handdator

Visa fullständig version : Att gå upp i vikt/tips på scheman


Sourzzz
2006-11-13, 12:33
Jag har tränat thaiboxning i flera år nu och kör normalt upp till 5-6 pass i veckan. Jag hade tänkt att dra ner på nästan all thai-träning och satsa på att gå upp i vikt med hjälp utav gym, för att sedan återvända till thaiboxningen. Jag har tidigare erfarenheter utav gym då jag tränat lite till och från, men inte allt för seriöst.

Jag hade tänkt att köra mån-fre, vila på lördag och sedan köra ett lätt thaiboxnings pass på söndagen. Detta kommer att pågå i ungefär 2 månader, efter det hade jag tänkt dra ner på gymmet till 3dagar i 4 månader för att sedan gå över till bara thaiboxningen.

Mitt mål är alltså att gå upp i vikt och bygga en fin och stabil kropp. Jag vet hur stor betydelse kosten har men det har jag redan tagit upp med min tränare, nu behöver jag hjälp med ett bra tränings schema! Jag är 189cm och väger 70kg vilket är väldigt lite, har nada fett på kroppen. Tack på förhand!

Nicke[SWE]
2006-11-13, 14:35
De övningar jag tycker du ska köra är olika press övningar det ger bra styrka t.ex. är militärpress, bänkpress, chins, dips. Dessa övningar förutsatt att du är någorlunda stark och orkar lyfta din egna kroppsvikt!!!

L-Sami
2006-11-13, 14:49
Tunga Knäböj och marklyft är härliga övningar när man vill gå upp i vikt.

Sourzzz
2006-11-13, 15:38
']De övningar jag tycker du ska köra är olika press övningar det ger bra styrka t.ex. är militärpress, bänkpress, chins, dips. Dessa övningar förutsatt att du är någorlunda stark och orkar lyfta din egna kroppsvikt!!!
Okej tack, att lyfta min egen vikt har jag inga problem med.

Ska jag lägga mer tid på dessa övningar menar ni eller är det bara tips på vad jag skall köra?

z_bumbi
2006-11-13, 15:54
Kör inte styrka 5 gånger i veckan, kör 3-4 pass och lägg in ett kortare konditionspass en av de andra dagarna så att du inte helt tappar på den fronten. Kör stora basövningar och ät mycket mat.
Den rutinen kan du sen behålla även när du börjar träna mer inriktat på thai men då kanske 2-3 pass/vecka som är lite kortare, att helt lägga ner styrketräningen kommer troligtvis bara innebära att du tappar det mesta du har lagt på dig.

Stab
2006-11-13, 16:01
Kör inte styrka 5 gånger i veckan, kör 3-4 pass och lägg in ett kortare konditionspass en av de andra dagarna så att du inte helt tappar på den fronten. Kör stora basövningar och ät mycket mat.
Den rutinen kan du sen behålla även när du börjar träna mer inriktat på thai men då kanske 2-3 pass/vecka som är lite kortare, att helt lägga ner styrketräningen kommer troligtvis bara innebära att du tappar det mesta du har lagt på dig.

Att köra mycket och hård thai träning maintain:ar mycket mer än du tror. Dock 1-2 borde han med fördel applicera.

z_bumbi
2006-11-13, 16:32
Att köra mycket och hård thai träning maintain:ar mycket mer än du tror. Dock 1-2 borde han med fördel applicera.

Att upprätthålla på två pass är omöjligt, däremot är två pass bättre än ett konditionsmässigt. Om det sen är ett thai och ett kondition eller två thai kan kanske kvitta då det i alla fall blir något som kommer att försvinna, fördelen med ren konditon är att man kan köra skiten ur sig på 10-15 minuter och behålla mycket mer av konditonen än vad man klarar av att behålla tekniken på ett så kort thaipass.

Stab
2006-11-13, 17:55
Att upprätthålla på två pass är omöjligt, däremot är två pass bättre än ett konditionsmässigt. Om det sen är ett thai och ett kondition eller två thai kan kanske kvitta då det i alla fall blir något som kommer att försvinna, fördelen med ren konditon är att man kan köra skiten ur sig på 10-15 minuter och behålla mycket mer av konditonen än vad man klarar av att behålla tekniken på ett så kort thaipass.

Antog att du förstod att jag menade minst 3 thai pass + 1-2 gympass

Sourzzz
2006-11-13, 18:13
Tack så mycket för alla tips, finns det någon här som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att strukturera upp ett schema för 4 alternativt 5 pass? Om inte, tack ändå alla som svarat!