handdator

Visa fullständig version : Är detta ett bra ryggpass där jag inte kör marklyft


Fredrik_S
2006-11-11, 18:27
Jag kommer inte köra marklyft på alla ryggpassen så jag undrar om detta kan vara ok

1. Uppvärming med ett set om 20 rep i varje övning som ska utföras.

2. Framåtlutad skivstångrodd i smithmaskin
ca 5 set med 4-8 repetitioner

3. Tre st. superset med chins i maskin 10-12 repetition och därefter direkt till
Framåtlutad 90grader hantellyft åt sidan 10-15 repetitioner

4. 3 set Enhands hantelrodd ca 8 repetitioner.

Jay-Z
2006-11-11, 18:30
Visst. Dubbla bara antalet set så blir jag nöjd. :D

Fredrik_S
2006-11-11, 18:33
Visst. Dubbla bara antalet set så blir jag nöjd. :D

ojdå..
dubbla...
phu...

nu är det 11 set.. eller 14 om man räknar ett superset som två set.

Ett set till per övning kanske gör dig nöjd? eller kanske en till övning?

Jay-Z
2006-11-11, 18:37
Ett set till per övning kanske gör dig nöjd? eller kanske en till övning?

Alltså, du känner din kropp bäst och du har säkert valt ett setantal som passar dig bra.

Övningarna du har valt ut är iaf bra övningar, imo, och det är det viktigaste. Antalet set man vill köra är individuellt och mer en fråga om tycke och smak. Finns mig veterligen inget som säger att 20 set är bättre än 10. De flesta tycker nog snarare tvärtom här inne.

kollebolle
2006-11-11, 19:19
Ja kör alltid good mornings på "markfria" ryggpass. Funkar skitbra, men en del tycker den e obehaglig.

Fredrik_S
2006-11-11, 19:37
Ja kör alltid good mornings på "markfria" ryggpass. Funkar skitbra, men en del tycker den e obehaglig.

Jag kör raka marklyft då jag kör baksida av lår. Jag tycker den snarlika goodmornings tar alltför mycket på baksidan av låren.

kollebolle
2006-11-11, 19:51
ok, ja känner knappt alls i baksida lår när ja kör good mornings. står ganska bredbent å böjer bena lite för att inte ta i med hamstrings. Sen lutar ja mig fram så långt ja pallar med tung vikt och drar upp långsamt utan att sträcka ut benen. För mig är good mornings räddningen när ja inte kan marka av olika skäl.

Fredrik_S
2006-11-16, 11:33
ok, ja känner knappt alls i baksida lår när ja kör good mornings. står ganska bredbent å böjer bena lite för att inte ta i med hamstrings. Sen lutar ja mig fram så långt ja pallar med tung vikt och drar upp långsamt utan att sträcka ut benen. För mig är good mornings räddningen när ja inte kan marka av olika skäl.

Hur har du ryggen under utförandet?

Håller du den så rak som möjligt eller har du en lätt svank?
I top läget är det väldigt lätt att få en ganska stor svank medans det i det låga läget tenderar till en rätt rak rygg på gränsen till att den krummar en aning.

Alltså rör sig bäckenet eller håller den sig helt fixerad i förhållande till överkroppen under rörelsen??

Timme
2006-11-16, 12:02
Får man fråga varför du valt att inte köra marklyft?

Richard85
2006-11-16, 12:04
Han säger väl att han ska köra marklyft på sina ryggpass men inte alla o undrade om det passet var när marklyften inte var inkluderat, så uppfattade jag det iallafall :D Många kör juh marklyft varannan och stela varannan för att inte kötta korsryggen allt för mkt

Fredrik_S
2006-11-16, 13:10
Får man fråga varför du valt att inte köra marklyft?

Jag ska göra det men inte varje pass.

kollebolle
2006-11-16, 13:40
Hur har du ryggen under utförandet?

Håller du den så rak som möjligt eller har du en lätt svank?
I top läget är det väldigt lätt att få en ganska stor svank medans det i det låga läget tenderar till en rätt rak rygg på gränsen till att den krummar en aning.

Alltså rör sig bäckenet eller håller den sig helt fixerad i förhållande till överkroppen under rörelsen??


För att undvika krum har jag en lätt svank under hela utförandet. På vägen ner trycker jag bak rumpan för att kunna gå ner tillräckligt långt utan att ramla framåt. Bäckenet rör sig alltså med rumpan bakåt men ryggen försöker jag hålla rak/svankad hela tiden.

Krum försöker jag generellt alltid undvika eftersom man då kan få en skev belastning vilket kan leda till skador.