handdator

Visa fullständig version : mindre bilolycka - anmäla?


Loke
2006-11-12, 05:02
Jag råkade köra ner en vägskylt i kväll. Bilen vart tillbuckald och det gick hål på kylaren. Ingen vart skadad, så vi backade bara upp bilen, ringde morsan, och boxerade hem. Frågan är nu, borde jag anmäla detta till polisen eller så? Räknas det som smitning att vi åkte därifrån utan att ringa polisen först? Det verkar ju iofs dumt, ingen blev ju skadad...

Loke
2006-11-12, 05:12
Äh, dum tråd när jag tänker efter. Självklart ringer jag bara polisen och frågar. Lite nervös efter olyckan, tänker inte klar ;)

kharon
2006-11-12, 07:56
:thumbup:

Mental
2006-11-12, 09:51
Ja, VV får ju en kostnad för att fixa ny skylt, som antingen du eller ditt försäkringsbolag får ta.

Dessutom hade nog polisen velat ut för att se vad som orsakade olyckan, hög fart? alkohol? snömodd och is, eller vad det nu var.

Pellefant
2006-11-12, 09:56
Kan även bli olyckor om skyltar saknas. Så VV vill ju ha upp dem så fort som möjligt igen.

babbett
2006-11-12, 10:06
Beroende på vilken väg skyltan står vid så kan det vara kommunen som ska ersätta skyltan. Ring isf. kommunens väg/VA-jour!

shadowfire
2006-11-12, 11:10
lol, får hoppas det inte var skylten "varning för kurva", för då ligger det nog fem nya bilar i diket på samma ställe idag.. :)

Pellefant
2006-11-12, 11:16
Japp, en del skyltar är extra viktiga.

"Three defendants were sentenced to 15 years each in state prison Friday for uprooting a stop sign at an intersection where three teen-agers were killed in a crash a few hours later. "

http://edition.cnn.com/US/9706/20/stop.sign/index.html

daja
2006-11-12, 12:41
Äh, dum tråd när jag tänker efter. Självklart ringer jag bara polisen och frågar. Lite nervös efter olyckan, tänker inte klar ;)
polisen behöver inte ha nån input från dig, räcker med att du kontaktar ditt försäkringsbolag. parkerade själv över en vägskylt för snart ett år sen, fick bärgning för att komma loss. kontaktade mitt försäkringsbolag men trodde det rann ut i sanden tills jag fick ett brev för nån månad sen med självrisken för skylten och bärgningen, på min bil var det bara regskylten som gick sönder.

Kaboffastar
2006-11-12, 13:34
Jag anmäler inga stolpar jag kör ner.

Har inte kört ner någon än iofs, bara målat lite på dem... röd och svart vart den senaste.

Metal_boy_
2006-11-12, 13:36
Det är väl din plikt att anmäla olyckan antar jag.

larre
2006-11-12, 14:21
Du skulle nog ringt bengen diretk vid olyckan, så om jag var du skulle jag inte ringt dom nu. Jag plockade en skylt i vintras(osandad, glashal väg osv..) och det enda jag gjorde var att peta i backen och blåste därifrån som en raket.

flenders
2006-11-12, 14:27
Osäker på om det klassas som smitning men skulle det göra det och någon vittne anmäla det hela så blir ditt körkort indragit direkt. Man kan få fängelse också (fast då får du köra på något annat än en stolpe).

Bra att du ringde och anmälde det hela. Skyltar fyller en viktig funktion.

Fartman
2006-11-12, 15:22
Jag hade kört iväg ocg sedan ringt in och tipsat anonymt om att skylten var trasig :em:

Loke
2006-11-12, 15:27
Det var extremt tjock dimma, och dessutom tydligen halt. Visserligen har man ju ansvar att anpassa farten i dåligt väder och så, men ja... Jag har faktiskt ingen aning hur snabbt jag körde. Trodde jag kunde vägen, men jag hade helt glömt bort att de hade byggt en rondell där.

Anyway, jag var tvungen att anmäla eftersom bilen var trasig och jag vill få ut pengar på försäkringen.

Batman
2006-11-12, 15:43
Vad är det för klena bilar ni kör igentligen ?
Jag mejade ner en skylt med 740n och det blev knappt en repa på kofångaren.
Nu har smarta vägvärket lagt ut en bunt stora stenar i kurvan istället så flyger man av nu till vintern så riskerar man brutala skador istället för att köra fast i en snöhög.

-squat-
2006-11-12, 15:59
Polisen bryr sig bara om trafikolyckor där det finns personskador.
Dock finns det risk för att du kan bli anmäld för smitning.

Men enligt Trafikskadelagen så måste du anmäla detta till ditt trafikförsäkringsbolag. Du är trotts allt skadeståndsskyldig då det råder strickt ansvar för bilar.

Fartman
2006-11-12, 16:32
Vad är det för klena bilar ni kör igentligen ?
Jag mejade ner en skylt med 740n och det blev knappt en repa på kofångaren.
Nu har smarta vägvärket lagt ut en bunt stora stenar i kurvan istället så flyger man av nu till vintern så riskerar man brutala skador istället för att köra fast i en snöhög.
Men det är ju också en 740, dvs en stridsvagn. Nyare bilar (och även många äldre) har ju inte ens en kofångare så då är det ju inte konstigt om bilarna pajar, det är ju bara plast liksom.
Men just äldre Volvos kan man ju köra rätt hårt med utan större skador.

evil
2006-11-12, 17:13
Jag körde sönder ett trafikljus och struntade i att anmäla det. Vi bilister betalar så jävla mycket skatter att det borde täcka sådana saker.

babbett
2006-11-12, 17:55
Jag körde sönder ett trafikljus och struntade i att anmäla det. Vi bilister betalar så jävla mycket skatter att det borde täcka sådana saker.


Det där är f*n något av det dummaste jag hört...iaf. idag :smash:

Gissa hur många skyltar som körs ner varje dag? Och gissa vad det kostar..
Ta tex. en sån där dubbel skylta som står över vägen (en stolpe på var sida om vägen med själva skyltan över vägen).

Kaboffastar
2006-11-12, 18:09
Det där är f*n något av det dummaste jag hört...iaf. idag :smash:

Gissa hur många skyltar som körs ner varje dag? Och gissa vad det kostar..
Ta tex. en sån där dubbel skylta som står över vägen (en stolpe på var sida om vägen med själva skyltan över vägen).

men vafan.. ska man köra ner en sån behöver man ju en silja line...

skulle aldrig falla mig in att rapportera någon skylt ja kör ner OM det nu skulle hända.

babbett
2006-11-12, 18:29
men vafan.. ska man köra ner en sån behöver man ju en silja line...



Nej, tyvärr gör man inte det...finns nog av bilar på vägarna som lyckas med sånt.
Däremot är det inte säkert man kan smita från det efteråt *whistle*

Loke
2006-11-13, 12:31
Kan ni gissa vad jag får i självrisk? 3000 för bilen, 1000 för min ålder och 1000 för skylten. Det är alltså 5000. Premien ligger på 5600 per år, och bilen är värd drygt 10 000. Fy fan, helt värdelöst med försäkring då. Man får ut mer av att spara de där 5600 varje år utifall man skulle paja bilen.

grabben i skogen
2006-11-13, 12:45
en kylare är inte så svårt att byta. lite bucklor spelar väl ingen roll om man ändå har en skrothög i övrigt.

fyllekörde du?

Mantus
2006-11-13, 13:17
Det var extremt tjock dimma, och dessutom tydligen halt. Visserligen har man ju ansvar att anpassa farten i dåligt väder och så, men ja... Jag har faktiskt ingen aning hur snabbt jag körde. Trodde jag kunde vägen, men jag hade helt glömt bort att de hade byggt en rondell där.

Anyway, jag var tvungen att anmäla eftersom bilen var trasig och jag vill få ut pengar på försäkringen.


Hur i helvete kunde du glömma bort att de byggt rondellen mellan Jälla och Uppsala? Det är en STOR rondell. Det brukar alltid vara dimmigt där och man kör med fördel inte mer än trettio igenom den även en klar, halkfri dag. Tur att du inte körde in i räcket.;)

Loke
2006-11-13, 13:22
en kylare är inte så svårt att byta. lite bucklor spelar väl ingen roll om man ändå har en skrothög i övrigt.

fyllekörde du?

Självklart inte.

Loke
2006-11-13, 13:31
Hur i helvete kunde du glömma bort att de byggt rondellen mellan Jälla och Uppsala? Det är en STOR rondell. Det brukar alltid vara dimmigt där och man kör med fördel inte mer än trettio igenom den även en klar, halkfri dag. Tur att du inte körde in i räcket.;)

Ja, hur kunde jag glömma det? Ingen aning faktiskt, den är ju relativt nybyggd iofs... Hade trasslat runt i stockholm och tänkte "ah, good ol' 288:an, nu är alla bökiga trafikljus bakom mig".

I efterhand kan man ju tänka att jag borde kört ännu långsammare med tanke på den dåliga sikten, men jag hade ju fått för mig att det bara var raksträcka utan trafik sådär mitt i natten. Jag tyckte nog jag var duktig som ens körde i 60 eller vad jag kan ha kört i, jag vet faktiskt inte.

Mantus
2006-11-13, 13:36
Ja, hur kunde jag glömma det? Ingen aning faktiskt, den är ju relativt nybyggd iofs... Hade trasslat runt i stockholm och tänkte "ah, good ol' 288:an, nu är alla bökiga trafikljus bakom mig".

I efterhand kan man ju tänka att jag borde kört ännu långsammare med tanke på den dåliga sikten, men jag hade ju fått för mig att det bara var raksträcka utan trafik sådär mitt i natten. Jag tyckte nog jag var duktig som ens körde i 60 eller vad jag kan ha kört i, jag vet faktiskt inte.


Så jag gissade rätt.:laugh: Krävdes ju visserligen ingen Einstein för att lista ut det. Får väl se om jag ser en nedkörd skylt när jag åker förbi där imorgon. Man blir lätt lite lurad, man är så van vid att det skall vara raksträcka. Hastighetsgränsen är dock alltför optimistisk, att köra 50 genom den rondellen är nästintill omöjligt(iaf med en Polo), jag har alltid fått sänka till 30.

Arf Pingvin
2006-11-13, 13:39
Polisen bryr sig bara om trafikolyckor där det finns personskador.
Dock finns det risk för att du kan bli anmäld för smitning.

Men enligt Trafikskadelagen så måste du anmäla detta till ditt trafikförsäkringsbolag. Du är trotts allt skadeståndsskyldig då det råder strickt ansvar för bilar.

+1 på den. Ni behöver sällan eller aldrig kontakta polisen även om man krockar med en annan bil, de har viktigare saker för sig, de gillar inte heller att man frågar efter skadeanmälningsblanketter.

Sen loke. Vad har du för jävla försäkring egentligen?! På en bil för 10 papp.

Arf Pingvin
2006-11-13, 13:40
Så jag gissade rätt.:laugh: Krävdes ju visserligen ingen Einstein för att lista ut det. Får väl se om jag ser en nedkörd skylt när jag åker förbi där imorgon. Man blir lätt lite lurad, man är så van vid att det skall vara raksträcka. Hastighetsgränsen är dock alltför optimistisk, att köra 50 genom den rondellen är nästintill omöjligt(iaf med en Polo), jag har alltid fått sänka till 30.

Du vet väl att det är högsta tillåtna hastighet på skyltarna, inte påbjuden hastiget :D

MacLeod
2006-11-13, 13:45
Man är skyldig att återställa skylten så gott det går. Sen anmäla till Vägverket om den är helt sönder. Inget som säger att du måste anmäla att just DU körde ned den.

Mantus
2006-11-13, 13:50
Du vet väl att det är högsta tillåtna hastighet på skyltarna, inte påbjuden hastiget :D


Jag vet det, men många andra gör det inte. Kan särskilt bli problem när de inte kört sträckan förut. Det hade varit bättre att sänka till 30 så att folk inte ens försöker ta rondellen i 50.

-squat-
2006-11-13, 19:52
Man är skyldig att återställa skylten så gott det går. Sen anmäla till Vägverket om den är helt sönder. Inget som säger att du måste anmäla att just DU körde ned den.

Saxar från trafikskadelagen

"30 § Så snart ägare, brukare eller förare av motordrivet fordon har fått kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag, skall han underrätta den försäkringsanstalt som har meddelat trafikförsäkring för fordonet om händelsen. Han är vidare skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga upplysningar och handlingar."