handdator

Visa fullständig version : ICA återkallar irländsk köttfärs med salmonella!


Pellefant
2006-11-13, 14:20
Smittlarmet gäller tioprocentig nötfärs i förpackningar om 1 600 gram. Sista förbrukningsdag på förpackningarna är 17 november, förpackningar med andra sista-datum berörs inte.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=588259&previousRenderType=6

dr ozz
2006-11-13, 15:22
Fan! Den har jag köpt o ätit=/

Noodles
2006-11-13, 15:28
Köpte 1600 g där i lördags. Tur att det var den svenska varianten jag köpte.

Hades
2006-11-13, 15:40
Butiker i Västerås fick partier av köttfärsen, totalt rör det sig om 2 250 gram, under söndagskvällen och övriga delar av landet på måndagsmorgonen.
Felskrivning?

paddanboy
2006-11-13, 15:51
Sitter och äter köttfärssås och spaggetti nu, vänta skall titta...

... o jävlar!

Vad gör jag nu`??!?!?!?!?!?!


SKOJA! :D

petersson
2006-11-13, 16:15
Hade tänkt köpa den där färsen på ica maxi men vi åkte aldrig till affären idag.

tp_88
2006-11-13, 16:21
Därför man inte köper utländskt. :)

sgtfresh
2006-11-13, 16:36
Där jag jobbade märktes paket med köttfars som varit ute ett tag om med senare datum..

nobrain
2006-11-13, 18:20
Därför man inte köper utländskt. :)

Åk inte utomlands utan en 50kg ryggsäck med mat från Sverige. Ät inte mat på restauranger i Sverige eller i skolan.

Sverker
2006-11-13, 18:30
Salmonellan dör vid 65 - 70 grader. Genomsteker du köttet blir köttet 70 - 75 grader och salmonellan dör.


Den hygieniska risken är att du kan sprida salmonellan i ditt egna kök till tallrikar, brickor, skärbrädor, knivar osv.



Alltså: Stek alltid köttfärs ordentligt, alltid.

Sverker
2006-11-13, 18:32
Åk inte utomlands utan en 50kg ryggsäck med mat från Sverige. Ät inte mat på restauranger i Sverige eller i skolan.


Klart att du kan äta på skolor och restauranger i Sverige:thumbup:

Fartman
2006-11-13, 18:35
Den där brukar jag alltid köpa i vanliga fall.. men har på senaste bara handlat nere på Ica här i närheten och där har dom inte den... men som Sverker skriver så är det ju ändå ingen fara då man faktiskt steker färsen.

tp_88
2006-11-13, 18:52
Åk inte utomlands utan en 50kg ryggsäck med mat från Sverige. Ät inte mat på restauranger i Sverige eller i skolan.
Men snälla...

Så för att du utsätts för risker i trafiken påväg till jobbet/skolan ska du hoppa framför lastbilar på fritiden?

Vad jag äter hemma kan jag påverka, det andra är svårare.

Dolken
2006-11-13, 19:07
Hej alla glada!

Själv så jobbar jag på Hilton Food Group, där färsen har tillverkats..
Jobbar för övrigt med just köttfärs också...

Är själv lite osäker på om jag kan ha ätit av just den leveransen, men som sagt, jag lagade ju maten som man ska, så jag är inte orolig...

Pellefant
2006-11-13, 20:46
Där jag jobbade märktes paket med köttfars som varit ute ett tag om med senare datum..

Utveckla gärna detta. Menar du i en viss butik eller på en fabrik/centrallager etc?

Sverker:
Nu går jag in sgt fresh !
Du kommer med allvarliga anklagelser. Här tycker jag att du gör en anmälan till
Miljö- och Hälsoskydd i din kommun. Det är klart brott mot Livsmedelslagen.

Att ventilera det på Kolozzeum är inte rätt väg.

Helena B
2006-11-14, 00:27
Hade tänkt köpa den där färsen på ica maxi men vi åkte aldrig till affären idag.

Vi fick ingen.

Larsen
2006-11-14, 00:54
Tur att man köper kött på coop dårå*cupid*

Gött Mos
2006-11-14, 01:01
Jag äter bara mos.

Mental
2006-11-14, 01:32
Alltså: Stek alltid köttfärs ordentligt, alltid.

Ren nötfärs ser jag som nötkött i övrigt, gör jag hamburgare så vill jag ha dem blodiga i mitten, mycket mera smak :D

grabben i skogen
2006-11-14, 02:22
vad gäller ursprungsland så kan man ju undra varför i hela världen man ska skicka kött över halva världen när det finns lokalt...är det inte i ropet att tänka mer på miljön? Horribelt att köpa irländskt.

Sverker
2006-11-14, 11:21
Ren nötfärs ser jag som nötkött i övrigt, gör jag hamburgare så vill jag ha dem blodiga i mitten, mycket mera smak :D

Tjaa...bakterierna sitter på ytan av köttet. Allt helt nötkött ska brynas på ytan för att avdöda bakterierna. Att helt kött är blodigt i mitten spelar ingen roll eftersom det inte finns bakterier i musklerna på friska djur.


Din köttfärs har varit i kontakt med kvarnen och har några kvadratmeter yta du måste bryna. Stor yta med kontakt med luftens syre gör saken inte bättre.

Råbiff kräver extrem hygien. Kvarnen ska vara ren, helt frächt kött ska malas och biffen ska snabbt serveras.

Dolken
2006-11-14, 16:28
Det där med att färs märks om när datumet gått ut, tycker jag är helt sjukt..

Men det är ju en gammal sak som gjordes i affärerna..

Jag kan svära på att det inte görs på mitt jobb i varje fall...
Vi har massor med hygienregler som följs varje dag, sen kan inte butikerna ändra datumet längre.. (i varje fall det som ICA säljer nu för tiden) Det är nämligen vi på "fabriken" som gör etiketterna..

izza
2006-11-14, 18:32
Köttfärs märks nog inte om eftersom köttfärsen är så känslig. Skillnad på hela köttbitar!

Alla butiker som styckar kött själv skulle jag tro paketerar om köttbitar som gått ut i datum, dvs OM det ser fräscht ut och har en fräsch doft. Men nu är det ju så pass vanligt med vakumförpackat och då får inte butiken öppna förpackningarna.

När man styckar själv (läs i butik) är ju datumet bara ett riktmärke, typ några dagar endast, dvs stor marginal. SKillnad mot det vakumförpackade som klarar sig typ en vecka. Det är ju mindre roligt att äta när det gått ut i datum.

petersson
2006-11-15, 20:53
Vi fick ingen.

Jobbar du där? Ballt, ska kolla på kassörskans namnskylt nästan gång jag handlar :)

Helena B
2006-11-15, 21:04
Jobbar du där? Ballt, ska kolla på kassörskans namnskylt nästan gång jag handlar :)

Jupp, men glöm inte kolla på kolonial/frukten och bageriet oxå :)

petersson
2006-11-15, 21:27
Jupp, men glöm inte kolla på kolonial/frukten och bageriet oxå :)

Okej :)

emmzan
2006-11-15, 22:57
Jupp, men glöm inte kolla på kolonial/frukten och bageriet oxå :)

Tror att z_bumbi brukar handla där så du får väl hojta om du ser nån med långt rött skägg :D

Helena B
2006-11-15, 23:07
Tror att z_bumbi brukar handla där så du får väl hojta om du ser nån med långt rött skägg :D

Han påstår att han även pluggar på Högskolan, men jag börjar tvivla.

Ser honom aldrig :D

emmzan
2006-11-15, 23:08
Han påstår att han även pluggar på Högskolan, men jag börjar tvivla.

Ser honom aldrig :D


Han är så liten och mager så han kanske gömmer sig lätt i korridorerna?

Helena B
2006-11-15, 23:13
Han är så liten och mager så han kanske gömmer sig lätt i korridorerna?

Haha tror du :D Jag syns iaf, fast det kan vara lite svårt för honom att lista ut vem jag är förstås...

emmzan
2006-11-15, 23:15
Haha tror du :D Jag syns iaf, fast det kan vara lite svårt för honom att lista ut vem jag är förstås...

Jag kommer sannolikt över och leker med ben imorgon på högskolan! Då kan du hålla utkik efter en lång veterinär med stora fötter som håller rödskägget i handen :D

Absinteh
2006-11-15, 23:17
Hur vet man om man har salmonella?

emmzan
2006-11-15, 23:18
Hur vet man om man har salmonella?

"Om du blir smittad med salmonella tar det oftast en till tre dagar innan sjukdomen bryter ut. Vanligast är att du blir plötsligt sjuk med feber, ont i magen och vattniga diarréer, ibland också kräkningar. Mer sällan förekommer blod i avföringen. Febern går oftast tillbaka inom några dagar och magbesvären går över inom en till två veckor.

Mindre vanligt är att salmonellabakterierna sprider sig till blodet. Du får då fortsatt feber och attacker med frossa och det finns risk att bakterierna sprider sig till andra organ och till exempel ger gallblåseinflammation eller infektion i skelettet. Salmonellainfektion kan också orsaka ledinflammation."

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3067

Helena B
2006-11-15, 23:19
Jag kommer sannolikt över och leker med ben imorgon på högskolan! Då kan du hålla utkik efter en lång veterinär med stora fötter som håller rödskägget i handen :D

Det ska jag göra, ska vara där hela dagen...

Sverker
2006-11-16, 18:20
Salmonellan är lömsk. Man blir sjuk några dagar och tillfrisknar sedan. Därefter kan man gå några veckor utan symptom innan anfallet kommer tillbaka i några dagar. Under hela tiden är man smittbärare. Infektionerna kan vara i månader.


En känd bärare av salmonella är Typhoid Mary:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Mallon

blekfet2
2006-11-16, 18:55
urkas! aja är man "klok" nog att köpa kött från irland så får man skylla sig själv...

Fartman
2006-11-16, 18:58
urkas! aja är man "klok" nog att köpa kött från irland så får man skylla sig själv...
jag var och köpte mig 2st tråg á 1600g idag av just såndär färs :D

blekfet2
2006-11-16, 20:53
jag var och köpte mig 2st tråg á 1600g idag av just såndär färs :D



C´mon, eat it!

Do it, Do it!

http://www.drury.edu/nltimage/sh.jpg