handdator

Visa fullständig version : Extra protein före läggdags?


opox
2006-11-12, 20:19
Nu i bulkatider så tycker jag frågan kan vara aktuell.
Bör man ta ett extra intag av protein innan man hoppar i säng? Detta för att ge kroppen lite extra inför den långa nattfastan och få maximal muskeltillväxt?

Har för mig jag läste att kroppen behöver nytt protein ungefär va 4-5 timme eller är jag fel ute där? :smash:

King Grub
2006-11-12, 20:21
Beror på hur länge sedan det var du åt senast och hur mycket du åt då.

Det skadar inte.

Har för mig jag läste att kroppen behöver nytt protein ungefär va 4-5 timme eller är jag fel ute där? :smash:

Beror också på hur mycket du åt senast. Åt du 80 gram protein i en blandad måltid för 4-5 timmar sedan finns det fortfarande aminosyror i omlopp. Åt du en sked keso är det en god idé. Så, det beror på hur många och stora måltider du fördelar ditt dagliga energi- och proteinintag på (och det i sin tur är upp till dig, det gör ingen praktisk skillnad).

martin86
2006-11-12, 20:22
Det är en god idé med ett kvällsmål baserat på protetin om du vill uppnå "maximal muskeltillväxt". Kroppen "behöver" väl inte protein var 4-5:e timme, men det brukar rekommenderas att äta ungefär var tredje timme.

flenders
2006-11-12, 20:22
De flesta brukar ta någon form av protein före läggdags. Oftast i form av kasein. Ja, kroppen behöver protein med jämna mellanrum. Kolhydrater är lättare för kroppen att lagra än protein.

opox
2006-11-12, 20:25
Ok fint, det va raka rör :)
Får nog ta och börja ta en liten drink innan läggdags då det i överlag är dåligt med proteiner för min del efter 19.

opox
2006-11-12, 20:30
Beror också på hur mycket du åt senast. Åt du 80 gram protein i en blandad måltid för 4-5 timmar sedan finns det fortfarande aminosyror i omlopp. Åt du en sked keso är det en god idé. Så, det beror på hur många och stora måltider du fördelar ditt dagliga energi- och proteinintag på (och det i sin tur är upp till dig, det gör ingen praktisk skillnad).

Hur länge kan proteinet efter intag användas till byggande av kroppen innan det läggs till som lagrad energi i fett? Detta med förutsättning att man inte ligger på ett energiunderskott under denna tiden.

King Grub
2006-11-12, 20:32
Sådär fungerar det inte. Både fettinlagring och fettförbränning pågår hela tiden, både på energiunderskott och energiöverskott. Det spelar ingen roll vilket gram energi som kommer att "lagras in", resultaten blir detsamma. Protein är det makronäringsämne som är minst benäget att bli kroppsfett. Majoriteten av proteinet du äter blir inte muskelprotein utan energi.

Axel2
2006-11-13, 20:09
Jag brukar käcka två mackor med väldigt mycket keso på och lite krydda samt en halv liter mjölk.. Fast ibland tar jag jordnöttsmör samt mackor och lite mjölk, nest för att jag vill gå upp i vikt :).. (Innan jag hoppar i bingen) :)