir oftast medlem i klubben men det är en del av medlemsavgiften, Det är ingen som ställer några krav på att man tävlar, i alla fall har jag inte stött på något sådant.

När det är sagt är det ju upp till dig om du vill använda bälte eller inte, det går att bli stark utan och det går att bli stark med. Det är du som sätter upp reglerna för hur du vill träna. :)

Mr. Moose
2006-11-14, 14:00
Själv använder jag aldrig bälte, varken för böj eller mark men nu är man väl inte direkt superstark heller. Starkast på gymet men det säger inte så mycket, tar just nu 170 i böj (200 som pers) och sist jag drog tung i mark tangerade jag mitt gamla pers, 230.

Tycker inte jag har problem med att hålla ryggen, har dock alltid kört med belastning när jag tränar mage och gillar övningar som Good morning, tunga ryggresningar, osv.

En kedja är inte starkare än den svagaste länken, om nu bålen är den svaga länken kan det va OK att använda bälte, när man ligger nära sina maxvikter, i skadeförebyggande syfte.

Om så är fallet bör man lägga in lite extra träning för just bålstyrkan.

Tävlar man ska man använda för det ger ju ändå lite extra stabilitet och några extra kilon.

pejo
2006-11-14, 15:44
Tack för alla svar!

Jag vet inte om jag blivit klokare men jag kanske skall ta och köpa ett bälte så att jag åtminstånde kan testa.

Kommer i sådana fall använda det ytterst sparsamt. Jag är livrädd för att jag skall bli beroende av bältet på samma sätt som jag är beroende av remmar. Nuförtiden är det är det iofs endast marklyft och hantelrodd som jag inte kan köra utan remmar. Jag borde köra mer grepp men jag har lite svårt att motivera mig eftersom man förmodligen inte springer mycket fortare med ett bra grepp.

Nicke[SWE]
2006-11-14, 20:43
Det kan vara idè att använda När du kör tunga lyft men även det sista repsen när du är riktigt trött istället för att göra ett fel lyft och vara borta en längre tid. Men känner du digx xsäker på övningen försök att köra utan bälte så mycket som möjligt.

Eddie Vedder
2006-11-15, 15:34
Jag tycker bälte e väldigt bra att köra me i den tyngre delen. Knäböj å marklyft e sånt som jag brukar köra i en halvtimme typ å när man börjar bli lite trött i ryggen ere asbra å dra på sej bältet för å minimera att skada sej. För mej har de definitivt gjort resultat å jag känner mej mindre sliten i ryggen samtidigt som jag känner mej starkare(även i seten UTAN bälte å i andra rygg/benövningar). Ska snart skaffa dragremmar oxå. Men som sagt, ha inte bältet hela tiden, de e bra å träna även utan tillbehör såsom dragremmar, bälte å knälindor.

pejo
2007-02-19, 18:57
Jag drar upp en gammal tråd som lite bakgrundsinfo.

Jag har nu bestämt mig för att köpa ett bälte för att använda när jag vill passera vissa barriärer i böjen.

Jag vet dock inte riktigt vad jag skall köpa för bälte. Jag har sökt lite och det verkar som det bästa är bälte från Wahlander men detta kanske är lite overkill för mig då jag inte kommer använda bältet så ofta.

En annan fundering är vilken storlek man skall ha. För närvarande är omkretsen på min mage ca 94 cm avslappnad (ja, jag vet att jag är tjock). Man bör väl ha ett bälte som är något mindre, eller?

flenders
2007-02-19, 19:03
?Du vill ha ett bälte som är mindre än din mage är i omkrets på grund av två saker. Den måste sitta åt för att den skall ge stöd. Sen så måste du betrakta att du kan eventuellt gå ner i vikt någon gång i framtiden. Du måste inte köpa det bästa av det bästa sålänge du är en hobbygymmare. Ett vanligt casall bälte håller nog lika bra.

polaren
2007-02-19, 19:05
pejo:

Dom säljer ett bra bälte på powerzite för 395kr: Styrkelyftsbälte standard. XL ska du nog ha med ditt midjemått (finns storlektstabell där).

Det är tjockt, brett och ganska hårt, ger bra stöd.


Får inte länka till sidan men du kan nog hitta den med hjälp av google.

polaren
2007-02-19, 19:07
Du vill ha ett bälte som är mindre än din mage är i omkrets på grund av två saker. Den måste sitta åt för att den skall ge stöd. Sen så måste du betrakta att du kan eventuellt gå ner i vikt någon gång i framtiden. Du måste inte köpa det bästa av det bästa sålänge du är en hobbygymmare. Ett vanligt casall bälte håller nog lika bra.

Bältet ska inte sitta åt stenhårt, man ska spänna ut magen mot det, så snarare ska han hellre köpa ett lite större än ett mindre. Med ett större bälte går det också att göra nya hål, ett för litet bälte blir svårare att använda om man växer ur det.

pejo
2007-02-19, 19:20
94 cm är helt utspänd mage. Den är helt utspänd när jag är avslappnad. Sen att jag får omkring och drar in magen hela dagen är ju en annan sak*whistle*.

Här är mått angivelserna på bältet polarn rekommenderade:
XL: 90-110 cm
L: 80-100 cm

Jag tycker då att det känns rimligt att välja L. Orsaker till detta:
- Jag är 163 cm lång och skall inte behöva köpa XL. Jag tänker vägra att inse att jag är så tjock ett tag till.
- Skulle min mage börja närma sig 100 cm så blir det automatiskt deff. Ungefär som stop-loss i aktiehandel.
- Nästa år är tanken att jag skall börja deffa (måste nog ner minst 10 kg)

Yankeee
2007-02-19, 19:24
Bältet ger extra tryck i kroppen, i bottenläget känns det som en fjäder man har dragit upp. Mer vikt = mer styrka, så att varva träning med bälte resp utan är inte fel.


Nu vet jag inte hur mycket trådskaparen har runt magen. Men för att få ut det du skriver av bältet krävs det att man har lite mage att trycka med. För sådana som mig (icke sl:are som håller sig i form ;)) ger inte bälte något öht, det är snarare bara ivägen.

pejo
2007-02-19, 19:30
Nu vet jag inte hur mycket trådskaparen har runt magen. Men för att få ut det du skriver av bältet krävs det att man har lite mage att trycka med. För sådana som mig (icke sl:are som håller sig i form ;)) ger inte bälte något öht, det är snarare bara ivägen.
se inlägg nummer 17 och 21

polaren
2007-02-19, 19:31
94 cm är helt utspänd mage. Den är helt utspänd när jag är avslappnad. Sen att jag får omkring och drar in magen hela dagen är ju en annan sak*whistle*.

Här är mått angivelserna på bältet polarn rekommenderade:
XL: 90-110 cm
L: 80-100 cm

Jag tycker då att det känns rimligt att välja L. Orsaker till detta:
- Jag är 163 cm lång och skall inte behöva köpa XL. Jag tänker vägra att inse att jag är så tjock ett tag till.
- Skulle min mage börja närma sig 100 cm så blir det automatiskt deff. Ungefär som stop-loss i aktiehandel.
- Nästa år är tanken att jag skall börja deffa (måste nog ner minst 10 kg)

Large blir nog bra :)

Yankeee
2007-02-19, 19:37
se inlägg nummer 17 och 21

Med 90+ cm kanske du har vad som krävs.

Nitrometan
2007-02-19, 21:22
Med 90+ cm kanske du har vad som krävs.
Det är mer teknik än storlek.

Och jag snackar inte knüla...

Lär dig att trycka ut magen i bältet ska du få se vilken skillnad det gör.

Yankeee
2007-02-20, 16:43
Lär dig att trycka ut magen i bältet ska du få se vilken skillnad det gör.

Tss, vad ska jag med bälte till? :)