handdator

Visa fullständig version : Armbrytning trots små händer?


Naser
2006-11-13, 14:56
Kan man satsa på att bli en bra armbrytare om man har små händer? En påstod att man inte kunde det. Jag hade glatt mig åt det, men det är bara att lägga ner de planerna då eller?

Jay-Z
2006-11-13, 14:56
Ja, det är bara lägga ner troll...jag menar armbrytandet.

Naser
2006-11-13, 14:57
Ja, det är bara lägga ner troll...jag menar armbrytandet.

Jahapp....:(

Naser
2006-11-13, 15:06
Ja, det är bara lägga ner troll...jag menar armbrytandet.

Varför kallar du mig troll?

Jay-Z
2006-11-13, 15:08
Varför kallar du mig troll?

Ah, sorry. Tog fel på person.

Naser
2006-11-13, 15:10
Ah, sorry. Tog fel på person.

Aha okej, då fattar jag. Men menade du allvar att man itne kunde bli bra i armbrytning?

Ame
2006-11-13, 15:21
Finns ju folk som säger att man inte kan bli bra på höjdhopp om man inte är lång, Stefan Holm har ju lyckats rätt bra ändå.

Det är väl bara att satsa och se hur långt det räcker?

Naser
2006-11-13, 15:26
Finns ju folk som säger att man inte kan bli bra på höjdhopp om man inte är lång, Stefan Holm har ju lyckats rätt bra ändå.

Det är väl bara att satsa och se hur långt det räcker?

ja..Det borde väl hänga på teknik och styrka? Inte händernas storlek?

Tricklev
2006-11-13, 16:28
Det kan eventuellt vara ett litet handikapp, men det är inget som man inte kan övervina genom överlägsen teknik och styrka.

Conny_S
2006-11-13, 17:46
Du kan ju testa att smälla dina händer så hårt du kan mot en metallyta så det bara säger Smack! Gör detta 15 minuter tre gånger om dagen och dina händer kommer bli större.

Om jag skall vara lite mer allvarlig här så misstänker jag att det kan vara ett litet handikapp som Tricklev säger här. Men om du har starka fingrar och handleder före stora händer kan du komma långt ändå.

Kör på, ty den med minst händer kan besegra flest länder, som jag brukar säga.

Naser
2006-11-13, 17:51
Okej! Tack båda två för svaren. Styrkan går lätt att öva upp och starka armar har jag, ganska så. Då kanske jag kan bli hyfsat bra på armbrytning då? Alltså jag har inga MINIhänder, men inga stora!

norlund
2006-11-13, 17:55
Beror på vilken viktklass du hamnar i också, 65-70kg's killarna har oftast inte så stora händer.

Naser
2006-11-13, 18:28
Beror på vilken viktklass du hamnar i också, 65-70kg's killarna har oftast inte så stora händer.

Jag väger 80...

Naser
2006-11-13, 18:46
Men jag pratade med en armrytarklubb och de sade att små händer är inget problem alls.

Bondlurk
2006-11-13, 19:28
Små händer påverkar väl inte alls..? Man pressar ju handflata mot handflata och små händer påverkar ju inte wristflex/extensor musklerna, så jag förstår inte varför det skulle spela roll.

Naser
2006-11-13, 21:45
Små händer påverkar väl inte alls..? Man pressar ju handflata mot handflata och små händer påverkar ju inte wristflex/extensor musklerna, så jag förstår inte varför det skulle spela roll.

Nä du har rätt :) Det sade typ så när jag ringde med!

jeppe på berget
2006-12-08, 16:19
Jag har minst händer i min vikt klass i norden men har ändå kunnat kompensera det med styrka, och en kille i min klubb har mindre händer än mig men kör i +110kg (jag tävlar i -60 kg) och han har VM silver, så nog kan du bli bra utan några dasslock. Det är bara att köra på med styrkan*flex*

Baan
2006-12-08, 17:09
Det ska väl gå bra. Har du riktigt liten och vass hand kanske du kan skära igenom motståndarens hand, då har han ingen chans.

Svedberg
2006-12-08, 17:26
Armbrytning handlar ju mest om att ta kontroll på motståndarens hand tycker jag, har jag kontroll på någons hand så kan jag utnyttja all styrka jag har. Det är lättare att kontrollera någon som har liten hand än nån kams med riktigt tjocka långa händer. Men sen har vi ju tex Johan lindholm som är en riktig världsbrytare speciellt nu på Zloty tur i polen i helgen.(Var det han du pratade om Jeppe)? Och han ska väl ha ganska små händer trots att han väger 114kg nånting.

Jeppe grattis till Nordiska Guld och silvret föresten, hade ingen aning om att det fanns fler aktiva tävlanden här förutom jag deadlift norlund och en snubbe från skänninge(Fast han har nog sluta skriva tror ja).
Du placerade dig precis ovanför en kille från min klubb på nordiska(han tog silver och brons).

Edit: Jag har svårt att tänka mig en bra toppare med riktigt små händer, finns det?

jeppe på berget
2006-12-08, 18:10
Tack P-O jo det var väll Erik någonting i 60kg om jag inte minns fel, han var riktigt bra för att aldrig ha tävlat förut tycker jag (han sa i alla fall att han inte har tävlat förut) han tog mig ju i min första vänster mach så att jag ”bara” fick silver den rackaren. Ska han på luciadunken?

Svedberg
2006-12-08, 18:19
Tack P-O jo det var väll Erik någonting i 60kg om jag inte minns fel, han var riktigt bra för att aldrig ha tävlat förut tycker jag (han sa i alla fall att han inte har tävlat förut) han tog mig ju i min första vänster mach så att jag ”bara” fick silver den rackaren. Ska han på luciadunken?

Jo han hade tävlat på Wild arm i juli hans första tävling där tog han brons på vänster tror ja. Är väl inte hans fel att du inte vann vänsterfinalen? :D.
Ta och starta en armbrytarträningsjournal, finns för få sånna här tycker jag.

jeppe på berget
2006-12-08, 18:39
vart startar man en journal då, vore kul

Svedberg
2006-12-08, 18:40
vart startar man en journal då, vore kul

Under träningsjournaler och bilder delen på forumet? :)

Gpajpen
2006-12-08, 19:05
ja har så stora händer att ja slukar motståndarns!

jeppe på berget
2006-12-08, 19:05
ok i mitten på forumet svårt att missa hehe, *whistle* . tack startar nog efter lucia

Svedberg
2006-12-08, 19:11
ok i mitten på forumet svårt att missa hehe, *whistle* . tack startar nog efter lucia

Missade att du frågade om Luciadunken förut, Jo erik ska dit, vi kommer nog dit med ett skapligt gäng juniorer. Kommer ni många från sthlm lr? Hörde att det kommer 3-5 st från skänninge också. verkar bli en grym tävling.
Synd att man inte får tävla också :( Ska utmana Christian Stenlund på en skojmatch brevid tror jag, se hur krossad man blir igen :)

norlund
2006-12-08, 19:24
Edit: Jag har svårt att tänka mig en bra toppare med riktigt små händer, finns det?

Sharon Remes tex, små händer men hyfsad toppare. *whistle*

Svedberg
2006-12-08, 19:55
Sharon Remes tex, små händer men hyfsad toppare. *whistle*

Har han så jättesmå händer då? aldrig sett dom riktigt ;)

norlund
2006-12-08, 20:18
Ungefär som mina, lite större bara. Skakade hand med honom på Blockbrytet.

Timme
2006-12-08, 23:48
Ungefär som mina, lite större bara. Skakade hand med honom på Blockbrytet.


Finns det många bilder på honom någonstans? Jag har typ bara sett en. Han har iaf grymt massiva och coola armar, speciellt underarmarna!

norlund
2006-12-09, 00:38
http://www.armpower.net/index.php?page=topfoto&nr=61

Skaplig hand på Voevoda iaf.

Svedberg
2006-12-09, 00:40
http://www.armpower.net/index.php?page=topfoto&nr=61

Skaplig hand på Voevoda iaf.

Jo hela han är "skaplig" :)

Tense
2006-12-09, 11:19
Använd dina små händer till ett psykologiskt övertag; motståndaren underskattar dig!

jeppe på berget
2006-12-09, 15:15
Ok kul då blir det nog en bra tävling, det är bara jag ifrån sthlm men jag åker med en tjej ifrån Eskilstuna Felicia, om du vet vem det är.
Ja christian är grym, han kom väl 4a eller 5a på VM om jag inte minns fel, och det sägs att han inte tränar speciellt mycket så han kan bli riktigt bra om han sattsar.