handdator

Visa fullständig version : Gatumusikant-indianer?


Dissector
2006-11-11, 19:13
De flesta har nog sett olika musikgrupper, beståendes av indianer i traditionell utstyrsel som spelar på stadens gator nästan oavsett vilken stad man bor i.

Jag har varje gång tänk på hur bra de faktiskt spelar, men har aldrig kommit ihåg gruppernas namn eller köpt någon skiva.

Är det någon här som känner till namnen på några av dessa band? Är väldigt sugen på att hitta några av deras alster nämligen :)

Dajollee
2006-11-11, 19:20
hört dom vid tcentralen när jag e där ibland dom e tunga asså vill lätt ha en cd me dom

blekfet2
2006-11-11, 19:23
Bananer i pyjamans?

blekfet2
2006-11-11, 19:32
Bananer i pyjamans?
konsten att sabba sitt eget "skämt" :smash:

Dissector
2006-11-12, 00:14
hört dom vid tcentralen när jag e där ibland dom e tunga asså vill lätt ha en cd me dom

=)
Nu finns det nog iofs massvis över landet, men vad jag har förstått så är det ungefär samma typ av musik dom spelar, så vilket av dom spelar ju inte så stor roll egentligen.

Dumleman
2006-11-12, 00:18
De som spelar flöjt med playback?

PowPow
2006-11-12, 01:17
Det är samma snubbar. Har sett dem spela i malmö, stockholm, köpenhamn och barcelona. de är snabba som ninjor och spelar runt hela världen (eller så ser jag inte skillnad på indianer)

Empe
2006-11-12, 02:16
Det är samma snubbar. Har sett dem spela i malmö, stockholm, köpenhamn och barcelona. de är snabba som ninjor och spelar runt hela världen (eller så ser jag inte skillnad på indianer)
:laugh: Så jävla torrt egentligen, men bara för att det är så sent/jättetidigt så blev det urkul.

qwerty1
2007-05-01, 14:49
*bump*

vet någon vad dem heter? eller liknande grupper?

Handcuff
2007-05-01, 14:51
:laugh: Så jävla torrt egentligen, men bara för att det är så sent/jättetidigt så blev det urkul.

*fniss* :)

Jompan
2007-05-01, 16:33
Det är samma snubbar. Har sett dem spela i malmö, stockholm, köpenhamn och barcelona. de är snabba som ninjor och spelar runt hela världen (eller så ser jag inte skillnad på indianer)

Jag har också sett dem lite över allt, men jag är å andra sidan säker på att det är samma snubbar! Tror faktiskt jag köpte en skiva av dem. Vad de hette däremot kommer jag inte ihåg! :Virro

Allan
2007-05-01, 16:41
Karu Manta, skivan kan vara White Buffalo Spirit
http://www.cdarchiv.de/cdarchiv2005/cdview.asp?IDCD=138465&MaxHits=0&AdminMode=0

skaparn
2007-05-01, 19:31
Mycket rolig tråd. Föräras med att hamna i min signatur ett par dagar.

Cilia
2007-05-01, 20:01
De flesta har nog sett olika musikgrupper, beståendes av indianer i traditionell utstyrsel som spelar på stadens gator nästan oavsett vilken stad man bor i.

Jag har varje gång tänk på hur bra de faktiskt spelar, men har aldrig kommit ihåg gruppernas namn eller köpt någon skiva.

Är det någon här som känner till namnen på några av dessa band? Är väldigt sugen på att hitta några av deras alster nämligen :)
Du måste skoja med mig??????

Det är det bästa med att jag har bytt jobb, att jag slipper höra deras jävla musik 8 timmar om dygnet under hela sommarhalvåret. Jag höll på att begå mord förra sommaren.

chidde
2007-05-02, 12:19
det är bara en myt om att de skulle vara flera, det är ett och samma band som åker runt
sen att de skulle ha tillräckligt med låtar för att fylla en cd är också en myt

de kan bara spela en låt, eller rättare sagt en cover
och det är my heart will go on

klart slut

Löjtnant Blank
2007-05-02, 12:24
Varför är alla gatumusikanter dragspelsfetischister? Det är det värsta instrument jag vet. Jag önskar hiv åt alla som plågar mina öron utanför mataffärerna med det där förbannade stånkandet och tutandet.

z_bumbi
2007-05-02, 12:33
Du måste skoja med mig??????

Det är det bästa med att jag har bytt jobb, att jag slipper höra deras jävla musik 8 timmar om dygnet under hela sommarhalvåret. Jag höll på att begå mord förra sommaren.

Det gjorde du även ganska klart för oss andra. :D

JJ
2007-05-02, 12:34
hört dom vid tcentralen när jag e där ibland dom e tunga asså vill lätt ha en cd me dom

Vi hyrde in dem till en fest vi hade. Stor succe under själva spelningen, men efteråt uppträdde de rätt märkligt och det var på vippen att det spårade ur.

Daniiiel
2007-05-02, 14:04
Vi hyrde in dem till en fest vi hade. Stor succe under själva spelningen, men efteråt uppträdde de rätt märkligt och det var på vippen att det spårade ur.

Hur betedde dom sig då?

JJ
2007-05-02, 14:24
Hur betedde dom sig då?

De var rätt provocerande och det höll på att bli bråk mellan några gäster och några indianisar. Frågar du mig så undrar jag vad fan de hade rökt.

NiXPhoenix
2007-05-02, 22:41
det är bara en myt om att de skulle vara flera, det är ett och samma band som åker runt
sen att de skulle ha tillräckligt med låtar för att fylla en cd är också en myt

de kan bara spela en låt, eller rättare sagt en cover
och det är my heart will go on

klart slut


hahahahah, illa om det stämmer.

skaparn
2007-05-02, 23:00
De var rätt provocerande och det höll på att bli bråk mellan några gäster och några indianisar. Frågar du mig så undrar jag vad fan de hade rökt.

Alltså, det här har jag fnissat åt sedan du skrev det. Jag måste bara boka in ett gäng panflöjtsindianer till nästa fest. Även om det skulle bli bråk så är det nästan bara ännu bättre. Förstå vilket tillskott i anekdotförrådet.

Loke
2007-05-02, 23:42
Varför är alla gatumusikanter dragspelsfetischister? Det är det värsta instrument jag vet. Jag önskar hiv åt alla som plågar mina öron utanför mataffärerna med det där förbannade stånkandet och tutandet.

Du, det slog mig faktiskt under valborg. Är det nån ny trend som kommit i de kretsarna, eller har jag bara varit ouppmärksam? Jag har inget emot dragspel egentligen, men det är inte ett trevligt gatuinstrument, aldeles för påträngande ljud. Flöjter funkar så mycket bättre då.

z_bumbi
2007-05-03, 07:15
Varför är alla gatumusikanter dragspelsfetischister? Det är det värsta instrument jag vet.

Vanligt instrument i öster och många av gatumusikanterna kommmer från det hållet.

JJ
2007-05-03, 07:49
Alltså, det här har jag fnissat åt sedan du skrev det. Jag måste bara boka in ett gäng panflöjtsindianer till nästa fest. Även om det skulle bli bråk så är det nästan bara ännu bättre. Förstå vilket tillskott i anekdotförrådet.

Det var kungligt faktiskt. Rebell-Robban är ett annat bra tips.

Mantus
2007-05-03, 08:26
Du, det slog mig faktiskt under valborg. Är det nån ny trend som kommit i de kretsarna, eller har jag bara varit ouppmärksam? Jag har inget emot dragspel egentligen, men det är inte ett trevligt gatuinstrument, aldeles för påträngande ljud. Flöjter funkar så mycket bättre då.

Vart höll du till på Valborg? Något dragspelskonvent? Själv hörde jag inte en enda gatumusikant på hela Valborg, de höll sig väl inne i den allmänna villervallan.

Slartibartfast
2007-05-03, 08:28
Varför är alla gatumusikanter dragspelsfetischister? Det är det värsta instrument jag vet. Jag önskar hiv åt alla som plågar mina öron utanför mataffärerna med det där förbannade stånkandet och tutandet.

+1. Ofta kan de jävlarna inte spela heller utan drar bara fanskapet ut och in. Olidligt oväsen.

Är de arbetslösa så de har tid att sitta utanför ett snabbköp och plåga befolkningen har de fanimig tid att lära sig spela lite dragspel också. *gah!*

z_bumbi
2007-05-03, 08:59
Många gatumusikanter är inte arbetslösa utan har det som sitt "jobb" och drar de in 80-100 kr/h så är det inte så illa pinkat, är de duktiga så är det iofs lättare att få in mer pengar och har de en bättre show skulle de troligtvis tjäna ännu mer.

I Paris tunnelbana måste man tydligen få provspela för att få tillstånd att spela och eftersom några som jobbat där dessutom fått riktigt bra jobb efteråt innebär det att det är en drös riktigt duktiga musiker som håller till där. Något att ta efter för svenska städer?

skaparn
2007-05-03, 09:07
Många gatumusikanter är inte arbetslösa utan har det som sitt "jobb" och drar de in 80-100 kr/h så är det inte så illa pinkat, är de duktiga så är det iofs lättare att få in mer pengar och har de en bättre show skulle de troligtvis tjäna ännu mer.

I Paris tunnelbana måste man tydligen få provspela för att få tillstånd att spela och eftersom några som jobbat där dessutom fått riktigt bra jobb efteråt innebär det att det är en drös riktigt duktiga musiker som håller till där. Något att ta efter för svenska städer?

Ingen dum idé. Det finns gatumusikanter av högre kvalitet som många näringsidkare nog skulle se som ett sätt att skapa en trevlig miljö för besökare av tunnelbana, köpcenter etc.
I Göteborg var det en rysk (eller liknande) grupp bläckblåsare som dök upp ibland på stan, och var mycket kompetenta, nästan så kompetenta att jag undrade varför de harvade runt som gatumusikanter. Lite vemodiga ryska visor spelade på trumpet klår några utklädda halvindianer med panflöjt vilken dag som helst.

Nina L
2007-05-03, 09:29
Jag har inget emot dragspel egentligen, men det är inte ett trevligt gatuinstrument, aldeles för påträngande ljud. Flöjter funkar så mycket bättre då.Åh, dragspel som är min gatufavorit. Och så spelar de alltid den där braiga låten som jag hört i nån smal film som jag tyckte väldigt mycket om.

Någon som vet vad låten heter? :D

eandersson
2007-05-03, 09:40
Under min tid som student i Växjö så träffade man alltid på ett gäng indianer som spelade i stan. Alltid! De var dock inte dåliga. Finns några här i Uddevalla med, men de ser man sällan.

Det finns även en kvinna i Uddevalla som brukar sitta precis bredvid ingången till Systembolaget i stan (Apoteket ligger även bredvid) och spelar något instrument, minns inte vilket.

Sedan har vi en som kanske hade platsat i 100-höjdare om det inte vore för att han är alkis. Han kallas "finnen" och sitter med en keyboard någonstans i stan med ett sexpack folköl och plinkar på random tangenter i de där förinspelade sångerna. Ibland sjunger han också.

Löjtnant Blank
2007-05-03, 11:34
Åh, dragspel som är min gatufavorit. Och så spelar de alltid den där braiga låten som jag hört i nån smal film som jag tyckte väldigt mycket om.

Någon som vet vad låten heter? :D
Please, woman. För lätt. Ge oss något att bita i.

z_bumbi
2007-05-03, 12:14
Åh, dragspel som är min gatufavorit. Och så spelar de alltid den där braiga låten som jag hört i nån smal film som jag tyckte väldigt mycket om.

Någon som vet vad låten heter? :D

My heart will go on..

Noodles
2007-05-03, 12:19
Jag tycker de flesta gatumusikanter står olämpligt placerade och det blir bara skränigt. Värst är det när de har blåsinstrument eller dragspel inomhus och det ekar något förbannat. De indianmusiker jag kan komma på är de som kör Memory på panflöjt med ett tungt beat färdiginspelat.

Jag kände en kille som extraknäckte som gatumusiker på helgerna. Det var riktigt bra pengar en fredag- eller lördagkväll. Han bekräftade även misstanken om att de hela tiden tömmer fodralet på pengar så det är lagom mycket i. Åtminstone i Göteborg har gatumusikanterna en oskriven regel om att man bara får stå kvar en viss tid om en annan musikant kommer och vill ha den platsen. Nära Systembolaget på Avenyn finns det en kille som står och sjunger (skriker) lovsånger med skränig musik och dessutom har en förstärkare för att sången (skriket) ska höras extra bra. Han verkar stå där nästan varje dag och har gjort det ett antal år. De andra gatumusikanterna avskyr honom eftersom han överröstar dem och dessutom ockuperar en väldigt bra plats. Honom skulle jag lätt boka in till en fest.

Löjtnant Blank
2007-05-03, 12:43
My heart will go on..
Helt ärligt så var det den första låten jag tänkte på. Väldigt konstigt.

JusupWilkosz
2007-05-03, 12:51
Ej att förväxla med indianer i pyjamas...dvs. fakiren med walkman som dansar runt i Stockholm med den mytomspunna regndansen.