handdator

Visa fullständig version : MKV fil. Hur får man ljud?


Mantus
2006-11-13, 23:35
Ja det är så att jag just laddat hem 25 animeavsnitt i en stöt. När jag laddat hem uppenbarade sig genast ett problem. När jag köre den i windows media player så kom det fram en ruta där det stod att det fanns ett filtillägg som kunde påverka uppspelningen. Det visade sig att det var ljudet som hade försvunnit. Filerna går att spela upp och suben finns med men ljudet är totalt borta. Det är alltså en MKV fil. Vilket program skall jag ladda ned eller vilken inställning skall jag ändra för att kunna spela upp den?

Mental
2006-11-13, 23:36
matroska är containerformatet tror jag, antagligen ogg vobris som ljudcodec?

Mantus
2006-11-13, 23:39
matroska är containerformatet tror jag, antagligen ogg vobris som ljudcodec?


Matroska splitter har jag och jag har även laddat hem en ogg fil, tror dock inte det är ogg vobris. Så det är antagligen den som gäller?

Kabuto
2006-11-13, 23:59
.mkv spelas upp perfekt i mplayer.

Mantus
2006-11-14, 00:12
.mkv spelas upp perfekt i mplayer.


Om jag var lagd åt det hållet skulle jag kunna kyssa dig*cupid* . Tack så mycket, äntligen fick jag igång den.

Mantus
2006-11-14, 13:15
Suck, alltid skall något krångla, nu har jag ljud eftersom jag använder mplayer. Problemet är att ljudet är engelska*mini* och som alla vet kan man inte titta på anime på engelska. Det skall givetvis vara japanska med engelsk sub. Vad jag fått reda på så skall man kunna byta språk till japanska med engelsk sub, men hur gör jag?

Mantus
2006-11-14, 14:23
Snela hjelp?

Edde_1
2006-11-14, 15:27
Suck, alltid skall något krångla, nu har jag ljud eftersom jag använder mplayer. Problemet är att ljudet är engelska*mini* och som alla vet kan man inte titta på anime på engelska. Det skall givetvis vara japanska med engelsk sub. Vad jag fått reda på så skall man kunna byta språk till japanska med engelsk sub, men hur gör jag?
Koppla sladden tvärtom.

Kabuto
2006-11-14, 15:31
Suck, alltid skall något krångla, nu har jag ljud eftersom jag använder mplayer. Problemet är att ljudet är engelska*mini* och som alla vet kan man inte titta på anime på engelska. Det skall givetvis vara japanska med engelsk sub. Vad jag fått reda på så skall man kunna byta språk till japanska med engelsk sub, men hur gör jag?

Tror inte det går, du får nog fixa en annan relle av serien :(

Baan
2006-11-14, 15:34
Suck, alltid skall något krångla, nu har jag ljud eftersom jag använder mplayer. Problemet är att ljudet är engelska*mini* och som alla vet kan man inte titta på anime på engelska. Det skall givetvis vara japanska med engelsk sub. Vad jag fått reda på så skall man kunna byta språk till japanska med engelsk sub, men hur gör jag?

Ja, i fallet att du hade köpt en orginal-DVD eller något, men nu har du väl bara tankat lite på nätet? Då finns det väl bara ett ljudspår.

Vad är för anime du pratar om?

Mantus
2006-11-14, 15:36
Ja, i fallet att du hade köpt en orginal-DVD eller något, men nu har du väl bara tankat lite på nätet? Då finns det väl bara ett ljudspår.

Vad är för anime du pratar om?


Jag har varit lite olaglig ja..
Ranma, har fastnat för serien och klarar bara inte av den dubbade versionen, får lust att ägna mig åt lite random acts of destruction när jag hör de engelska röstskådespelarna.

Mental
2006-11-14, 18:46
Matroska brukar komma med flera subs och dubs, testa instalera virtual dub och se om du kan växla, (Det lägger sig nere vid klockan efter installation när filmen rullar, högerklicka och kolla runt lite.)

polle
2006-11-14, 18:49
Använd VLC media player, då kan du byta ljudspår.

Mental
2006-11-14, 18:53
jag har haali media splitter, då ser det ut så här om jag högerklickar.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/haalimediasplitter.jpg

Mantus
2006-11-14, 20:14
Jag installerade CCCP och den medföljande media player classic och då fungerade det som tur var. Så nu kan jag äntligen se på episoderna. Tack alla för all hjälp.