handdator

Visa fullständig version : Bananer!


Timme
2006-11-13, 21:55
Hej. Jag är väldigt dålig på att äta frukt. Den ända frukten jag verkligen gillar är banan.

Är banan en bra frukt? Tycker ni att jag ska fortsätta med att äta bananer eller bör jag ta de kalorierna från något annat?

Brooklyn
2006-11-13, 21:57
ät på om du gillar banan!

King Grub
2006-11-13, 21:57
All frukt är nyttig, men ett varierat intag av frukt, och i synnerhet grönsaker, är mycket viktigare och bättre än att basera intaget på en. Minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen är allmänna rekommendationer, och en idrottsman med ett högre energibehov än genomsnittet bör ligga högre.

willis
2006-11-13, 22:00
Fruktsallad eller kvargsmoothies kanske vore något?

Timme
2006-11-13, 22:08
All frukt är nyttig, men ett varierat intag av frukt, och i synnerhet grönsaker, är mycket viktigare och bättre än att basera intaget på en. Minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen är allmänna rekommendationer, och en idrottsman med ett högre energibehov än genomsnittet bör ligga högre.

hjälp, det där är sjukt mycket! Jag kan ärlitgt säga att jag sällan äter mer än 200g frukt och grönt om dagen. Jag atar att det är bättre att äta banan än ingen frukt alls?

Om man tar multivitamin tabletter, behöver man inte äta frukt och grönt då?

King Grub
2006-11-13, 22:09
hjälp, det där är sjukt mycket! Jag kan ärlitgt säga att jag sällan äter mer än 200g frukt och grönt om dagen. Jag atar att det är bättre att äta banan än ingen frukt alls?

Om man tar multivitamin tabletter, behöver man inte äta frukt och grönt då?

Jo det behöver man, eftersom tabletter inte alls ger samma antioxidativa effekt som "the real thing", även om det handlar om exakt lika stora mängder av samma ämnen.

Apos78
2006-11-13, 22:16
Är banan en bra frukt? Tycker ni att jag ska fortsätta med att äta bananer eller bör jag ta de kalorierna från något annat?

Med alternativet ingen frukt alls så tycker jag definitivt du ska fortsätta äta dina bananer. Men som tidigare nämnts, det är klart bättre att variera intaget av frukt och grönt.

HookersUnited
2006-11-13, 22:19
Om man är karl nog att inte äta fullt så mycket grönsaker och frukt. Kan man kompensera det med tillskott?

King Grub
2006-11-13, 22:23
Om man är karl nog att inte äta fullt så mycket grönsaker och frukt. Kan man kompensera det med tillskott?

Läs inlägg nummer 6 en gång till.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/6/1060

gnagaren
2006-11-13, 22:26
All frukt är nyttig, men ett varierat intag av frukt, och i synnerhet grönsaker, är mycket viktigare och bättre än att basera intaget på en. Minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen är allmänna rekommendationer, och en idrottsman med ett högre energibehov än genomsnittet bör ligga högre.

Nu måste jag gå och göra en supermix av olika sallad och frukter, äter inte mycket frukt eller grönsaker alls, dags att skärpa sig.

Timme
2006-11-13, 22:31
Med alternativet ingen frukt alls så tycker jag definitivt du ska fortsätta äta dina bananer. Men som tidigare nämnts, det är klart bättre att variera intaget av frukt och grönt.

Då blir det bananer :) Jag är tyvärr dålig på grönsakerna och frukt men banan är fruktansvärt gott!

Majs, paprika och lök är de enda grönsaker som är goda tycker jag men jag borde nog inte vara så kräsen. Jag har sagt till mig själv många gånger att jag ska tvinga mig att äta brocoli men det är svårt vill jag lova!

Timme
2006-11-13, 22:31
Jo det behöver man, eftersom tabletter inte alls ger samma antioxidativa effekt som "the real thing", även om det handlar om exakt lika stora mängder av samma ämnen.

Mycket bra svar. Tack så mycket. Helt klart mer bananer iaf! JAg ska fösöka bättra mig med grönsakerna.

Fartman
2006-11-13, 23:16
Vilka frukter och grönsaker är att föredra då?
Just nu ligger mitt intag på kanske högst 200g och då är typ merparten äpplen, annars är det typ rödlök och tomater som jag äter någorlunda regelbundet. :em:

Zakath
2006-11-13, 23:41
Vilka frukter och grönsaker är att föredra då?
Just nu ligger mitt intag på kanske högst 200g och då är typ merparten äpplen, annars är det typ rödlök och tomater som jag äter någorlunda regelbundet. :em:

"Matiga" grönsaker, typ broccoli, spenat, haricôt verts, ärtor, brysselkål, paprika och liknande. Blanda gärna olika färger.

Ett tips är frysta (bland)grönsaker, värm upp med varmt vatten, häll på olja och salta lite - smakar toppen!

Ett annat tips är fryst hackad spenat, värm upp den med matlagningsgrädde, timjan, salt och ev. chili/sambal oelek om du gillar det. Funkar jättebra att ha i annat också, jag brukar blanda med majs/ärtor för konsistensen och sötman. Dessutom riktigt smaskigt!

LarsK
2006-11-14, 04:31
Banan innehåller mycket potassium. Vad det heter på svenska vet jag inte, men det är en mineral som är bra för hjärtat.

rbn
2006-11-14, 04:34
Banan innehåller mycket potassium. Vad det heter på svenska vet jag inte, men det är en mineral som är bra för hjärtat.

Är det inte vanligt kalium?

Apos78
2006-11-14, 07:45
Jo

z_bumbi
2006-11-14, 08:22
timme: Fortsätta basera grönsaksintaget på majs, paprika och lök men fyll ut med andra grönsakerna, då slipper du försöka tvinga i dig någon typ av grönsak som du inte riktigt gillar smaken på för de slinker med av bara farten.

Just nu är rotfrukter och vitkål grymt billigt (och har bra kvalitet.), strimla kålrot, vitkål och paprika. Hacka lök och vitlök. Värm löken i en stekpanna med olja, släng ner resten av grönsaker (Börja med kålroten för den tar längst tid och paprikan ska i sist.). Lite svartpeppar räcker som smaksättning men chili/tabasko etc funkar också för att sätta lite fart på det hela, vilka kryddor som helst funkar vid närmare eftertanke så det är bara att krydda som man vill.

Släng in potatis, kålrot, rödbetor, vitkål, paprika och lök på en plåt i ugnen (Kanske inte allt varje gång men det är några saker som går att variera sig med.). 200 grader i ca 30-40 minuter (Beror på hur tjocka bitar det är.) och ät det som kolhydratskälla till de flesta maträtter. Lite olja och valfria kryddor piggar upp men det är inget krav. Gör en rejäl mängd så kan du äta det flera mål.

Frysta grönsaker finns redan nämda i tråden men det finns så väldigt många blandningar som det bara är att testa och det är grymt smidigt att ha några olika påsar med färdiga blandningar hemma. Att blanda ner färska grönsaker i valfri blandning gör att man förändrar både konsistens och smak vilket ibland kan upplevas som positivt, valfri wokmix med lite extra strimlad vitkål och/eller morötter är ett exempel.

Ello
2006-11-14, 08:52
Tips på frysta grönsaker:
Lidl's broccolimix! Broccoli, blomkål och morötter i en härlig blandning. Jättegott och billigt. Har för mig att ett kilo kostar 17:90kr. :hbang:

Exhale_
2006-11-14, 12:56
Här kommer ett tips från mig:

Eldorado har frysta grönsaksmixar, min favorit heter Ärtor/Majs/Paprika. Häll upp en 300-400 gram i en djup tallrik, låt tina, krydda sedan med Italiensk salladskrydda, Pizzakrydda, Vitlökskrydda, Gurkmeja, Svartpeppar och Curry för en slight orientic taste.

Tillsätt sedan en 30-40 gram nötter i form av krossade valnötter, solroskärnor, pinjenötter mfl. Där har ni en otroligt gott och nyttigt mellanmål/måltid på en 300-500 kcal beroende på mängderna. :thumbup:

Sverker
2006-11-14, 18:58
potasium = pottaska.

Ja den askan som blir kvar efter brasan. Rent KCO3, kaliumkarbonat, starkt alkaliskt.

Nilsjohan
2006-11-15, 05:38
potasium = kalium

Intaget av kalium behöver man knappast tänka på om man är frisk. Det mesta kaliumet befinner sig intracellulärt (98% intracellulärt). Ett enskillt provsvar måste alltid vägas samman med hur man mår och vad eventuella andra prover visat. Är värdet av kalium rubbat får man behandling efter vad som orsakar det låga/höga värdet.

sissa
2006-11-15, 07:53
jag har alltid riven morot och riven rotselleri i köttfärsåsen. kanongott!

(går jättebra att frysa in riven rotselleri som blir över. de är ju rätt stora)

sissa
2006-11-15, 07:55
sen tycker jag att sån där ärtor/majs/paprika är gott att blanda med riset

hasse36
2006-11-15, 09:17
Jag har sagt till mig själv många gånger att jag ska tvinga mig att äta brocoli men det är svårt vill jag lova!Det där brukar gå över med åren. På mig rinner det från hörntändrna när jag känner lukten av kokt brysselkål. Emellertid tycker jag inte om några mängder av grönsaker och har löst problemet så här:

Jag köper tex:
- 1 kg morötter (färsk)
- 750 g Brysselkål (djupfryst)
- 750 g Broccoli (djupfryst)
- 750 g Brytbönor (djupfryst)
- 750 g Blomkål (djupfryst)

Att förpackningarna innehåller 750 g, beror på att köper dem på Lidl för 16-17 kr/g. Man får 4 kg grönsaker för lite drygt 50 kr.

Skala morötterna och skär i stora bitar. Lägg dem i en 10-litersgryta. Häll på ca 2 dl vatten. Lägg i grönsakerna. Eftersom de är djupfrysta fylls grytan. Låt stå på spisen i ca 30 minuter. Det låter kanske som lång tid med grönsakerna skall hinna tina också.

När grönsakerna har svalnat, vilket de får göra på balkongen, mixar jag dem men en stavmixer och häller upp sörjan i 6 burkar. 2 av dessa hamnar i kylskåpet och resten i frysen.

Jag äter grönsakmixen under tiden jag lagar mat - som ett "kosttillskott". En burk om dagen, inget salt, inga kryddor - strictly fucking business.

jim
2006-11-15, 11:58
Det där brukar gå över med åren. På mig rinner det från hörntändrna när jag känner lukten av kokt brysselkål. Emellertid tycker jag inte om några mängder av grönsaker och har löst problemet så här:

Jag köper tex:
- 1 kg morötter (färsk)
- 750 g Brysselkål (djupfryst)
- 750 g Broccoli (djupfryst)
- 750 g Brytbönor (djupfryst)
- 750 g Blomkål (djupfryst)

Att förpackningarna innehåller 750 g, beror på att köper dem på Lidl för 16-17 kr/g. Man får 4 kg grönsaker för lite drygt 50 kr.

Skala morötterna och skär i stora bitar. Lägg dem i en 10-litersgryta. Häll på ca 2 dl vatten. Lägg i grönsakerna. Eftersom de är djupfrysta fylls grytan. Låt stå på spisen i ca 30 minuter. Det låter kanske som lång tid med grönsakerna skall hinna tina också.

När grönsakerna har svalnat, vilket de får göra på balkongen, mixar jag dem men en stavmixer och häller upp sörjan i 6 burkar. 2 av dessa hamnar i kylskåpet och resten i frysen.

Jag äter grönsakmixen under tiden jag lagar mat - som ett "kosttillskott". En burk om dagen, inget salt, inga kryddor - strictly fucking business.

Mår inte vissa näringsämnen ganska dåligt av frysen? I färskvaror som grönsaker då.

jim
2006-11-15, 12:00
Här kommer ett tips från mig:

Eldorado har frysta grönsaksmixar, min favorit heter Ärtor/Majs/Paprika. Häll upp en 300-400 gram i en djup tallrik, låt tina, krydda sedan med Italiensk salladskrydda, Pizzakrydda, Vitlökskrydda, Gurkmeja, Svartpeppar och Curry för en slight orientic taste.

Tillsätt sedan en 30-40 gram nötter i form av krossade valnötter, solroskärnor, pinjenötter mfl. Där har ni en otroligt gott och nyttigt mellanmål/måltid på en 300-500 kcal beroende på mängderna. :thumbup:

"slight orientic" låter häftigt :D

Ontopic, det är gott, jag gör också ungefär så :)

Tryman
2006-11-15, 13:56
Ingen som varit så smart och sagt att bananen inte är en frukt utan ett bär :naughty:

maRRtin
2006-11-15, 17:00
Mår inte vissa näringsämnen ganska dåligt av frysen? I färskvaror som grönsaker då.
Nej det är ingen fara, de flesta näringsämnen klarar en nedfrysning.

Sverker
2006-11-15, 17:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79701&highlight=blanchering

Max
2006-11-15, 22:23
Ingen som varit så smart och sagt att bananen inte är en frukt utan ett bär :naughty:Eller kanske tom en ört :)

willis
2006-11-15, 22:43
Eller kanske tom en ört :)

Nej, det är ett djur

Själv så får jag nog i mig minst ~400g frukt och grönt om dagen

Zakath
2006-11-15, 22:52
Eller kanske tom en ört :)

Själva bananen är faktiskt ett bär, plantan är en ört.

Bronkitkorv
2006-11-16, 14:00
All frukt är nyttig, men ett varierat intag av frukt, och i synnerhet grönsaker, är mycket viktigare och bättre än att basera intaget på en. Minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen är allmänna rekommendationer, och en idrottsman med ett högre energibehov än genomsnittet bör ligga högre.
Och vad händer annars ?

Jag tror inte på det där mer än på jultomten....

Bondlurk
2006-11-16, 18:34
Och vad händer annars ?

Jag tror inte på det där mer än på jultomten....

Vad fanns där att inte tro på?

King Grub
2006-11-16, 18:36
Det undrar jag också. Vad är det du inte tror på?

Osten80
2006-11-16, 18:44
Det undrar jag också. Vad är det du inte tror på?


Jag gillar hur överläppen på din avatar rör sig. Han är en smaskarnas konung.

Bronkitkorv
2006-11-16, 21:40
Det undrar jag också. Vad är det du inte tror på?
Att man behöver så mycket frukt och grönt såklart, det verkar mycket överdrivet....

King Grub
2006-11-16, 21:50
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11392.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11380.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11394.aspx

Minst 400 g, gärna 500 g, 600 g är ännu bättre.

Bondlurk
2006-11-16, 21:53
500 gram mycket? en banan och ett äpple så har du fiskat i dig 300 gram. Mycket komplicerat.

King Grub
2006-11-16, 21:55
Tänk på att grönsaker och frukt ger mycket vatten och därför mycket vikt i förhållande till energimängd. Till skillnad från kexchoklad.

Cerberus
2006-11-16, 23:29
Tänk på att grönsaker och frukt ger mycket vatten och därför mycket vikt i förhållande till energimängd. Till skillnad från kexchoklad.

hur är det med mikronutrienterna i kexchoklad då?? :D


Grönsaker e fan gott :D ris, nötkött, o massa sommargrönsaker o sötsur sås på det....mums!!

Bronkitkorv
2006-11-17, 09:03
500 gram mycket? en banan och ett äpple så har du fiskat i dig 300 gram. Mycket komplicerat.
Ok då det är kanske inte så mycket ...

Timme
2006-11-17, 09:18
timme: Fortsätta basera grönsaksintaget på majs, paprika och lök men fyll ut med andra grönsakerna, då slipper du försöka tvinga i dig någon typ av grönsak som du inte riktigt gillar smaken på för de slinker med av bara farten.

Just nu är rotfrukter och vitkål grymt billigt (och har bra kvalitet.), strimla kålrot, vitkål och paprika. Hacka lök och vitlök. Värm löken i en stekpanna med olja, släng ner resten av grönsaker (Börja med kålroten för den tar längst tid och paprikan ska i sist.). Lite svartpeppar räcker som smaksättning men chili/tabasko etc funkar också för att sätta lite fart på det hela, vilka kryddor som helst funkar vid närmare eftertanke så det är bara att krydda som man vill.

Släng in potatis, kålrot, rödbetor, vitkål, paprika och lök på en plåt i ugnen (Kanske inte allt varje gång men det är några saker som går att variera sig med.). 200 grader i ca 30-40 minuter (Beror på hur tjocka bitar det är.) och ät det som kolhydratskälla till de flesta maträtter. Lite olja och valfria kryddor piggar upp men det är inget krav. Gör en rejäl mängd så kan du äta det flera mål.

Frysta grönsaker finns redan nämda i tråden men det finns så väldigt många blandningar som det bara är att testa och det är grymt smidigt att ha några olika påsar med färdiga blandningar hemma. Att blanda ner färska grönsaker i valfri blandning gör att man förändrar både konsistens och smak vilket ibland kan upplevas som positivt, valfri wokmix med lite extra strimlad vitkål och/eller morötter är ett exempel.

Tack så mycket! Helt underbare tips!

Timme
2006-11-17, 09:25
Det där brukar gå över med åren. På mig rinner det från hörntändrna när jag känner lukten av kokt brysselkål. Emellertid tycker jag inte om några mängder av grönsaker och har löst problemet så här:

Jag köper tex:
- 1 kg morötter (färsk)
- 750 g Brysselkål (djupfryst)
- 750 g Broccoli (djupfryst)
- 750 g Brytbönor (djupfryst)
- 750 g Blomkål (djupfryst)

Att förpackningarna innehåller 750 g, beror på att köper dem på Lidl för 16-17 kr/g. Man får 4 kg grönsaker för lite drygt 50 kr.

Skala morötterna och skär i stora bitar. Lägg dem i en 10-litersgryta. Häll på ca 2 dl vatten. Lägg i grönsakerna. Eftersom de är djupfrysta fylls grytan. Låt stå på spisen i ca 30 minuter. Det låter kanske som lång tid med grönsakerna skall hinna tina också.

När grönsakerna har svalnat, vilket de får göra på balkongen, mixar jag dem men en stavmixer och häller upp sörjan i 6 burkar. 2 av dessa hamnar i kylskåpet och resten i frysen.

Jag äter grönsakmixen under tiden jag lagar mat - som ett "kosttillskott". En burk om dagen, inget salt, inga kryddor - strictly fucking business.

Det där är coolt! Du mixar dem alltså och dricker dem som kosttillskott! Detta borde jag ju prova :) Tack för alla tips!

nutz
2006-11-19, 01:14
Jag måste skaffa mig en flickvän igen.. blir varken några barn eller någon sallad gjord annars.