handdator

Visa fullständig version : Vill bli styrkelyftare. Hur?


Anatoli
2006-11-11, 18:46
Hej, jag är 24 år, är det för sent att börja med SL? Jag har tidigare motionärstränat, men haft två skador på varandra vilket gjort att jag inte ens kunde lyfta en bänkpressstång i början efter olyckan! Sedan låste sig armbågen direkt efter 50 kilo. De senaste två månaderna har varit bra och nu lyfter jag i alla fall mer än min kroppsvikt i bänken. Men är jag för sent ute? kan jag bli lyftare i alla fall? Sak man gå med i en klubb eller köra själv? ALla verkar lyfta flera ton efter bara ett par veckors träning. Jag skuylle behöva ett bra program att köra efter som bygger råstyrka.

Alla tips är välkomna.

PS: Är det lätt att skada sig vid styrkelyft?

bubbe
2006-11-11, 20:20
Inte försent, varför skulle det?

I SL kan man tävla i alla åldrar from 14 års ålder.

Vad jag har sett av dina postningar gillar du att träna tungt, och styrkelyft är ett perfekt sätt att använda sin träning till något mer än bara gymvistelse. Men se för guds skull till att komma i kontakt med en klubb så snart som möjligt, dels för att man måste vara med i en ansluten förening i SSF för att få licens, dels för där finns det folk som vet vad sporten handlar om. I början är det bra att bygga upp styrka i hela kroppen för att skydda sig mot skador, skador finns det alltid men knappast mer än i andra sporter.

Var lyhörd och lyssna på folk här, men ffa prata med folk på den klubben du ansluter dig till.

Anatoli
2006-11-11, 21:16
Inte försent, varför skulle det?

I SL kan man tävla i alla åldrar from 14 års ålder.

Vad jag har sett av dina postningar gillar du att träna tungt, och styrkelyft är ett perfekt sätt att använda sin träning till något mer än bara gymvistelse. Men se för guds skull till att komma i kontakt med en klubb så snart som möjligt, dels för att man måste vara med i en ansluten förening i SSF för att få licens, dels för där finns det folk som vet vad sporten handlar om. I början är det bra att bygga upp styrka i hela kroppen för att skydda sig mot skador, skador finns det alltid men knappast mer än i andra sporter.

Var lyhörd och lyssna på folk här, men ffa prata med folk på den klubben du ansluter dig till.

Hej och tack för svaren! Jag gillar att träna "tungt", alltså vad som är tungt för mig, istället för att gå och pumpa kroppsbyggarmassa. Jag vet inte vad man ska ha massan till riktigt. Dessutom ser det ut som att SL-arna har roligt. Men jag ska tänka på att ta kontakt med en klubb. Jag vill inte tävla, är feg av mig. Men gillar tung tränign och vill bli ritkigt stark. Alla verkar ju lyfta 500 i bänk redan i början utom jag. Kommer klubben att skratta åt mig?:banned

bubbe
2006-11-11, 21:25
Alla verkar ju lyfta 500 i bänk redan i början utom jag. Kommer klubben att skratta åt mig?:banned

Nej!
Nej!

Tänk också på att SL fyller inte sin funktion riktigt förrens man tävlar, det är först då man får en klar målsättning med sin träning. Dom allra flesta vill vara världsmästare innan dom börjar tävla, men alla börjar någonstans.

Ulf A Big
2006-11-11, 21:58
Hej och tack för svaren! Jag gillar att träna "tungt", alltså vad som är tungt för mig, istället för att gå och pumpa kroppsbyggarmassa. Jag vet inte vad man ska ha massan till riktigt. Dessutom ser det ut som att SL-arna har roligt. Men jag ska tänka på att ta kontakt med en klubb. Jag vill inte tävla, är feg av mig. Men gillar tung tränign och vill bli ritkigt stark. Alla verkar ju lyfta 500 i bänk redan i början utom jag. Kommer klubben att skratta åt mig?:banned

Vart bor du?

Anatoli
2006-11-11, 22:48
Nej!
Nej!

Tänk också på att SL fyller inte sin funktion riktigt förrens man tävlar, det är först då man får en klar målsättning med sin träning. Dom allra flesta vill vara världsmästare innan dom börjar tävla, men alla börjar någonstans.

Okej vad bra, så jag slipper skämmas när jag bänkar min dryga kroppsvikt eller så. Men vill bli stark och bli "en i gänget" liksom.

Anatoli
2006-11-11, 22:48
Vart bor du?

Hej! Jag bor i GBG!

Gute
2006-11-11, 23:18
Sök då upp Göteborg SK eller Göteborg KK eller vad de nu finns för fler föreningar i din hemstad. Där finns den kompetens som behövs för att komma igång med riktig lyftarträning...

Gute
2006-11-11, 23:22
Och gällande viktvalet; en duktig bänkpressare fick frågan om hur man gör för att bli riktigt stark i bänkpress...
Svaret löd: Många års träning!
Träna, må bra och ha skoj....

Anatoli
2006-11-12, 13:04
Tack för svaren. Men man blir ju rätt nedslagen när man ser nittonåringar som tränat i ett par veckor och lyfter 300 i böj och sådant. Var och varannan på internet verkar vara hur stark som helst. Sällan jag sett sådana starka typer i verkliga livet. Så jag vet inte....Styrkelyft kanske inte är nåt för mig då....

http://forum.body.se/showthread.php?t=1610

Erik__
2006-11-12, 13:05
Tack för svaren. Men man blir ju rätt nedslagen när man ser nittonåringar som tränat i ett par veckor och lyfter 300 i böj och sådant. Var och varannan på internet verkar vara hur stark som helst. Sällan jag sett sådana starka typer i verkliga livet. Så jag vet inte....Styrkelyft kanske inte är nåt för mig då....

http://forum.body.se/showthread.php?t=1610

*whistle*

Anatoli
2006-11-12, 13:16
Är det inte sant allt som skrivs kanske? Tycker det är konstigt med nittonåringar som helt plötsligt lyfter en sexa i marklyft på 230 kilo och så....?

Anatoli
2006-11-12, 16:14
Dag 1:
Bas:
Knäböj 1x10 @ 60%, 2x5 @ 70%, 5x3 @ 80% 2-3" vila
Bänk 1x12 @ 50%, 2x6 @ 60%, 1x4 @ 70%, 5x3 @ 80% 2-3" vila
Extra:
T-Bar or Bent-Over Row 3x6 2" vila
Stelbenta marklyft 3x6 2" vila
Hammer Curl 3x6 1" vila

Dag 2:
Bas:
Speed Box Squat 1x10 @ bar , 10x3 @ 55% 1" vila
Speed Bench 1x10 @ bar, 10x3 @ 60% 1" vila
Extra:
Close Grip Bench 5x5 2" vila
Front Plate Raise 5x5 2" vila
Ab work
Dag 3:
Bas:
Bench 1x12 @ 50%, 2x6 @ 60%, 1x4 @ 70%, 5x3 @ 85% 2" vila
Deadlift/Good Morning 1x5 @ 30%, 1x5 @ 60%, 1x2 @ 70%, 15x1
@ 80% 1" vila
Extra:
Front Squat 5x5 2" vila
Hammer Curl 3x6 1" vila

bubbe
2006-11-12, 17:29
Om det är ett bra pass vet vi inte, det är helt beroende på hur din kropp svarar på träningen, hur pass mycket teknik du måste lära dig, vilka svagheter du har. Det är bättre du får hjälp av GKK el GSK med träningen än att fippla själv utan att ha riktig kolla på vad som behövs. I början är det inte procent hit el dit, exakta övningar (förutom delgrenarna) utan att lära sig rätt teknik och bygga upp en allmän grundstyrka i hela kroppen.

Anatoli
2006-11-12, 18:18
Om det är ett bra pass vet vi inte, det är helt beroende på hur din kropp svarar på träningen, hur pass mycket teknik du måste lära dig, vilka svagheter du har. Det är bättre du får hjälp av GKK el GSK med träningen än att fippla själv utan att ha riktig kolla på vad som behövs. I början är det inte procent hit el dit, exakta övningar (förutom delgrenarna) utan att lära sig rätt teknik och bygga upp en allmän grundstyrka i hela kroppen.

Okej tack! Om de inte skrattar åt mig så vågar jag :)