handdator

Visa fullständig version : Jordnötter


davidh
2006-11-13, 16:24
Domus oskalade jordnötter för 25kr eller eldorados för 9kr (400g för båda)?

Antar att eldorado har mängder med bekämpningsmedel osv på sina medans den lite dyrare varianten låg bland kravodlad frukt/grönsaker.

De har ju skal så är det något att bry sig om eller kan man lika gärna käka den billigare sorten?

Exhale_
2006-11-13, 19:23
Domus oskalade jordnötter för 25kr eller eldorados för 9kr (400g för båda)?

Antar att eldorado har mängder med bekämpningsmedel osv på sina medans den lite dyrare varianten låg bland kravodlad frukt/grönsaker.

De har ju skal så är det något att bry sig om eller kan man lika gärna käka den billigare sorten?

Eldorados alla gånger, men mest därför de är skalade.. :smash:

Tror sen inte att det är sån stor skillnad i bekämpningsmedel och liknande, iaf inte sån stor skillnad som livsmedelsföretagen vill få oss att tro!

davidh
2006-11-13, 20:15
alltså båda är oskalade. antar att de kvittar då..

Exhale_
2006-11-13, 20:22
alltså båda är oskalade. antar att de kvittar då..

Okok, men varför inte köpa skalade?

Sverker
2006-11-13, 20:43
Varför skulle det ena märket innehålla en massa bekämpningsmedel :confused:

Att det är olika kvalitet på de olika märkena kan jag tänka mig, men varför bekämpningsmedel ?


Satsa på skalade, rostade nötter från kända tillverkare.

davidh
2006-11-13, 21:48
Varför skulle det ena märket innehålla en massa bekämpningsmedel :confused:

Att det är olika kvalitet på de olika märkena kan jag tänka mig, men varför bekämpningsmedel ?


Satsa på skalade, rostade nötter från kända tillverkare.


var väl lite det jag undrade. Antog att det var lite högre "kvalite" och mindre skit i de lite dyrare men jag visste inte om det spelade någon roll eftersom skalet är kvar.

Aja fortsätter me de billiga...

jim
2006-11-15, 14:31
Alla jordnötter är väl ganska usla. :)

Extas
2006-11-15, 14:54
usla, på vilket sätt?

jim
2006-11-15, 15:11
usla, på vilket sätt?

Näringsmässigt, helt värdelöst protein.

Tycker inte det är vidare gott heller :D

Brooklyn
2006-11-15, 15:26
Näringsmässigt, helt värdelöst protein.

Tycker inte det är vidare gott heller :D
väldigt bra fetter.

jim
2006-11-15, 15:27
väldigt bra fetter.

Finns bättre nötter om du bara är ute efter näringen.

Exhale_
2006-11-15, 17:29
Bra fettkälla till ett bra pris, dessutom väldigt goda.

Givetvis finns det bättre alternativ, men det finns det väl till det mesta? *kissass*

davidh
2006-11-15, 23:23
Är väl inte ute efter någon optimal proteinkälla precis. Men billigt sätt att få i sig någerlunda okej extra kalorier. Att de innehåller protein är ju ett plus.
Blir inte proteinet mindre "värdelöst" om man blandar med lite av annat protein?

Vilka nötter föreslås då om jordnötter är så dåliga?

boinnk
2006-11-15, 23:44
Näringsmässigt, helt värdelöst protein.

Är det helt värdelöst?
Nu blev min 1kgs påse inte lika lockande på fredagen, men gott är det fortfarande. Och bättre än chips iallafall! :eating:

jim
2006-11-16, 01:59
Är väl inte ute efter någon optimal proteinkälla precis. Men billigt sätt att få i sig någerlunda okej extra kalorier. Att de innehåller protein är ju ett plus.
Blir inte proteinet mindre "värdelöst" om man blandar med lite av annat protein?

Vilka nötter föreslås då om jordnötter är så dåliga?

Dålig näring är dålig näring, blandar du med lika mycket bra protein får du 50% dåligt och 50% bra :Virro

Jag har faktiskt rätt dålig koll på nötter, har bara hört massa gånger och läst att jordnötsprotein suger ****, grub vet säkert mer :)

coxie
2006-11-16, 11:39
Dålig näring är dålig näring, blandar du med lika mycket bra protein får du 50% dåligt och 50% bra :Virro

Jag har faktiskt rätt dålig koll på nötter, har bara hört massa gånger och läst att jordnötsprotein suger ****, grub vet säkert mer :)

vad är det för dåligt med jordnötter i en balanserad kost?

davidh
2006-11-16, 15:30
Dålig näring är dålig näring, blandar du med lika mycket bra protein får du 50% dåligt och 50% bra :Virro



Hade för mig att 2 proteinkällor kompleterar varandra så att de tillsammans blev en bra proteinkälla.

Exhale_
2006-11-16, 17:32
Hade för mig att 2 proteinkällor kompleterar varandra så att de tillsammans blev en bra proteinkälla.

Beror på vilka proteinkällor man kombinerar. Men givetvis kan man komplettera med fullvärdigt protein så har man löst det.

Dvs ett glas mjölk till jordnötterna ska väl räcka?

Cerberus
2006-11-16, 17:34
jordnötter ska ha helt värdelös EAA-profil. Tror inte det kan kompletteras upp

ramagoen
2006-11-16, 18:06
jordnötter ska ha helt värdelös EAA-profil. Tror inte det kan kompletteras upp

Vi väntar på vad king grub, sverker eller annan kunnig säger om att kompletera upp jordnötternas protein, jag e klart intresserad av att veta.

Sverker
2006-11-16, 18:14
Det är alldeles för lite av alla EAA i jordnötter. Det blir svårt att hitta en annan proteinkälla som kan komplettera upp just jordnöt.




Är det fett OCH protein ni vill ha så är ju rostade sojaböner ett bra alternativ. Nackdelen med sojabönorna är annars att det blir höga diskussioner om bönornas isoflavoner som verkar som östrogen.

kyla
2006-11-16, 18:15
Har en till liten undring... Baljväxter såsom linser o bönor innehåller ju sojaprotein, vilket väl är fulvärdigt? Jordnötter tillhör väl också den famlijen, innehåller den inte också sojaprotein då, eller skiljer sig de åt på den punkten? J

Cerberus
2006-11-16, 18:18
helt offtopic men det borde väl va ett helvete o va vego-byggare? Enorma mängder linser o bönor måste man väl konsumera?

King Grub
2006-11-16, 18:19
Har en till liten undring... Baljväxter såsom linser o bönor innehåller ju sojaprotein, vilket väl är fulvärdigt? Jordnötter tillhör väl också den famlijen, innehåller den inte också sojaprotein då, eller skiljer sig de åt på den punkten? J

Det är sojabönan som innehåller sojaprotein, inte andra bönor eller linser. Det är en bönsort för sig.