handdator

Visa fullständig version : Första träningsdagboken


Hermes
2003-02-07, 14:52
Ok, ska försöka styra upp en träningsdagbok! :hbang:

Jag har tränat några år lite från och till men nu har jag äntligen fått motivationen att träna ordentligt och äta rätt...så nu jävlar

Ålder 19 år

Vikt Mått

62 kg (invägning efter dålig frukost) (ska upp till minst 72 :eating: )

överarm 33 cm
underarm 28 cm
midja 80 cm
bröst 94 cm
lår 52 cm

Fyfan så tragiska mått...

Märk väl att jag inte har nån större aning om hur man mäter, men eftersom jag kommer göra likadant varje gång så ser jag ändå skillnad

Tillskott

Top of the Line Gainers (efter träning)
Protech + (innan läggdags)
kreatin (inne på 4e dagens uppladdning)

Träningsupplägg

Försöker träna 4 dar i veckan (vilket jag självklart ska göra fr.o.m. nu) och jag delar upp passen så här:

dag 1 Bröst/sida och framsida axlar
dag 2 vila
dag 3 Rygg/baksida axlar
dag 4 vila
dag 5 bicep/tricep
dag 6 vila
dag 7 lår, vader/ev.mage

Inte just i den här ordningen...men ni förstår principen

1RM

Ingen aning, tar ivf 70 i bänkpress, har inte maxlyft något annat...får väl göra det i veckan.

Mål

Att öka i vikt! Jag är inte alls rädd för att lägga på mig fett... jag har hög ämnesomsättning och därför ganska svårt att gå upp i vikt...så ni behöver inte kommentera om jag skriver att jag har ätit typ snabba kolhydrater innan jag går och lägger mig.

Öka i styrka! Har särskilt svag rygg och lår muskulatur...alltså typ de största muskelgrupperna och det ska jag försöka göra nånting åt.

Ska inte träna idag utan gå på bio och käka onyttigheter :devil: Men imorrn blir det ben/mage.


:hbang:

Hermes
2003-02-07, 18:03
Mycket dålig dag hitills, vaknade på tok för sent(halv 2) och har hitills bara ätit en måltid (:cryout:) Ska äta en rejäl middag nu...och rejält med skräp ikväll för att få upp kaloriintaget :D

MIGGE
2003-02-07, 18:33
ska följa dig med intresse. har samma mått ungefär o samma vikt ungefär!:hbang:

Men bara så du vet...Jag kommer komma först till 72!!!:D

Kämpa på!:kickass:

ps. min dagbok heter OTROLIGA FRAMSTEG, där kan du ju kolla om vi ligger på "samma" ungefär!


:kinky: ....testing...

Linn
2003-02-07, 18:54
Originally posted by hermes
Ålder 19 år

Vikt Mått

62 kg (invägning efter dålig frukost) (ska upp till minst 72 :eating: )



va lång e du?

hm...jag väger typ 64kg och är 1.59cm...
iofs väldigt off...med betoning på VÄLDIGT

kör hårt och ät mycket så ökar du nog i vikt snart. får vi hoppas.., du kan ju inte väga mindre en tjej ju... :notme: :D

Hermes
2003-02-07, 19:05
vi får väl ha en tävling då :kickass: Ska checka din dagbok då jag kommer hem från bio ikväll.

Hermes
2003-02-07, 19:08
Jag är 177, har typ inget som heter underhudsfett på kroppen...jag brukar iof väga mer än 62...vägde 64 bara för någon dag sen....

Linn
2003-02-07, 19:47
vad för tävling? vem som kommer först till 72kg eller...:D
nej det är jag inte med på, har nämligen inte tänkt att gå upp nå mer, bara omvandla de kilona jag har...

eller var det nån annan tävling du syftade på?

bänkpress? sure!... e ganska nöjd med att göra en 7:a på 65kg. har aldrig provat att maxa faktiskt skulle va kul att veta 1RM...

:bpump:

Gred
2003-02-08, 02:29
Jag gör nog inte mer än en 7'a på 65kg.. tror jag.. jag har maxat på 80kg.

Hermes
2003-02-08, 03:11
"vad för tävling? vem som kommer först till 72kg eller...
nej det är jag inte med på, har nämligen inte tänkt att gå upp nå mer, bara omvandla de kilona jag har..."

Tänkte då på Migge och hans vikt...

"kör hårt och ät mycket så ökar du nog i vikt snart. får vi hoppas.., du kan ju inte väga mindre en tjej ju... "

Väger nog mindre än många tjejer, liksom du nog väger mer än många killar...är inte alls nöjd med min vikt så jag klarar mig från sådana kommentarer...vare sig det är skämt eller inte.

Linn
2003-02-08, 08:53
Originally posted by hermes
[B

Väger nog mindre än många tjejer, liksom du nog väger mer än många killar...är inte alls nöjd med min vikt så jag klarar mig från sådana kommentarer...vare sig det är skämt eller inte. [/B]

oj trampade visst på en känslig tå, förlåt...:em: menade inget illa.

kom igen nu förfan, ryck upp dig och :kickass:

Hermes
2003-02-08, 12:23
(vikt 63 kilo)(alltid inväging innan frukost)

Det är lungt, strunt samma, nu till lite "roliga" nyheter.

Jag är förkyld...värst på morgonen men det sitter kvar en del...får ta det grymt passivt några dar och hoppas på att det försvinner så fort som möjligt, är ju på sista dagen i kreatin uppladdningen...vill helst inte att den ska förstöras. Så träningsdagboken får bli en ren kostdagbok ett tag.

:eating: :eating: tills jag blir frisk...

ivandrago
2003-02-08, 14:59
kör hårt mannen! hade typ samma mått och vikt som du för ett år sedan, fast jag är 9cm längre :(

bulkade som helvete under hösten, gick upp 14kg, men blev även rätt tjock om midjan.. har smådeffat lite sedan nyår och har nu samma midjemått som för ett år sedan, fast jag väger 9kg mer :smokin:

mitt tips är att köra tungt! intervallet 5-8 reps, och typ 6-9 set per muskelgrupp. Ryggen kräver dock 11 set för min del.

Kom ihåg att följande övningar är ett måste: marklyft, knäböj, stångcurl, bänk- eller hantelpress. För triceps rekommenderar jag tricepspress runt huvudet enligt Arnes instruktioner (finns någon tråd om det på forumet).

Ska följa din dagbok med intresse!

Lycka till!! :thumbup:

Hermes
2003-02-08, 15:53
Tack för tipsen Ivandrago! Kör tungt på allt förutom axlar (får bättre kontakt med lite vikter och fler reps) Kör 2 övningar för baksida och för sida axlar (kör nästan aldrig framsida, har redan för mycket framåtrotation). Sen 3 övningar med 3-4 set på de andra muskelgrupperna. Så det blir mellan 8-10 övningar för två muskelgrupper per pass.

Ska bort snart så jag skriver min kostdagbok nu så jag kommer ihåg vad jag ätit(gör eventuella ändringar imorrn).

Äter som sagt INTE speciellt nyttigt ...och tänker inte börja göra det än heller...är mer intresserad av att få upp kaloriintaget. :MrT: Brukar dricka lite rapsolja några gånger per dag och blanda det i mina shakers, men det är slut i huset (ska handla senare idag)

Frukost: Sov :MrT:

5 gram Kreatin med sockerblandning
Lunch: 13:00 2 portioner makaroner, 8 saltiner med smör (hade typ ingen mat hemma)

Fika: 15:20: banan, apelsin, 5 gram kreatin (fortfarande ingen mat hemma)

middag: 18:00 TACOS med alla tillbehör (här tar jag igen dagens alla missar!!)
5 gram kreatin

fika3 21:00 1,5 gainer med 3 msk rapsolja, apelsin

fika4 01:00 Protech med mjölk

Ingen höjdardag, för mycket tillskott och för lite vanlig mat, men vafan, blev ju förkyld, tar ju på psyket :insane:

Hermes
2003-02-09, 12:45
Vikt 62,5 kg

Dagen har hitills varit förjävligt, dålig sömn, grymt förkyld, ingen matlust...tappar all pepp och motivation till att äta rätt då jag inte kan träna också...:cryout: ,

Kommer nog inte kunna träna på drygt 5 dar, är det lika bra att sluta kreatinkuren?? Jag blev klar med uppladdningen igår och ska egentligen börja ta 6 gram per dag nu, men det känns ju onödigt om det inte ger nåt.

Hermes
2003-02-09, 15:58
JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA FÖRKYLNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:insane: :insane: :insane: :cryout:

ivandrago
2003-02-09, 16:23
vet hur det är med förkylning. Lägg all energi på att vila helt enkelt.. ät mycket frukt och grönt. När man väl blir frisk är motivationen på topp!! Men det tar ett tag att komma igång, man är alltid rätt seg efter en förkylning..

MIGGE
2003-02-09, 18:17
Kämpa på o sov mkt, o drick dina proteiner om du inte pallar att "käka"....
aja, nu hinner jag ta försprång i matchen!! Hhehehe*ond*:devil:

Bara o kämpa du e tillbaks på nolltid!
ps. smakar rapsolja gott i gainers?

här får du en present::mallan:

Hermes
2003-02-09, 23:04
Rapsolja smakar inget överhuvudtaget, märker ingen konsistenskillnad heller så det är bara att :eating: på...kör stenhårt på att få i mig alla kalorier från läsk idag, kan typ inte svälja fast mat =/ Ska lägga mig och sova nu och förhoppningsvis vara bättre imorrn.

Hermes
2003-02-10, 18:46
62 kg

Sjuksjuksjuksjuksjuk. Tror faktiskt jag har åkt på influensan, den ända anledningen att jag sitter farmför datorn är att jag har så jävla ont i kroppen av att ligga ner 23 timmar per dag....:insane:

Hermes
2003-02-11, 11:25
61 kg

Åhh va trevligt, kreatinkuren förstörd, hade nästan 39 graders feber igår, sov 3 timmar i natt, har ont i hela kroppen av allt liggande, tror faktiskt jag ska ta mitt liv nu...:MrT:

mangs
2003-02-11, 13:36
Det berkar inte vara någon vidare start du har fått på dnena träningsdagboken. Vila ut och ät så mycket du kan (om och när du kan). När du sedan är frisk så ät rejält. Försök fördela maten på många måltider och sprida ut proteinintaget över hela dagen. Att strunta i frukosten är :nono:

Ser fram emot att följa dina ökningar framöver! :bpump:

Hermes
2003-02-11, 20:10
Sant!, ingen höjdarstart alls, verkar alltid vara nånting som hindrar mig då jag väl ska ta tag i något :MrT:

Jag ser också fram emot mina ökningar då jag (om nånsin) blir frisk :D Kan knappt äta, har ett stort jävla sår inne i munnen (får det ibland då jag blir rejält sjuk) så jag härdar i mig protein drinkar, soppa, nyponsoppa och kräm varje dag och försöker dricka mycke vatten, fast mat är inte tänkbart, gör så jäääävla ont!!

ivandrago
2003-02-11, 23:00
kämpa på! när man är ordentligt sjuk blir man ganska deprimerad, speciellt när man vill träna. Bara att härda ut! Livet blir desto trevligare när man väl är frisk :)

Hermes
2003-02-14, 22:40
Friskheten är på G nu, kan nog träna på ett par dag, detta firade jag med hamburgare och strips igår och en asgod pizza idag :eating: Märkte dock att magsäcken har krympt till en ärtas storlek då jag blev proppmätt av 2/3 pizza... Har förövrigt aldrig varit så här träningspeppad i hela mitt liv...:hbang:

MIGGE
2003-02-16, 23:56
Vi verkar ha många likeheter...tyvärr:D

min mage har också blivit AS-liten...fast det har den nog alltid vart..
O alltid när jag ska ta tag i nått så händer något oväntat som bara förstör.. TEX så bestämde jag mig idag för att ta tag i träningen igen! O köra ett pass imorgon..o nu känner jag att jag börjar bli sjuk! Jag har länge ansett att GUD antingen hatar mej, eller testar mej...han e taskig iafl! O det gäller inte bara träningen. Men han kan..KAN, va GO!:angel:

Hermes
2003-02-19, 00:51
Går det att ta bort inlägg i en thread man har gjort själv...värdelös start i träningsdagboken...tänkte två sidor och har inte ens kört mitt första pass än (imorrn är jag äntligen redo!!) så jag tänkte mig en liten nystart...har förövrigt ångest inför träningen imorrn...första passet på 2 veckor...:cryout:

Pez
2003-02-19, 06:04
Originally posted by hermes
Går det att ta bort inlägg i en thread man har gjort själv...värdelös start i träningsdagboken...tänkte två sidor och har inte ens kört mitt första pass än (imorrn är jag äntligen redo!!) så jag tänkte mig en liten nystart...har förövrigt ångest inför träningen imorrn...första passet på 2 veckor...:cryout:

Du kan ju alltid editera dina egna inlägg, andra användares inlägg kan du dock inte röra - men alla funderingar runt träningen kan ju vara kul att kolla tillbaka på senare...

Lycka till nu. :thumbup:

/pez

MIGGE
2003-02-19, 11:58
jag körde mitt första pass på 2 veckor iförrigår!
gick helt OK´!

ps. jag tycker inte du ska ta bort det tidigare!
det e ju kul o se tillbaks på! Hur du fick en dålig start, men tillslut blev sm vinnare i BB, hehe...eller nått sånt!

Hermes
2003-02-19, 14:21
Originally posted by Pez


Du kan ju alltid editera dina egna inlägg, andra användares inlägg kan du dock inte röra - men alla funderingar runt träningen kan ju vara kul att kolla tillbaka på senare...

Lycka till nu. :thumbup:

/pez

tack så mycket! Återkommer ikväll med första träningspasset...är laddad till tusen...även fast det nog kommer gå en heldel med dåligt ;)

mangs
2003-02-19, 16:57
Vi håller :thumbup: :thumbup: för att det skall gå bra för dig ikväll. Kör så det ryker så kommer det bli bra det här!

MIGGE
2003-02-19, 21:38
Ska bli spännande o se hur mkt starkare du är än mig!:D :D :thumbup:

Hermes
2003-02-20, 02:35
Jaha, då var det gjort, första träningspasset på två veckor. För att göra saken ännu värre följde jag med min träningsnarkoman till kompis som gästtränande på gymet där han kör.

Är ganska osäker på repsantal (svårt att tänka på då nån skriker åt än att köra fler reps hela tiden :MrT: )

Sen är jag dålig på namn på vissa övningar...

Bröst och Triceps blev det ivf:

Uppvärmning med gång och jogging på löpband, även bänkpress.

Flyes i cablecross(vet inte vad den heter...ser ut som ett fotbollsmål)

10 kg + 2 kilo(fastsatt hantel på hanttaget)
1*10
1*6 :insane:

5 kg + 2 kilo(hantel)
1*12

"uppånervänd" bänkpress

40 kg
1*12
1*10
1*8

dropset i en flyesmaskin (bland det jobbigaste jag har gjort träningsmässigt)

6 kg * ?
4 kg * ?
2 kg * ?

Körde så 3 ggr för att sen avsluta med dropset i en oledad(eller halvt ledad) bröstpressmaskin

Triceps:

Gick dåligt att köra triceps...ont i axeln.

En skum triceppress maskin

15kg 2*8 (+uppvärmning)

Dips

1*5 (fick as ont i axeln och gav upp)

Pushdowns

20 kilo
1*? (för lite vikt...gav upp efter ett tag)

30 kilo
3*8

Räknade som sagt inte alla reps och har skrivit ganska mycket på uppskattning...+ att jag som sagt inte vet namnen på diverse maskiner och övningar...ska nöta in dem så det blir tydligare i framtida inlägg.

Sammanfattningsvis ett ganska bra bröst men dåligt tricepspass. Körde relativ många nya övningar på nya maskiner så variationsmässigt kändes passet bra.

MIGGE
2003-02-20, 11:04
hörde jag maskiner!?!?
Vill du bli stor eller inte??
Det första du göra är att lära dig alla BRA övningar som stressar kroppen maximalt, du ska inte ens blicka mot cablekrossen!
Fråga här på forumet är det bästa!(jag måste söka jobb nu så jag har inte tid, sorry).
Får jag gissa på att du inte kör knäböj eller marklyft heller, utan snarare Benspark, bencurl..?

Ps. angående pushdownen, om du kör strikt, dvs håller överarmen helt stilla o bara rör underarmarna upp o ner, så ska du nog se att det tar! Gå sakta på den negativa också!


lycka till!

Mr Pink
2003-02-20, 11:37
:laugh: :laugh:
Flyes i cablecross(vet inte vad den heter...ser ut som ett fotbollsmål)

:thumbup: :thumbup:

Hermes
2003-02-20, 13:40
Bara för att klargöra vet jag hur man träna och är inte nybörjare(beror väl på hur man defenierar det, men jag är påläst i kost, träning och har tränat över några år, men bara seriöst några månader) på gymmet...grejjen är den att jag inte alls har orkat lära mig namn på övningar.

Varför jag körde rätt skumma övningar var för att få variation från mitt vanliga gym där det knappt finns något nytt att hitta på. Tror nyckeln till framgång kan vara variation och inte bara harva på med samma övningar månad ut och månad in.

Sen tycker jag att det är fel att säga att maskiner är helt värdelöst. Särskilt maskiner som inte är helt ledade, framför allt cablefotbollsmålet :thefinger där ivf jag tycker man kan göra många bra övningar, t.ex. pushdowns, cablecross, flyes(med extra hantlar), tricepövningen då man drar ett rep över huvudet.

hörde jag maskiner!?!?
Vill du bli stor eller inte??

Känner folk(inkl mig själv) som har blivit både större och starkare av att ha med maskiner i träningspassen(inte uteslutande dock), t.ex. han jag tränade med igår, så var inte så snabb med sånna där "frågor"

Hermes
2003-02-20, 13:43
Originally posted by MIGGE

Det första du göra är att lära dig alla BRA övningar som stressar kroppen maximalt, du ska inte ens blicka mot cablekrossen!

Ps. angående pushdownen, om du kör strikt, dvs håller överarmen helt stilla o bara rör underarmarna upp o ner, så ska du nog se att det tar! Gå sakta på den negativa också!


Är jag helt ute och cykar eller kör man inte pushdowns i cablecrossen? Tänkte att jag först inte ens ska blicka mot den och sedan ger du tips angående hur man ska köra pushdowns :confused:

MIGGE
2003-02-20, 14:47
Originally posted by hermes
Bara för att klargöra vet jag hur man träna och är inte nybörjare(beror väl på hur man defenierar det, men jag är påläst i kost, träning och har tränat över några år, men bara seriöst några månader) på gymmet...grejjen är den att jag inte alls har orkat lära mig namn på övningar.
> Har du läst mkt om träning så ska du inte behöva "orka" lära dig övningarnas namn. Det borde ha kommit på köpet tycker man.


Varför jag körde rätt skumma övningar var för att få variation från mitt vanliga gym där det knappt finns något nytt att hitta på. Tror nyckeln till framgång kan vara variation och inte bara harva på med samma övningar månad ut och månad in.

Sen tycker jag att det är fel att säga att maskiner är helt värdelöst. Särskilt maskiner som inte är helt ledade, framför allt cablefotbollsmålet :thefinger där ivf jag tycker man kan göra många bra övningar, t.ex. pushdowns, cablecross, flyes(med extra hantlar), tricepövningen då man drar ett rep över huvudet.
> Du ville gå upp 10kg, har jag fel? Kör du massa flyes övningar så blir du inte stor. det kan jag lova. Speciellt sånna som du o jag som har smal uppbyggnad måste nästan uteslutande köra basövningar för att kunna komma i närheten av "stor".


hörde jag maskiner!?!?
Vill du bli stor eller inte??

Känner folk(inkl mig själv) som har blivit både större och starkare av att ha med maskiner i träningspassen(inte uteslutande dock), t.ex. han jag tränade med igår, så var inte så snabb med sånna där "frågor"
> klart du blir större, det blir du av armhävningar också, frågan är vilka resultat du vill uppnå!? Mitt tips är att använda dig NÄSTAN uteslutande av fria vikter o basövningar nu i början!
Men det e klart det inte skadar o slänga in nån masikn eller cablecross övning då o då, kan va kul liksom..men låt det fan inte utgöra nån j*vla bas i ditt program.

Sen så tycker jag att du var lite väl spydig mot mig i din post, då jag bara försökte hjälpa till! Inte visste jag att du var värsta träningsexperten som du påpekar att du är.
:bow: *ironisk*

MIGGE
2003-02-20, 14:50
Originally posted by hermes


Är jag helt ute och cykar eller kör man inte pushdowns i cablecrossen? Tänkte att jag först inte ens ska blicka mot den och sedan ger du tips angående hur man ska köra pushdowns :confused:

Vem har sagt att man måste köra den i cablecrossen?:D

Hermes
2003-02-20, 15:13
[QUOTE]Originally posted by MIGGE
[B]
> klart du blir större, det blir du av armhävningar också, frågan är vilka resultat du vill uppnå!? Mitt tips är att använda dig NÄSTAN uteslutande av fria vikter o basövningar nu i början!
Men det e klart det inte skadar o slänga in nån masikn eller cablecross övning då o då, kan va kul liksom..men låt det fan inte utgöra nån j*vla bas i ditt program.

Jag har aldrig sagt att maskiner utgör nån "j*vla bas i mitt program"...våra åsikter skiljer sig vid att jag tycker att man inte uteslutande behöver köra fria vikter...utan att det kan vara bra att slänga in lite koncentrationsövningar...säger inte att du har fel och att jag har rätt...det är bara vad jag personligen tycker...

> Du ville gå upp 10kg, har jag fel? Kör du massa flyes övningar så blir du inte stor. det kan jag lova. Speciellt sånna som du o jag som har smal uppbyggnad måste nästan uteslutande köra basövningar för att kunna komma i närheten av "stor".>

För att svara så citerar jag mig själv:

" Varför jag körde rätt skumma övningar var för att få variation från mitt vanliga gym där det knappt finns något nytt att hitta på. Tror nyckeln till framgång kan vara variation och inte bara harva på med samma övningar månad ut och månad in."


<Sen så tycker jag att du var lite väl spydig mot mig i din post, då jag bara försökte hjälpa till! Inte visste jag att du var värsta träningsexperten som du påpekar att du är.
*ironisk*>

Jag tycker inte jag var spydig, du får gärna skriva vad du syftar på, jag skrev vad jag tror jag svarar bäst på och du svarade med vad du visste att jag svarade bäst på...så nån expertroll tog JAG inte heller...

MIGGE
2003-02-20, 15:27
jag tänker inte tjafsa emot...pröva ditt sätt o se om det funkar helt enkelt! :thumbup:

Vi kan ju tävla lite mot varann för att få bättre resultat!
Du vet var min dagbok finns!
Jag e ju en riktig svagis, men jag kämpar för att öka!
:)

Hermes
2003-02-20, 15:31
Originally posted by MIGGE
jag tänker inte tjafsa emot...pröva ditt sätt o se om det funkar helt enkelt! :thumbup:

Vi kan ju tävla lite mot varann för att få bättre resultat!
Du vet var min dagbok finns!
Jag e ju en riktig svagis, men jag kämpar för att öka!
:)

Låter bra, :hbang: :hbang:

Hermes
2003-02-20, 22:43
Haft en tråkig dag, legat i sängen och sätt på film största delen...har ätit alldeles för få måltider och sov för länge imorse (sitter och smuttar på en protech med rapsolja och ett äpple nu...)

Har helt enkelt inte haft nån matlust idag...måste utvidga magsäcken efter förkylningen...ska äta tills jag spyr imorrn :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

Hermes
2003-02-22, 15:05
Värdelöst benpass igår, fick huvudvärk direkt och kunde inte fullfölja hela passet...blev ett klockrent discoben pass, bara maskiner och la ner varje set då det blev lite jobbigt... :furious:

Har ätit ganska sketchy och sovit för mycket nu på slutet, ska dock skärpa till mig nu...

Hermes
2003-02-23, 20:13
Igår spelade jag badminton...nåt jag inte gjort på ett par år...trots träningsvärk i benen...nånting jag bistert fick ångra idag...kan knappt gå...men jag vann ivf båda matcherna :hbang: Ska försöka förbättra min värdelösa kondis och jag spyr på löpband...så varför inte badminton nångång i veckan och några promenader?

Har för ont i axeln(av alla smashar :smokin:) för att träna idag...men det tar jag igen nu i veckan!