handdator

Visa fullständig version : Samtida styrke- och konditionsträning.


Sidor : [1] 2

King Grub
2006-11-11, 17:12
Här är en utförlig artikel publicerad i dag (061111), som beskriver varför styrke- och konditionsträning på hög nivå inte är förenligt, för den som vill uppnå maximal styrke- och muskelutveckling.

Artikeln är lång och skriven på ett akademiskt språk, så någon direkt översättning har jag inte lust/tid/möjlighet att göra, men den är läsvärd för den som är intresserad.

Abstraktet lyder:

Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously.

Hela artikeln:

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006:

megadavor
2006-11-11, 17:15
Tackar.

Akilles
2006-11-11, 17:31
Vill du förklara vad du menar med "hög nivå"?

Och det är hög nivå på båda typerna av träning som inte är förenligt, eller?

King Grub
2006-11-11, 17:37
Det anges inte exakt, men eftersom det handlar om att konditions- och styrketräning åstadkommer motsatta signalmekanismer, som verkar hämmande på varandra, och dessa pågår flera dygn efter träningspassen, kan man kanske anta, att det kan bli svårt att träna flera konditionspass per vecka, om man vill kunna utnyttja styrketräningens effekter maximalt.

Cerberus
2006-11-11, 17:37
Det förklarar helt o hållet varför jag inte e enormt biffig :D

King Grub
2006-11-11, 17:38
Det förklarar helt o hållet varför jag inte e enormt biffig :D

Samma här. ;)

kharon
2006-11-11, 17:58
Nu kommer vi att se ett hemskt förfall vad gäller konditionen bland kolozzeum med andra ord! Själv har jag ett 45min konditionspass bokat tills imorgon! :thumbup:

Sniggel
2006-11-11, 18:16
Det förklarar helt o hållet varför jag inte e enormt biffig :D
Ha, Cebbe, du konditionstränade väl knappt? :D

Fredrik_S
2006-11-11, 18:18
Kondition på hög nivå lär nog inte innefatta morgon/kvällscardio i form av snabba promenader.

Gpajpen
2006-11-11, 18:18
äntligen kanske folk fattar att ett 30mins cardio pass direkt efter styrketräning är ja, osmart.

Fartman
2006-11-11, 18:40
Gud va skönt att få en ordentlig anledning att skippa cardio ;)

machine gun
2006-11-11, 19:16
Fast om man tar personer som Åsa och Georg Hällstorp som båda tävlar i ultramarathon, hon tävlar även i body fitness på internationell nivå (har deltagit i VM 2 ggr), han tävlar i bodybuilding. De håller båda en hög nivå både i löpning och i muskelbyggandet kan man ju lätt påstå. Åsa har bl a sprungit 24-timmarslopp (och hunnit nästan 14 mil) och hon vann Östergarns marathon på 3:20. Georg har bl a kommit trea i ett 24h-lopp på 193 km. De säger båda att de är trötta på forskningsresultat som säger att det är omöjligt att förena uthållighetstträning med styrketräning :)

Det är ett reportage om dem i förra numret av Runner's world (nr 8, 2006) om någon är intresserad.

Cerberus
2006-11-11, 19:18
Ha, Cebbe, du konditionstränade väl knappt? :D

jo, när ja "deffar"(expert på jojodeff :D), vilket ja gör större delen av året lol.

King Grub
2006-11-11, 19:20
Fast om man tar personer som Åsa och Georg Hällstorp som båda tävlar i ultramarathon, hon tävlar även i body fitness på internationell nivå (har deltagit i VM 2 ggr), han tävlar i bodybuilding. De håller båda en hög nivå både i löpning och i muskelbyggandet kan man ju lätt påstå. Åsa har bl a sprungit 24-timmarslopp (och hunnit nästan 14 mil) och hon vann Östergarns marathon på 3:20. Georg har bl a kommit trea i ett 24h-lopp på 193 km. De säger båda att de är trötta på forskningsresultat som säger att det är omöjligt att förena uthållighetstträning med styrketräning :)

Det är ett reportage om dem i förra numret av Runner's world (nr 8, 2006) om någon är intresserad.

Att man kan kombinera dom två är det nog ingen som bestrider. Det är att uppnå bästa resultat av styrketräningen vad gäller styrke- och muskeltillväxt om denna kombineras med hård konditionsträning som inte är förenligt.

Och vill man ha vad gemene man anser vara en "snygg" kropp är det antagligen en kombination som är att föredra.

Cerberus
2006-11-11, 19:21
Fast om man tar personer som Åsa och Georg Hällstorp som båda tävlar i ultramarathon, hon tävlar även i body fitness på internationell nivå (har deltagit i VM 2 ggr), han tävlar i bodybuilding. De håller båda en hög nivå både i löpning och i muskelbyggandet kan man ju lätt påstå. Åsa har bl a sprungit 24-timmarslopp (och hunnit nästan 14 mil) och hon vann Östergarns marathon på 3:20. Georg har bl a kommit trea i ett 24h-lopp på 193 km. De säger båda att de är trötta på forskningsresultat som säger att det är omöjligt att förena uthållighetstträning med styrketräning :)

Det är ett reportage om dem i förra numret av Runner's world (nr 8, 2006) om någon är intresserad.

Ja fast Georg är ju knappast speciellt stor, men fin kropp har han :)

machine gun
2006-11-11, 19:36
äntligen kanske folk fattar att ett 30mins cardio pass direkt efter styrketräning är ja, osmart.

30 min cardio räknas nog knappast som konditionsträning på hög nivå.

WheyProtein
2006-11-11, 19:39
Minsann... men detta handlar väl om pass som är kombinerade. Det är väl inte så illa att ha en separat dag för kond resp styrka... eller?

machine gun
2006-11-11, 19:52
Minsann... men detta handlar väl om pass som är kombinerade. Det är väl inte så illa att ha en separat dag för kond resp styrka... eller?

Det handlar väl snarare om att det är svårt att både tillhöra eliten i någon konditionsgren och samtidigt bygga maximalt med muskelmassa.

King Grub
2006-11-11, 20:24
Minsann... men detta handlar väl om pass som är kombinerade.

Nej, om att kombinera i samma upplägg.

WheyProtein
2006-11-11, 20:46
Nej, om att kombinera i samma upplägg.
Ok, nu fattar jag inte :em:
Vilket fall av dessa är det rapporten syftar på?:

1) Styrketräning direkt följt av kondition eller kondition följt av styrketräning, dvs allt i samma pass.

2) Endast styrketräning en dag och endast kondition en annan dag. Kondition och styrka utförs inte i samband med varandra utan med...låt säga ett dygns mellanrum.

Är inte båda fallen "kombinera i samma upplägg" sas?

King Grub
2006-11-11, 20:49
Vilket fall av dessa är det rapporten syftar på?:

None of the above. Utan att ett träningsupplägg som syftar till maximal muskel- och styrketillväxt inte "kan" innehålla mycket konditionsträning alls.

Intense aerobic training should not coincide with resistance training to increase muscle mass.

More than likely, the added energy (and perhaps protein) demands of concurrent resistance and aerobic exercise training impose a limit on muscle growth and responsiveness to resistance training.

These considerations should not deter those who desire a well-rounded conditioning program that offers the specific fitness and health from both training modes.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

kollebolle
2006-11-11, 21:10
ja tror stenhårt på det där. höll på med långlöpning och gymning samtidigt för nåra år sen och ja kände tydligt att dom tog ut varandra rätt mycket. nu när ja kör styrkelyft kör ja inge löpning alls. trots att ja har kondidtion kvar för att springa milen å sådär fortfarande blire enbart promenader om ens något.

krima
2006-11-11, 21:14
Jag har definitivt märkt en markant styrkeminskning på gymet sen jag började satsa ordentligt på kondition igen för ca 3 veckor sedan. Det är väl bara att acceptera för oss som vill ha lika stora delar av båda träningsformerna. Om man nu kunde hitta en artikel som talar om för en hur man optimerar kombinationen av styrke- och konditionsträning. :confused:

WheyProtein
2006-11-11, 21:56
None of the above. Utan att ett träningsupplägg som syftar till maximal muskel- och styrketillväxt inte "kan" innehålla mycket konditionsträning alls.
Jahapp, då var det slut på konditionsträningen då :/

OffT: Är hög vilopuls tecken på dålig kondition, eller kan det vara nåt annat?

King Grub
2006-11-11, 21:58
Man kan ju alltid vägra acceptera att det inte går att kombinera båda sakerna på ett bra sätt och besluta sig för att försöka bevisa för sig själv och andra att man är kapabel till det. ;) Men får man inte dom resultat man förväntar sig av styrketräningen och tränar kondition ofta och/eller mycket, kan man vara medveten om att det är en högst tänkbar begränsande faktor.

Innan man sätter sig i soffan permanent kan man ju ha i åtanke, att hjärtat är en rätt viktig muskel att ha i form, om man är det minsta mån om sin hälsa, särskilt på sikt, även om det inte är en visuell muskel.

Vilopulsen är till stor del genetiskt betingad. Konditionsträning sänker pulsen med 12-15 slag per minut under submaximalt arbete jämfört med en icke-tränande kontrollgrupp, men påverkan på vilopulsen är mindre.

Cerberus
2006-11-11, 23:55
Så om man vill ha bättre möjligheter till rejäl muskeltillväxt så äre noll kardio som gäller.

Suck, ja kommer aldrig växa effektivt :(

Snake
2006-11-12, 00:36
Så om man vill ha bättre möjligheter till rejäl muskeltillväxt så äre noll kardio som gäller.

Suck, ja kommer aldrig växa effektivt :(

Och sen kan man ju överdriva allt också.*gah!*

Hermanssson
2006-11-12, 01:21
Man ska nog försöka hitta sitt eget läge när det gäller detta. Ni blir nog lite för skrämda av King Grub's citat. Det handlar inte om att ni inte kan bygga muskler om ni löptränar - det är bara inte det optimala.

krilleh
2006-11-12, 03:36
Så om man vill ha bättre möjligheter till rejäl muskeltillväxt så äre noll kardio som gäller.

Suck, ja kommer aldrig växa effektivt :(

Noll cardio har väl ingen sagt? Tror 1-2 pass konditionsträning är bara bra för styrketräningen, men mer än så kanske blir åt andra hållet.

LarsK
2006-11-12, 07:37
Det är därför man ska köra HIIT istället för långa utdragna cardiopass.

Sverker
2006-11-12, 07:50
Kul att det finns mekanism. Då finns det ju möjligher att arbeta vidare och optimera träningen.




Själv hade jag misstänkt att det var återhämtningen som var den svaga länken.

Bondlurk
2006-11-12, 08:02
Alla tycks försöka skaffa sig en definition på vad som är elit-nivå och amatör-nivå när studien, i mina ögon, inte ens nämner något sådant.

Förenklat sagt så verkar konditionsträning och styrketräning ge motverkande effekter på transmittorsubstanser etc. och i sådana fall borde mer konditionsträning ge mer nackdelar. Men även en 30 min cardio efter passet, som Gpajpen nämner, borde vara påverkande.

Det som är frågan är hurvida detta är praktiskt relevant eller enbart om det gör en marginell skillnad.

ilikeu
2006-11-12, 08:57
men hur kan gymnaster vara så "biffiga" ?? ..

dom har ju kondition o styrketräning i samma pass..:confused:

Sniggel
2006-11-12, 09:33
Jag skulle inte vilja påstå att gymnaster tränar kondition på hög nivå. De är mer explosiva och jobbar inte så mycket aerobt.

z_bumbi
2006-11-12, 10:59
men hur kan gymnaster vara så "biffiga" ?? ..

dom har ju kondition o styrketräning i samma pass..:confused:

De är inte så biffiga, svårare än så är det inte.

ilikeu
2006-11-12, 21:03
joo tro mig mina kompisar är gymnaster vilket jag själv har varit..

dom e ju gorillor *flex*

Princy
2006-11-12, 21:48
Intressant! Sjysst att du postar artiklarna, Grub. :thumbup:

nobrain
2006-11-12, 22:15
joo tro mig mina kompisar är gymnaster vilket jag själv har varit..

dom e ju gorillor *flex*

Nej, det är dom inte. Hade dom inte tränat massor med kondition så hade dom varit större.

nutz
2006-11-12, 23:00
men hur kan gymnaster vara så "biffiga" ?? ..

dom har ju kondition o styrketräning i samma pass..:confused:

Tränar man mycket så blir man stor i vilket fall som helst. Det enda som står är att det försvårare hypertrofi något och inte till 100%.

heraso
2006-11-13, 11:40
Tack för en mycket intressant artikel, ska läsas så fort det finns tid över. :thumbup:

rostbiff
2006-11-13, 12:00
det finns säkert nackdelar med att kombinera styrketräning med extremt stillasittande med, vad det gäller muskeluppbyggande syfte då alltså.

säger inte emot, utan håller snarare med. men det är viktigt att inte överdriva saker och ting.

z_bumbi
2006-11-13, 15:58
det finns säkert nackdelar med att kombinera styrketräning med extremt stillasittande med, vad det gäller muskeluppbyggande syfte då alltså.

säger inte emot, utan håller snarare med. men det är viktigt att inte överdriva saker och ting.

Så sant som det är sagt.

Det är inte heller någon nyhet att konditionsträning hämmar muskeltillväxt eller styrka men det är ett problem för de som ligger på elitnivå inom sin idrott och de som tillhör den skaran på forumet vet nog redan om den svårigheten.

Olof Herlin
2006-11-14, 00:14
Men borde inte konditonsträningen alla andra positiva effekter göra att det i det totala går ändå?

För att citera deffguiden "Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod."

Eller gäller studien endast kondition som är riktigt ointensivt?

Karl_alfred
2006-11-14, 04:14
Det behöver ju inte va på elitnivå heller för att det ska hämma ordentligt, de har jag själv erfarit flera gånger om.

skaparn
2006-11-14, 10:10
Endurance work per week performed on the bicycle ergometer increased at approximately the same rate in the E and S & E groups, particularly during the 9th and 10th weeks of training, at a time when strength gains in the S & E group were dramatically decreasing.

Det verkar som att den del som mest blir lidande av kombinationen är styrkedelen. Värre vore ju om man inte fick ut något av konditionsträningen bara för att man råkade träna sig till fyrtiosexcentimetersklubbor.

Ulf A Big
2006-11-14, 10:16
Den här är också läsvärd: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda18828.pdf

machine gun
2006-11-14, 11:30
Det behöver ju inte va på elitnivå heller för att det ska hämma ordentligt, de har jag själv erfarit flera gånger om.

Handlar det inte ofta om att konditionsträning är en riktig energislukare och att många kanske inte äter tillräckligt mkt för att få muskeltillväxt då de kombinerar styrka med kondition?

Karl_alfred
2006-11-14, 12:07
Handlar det inte ofta om att konditionsträning är en riktig energislukare och att många kanske inte äter tillräckligt mkt för att få muskeltillväxt då de kombinerar styrka med kondition?
Visst det kan de göra, men faktum är att jag gick upp i vikt under dessa perioder, ett par gånger.

Ulf A Big
2006-11-14, 13:16
Handlar det inte ofta om att konditionsträning är en riktig energislukare och att många kanske inte äter tillräckligt mkt för att få muskeltillväxt då de kombinerar styrka med kondition?
Konditionsträning ca 300-440 kcal/h...

Bronkitkorv
2006-11-14, 14:19
Det värsta med styrketräning och konditionsträning för mej är att jag blir för tung och för ont i fötter och dyl. när jag springer.. Nu styrketränar jag iofs inte för att bygga muskler, det skiten har jag gett upp för länge sedan.... tur det då...

Bronkitkorv
2006-11-14, 14:21
Konditionsträning ca 300-440 kcal/h...
Det beror alldeles på vad man väger och vilken intesitet man har..
För en halvsnabb promenad när du väger 70kg kanske... :confused:

King Grub
2006-11-14, 14:50
Konditionsträning ca 300-440 kcal/h...

Bra tempo. ;)

Karl_alfred
2006-11-14, 15:38
Bra tempo. ;)
Vilket innebär? 20km/h löpning eller?

Yes
2006-11-14, 15:40
Tur att man kan få bra kondition från styrketräning då. :)

Karl_alfred
2006-11-14, 15:42
Tur att man kan få bra kondition från styrketräning då. :)
Kan man?

King Grub
2006-11-14, 15:49
Vilket innebär? 20km/h löpning eller?

Jag var ironisk. Förbrukar man 300 kcal per timme... håller man allt annat än tempo.

Yes
2006-11-14, 15:52
Kan man?
Ja, med tanke på att styrketräning kan göras extremt krävande för hjärtat så kan man det. Kanske inte så de flesta vill träna, men det går.

bertbert
2006-11-14, 15:58
Ja, med tanke på att styrketräning kan göras extremt krävande för hjärtat så kan man det. Kanske inte så de flesta vill träna, men det går.

Du tänker på Ellington Darden / Arthur Jones. Visst visst, men sådan träning är knappast den som bygger mest muskler, enligt de undersökningar jag läst om (i Kraemer & Flecks bok).

Jag har läst några av Dardens böcker men inte sett några undersökningar som antyder att syreupptagningsförmågan förbättras särskilt mycket av sådan träning. Har du sett sådana?

Karl_alfred
2006-11-14, 16:01
Jag var ironisk. Förbrukar man 300 kcal per timme... håller man allt annat än tempo.
Ahh tänkte väll för har för mig jag låg på 400 kcal ungefär på 30 min löp för ett år sen, sprang då 15-17km/h som bäst.

Karl_alfred
2006-11-14, 16:07
Ja, med tanke på att styrketräning kan göras extremt krävande för hjärtat så kan man det. Kanske inte så de flesta vill träna, men det går.
Du skrev bra kondition och de tror jag knappt men okej.

machine gun
2006-11-14, 16:13
Konditionsträning ca 300-440 kcal/h...

Räknar man med de siffrorna lär energiunderskott definitivt vara boven i dramat för utebliven hypertrofi.

Nej just ja.. glömde att konditionsträning=promenader på kolo... *rolleyes*

Yes
2006-11-14, 16:29
Du tänker på Ellington Darden / Arthur Jones. Visst visst, men sådan träning är knappast den som bygger mest muskler, enligt de undersökningar jag läst om (i Kraemer & Flecks bok).
Finns också undersökningar som tyder på motsatsen. Vilka som har rätt vågar jag dock inte säga något om. Det är väl isåfall något man får prova själv, om man är nyfiken. Både Jones och Darden har dock lyckats producera väldigt bra resultat hos många(Darden har en del exempel i sina böcker, med standardiserade före- och efterbilder).

Jag har läst några av Dardens böcker men inte sett några undersökningar som antyder att syreupptagningsförmågan förbättras särskilt mycket av sådan träning. Har du sett sådana?
Darden har vad jag förstått inte för vana att fylla sina böcker med vetenskapliga referenser. Hans mål tycks, från det jag läst, vara att beskriva, förklara och föra vidare de träningsmetoder han(och AJ) jobbat med i en herrans massa år. Han talar mer utifrån erfarenhet än all den forskning han har läst(eller bedrivit). Sen om det går att backa upp med forskning vet jag inte, men det är väl isåfall något man får leta upp på egen hand.

Hursomhelst, du skall inte behöva forskning för något så uppenbart. Om du tvivlar är jag övertygad om att jag skulle kunna ändra din uppfattning på max 20 min, om vi skulle hitta ett tillräckligt folktomt gym. Inte för att jag är någon expert, utan för att det är så jäkla effektivt på att få igång hjärtat.

Yes
2006-11-14, 16:40
Du skrev bra kondition och de tror jag knappt men okej.
Vad är bra kondition? Om det är maratonlöpare du tänker på så, nej det lär du inte bli av den träningen. Är det bra syreupptagningsförmåga däremot, så är det en annan sak.

Kanske är det syreupptagningsförmågan du tänker på, men i vilket fall som helst får man skilja dessa åt. Vill du t.ex. springa jäkligt långt måste du också vara duktig på att just springa och musklerna kräver hög uthållighet(det senare går väl kanske att få av riktig högreps träning).

Är det syreupptagningen som skall förbättras så, varför inte? Du tror inte det ger något att ligga nära maxpuls genom ett helt träningspass? Måste inte musklerna förses med syre - jäkligt mycket syre dessutom?

bertbert
2006-11-14, 18:00
Hursomhelst, du skall inte behöva forskning för något så uppenbart. Om du tvivlar är jag övertygad om att jag skulle kunna ändra din uppfattning på max 20 min, om vi skulle hitta ett tillräckligt folktomt gym. Inte för att jag är någon expert, utan för att det är så jäkla effektivt på att få igång hjärtat.

Jag ber att få ha en annan uppfattning. Jag har provat HIT, både i Dardens senare variant, såväl som Arthur Jones mer ursprungliga variant, som en tredje variant som inte har med dessa herrar att göra. Jag håller med om att jag kan få hög puls med dessa metoder, men vidhåller att:

1) Det är usla metoder för att skaffa sig bra kondis
2) Traditionell volymträning fungerar bättre om man vill skaffa sig muskler.

När jag skriver "jag har provat" menar jag inte små löjliga experiment om ett en vecka eller så utan flera månader i sträck. Det som händer är att utvecklingen stagnerar tämligen snabbt. Konditionen blir inte heller direkt bättre.

Slutsatsen är alltså fortfarande för mig att kondition och styrketräning i samma pass inte är förenligt.

/BB

Yes
2006-11-14, 18:11
Isåfall har du gjort något fel, vad vet jag inte. Eller menar du att man kan ta sig igenom ett riktigt hårt pass - utan någon vila - gärna alternerandes övningar som breathing squats, pullovers, chins och dips, utan bra kondition? Menar du att det inte skulle kräva riktigt bra syresupptagningsförmåga? Isåfall har du helt enkelt inte provat det som jag har gjort.

bertbert
2006-11-14, 19:25
Isåfall har du gjort något fel, vad vet jag inte. Eller menar du att man kan ta sig igenom ett riktigt hårt pass - utan någon vila - gärna alternerandes övningar som breathing squats, pullovers, chins och dips, utan bra kondition? Menar du att det inte skulle kräva riktigt bra syresupptagningsförmåga? Isåfall har du helt enkelt inte provat det som jag har gjort.

Ja. Jag menar att jag du får en annan typ av uthållighet än kondis av denna träning. Och kom inte och säg att det inte är samma sak vi snackar om - jag har drabbats av alla symptom som lätt skalle, yrsel, och kraftigt illamående. Faktum är att ett sådant pass är riktigt *spy* . Ett par gånger har jag varit tvungen att sätta mig i ett hörn med huvudet mellan knäna för att få ordning på illamåendet.

Jag försöker inte säga att sådana pass inte är jobbiga, för det är de. Däremot är de vare optimala konditionsbyggare eller styrkebyggare.

För att du ska kunna köra tillräckligt tungt för att bygga muskler lägger Arthur Jones in viloperioder i passen, ett par minuter åt gången. Detta lär sabotera konditionsbiten till viss del (alt. kan man se det som intervallträning). Ska du köra optimalt för kondis blir passet knappast särskilt muskelbyggande.

Jag har överhuvudtaget svårt att syssla med viktträning för kondis. Vikterna blir så låga att det mer är frågan om kardio än kondisträning. Med meningsfulla vikter får man mjölksyra mycket snabbt.

Huvudpoängen jag har är att sådana pass vare sig är optimala ur byggarperspektiv eller kondisperspektiv - enligt min erfarenhet.

Och jodå, min puls har nog varit nära max flera gånger när jag sysslade med mina HIT-experiment. Men vill jag bygga kondis beger jag mig ut i löparspåret.

Vill jag bygga muskler kör jag volymträning. HIT lämnar jag... därhän.
/BB

Karl_alfred
2006-11-14, 19:51
Vad är bra kondition? Om det är maratonlöpare du tänker på så, nej det lär du inte bli av den träningen. Är det bra syreupptagningsförmåga däremot, så är det en annan sak.

Kanske är det syreupptagningsförmågan du tänker på, men i vilket fall som helst får man skilja dessa åt. Vill du t.ex. springa jäkligt långt måste du också vara duktig på att just springa och musklerna kräver hög uthållighet(det senare går väl kanske att få av riktig högreps träning).

Är det syreupptagningen som skall förbättras så, varför inte? Du tror inte det ger något att ligga nära maxpuls genom ett helt träningspass? Måste inte musklerna förses med syre - jäkligt mycket syre dessutom?
För mig är det iaf att just kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar. Springa en mil runt 35 kanske, 5 km på 15-16 min, då har man bra kondis.

Yes
2006-11-14, 20:41
Ja. Jag menar att jag du får en annan typ av uthållighet än kondis av denna träning. Och kom inte och säg att det inte är samma sak vi snackar om...
/BB
Vad är det för annan typ av uthållighet då? Som sagt ställs det extremt höga krav på just syresättningen av musklerna, och om den biten funkar bra(vilken den ju måste göra för att klara ett sånt pass), har man väl bra kondition?

Fast jag vill återigen poängtera att jag jämställer det inte med extremt uthålliga muskler, för det får man inte med vanlig styrketräning inom vanliga repetitionsintervall.

För att du ska kunna köra tillräckligt tungt för att bygga muskler lägger Arthur Jones in viloperioder i passen, ett par minuter åt gången. Detta lär sabotera konditionsbiten till viss del (alt. kan man se det som intervallträning). Ska du köra optimalt för kondis blir passet knappast särskilt muskelbyggande.
Jag skulle se det som just något liknande intervallträning. Sen om man vill kan man ta bort all vila också - optimalt eller inte(finns antagligen forskning som tyder på båda delarna).

Huvudpoängen jag har är att sådana pass vare sig är optimala ur byggarperspektiv eller kondisperspektiv - enligt min erfarenhet.
Optimalt ur något perspektiv tänker jag inte påstå att det är. En optimal träning skulle jag säga är anpassad efter individen.

För mig är det iaf att just kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar. Springa en mil runt 35 kanske, 5 km på 15-16 min, då har man bra kondis.
Vad jag menar är att kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar, just visar hur bra man är inom det området och inte nödvändigtvis hur bra ditt kardiovaskulära system är(även om du såklart måste ha det senare också).

En sprinter skulle t.ex. aldrig klara sig bra på längre sträckor, men ger det honom dålig kondis för det? Det beror ju snarare på stora explosiva muskler, som inte funkar bra på längre sträckor.

Så det är klart, vill du springa milen på 35 minuter är det bäst att du övar på att springa milen, inte knäböj och marklyft. Vill du däremot mer allmänt ha en bra kondition går det att göra i gymet. Jag vet, för jag har gjort jäkligt stora förbättringar på den punkten.

Och det vore ju onekligen märkligt om inte kroppens syreupptagningsförmåga förbättrades om man utsätter den för extrema påfrestningar där just syreupptaget är viktigt, eller hur?

MilkmaN
2006-11-14, 22:24
Jag körde inte HIT, men väldigt intensiva helkroppspass, under en period på några månader. Jag tyckte mig märka en skillnad i spåret, främst i backarna då jag inte fick lika mkt mjölksyra.

För övrigt är jag ett offer av problematiken kring att träna en konditionskrävande sport på hög nivå och samtidigt älska styrketräning, det är svårt och det går inte så fort som man kan önska.

heraso
2006-11-14, 22:45
Den här är också läsvärd: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda18828.pdf
Är artikeln tillämpbar fortfarande eller har revolutionerande upptäckter gjorts sedan 1999?

Ulf A Big
2006-11-14, 22:54
Är artikeln tillämpbar fortfarande eller har revolutionerande upptäckter gjorts sedan 1999?

Du menar om tiden har förändrat människans fysologi sedan dess.
Nej, jag tycker att den här artikeln är helt ok utifrån dagens kunskaper om fysologi och de två som har skrivit artikeln tillhör den absoluta eliten inom ämnesområdet.

Tanken var nog mer att väcka tankar om värdet i den sammanfattande artikeln som Grub presenterade för gemene man/kvinna. Innehållet var inte okänt för världen innan artikeln kom utan varit vetskap under kanske hundra år.

Ulf A Big
2006-11-15, 08:58
Den här är också läsvärd: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda18828.pdf
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.

Emil_Larsson
2006-11-15, 21:11
Whattf.. Ska jag behöva lägga av med joggningen och tennisen för att kunna bygga muskler optimalt? men om man styrketränar och käkar rejält en dag sen ett par dagar senare joggar man eller utför konditionsträning och käkar väldigt rejält då borde det väl snarare vara positiv påverkan?

heraso
2006-11-15, 21:15
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.
Har läst artikeln idag. Tack för tipset, ny kunskap och fördjupad kunskap lyser alltid upp tillvaron.

King Grub
2006-11-15, 21:17
Whattf.. Ska jag behöva lägga av med joggningen och tennisen för att kunna bygga muskler optimalt? men om man styrketränar och käkar rejält en dag sen ett par dagar senare joggar man eller utför konditionsträning och käkar väldigt rejält då borde det väl snarare vara positiv påverkan?

Det är inte återhämtningen eller näringsintag som är påverkande faktorer, utan motsatta signalmekanismer på cellnivå som hämmar varandra. Men "lägga av med" är att gå till överdrift.

Emil_Larsson
2006-11-15, 21:23
Det är inte återhämtningen eller näringsintag som är påverkande faktorer, utan motsatta signalmekanismer på cellnivå som hämmar varandra. Men "lägga av med" är att gå till överdrift.

Jo, jag var lite ironisk när jag sa lägga av, menade snarare minimera effektiviteten.

krilleh
2006-11-29, 00:13
Du skriver "inte mycket konditionsträning alls". Kan man sätta någon gräns? Tex är springa i lågt tempo 30 min, 2 dagar i veckan lagom för både och? För jag har hört att det är bara positivt emot styrketräningen om man tränar lite konditionsträning.

King Grub
2006-12-20, 13:23
Uppföljning:

The classic work of Hickson demonstrated that training for both strength and endurance at the same time results in less adaptation compared with training for either one alone: this has been described as the concurrent training effect. Generally, resistance exercise results in an increase in muscle mass, and endurance exercise results in an increase in muscle capillary density, mitochondrial protein, fatty acid-oxidation enzymes, and more metabolically efficient forms of contractile and regulatory proteins. In the 25 yr since Hickson's initial description, there have been a number of important advances in the understanding of the molecular regulation of muscle's adaptation to exercise that may enable explanation of this phenomenon at the molecular level. As will be described in depth in the following four papers, two serine/threonine protein kinases in particular play a particularly important role in this process. Protein kinase B/Akt can both activate protein synthesis and decrease protein breakdown, thus leading to hypertrophy, and AMP-activated protein kinase can increase mitochondrial protein, glucose transport, and a number of other factors that result in an endurance phenotype. Not only are PKB and AMPK central to the generation of the resistance and endurance phenotypes, they also block each other's downstream signaling. The consequence of these interactions is a direct molecular blockade hindering the development of the concurrent training phenotype. A better understanding of the activation of these molecular pathways after exercise and how they interact will allow development of better training programs to maximize both strength and endurance.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Nov;38(11):1939-44. Training for endurance and strength: lessons from cell signaling.

tano
2006-12-20, 15:05
Så det bästa blir att följa en periodisering, kanske uppehålla konditionen med ett pass i veckan då man kör styrkeinriktat.

Det krävs bara en tredjedel så mycket träning att hålla kvar en uppnådd kondition som det krävs att träna sig till den.

Med bakgrund såklart att man vill ha en skaplig kondition (de flesta sporter, men kanske inte SL eller bodybuilding.)

Slartibartfast
2006-12-20, 16:34
En undanflykt för de som förblir spinkiga. "Nä, jag kör ju så mycket cardio också" :)

machine gun
2006-12-20, 17:03
En undanflykt för de som förblir spinkiga. "Nä, jag kör ju så mycket cardio också" :)

Fast konditionsidrottare brukar väl iofs sällan ha som ambition att bli speciellt mkt större?

MilkmaN
2006-12-20, 18:45
Utmärkt ursäkt för min del. Jag vill ju och behöver deesutom bli större och starkare. Samt uthålligare *gah!*

Själve Fan
2006-12-20, 22:31
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.

Mycket intressant!

Särskilt delen om fibertypkonverteringen från 90% snabba till 100% långsamma fibrer i djurförsöket.

Står inte det uttalandet emot det mesta man brukar säga kring fibertyper och hur de kan anpassas?

Själve Fan
2006-12-20, 22:37
Sen undrar man ju lite kring delen om att fettförbränningsenzymer ökas tiofalt.
Vi har ju nyligen hört att man inte kan påverka fettförbränningens andel av den totala energiförbränningen (King Grubs referenser).

F.ö så är ju Herr Pauluns böcker fulla med tips på hur man kan påverka sin förbränning på olika sätt - dvs öka energiutgiften endast med typen av kostintag

Ulf A Big
2006-12-20, 22:43
Mycket intressant!

Särskilt delen om fibertypkonverteringen från 90% snabba till 100% långsamma fibrer i djurförsöket.

Står inte det uttalandet emot det mesta man brukar säga kring fibertyper och hur de kan anpassas?

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/81/5/2004

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/33/3/312

http://www.biology.buffalo.edu/courses/bio130/medler/required_readings/Genes_muscle_perfomance.pdf

Ulf A Big
2006-12-20, 22:48
Mycket intressant!

Särskilt delen om fibertypkonverteringen från 90% snabba till 100% långsamma fibrer i djurförsöket.

Står inte det uttalandet emot det mesta man brukar säga kring fibertyper och hur de kan anpassas?

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/81/5/2004

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/33/3/312

http://www.biology.buffalo.edu/courses/bio130/medler/required_readings/Genes_muscle_perfomance.pdf


När det handlar om fibrernas konvertering så handlar det egentligen inte om fibern i sig utan nervsignalen/motorenheten. Fibrerna kan egentligen delas upp i ca 7 isoformer men förklaras bäst med tre eller fyra fibertyper.

King Grub
2006-12-29, 10:28
The development of power lies at the foundation of all movement, especially athletic performance. Unfortunately, training programmes of athletes often seek to improve cardiovascular endurance through activities such as distance training that are detrimental for the performance of power athletes, rather than using other means of exercise. Performance decrements from continuous aerobic training can be a result of inappropriate neuromuscular adaptations, a catabolic hormonal profile, an increased risk for overtraining and an ineffective motor learning environment. However, long, sustained exercise continues to be employed at all levels of competition to obtain benefits that could be achieved more effectively through other forms of conditioning. While some advantageous effects of endurance training may occur, there are unequivocal drawbacks to distance training in the power athlete. There are many other types of conditioning that are more relevant to all anaerobic sports and will also avoid the negative consequences associated with distance training.

Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.

Guddi
2006-12-29, 11:04
Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.Den där ska jag ge till min fotbollstränare :thumbup: Jag har försökt berätta detta för honom i snart ett år utan att nå fram. :furious:

Tack för den bra informationen som vanligt King Grub!

Daniel-san
2006-12-29, 11:17
Simmarna är oxå tydligen ganska kassa på att ta till sig den här sortens forskning. Håkan Westerblad hade snackat med landslagsledningen men de ville inte riktigt ta ur vaxpropparna när det började pratas om det här. :)
För att inte tala om boxarna o thaiboxarna där denna eviga löparrutin tycks vara helig.

Carolinew
2006-12-29, 16:22
Nä nu gick ju hela min värld under totalt. *gah!* Jag älskar löpningen, det är en del av min vardag som jag bara måste ha... tränar nu inför Göteborgsvarvet 2007. Men jag vet ju att jag aldrig kommer att kunna bli "bäst" på löpningen då jag inte är riktigt skapt för det, utan det blir ju bara på hobbynivå och för mitt eget välbefinnande.

Men jag känner däremot på mig (eller är ganska säker på) att jag har betydligt bättre gener för styrketräning och muskelbygge då jag är ganska "grov" och har märkt ganska mycket resultat på den lilla tid jag har styrketränat, och jag tycker förstås att även det är grymt roligt. Sen är det ju så att det man är bra på automatiskt blir rätt kul... Det svåra nu är ju att jag är lite utav en tävlingsmänniska som VILL bli bäst på det jag gör, eller åtminstone ha möjligheten att bli det. Så egentligen borde jag ju välja styrketräningen och verkligen satsa på den, men vafan jag vill inte välja bort löpningen!!! *cry* Usch vilket dilemma. Skönt att man inte är ensam iaf... Tack för artikeln förresten.

Själve Fan
2006-12-30, 00:35
Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.

Då blir följdfrågan: Hur bör man cykla träningen för att på lämpligt sätt få en bra kondition samtidigt som man bygger styrka effektivt.

Svaret på detta borde vara hyfsat intressant för tävlande i Athletic Fitness eller för personer som Fever (som tävlar i både Bodybuilding och maraton om än inte på elitnivå).

Målet är inte att elitträna i någondera grenen utan att bli en mångsidig atlet - mångkampare.

Finns det studier kring detta månne? Själv har jag inte tillräckliga kunskaper i engelska träningstermer för att hitta i ormboet på pubmed.

Gramsci
2007-01-01, 23:40
Men hur stor skillnad kan detta göra i praktiken om man slänger in ett eller två konditionspass i början?

Gramsci
2007-01-01, 23:51
Ta bort det där med i början, mitt inlägg skall alltså vara:
Hur stor skillnad gör det egentligen i praktiken om du slänger in ett eller två konditionspass?

major Pectoralis
2007-01-02, 14:25
Då blir följdfrågan: Hur bör man cykla träningen för att på lämpligt sätt få en bra kondition samtidigt som man bygger styrka effektivt.

Svaret på detta borde vara hyfsat intressant för tävlande i Athletic Fitness eller för personer som Fever (som tävlar i både Bodybuilding och maraton om än inte på elitnivå).

Målet är inte att elitträna i någondera grenen utan att bli en mångsidig atlet - mångkampare.

Finns det studier kring detta månne? Själv har jag inte tillräckliga kunskaper i engelska träningstermer för att hitta i ormboet på pubmed.

En klassisker:
2 månader: mycket styrka - underhåll kondition (ca 2 x 30 min AI-löpning/vecka)
2 månader: mycket kondition - underhåll styrka (1-2pass/vecka - helkropp)
osv.

Man får inte sämre konditionseffekter av samtida kondition- och styrketräning. Tvärtom verkar samtida träning gynna konditionsutvecklingen.
2 månader är den tiden det tar för att få märkbara förbättringar orsakade av träningen.

dojjan
2007-01-02, 16:21
Men borde inte konditonsträningen alla andra positiva effekter göra att det i det totala går ändå?

För att citera deffguiden "Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod."

Eller gäller studien endast kondition som är riktigt ointensivt?

Kan någon svara på detta? Det är ju raka motsatsen av studien..

King Grub
2007-01-02, 16:27
Under en deff bygger du inte muskler.

Motsatta signaler för proteinsyntes trumfar tydligen hormonfrisättning å det grövsta.

Nu är det klarlagt att konditionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Rätt rejält också, om det är max muskel- och styrketillväxt man syftar på. Som tur är är inte det omvända också gällande. Det går utmärkt att få bra resultat av konditionsträning, trots att upplägget innehåller styrketräning.

Slartibartfast
2007-01-02, 18:14
Död åt all konditionsträning!

machine gun
2007-01-02, 19:44
Död åt all konditionsträning!

Dålig kondis? *whistle*

dojjan
2007-01-02, 20:54
Under en deff bygger du inte muskler.

Motsatta signaler för proteinsyntes trumfar tydligen hormonfrisättning å det grövsta.

Nu är det klarlagt att konditionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Rätt rejält också, om det är max muskel- och styrketillväxt man syftar på. Som tur är är inte det omvända också gällande. Det går utmärkt att få bra resultat av konditionsträning, trots att upplägget innehåller styrketräning.

Okej, i så fall tycker jag någon ska ändra lite i deffguiden eftersom det står:

Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod.

Själve Fan
2007-01-03, 23:34
Okej, i så fall tycker jag någon ska ändra lite i deffguiden eftersom det står:

Jovars! Svårt att hålla reda på tiotusentals inlägg. Dock är deffguiden lite till åren kommen numera.

GymTT
2007-02-05, 11:31
Det anges inte exakt, men eftersom det handlar om att konditions- och styrketräning åstadkommer motsatta signalmekanismer, som verkar hämmande på varandra, och dessa pågår flera dygn efter träningspassen, kan man kanske anta, att det kan bli svårt att träna flera konditionspass per vecka, om man vill kunna utnyttja styrketräningens effekter maximalt.

Har du ändrat ditt upplägg efter denna artikel? Du kör/körde väl många konditionspass per vecka?

Hades
2007-02-05, 11:57
Har du ändrat ditt upplägg efter denna artikel? Du kör/körde väl många konditionspass per vecka?

King Grub har väl aldrig påstått att han är ute efter maximala muskelökningar?

King Grub
2007-02-05, 12:16
Precis. Jag bryr mig inte. Men den som satsar på max muskeltillväxt och prioriterar detta kanske bör tänka på saken.

GymTT
2007-02-05, 13:03
Precis. Jag bryr mig inte. Men den som satsar på max muskeltillväxt och prioriterar detta kanske bör tänka på saken.

Förstår, tack.

Krub
2007-07-08, 22:42
Under en deff bygger du inte muskler.

Motsatta signaler för proteinsyntes trumfar tydligen hormonfrisättning å det grövsta.

Nu är det klarlagt att konditionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Rätt rejält också, om det är max muskel- och styrketillväxt man syftar på. Som tur är är inte det omvända också gällande. Det går utmärkt att få bra resultat av konditionsträning, trots att upplägget innehåller styrketräning.

*Plockar fram lilla trådgrävarspaden*
Vart kan jag läsa om det du beskriver?

major Pectoralis
2007-08-04, 15:39
Här är en utförlig artikel publicerad i dag (061111), som beskriver varför styrke- och konditionsträning på hög nivå inte är förenligt, för den som vill uppnå maximal styrke- och muskelutveckling.

Artikeln är lång och skriven på ett akademiskt språk, så någon direkt översättning har jag inte lust/tid/möjlighet att göra, men den är läsvärd för den som är intresserad.

Abstraktet lyder:

[/size]

Hela artikeln:

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006:

Har du namnet på författaren/författarna till denna artikeln?

King Grub
2007-08-04, 15:52
G A Nader.

King Grub
2007-08-04, 15:53
Aktuell artikel som blivit tillgänglig i fullängd:

http://www.fasebj.org/cgi/reprint/05-4809fjev1.pdf

major Pectoralis
2007-08-04, 16:01
G A Nader.

Aktuell artikel som blivit tillgänglig i fullängd:

http://www.fasebj.org/cgi/reprint/05-4809fjev1.pdf

Tackar, så mycket. :)

Bönne
2007-08-09, 15:59
Cyklar 2 x 8km vid varje träningspass, ofta högt tempo, samt springer jag två eller tre gånger i veckan.

Jag är klen i knäböj, testat att köra perioder; tungt, lätt, kombinerat, tre dagar i veckan, varannan vecka. Inget har funkat, har vi kanske svaret varför eller i alla fall delvis varför utvecklingen är så dålig.

Slartibartfast
2007-09-04, 22:47
Hur är det med HIIT? Det sägs ju spara muskler och ofta t.om. öka benmuskulaturen. Eller är det kört med all typ av konditionsträning?

Guddi
2007-09-05, 09:13
Cyklar 2 x 8km vid varje träningspass, ofta högt tempo, samt springer jag två eller tre gånger i veckan.

Jag är klen i knäböj, testat att köra perioder; tungt, lätt, kombinerat, tre dagar i veckan, varannan vecka. Inget har funkat, har vi kanske svaret varför eller i alla fall delvis varför utvecklingen är så dålig.Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än väl.

Hur är det med HIIT? Det sägs ju spara muskler och ofta t.om. öka benmuskulaturen. Eller är det kört med all typ av konditionsträning?Om det är helt kört eller inte beror på vilken nivå man ligger på när man börjar. Hobbymotionärer kan säkert lägga på sig lite muskler av att köra hård HIT. Ett proffs i SL, OL eller BB kommer antagligen inte att få några muskler av träningen och kör de för hårt kommer de att tappa en del volym.

Bönne
2007-09-06, 21:26
Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än välCyklar av två anledningar.
För att komma till gymmet, samt för att hålla igång kroppen. Jobbar i butik och mest ansträngade jag gör på jobbet är att gå i rask takt, när man väger under 75kg är det inte direkt ansträngade det heller. Även om jag försöker cykla i högt tempo, så får man inte upp super hög puls eller flås, utan det är mest mjölksyra i benen som sätter stopp.

Springa där emot, det ger bra flås och puls, så det är något jag gör för att få en bättre kondition.

kavalen
2008-01-11, 04:02
Visst kan undersökningarna stämma. Kan dock av egen erfarenhet säga att jag aldrig mått så bra som när jag kombinerar styrketräning och konditionsträning, bara en sån sak talar för att jag aldrig mer kommer lägga löpträningen på is. Då jag vissa perioder struntat i konditionsträning har jag lagt på mig extra fett som gjort att musklerna synts mindre, och visst har jag då upplevt att jag kan ta lite extra i vissa övningar. men summan av det hela blir bättre resultat och en förbannat mycket snyggare kropp när jag också konditionstränar.

Jag har märkt vissa effekter av snabba promenader men även om det sägs att man förbränner lika mycke tpå snabba promenader säg 5km som löpning 5 km så har jag svårt att lita på dem resultaten. När jag löptränar så måste kroppen på något sätt aktiveras och förbränna fett mer effektivt, resultat som aldrig går att få genom promenader. Det är iallafall den respons jag fått på min kropp.

Eddie Vedder
2008-01-11, 05:42
även om det sägs att man förbränner lika mycke tpå snabba promenader säg 5km som löpning 5 km så har jag svårt att lita på dem resultaten.

Nej så sägs det inte, löpningen förbrukar mer energi även fast distansen är densamma och durationen av aktiviteten betydligt kortare tidsmässigt.

Så nog stämmer det du sägar.:)

Koloftw
2008-01-11, 08:28
Hur är det med HIIT? Det sägs ju spara muskler och ofta t.om. öka benmuskulaturen. Eller är det kört med all typ av konditionsträning?

Antar att du vill ha ett svar av någon som är lite kunnigare än jag *whistle*

Jag var själv interesserad av det för ett tag sen

Läste på kolozzeum i best of att du skrev att HIIT var positivt för muskeltillväxten, gäller det fortfarande?

Det har nog aldrig gällt.

Dock tror jag inte sådana snabba ryck utövar samma hämmande effekt.

Men nu när tillväxthormon har visat sig sakna den muskeluppbyggande effekten hos vuxna, vore det ju bara korkat eller icke-uppdaterat att fortsätta hävda motsatsen. Trodde att insulin också var anabolt till för bara några år sedan....

Dessutom är mekanismerna bakom den hämmande effekten (AMPK / mTor) klarlagt i dag på ett helt annat sätt än för några år sedan.

King Grub
2008-01-12, 16:52
Regulation of protein translation through Akt and the downstream mammalian target of rapamycin (mTOR) pathway is an important component of the cellular response to hypertrophic stimuli. It has been proposed that 5'-AMP-activated protein kinase (AMPK) activation during muscle contraction may limit the hypertrophic response to resistance-type exercise by inhibiting translational signaling. However, experimental manipulation of AMPK activity during such a stimulus has not been attempted. Therefore, we investigated whether AMPK activation can attenuate the downstream signaling response of the Akt/mTOR pathway to electrically stimulated lengthening muscle contractions. Extensor digitorum longus (EDL) muscles (n=8/group) were subjected to a 22-min bout of lengthening contractions by high-frequency sciatic nerve electrical stimulation (STIM) in young adult (8 mo.) Fischer344 x Brown Norway male rats. 40 min prior to electrical stimulation, rats were subcutaneously injected with saline (SAL) or 5-aminoimidazole-4-carboxamide-1-4-ribofuranoside (AICAR; 1 mg/g BW), an AMPK activator. Stimulated and contralateral resting muscles were removed at 0, 20 and 40 min post-STIM, and AMPK, Acetyl CoA carboxylase (ACC), Akt, eukaryotic initiation factor 4E-binding protein (4E-BP1), 70-kDa ribosomal protein S6 kinase (S6k), and eukaryotic elongation factor 2 (eEF2) phosphorylations were assessed by western blot. AICAR treatment increased (p</=0.05) post-STIM AMPK (Thr(172)) and ACC phosphorylation (Ser(79/221)), inhibited post-STIM S6k (Thr(389)) and 4E-BP1 (gel shift) phosphorylation, and elevated post-STIM eEF2 phosphorylation (Thr(56)). These findings suggest that translational signaling downstream of Akt/mTOR can be inhibited after lengthening contractions when preceded by AMPK activation, and that energetic stress may be antagonistic to the hypertrophic translational signaling response to loaded muscle contractions.

J Appl Physiol. 2008 Jan 10. AMPK Activation Attenuates S6K1, 4E-BP1, and eEF2 Signaling Responses to High-frequency Electrically Stimulated Skeletal Muscle Contractions.

machine gun
2008-01-12, 17:39
Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än väl.

Definiera bra kondition.

joriice
2008-01-12, 17:56
Jag är hellre "vältränad"/starkare än medelsvensson och har bra hjärta - än att bara vara biffig.

Koloftw
2008-01-12, 17:59
Definiera bra kondition.

Milen på 40 minuter.

Ja, det går, jag vet personer som klarar av det på 3 pass/vecka.




Att jag själv aldrig skulle ha psyket, viljan eller uthålligheten är väl en annan sak :cool:

Eddie Vedder
2008-01-12, 18:11
Milen på 40 minuter.

Att det skulle vara en gräns för att kunna anses ha bra kondition är en rejäl överdrift, det må vara gränsen för att vara en duktig löpare men du diskvalificerar många med jättebra kondition när du påstår en sån sak.

Jag är inte övertygad om att jag klarar det, jag anser mig ha bra väldigt bra kondition.

Att du uttalar dig om vad som är bra kondition är som om jag skulle gå in i SL-delen och berätta vart gränsen går för att kunna anses vara stark.

Koloftw
2008-01-12, 18:13
Okejdå, chansade bara, vet inget om löpning, men om vi säger såhär:

Klarar man milen, överhuvudtaget, så har man bra kondis.

Iaf enligt mig :D

Chrillee
2008-01-13, 21:23
Whey då har jag bra kondis med 4 månaders löpträning :hbang:

Nåja...synd att man inte är bäst i världen på engelska plus kan alla medicinska och kroppsliga termer vad dem betyder varken på svenska eller engelska. *screwy*

Blir nog till att köra löpträning 2ggr/v istället för 3-4ggr/v, vill ju pack on some meet trots allt. :naughty:

Koloftw
2008-01-30, 22:31
Om man har planerat att köra både styrka/kondition, vore då det optimalaste att hålla de så långt ifrån varandra som möjligt?

Typ kondition på vilodagarna? Sen styrka ~20h senare.

tobbo
2008-01-30, 22:42
Om man har planerat att köra både styrka/kondition, vore då det optimalaste att hålla de så långt ifrån varandra som möjligt?

Typ kondition på vilodagarna? Sen styrka ~20h senare.

Det är väll ganska självklart? No offence. Fast man ska nog vänta mer än 24h efter ett benpass så de iaf får växa i fred ett tag innan man skickar motsatta signaler.

Koloftw
2008-01-30, 23:08
Det är väll ganska självklart? No offence. Fast man ska nog vänta mer än 24h efter ett benpass så de iaf får växa i fred ett tag innan man skickar motsatta signaler.

Hmm, kör helkropp varannan dag och tänkte lägga in kondition på vilodagarna. Det blir nog ungefär 22-23h efter benpasset som jag "skickar motsatta signaler". Då har nog benen utvecklats en del iallafall.

Scratch89
2008-01-30, 23:29
Hmm, kör helkropp varannan dag och tänkte lägga in kondition på vilodagarna. Det blir nog ungefär 22-23h efter benpasset som jag "skickar motsatta signaler". Då har nog benen utvecklats en del iallafall.

Styrke- och konditionsträning varvat varannan dag är ett väl beprövat sätt att förbättra sin fysiska status. Har det funkat för miljontals personer innan, så borde det fungera för dig me, nya studier till trots.

Koloftw
2008-01-30, 23:34
:bow:

Tack.

smeklol
2008-02-06, 21:20
Styrke- och konditionsträning varvat varannan dag är ett väl beprövat sätt att förbättra sin fysiska status. Har det funkat för miljontals personer innan, så borde det fungera för dig me, nya studier till trots.



Funderar lite på det där.. Jag kör oftast löpning måndag, onsdag och fredag och styrketränar överkroppen tisdag och torsdag.

Att löpningen är den enda träningen mina ben får bryr jag mig inte så mycket om, men hur påverkas överkroppen av detta?

Det jag undrar mest är väl hur det påverkar magen då den tränas mer eller mindre varje dag..
Skulle gissa att jag joggar i ~40 minuter när jag tränar kondition, i ett hyffsat lugnt tempo..

King Grub
2008-02-06, 21:58
Att löpningen är den enda träningen mina ben får bryr jag mig inte så mycket om, men hur påverkas överkroppen av detta?

Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer.

zydar
2008-02-06, 22:37
bygger inte löpning upp benstyrkan till viss del? ja tyckte jag var rätt stark i benen när ja löpte som en tok förr.

lamer_85
2008-02-06, 23:28
Låt oss säga ett träningspass på runt 1h följt av ca 20min på en stepmaskin som lite konditionsträning. Jag tycker step-maskinen ger rätt mycket, men inverkar det mycket på själva styrketräningen? För jag har märkt resultat av det i form av fettminskning. Jag undrar bara om man kan fortsätta köra det utan att tappa så mycket styrka eller om man borde sluta med det och bara köra styrka sen.
Jag tänker köra det här ett tag till nu i alla fall.

Sen stämmer det väl att man bör köra kondition efter sjävla styrketräningen och inte innan av någon anledning som jag är lite osäker på?

dyxeldoff
2008-02-06, 23:53
bygger inte löpning upp benstyrkan till viss del? ja tyckte jag var rätt stark i benen när ja löpte som en tok förr.

definera benstyrka?

om du rör på dig blir du starkare än om du inte rör på dig men jag skulle inte kalla löpar muskler styrka snarare uthållighet. men som sagt definera gör man vell som man vill

zydar
2008-02-07, 00:31
definera benstyrka?




explosiv styrka.

Eddie Vedder
2008-02-07, 07:09
Sen stämmer det väl att man bör köra kondition efter sjävla styrketräningen och inte innan av någon anledning som jag är lite osäker på?

Ja om styrketräningen prioriteras är det ju en fördel att lägga den först. Själv gör jag tvärtom, ett rejält konditionspass där jag tar ut mig.

Därefter får eventuell styrketräning bli så lidande som det blir, ibland skiter jag helt i den. Den viktigaste träningen för mig har ju trots allt blivit av och med bra kvalité.

Att du upplevt en fettminskning beror på energibalansen, stepmaskinen förbrukar lite extra energi efter styrketräningen och således skulle ju en kaloribalans variera där stepmaskinens vara eller icke vara är den enda skillnaden på hela dagen. Den minskar alltså inte på kroppsfettet i sig.
Alltså intag av t.ex. 2500kcal på dag 1 med styrketräning+stepmaskin jämfört med dag 2 som enbart är styrketräning blir ju olika mycket förbrukad energi i form av träning. Därmed en annan kaloribalans om dagen i övrigt är identisk.

William
2008-02-07, 10:04
Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer.

Har du ngn referens till det?

Eddie Vedder
2008-02-07, 11:42
Har du ngn referens till det?

Vad är det för fel på studien som tråden bygger på? Ja tycker den gav ganska bra svar på det.
Både signalmekanismer men även exempelvis påverkan på glykogennivåer nämns ju.

William
2008-02-07, 12:00
Vad är det för fel på studien som tråden bygger på? Ja tycker den gav ganska bra svar på det.


Du får gärna utveckla det ganska bra svaret som artikeln ger eftersom jag inte hittar det när jag läser artikeln.

Om du kollar min quote så bad jag om referens för påståendet att "Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer".

Det finns ingen referens i artikeln tråden bygger på, vad jag kan se.

I de humanstudier där man faktiskt undersökt signalmekanismerna har man gjort detta i benmuskulatur, såvitt jag vet. Givetvis från samma biopsier, då återigen från benmuskulatur.

Jag har svårt att se hur studier på benmuskulatur kan ge slutsater om effekter på helkroppsnivå. Om det finns en studie som undersökt signaleringsmekanismer på helkroppsnivå är jag intresserad av att läsa den.

Därav min post ovan.

Eddie Vedder
2008-02-07, 15:15
Du får gärna utveckla det ganska bra svaret som artikeln ger eftersom jag inte hittar det när jag läser artikeln.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite, jag menar inte ATT det framgår utan att jag tolkade det som så. Det var egentligen lite jag som undrade om jag feltolkat den.:em:

Just för att jag uppfattade det som jag gjorde men inte du, alltså vet inte jag mer. Verkar som att du har betydligt mer på fötterna om det än vad jag har, för uppenbarligen verkar det inte ge så tydliga svar som jag fattat för.

William
2008-02-07, 16:40
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite, jag menar inte ATT det framgår utan att jag tolkade det som så. Det var egentligen lite jag som undrade om jag feltolkat den.:em:


Ah, då är jag med. Jag trodde att det var precis tvärtom, att jag missat ngt i artikeln.

lamer_85
2008-02-07, 19:40
Den bör väl minska även på kroppsfettet? i alla fall i det långa loppet om man kör på det ett tag. Som bekant tar det ju sin tid, men jag hänger med på vad du menar ändå. Bara det att jag tycker ändå det borde bränna kroppsfett med efterhand eller?
Tack för svaret

Tanner
2008-02-20, 16:50
Har du ngn referens till det?

Jag är också intresserad av detta då jag inte sett något sådant påstående tidigare.

King Grub
2008-02-26, 14:34
Exercise professionals seeking to develop evidence-based training programs rely on several training principles demonstrated through research and professional experience. In an effort to further research examining these principles, an investigation was designed and completed to evaluate the compatibility of cardiovascular endurance and neuromuscular power training. Sixteen Division-I collegiate baseball players were divided into two training groups with lower body power measured before and after their college playing season. The two groups differed in training in that one group performed moderate- to high-intense cardiovascular endurance training 3-4 days per week throughout the season, while the other group participated in speed/speed endurance training. A significant difference between groups (P < .05) was identified in the change in lower body power during the baseball season. During the season, the endurance training group decreased an average of 39.50 +/- 128.03 watts while the speed group improved an average of 210.63 +/- 168.96 watts. These data demonstrate that moderate- to high-intense cardiovascular endurance and neuromuscular power training do not appear to be compatible when performed simultaneously. For baseball players, athletes who rely heavily on power and speed, conventional baseball conditioning involving significant amounts of cardiovascular endurance training should be altered to include more speed/power interval training.

J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):230-234. Noncompatibility of Power and Endurance Training Among College Baseball Players.

GurraGo
2008-02-26, 14:51
Sååå, mer eller mindre den gamla vanliga; du blir bara på det du tränar?

I alla fall vad jag kan läsa. Baseball innebär ju att man springer mkt korta sträckor i mkt högt tempo. Innebär att lägga vikt vid träning som betonar hjärt- och lugnkapacitet (cardiovascular= rätt översättning) gynnar inte dessa spelare lika mkt som att betona intervall/speed-träning ?


Eller kan man dra andra slutsatser av den ? Alltid intressant att bli styrkt i det som anses gälla i alla falll.

Slartibartfast
2008-03-17, 17:36
Hur snabbt "ska" man märka om ens konditionsträning sabbar styrketräningen? Är effekten kumulativ eller akut? Jag minns att jag körde tre styrkepass i veckan och tre 30-minuters löppass i veckan under deffen för ett par tre år sedan, och jag kan inte säga att jag skulle ha märkt att styrkan minskade nämnvärt. Det handlade iofs bara om kanske 1-2 månader med den träningsvolymen.

maRRtin
2008-03-17, 19:24
Jag har sedan nyår sprungit ca 10 km varje morgon (med vissa undantag några veckor men i snitt 6 pass i veckan 60 - 70 km) och jag har inte heller märkt någon försämring, snarare tvärt om.
Gjorde t ex PB i knäböj förra veckan. Min form har dessutom blivit hårdare, men vikten står stilla på 78 kg.

Men jag vet ju inte om jag blivit ännu starkare om jag låtit bli att löpträna.

Snorkelfarsan
2008-03-17, 19:41
Jag har sedan nyår sprungit ca 10 km varje morgon (med vissa undantag några veckor men i snitt 6 pass i veckan 60 - 70 km) och jag har inte heller märkt någon försämring, snarare tvärt om.
Gjorde t ex PB i knäböj förra veckan. Min form har dessutom blivit hårdare, men vikten står stilla på 78 kg.

Men jag vet ju inte om jag blivit ännu starkare om jag låtit bli att löpträna.

En snabb fråga till dig, springer du innan frukost? Och är milen du springer varje morron i deff-syfte eller i syfte att bli en bättre löpare?

(nyfiken för min egen skull)

maRRtin
2008-03-17, 19:55
En snabb fråga till dig, springer du innan frukost? Och är milen du springer varje morron i deff-syfte eller i syfte att bli en bättre löpare?

(nyfiken för min egen skull)
Jag springer innan frukost ja.

Mest för att jag gillar att springa, men också för att bli en bättre löpare, hälsoaspekterna och man kan äta mycket mat. Anledningen till att jag springer på morgonen är för att det funkar bäst med vardagen för tillfället.
På eftermiddagarna kan man styrketräna, hänga med sina homies eller vad man nu vill göra.

-edit-
Jag var en tjockis på gymnasiet, det vill jag aldrig bli igen.

Snorkelfarsan
2008-03-17, 20:02
Ok, det låter som en bra anledning. Och ja, morgonen är fördelaktig att träna på av många anledningar.

Tack för svaret!

King Grub
2008-03-17, 20:44
jag kan inte säga att jag skulle ha märkt att styrkan minskade nämnvärt.

Det handlar väl inte främst om att styrkan eller muskelvolymen nödvändigtvis måste minska, utan om att maximal muskel- och styrketillväxt hämmas.

Jag tränar massor av kondis varje dag, och jag blir ju inte mindre och svagare av det. Däremot går det extremt långsamt att öka i muskelmassa.

Mr. Athletic
2008-03-17, 22:02
Det handlar väl inte främst om att styrkan eller muskelvolymen nödvändigtvis måste minska, utan om att maximal muskel- och styrketillväxt hämmas.

Jag tränar massor av kondis varje dag, och jag blir ju inte mindre och svagare av det. Däremot går det extremt långsamt att öka i muskelmassa.

Om man ligger på kaloriöverskott med massa styrke- och konditionsträning, kan man förvänta sig att viktökningen till större del kommer vara i form av fett, jämfört med om man hade legat på samma kaloriöverskott men inte konditionstränat (styrketräna lika mycket)?

King Grub
2008-03-17, 22:03
Större kroppsfettökningar med konditionsträning, vid lika stort överskott? Det låter föga troligt - vad skulle mekanismen bakom det vara?

Ello
2008-03-17, 22:18
Jag förstår frågan. Och har funderat likadant. Ett visst kaloriöverskott kommer att ge en viss viktökning. Om konditionsträningen hämmar muskelutvecklingen, skulle inte det då innebära att en större del av viktuppgången kommer att bestå av fett? Det känns ju fel, men vad har jag missuppfattat?

Slartibartfast
2008-03-17, 22:21
Större kroppsfettökningar med konditionsträning, vid lika stort överskott? Det låter föga troligt - vad skulle mekanismen bakom det vara?

Ja, vadå? Det är väl det tråden handlar om? Ligger man på ett rejält överskott (trots mycket cardio) så kommer överskottet att lagras in, men inte som muskler, eftersom cardion neutraliserar tillväxtstimulansen som styrketräningen ger.

Alltså samma sak som att köra en massa cardio och ligga på ett överskott utan styrketräning---->högre andel fett.

King Grub
2008-03-17, 22:27
Konditionsträning är katabolt, även på fettmassan. Konditionsträning stimulerar lipolysen.

jwzrd
2008-03-17, 22:29
Konditionsträning är katabolt, även på fettmassan. Konditionsträning stimulerar lipolysen.

Det förbättrar även löpsteget om det är löpning man pysslar med. Åter till frågeställningen Batman?

Officer
2008-03-17, 22:31
Skit i studierna nu. Lite löpträning skadar ingen. Det kommer förmodligen inte hindra dig från att få den där extra centimetern på bicepsen bara för att du löptränar t ex 60 minuter i veckan.

Toel
2008-03-26, 18:48
Jag förstår frågan. Och har funderat likadant. Ett visst kaloriöverskott kommer att ge en viss viktökning. Om konditionsträningen hämmar muskelutvecklingen, skulle inte det då innebära att en större del av viktuppgången kommer att bestå av fett? Det känns ju fel, men vad har jag missuppfattat?

Hmms, funderar på samma sak. Hur ligger det till med den saken?

major Pectoralis
2008-03-26, 22:30
Jag förstår frågan. Och har funderat likadant. Ett visst kaloriöverskott kommer att ge en viss viktökning. Om konditionsträningen hämmar muskelutvecklingen, skulle inte det då innebära att en större del av viktuppgången kommer att bestå av fett? Det känns ju fel, men vad har jag missuppfattat?

Ja, ungefär så är det. Därav den s.k. "spinning-instructor-disease" (eller något liknande). Naturligtvis kan man lägga på sig en viss muskelmassa även om man konditionstränar. Det beror på utgångsläget, träningsbakgrund, genetik etc.

Slartibartfast
2008-03-27, 09:42
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa. För att få en "snygg" fysik, oberoende om man då väger 50 kg eller 95 kg så bör man köra styrketräning.

maRRtin
2008-03-27, 10:44
Det finns ju även andra fördelar med att ha med styrketräning i sitt träningsprogram som konditionsidrottare än just utseendet.
Det förebygger skador, förbättrar spänts och styrka mm. Jag har märkt att jag klarat mig mycket bättre från skador då jag styrketränar och konditionstränar samtidigt. Ibland kan jag ha vissa känningar i höft, knä eller dyl efter lite längre löppass och dessa brukar vara borta efter ett pass på gymmet senare under dagen. Men löppasset dagen efter styrka + löpning kan vara ganska sega. Man känner sig tung och osmidig, förmodligen på grund av att man lagrar in mer glykogen i hela kroppen och att musklerna blir lite ömma av styrketräningen. Men det brukar släppa lite efter 5-7 km.

Observera att detta är bara mina personliga reflektioner och erfarenheter, inget som ska tar som något bevis eller fakta. Men personliga erfarenheter betyder ju väldigt mycket för mig som individ och hjälper mig att utvecklas i min fortsatta träning. Därmed inte sagt att det inte är viktigt/intressant att man forskar i ämnet och klarlägger vilka mekanismer som ligger bakom och hur man kanske kan göra för att få ännu bättre resultat.

Gädda
2008-03-27, 13:13
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa. För att få en "snygg" fysik, oberoende om man då väger 50 kg eller 95 kg så bör man köra styrketräning.

Menar du allvar? Är de flesta som tränar mkt kondition men ingen styrka lönnfeta? Larv... Inte skulle det bero på konditionsträningen i sig i så fall.

jwzrd
2008-03-27, 13:17
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa. För att få en "snygg" fysik, oberoende om man då väger 50 kg eller 95 kg så bör man köra styrketräning.

Tja, jag tycker det ser ut så jag med.

chaffisen
2008-03-27, 14:41
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa.

Jämfört med folk som inte tränar alls? Är man helt otränad bygger väl även konditionsträning lite muskler.

Eddie Vedder
2008-03-27, 17:55
Menar du allvar? Är de flesta som tränar mkt kondition men ingen styrka lönnfeta? Larv... Inte skulle det bero på konditionsträningen i sig i så fall.

Nej inte per automatik lönnfeta, för att bli lönnfet krävs ju trots allt en viss fettprocent. Det kan man inte utesluta.

Men annars håller jag faktiskt med Slarti, jag har inget vetenskapligt att komma med i frågan jag heller men upplever trots allt samma sak. En person vars huvudsakliga träningsform är styrketräning och som har en hyfsad muskelmassa tycker jag själv ser hårdare och mer fit ut än vad en konditionsidrottare med samma ungefärliga kroppsfettmängd.

Jag har själv en låg bf%, säkert under 10%. Men trots det så är jag inte särskilt hård, mer muskulösa personer på samma kroppsfettnivå har mer "klassiskt atletiska" kroppar tycker jag.

Emil_Larsson
2008-04-28, 20:06
Efter att ha läst igenom tråden väldigt gravt så har jag lite frågor, mina mål är inte att bygga mig svinstor, men jag håller på att bulka upp mig till 80kg fördelat på mina 180,5cm:

Just nu ser mitt upplägg ut så här:
Måndag, Onsdag, fredag
Cardio 15 minuter före gym
Gym
Cardio 15 minuter efter gym.

Tisdag, Torsdag, Söndag:
Vilodagar

Lördag:
65 minuter cardio utspritt på dagen..

Vet att det är värdelöst med cardio före och efter gym, gör det av bekvämlighetskäl, men skulle jag kunna ändra det till så här för att uppnå hyffsad muskel/ styrkeökning?

Måndag, Onsdag, Fredag:
Cardio på morgonen före/ efter frukost (säg 8:00)
Gym (13-14:00)
Cardio på kvällen (20-21:00)

Tisdag, Torsdag, Söndag:
Vilodagar

Lördag:
65 minuter Cardio utspritt på dagen.

Vill helst inte träna cardio på vilodagarna, vill ha tid över och vara helt ledig till plugg, vänner m.m då. Borde ha läst tråden bättre men jag undrar, funkar det bra med cardio morgon/kväll och gym på eftermiddagen, eller är det same shit som att köra cardio kring styrketräningen?

Mvh Larsson.

maRRtin
2008-04-28, 21:15
Jag tror att skillnaden på de där 2 uppläggen är ungefär = 0. Förutom att det verkar sjukt bökigt med 3 träningspass på samma dag. Nu vet jag inte vad du utövar för konditionsträning, men om den bara tar 15 minuter så hinner du ju duscha och vara ombytt 25 minuter senare.

Ska du inte bli större än 80 kg på 180 cm har jag svårt att tro att kondiotionsträningen kommer att hindra dig från att nå dina resultat. Det lär ju vara ganska många som tränar kondition varje dag och som väger runt 80 kg på 180 cm i ganska respektabel form.

Emil_Larsson
2008-04-29, 06:20
Jag tror att skillnaden på de där 2 uppläggen är ungefär = 0. Förutom att det verkar sjukt bökigt med 3 träningspass på samma dag. Nu vet jag inte vad du utövar för konditionsträning, men om den bara tar 15 minuter så hinner du ju duscha och vara ombytt 25 minuter senare.

Ska du inte bli större än 80 kg på 180 cm har jag svårt att tro att kondiotionsträningen kommer att hindra dig från att nå dina resultat. Det lär ju vara ganska många som tränar kondition varje dag och som väger runt 80 kg på 180 cm i ganska respektabel form.

Jag kör medel-högintensiv intervall cykling/ crosstrainer/ löpning, medelintensivt tempo på de "lätta" vägarna, sen högintensiv då på de "tyngre" vägarna.

maRRtin
2008-04-29, 09:04
Jag kör medel-högintensiv intervall cykling/ crosstrainer/ löpning, medelintensivt tempo på de "lätta" vägarna, sen högintensiv då på de "tyngre" vägarna.
Jag tänkte mest på om du var tvungen att pallra dig iväg till gymmet eller om du bara kunde snöra på löparskorna och ta en runda. I så fall kan du ju lägga in ett konditionspass på morgonen på vilodagarna, det tar ju inte mer än 15 minuter och duscha måste du ändå göra antar jag? Har svårt att se att du inte skulle ha tid med det.

Guddi
2008-04-29, 09:15
Om du tycker dig ha tid till att byta om till träningskläder 3ggr/dag så är det nya upplägget bättre än det du kör nu. Det är nog också det bästa möjliga om du verkligen bara vill köra 15min kardio per träning och inte villl ha fler träningsdagar. Själv hade jag slagit ihop de två kardiopassen, kört det på morgonen och sen styrka på eftermiddagen. Antagligen så hade jag lagt ett av kardiopassen på en av vilodagarna och kört den lågintensiv med.

Emil_Larsson
2008-04-29, 10:47
Jag tänkte mest på om du var tvungen att pallra dig iväg till gymmet eller om du bara kunde snöra på löparskorna och ta en runda. I så fall kan du ju lägga in ett konditionspass på morgonen på vilodagarna, det tar ju inte mer än 15 minuter och duscha måste du ändå göra antar jag? Har svårt att se att du inte skulle ha tid med det.

Ok.

Om du tycker dig ha tid till att byta om till träningskläder 3ggr/dag så är det nya upplägget bättre än det du kör nu. Det är nog också det bästa möjliga om du verkligen bara vill köra 15min kardio per träning och inte villl ha fler träningsdagar. Själv hade jag slagit ihop de två kardiopassen, kört det på morgonen och sen styrka på eftermiddagen. Antagligen så hade jag lagt ett av kardiopassen på en av vilodagarna och kört den lågintensiv med.

All right, får se hur det blir. :)

Scratch89
2008-04-29, 12:15
Med tanke på att det är så kort och intensiv cardio tror jag att det gör varken till eller från. Jag skulle köra på det som du gör nu, det är trevligt med intensiv uppvärmning och nedvarvning runt passen. Det är också skönt att ha all träning avklarad på en och samma gång.

Slartibartfast
2008-05-05, 11:07
Är det mindre dåligt för gymträningen att köra två cardiopass på 60 minuter i veckan eller fyra pass på 30 minuter?

Bönne
2008-05-05, 12:27
Är det mindre dåligt för gymträningen att köra två cardiopass på 60 minuter i veckan eller fyra pass på 30 minuter?Desto intensivare ju mer påverkar det säger min erfarenhet. Fyra trettio pass kör man lättare intensivt än två sextio.

King Grub
2008-06-12, 16:59
The purpose of this study was to examine the influence of the sequence order of high-intensity endurance training and circuit training on changes in muscular strength and anaerobic power. Forty-eight physical education students (ages, 21.4 +/- 1.3 years) were assigned to 1 of 5 groups: no training controls (C, n = 9), endurance training (E, n = 10), circuit training (S, n = 9), endurance before circuit training in the same session, (E+S, n = 10), and circuit before endurance training in the same session (S+E, n = 10). Subjects performed 2 sessions per week for 12 weeks. Resistance-type circuit training targeted strength endurance (weeks 1-6) and explosive strength and power (weeks 7-12). Endurance training sessions included 5 repetitions run at the velocity associated with &OV0312;o2max (&OV0312;o2max) for a duration equal to 50% of the time to exhaustion at &OV0312;o2max; recovery was for an equal period at 60% &OV0312;o2max. Maximal strength in the half squat, strength endurance in the 1-leg half squat and hip extension, and explosive strength and power in a 5-jump test and countermovement jump were measured pre- and post-testing. No significant differences were shown following training between the S+E and E+S groups for all exercise tests. However, both S+E and E+S groups improved less than the S group in 1 repetition maximum (p < 0.01), right and left 1-leg half squat (p < 0.02), 5-jump test (p < 0.01), peak jumping force (p < 0.05), peak jumping power (p < 0.02), and peak jumping height (p < 0.05). The intrasession sequence did not influence the adaptive response of muscular strength and explosive strength and power. Circuit training alone induced strength and power improvements that were significantly greater than when resistance and endurance training were combined, irrespective of the intrasession sequencing.

J Strength Cond Res. 2008 Jun 9. Effect of Concurrent Endurance and Circuit Resistance Training Sequence on Muscular Strength and Power Development.

Scratch89
2008-06-12, 20:53
Hur var det med energiintaget där? Man kan ju tänka sig att de som tränade både kondition och styrka fick ett mindre överskott/hamnade på underskott, vilket kan påverka resultatet.

per pectoralis
2008-06-12, 21:06
Eftersom konditionsträning är katabolt, kan man då inte använda sig av EEA här oxå, för att motverka detta i viss mån? Så att ett par pass i veckan inte inkräktar allt för mycket på styrketräningen.

King Grub
2008-06-12, 21:10
Det handlar i huvudask inte om akut nedbrytning/uppbyggnad av muskelprotein i första hand, utan om signalmekanismer relaterade till AMPK och mTor, som tar ut varandra.

King Grub
2008-06-17, 16:14
Resistance (RE) and endurance (EE) exercise stimulate mixed skeletal muscle protein synthesis. The phenotypes induced by RE (myofibrillar protein accretion) and EE (mitochondrial expansion) training must result from differential stimulation of myofibrillar and mitochondrial protein synthesis. We measured the synthetic rates of myofibrillar and mitochondrial proteins and the activation of signaling proteins (Akt-mTOR-p70S6K) at rest and after an acute bout of RE or EE in the untrained state and after 10 wk of RE or EE training in young healthy men. While untrained, RE stimulated both myofibrillar and mitochondrial protein synthesis, 67% and 69% (P<0.02), respectively. After training, only myofibrillar protein synthesis increased with RE (36%, P= 0.05). EE stimulated mitochondrial protein synthesis in both the untrained, 154%, and trained, 105%, (both P<0.05) but not myofibrillar protein synthesis. Acute RE and EE increased the phosphorylation of proteins in the Akt-mTOR-p70S6K pathway with comparatively minor differences between two exercise stimuli. Phosphorylation of Akt-mTOR-p70S6K proteins was increased after 10 wk of RE training but not by EE training. Chronic RE or EE training modifies the protein synthetic response of functional protein fractions, with a shift toward exercise phenotype-specific responses, without an obvious explanatory change in the phosphorylation of regulatory signaling pathway proteins.

J Physiol. 2008 Jun 12. Differential effects of resistance and endurance exercise in the fed state on signaling molecule phosphorylation and protein synthesis in human muscle.

Slartibartfast
2008-09-17, 11:49
Är simning dagen efter ett benpass lika förödande för benträning som löpning dagen efter? Alltså handlar det om signaler, eller aktiverad muskulatur?

King Grub
2008-09-17, 12:03
Både och, antagligen. Så, lika påverkande skall/bör det inte vara. Men signalmekanismerna från AMPK->mTor kommer man inte undan.

Black Star Abyss
2008-09-17, 15:20
Tror inte detta är något som vanliga dödliga ens behöver förhålla sig till. Det säger sig själv att elitmuskelbygge och elitkonditon är oförenliga. Det går ju bevisligen att vara både stor, snabb och uthållig. Fast alla har vi olika definitioner av stor.

King Grub
2008-09-17, 15:55
Det handlar inte alls bara om "elit". Konditionsträning hämmar styrketräning, svårare än så är det inte. Vill man träna både formerna någorlunda hårt, får man acceptera att man inte kommer att få resultaten man kunde fått från styrketräningen.

JakeTheSnake
2008-09-17, 16:02
Men jag läste förut i någon tråd här på kollo att HIIT är posetivt för muskelbygge? Är det helt fel?

Black Star Abyss
2008-09-17, 16:03
Det handlar inte alls bara om "elit". Konditionsträning hämmar styrketräning, svårare än så är det inte. Vill man träna både formerna någorlunda hårt, får man acceptera att man inte kommer att få resultaten man kunde fått från styrketräningen.

Frågan är då hur mycket kondition man kan träna i förhållande till styrke för att inte kompromissa styrke- och muskelökningar.

King Grub
2008-09-17, 16:04
Läs tråden i stället för att ställa frågor som redan är besvarade (så gott det går) igen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1899399&postcount=21

King Grub
2008-09-17, 16:05
Men jag läste förut i någon tråd här på kollo att HIIT är posetivt för muskelbygge? Är det helt fel?

Mindre negativt, kanske.

JakeTheSnake
2008-09-17, 16:12
Mindre negativt, kanske.

ok, tack då vet jag. Utav den tråden som jag läste om HIIT verkade det som att det var posetivt. Då har jag en anledning att inte köra kondition under bulk:)

Sniggel
2008-09-17, 19:26
ok, tack då vet jag. Utav den tråden som jag läste om HIIT verkade det som att det var posetivt. Då har jag en anledning att inte köra kondition under bulk:)

Japp, en anledning emot, men det finns många fler anledningar för :D

JakeTheSnake
2008-09-17, 20:29
Japp, en anledning emot, men det finns många fler anledningar för :D

Hehe det är klart, Men använder det här som argument för at inte behöva köra kondition när det blivit kallt och mörkt:). Det är så segt att springa på gymmet. Får undvika alla löpartrådar:P

xeym
2008-09-17, 20:50
Gäller detta även när man deffar? Alltså att man förlorar mindre muskler genom att ligga på ett underskott genom att äta mindre och styrketräna än att konditonsträna och styrketräna så att man ligger på ett kaloriunderskott?

King Grub
2008-09-17, 20:54
Inte omöjligt. Konditionsträning motverkar i alla fall inte muskelförlust vid ett kaloriunderskott som styrketräning gör.

JakeTheSnake
2008-09-17, 21:07
Men i deffguiden står det ju att den bästa kombinationen är att äta mindre och konditionsträna. Blir det inte svårt att få i sig det man behöver om man bara äter mindre? Vilket borde lede till en större negativ effekt än konditionsträning?

creperiet
2008-09-17, 21:10
Inte omöjligt. Konditionsträning motverkar i alla fall inte muskelförlust vid ett kaloriunderskott som styrketräning gör.

Går det att säga hur bra energiunderskottet står sig när det kommer till insulinkänslighet, jämfört med intensiv konsitionsträning? Jag menar inte att det ena ska utesluta det andra, jag är bara nyfiken.

King Grub
2008-09-17, 21:17
Men i deffguiden står det ju att den bästa kombinationen är att äta mindre och konditionsträna.

Där har jag inte bara tagit hänsyn till en faktor, definitivt inte bara hur man maximerar hypertrofi. Jag tycker även att man skall kunna leva ett normalt liv, utan att behöva vara överdrivet hungrig, osv. "Guiden" är dessutom bara en persons åsikter - det finns tusen andra sätt och metoder att nå en likvärdig form. "Guiden" är till för den orutinerade normalpersonen, inte veteranen som skall påbörja sin tionde tävlingsdeff.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

King Grub
2008-09-17, 21:20
Går det att säga hur bra energiunderskottet står sig när det kommer till insulinkänslighet, jämfört med intensiv konsitionsträning? Jag menar inte att det ena ska utesluta det andra, jag är bara nyfiken.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/5/1033

JakeTheSnake
2008-09-17, 21:43
Där har jag inte bara tagit hänsyn till en faktor, definitivt inte bara hur man maximerar hypertrofi. Jag tycker även att man skall kunna leva ett normalt liv, utan att behöva vara överdrivet hungrig, osv. "Guiden" är dessutom bara en persons åsikter - det finns tusen andra sätt och metoder att nå en likvärdig form. "Guiden" är till för den orutinerade normalpersonen, inte veteranen som skall påbörja sin tionde tävlingsdeff.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

Hehe nä förståss men jag tycker den är bra. Kommer fortsätta med konditionsträningen under deff, måste äta:).

Tack för svaren Grub!

creperiet
2008-09-18, 13:14
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/5/1033
Jag tackar för jag vet inte vilken gång i ordningen.

Kanske redan sagt någonstans, men för intresserade, snabb översättning på den studien:

Ingen signifikant skillnad på insulinkänslighet och glukostolerans mellan de som åstadkom energiunderskott genom ökad träning, eller mer restriktiv diet.

Ch4rles
2008-10-06, 13:58
Hämmas muskelutvecklingen lika i hela kroppen? Dvs, försämras tricepsutvecklingen lika mycket av löpning som benutvecklingen?

Jag får en uppfattning om att detta mer syftar till seriös konditionsträning. Hur mycket skulle ni säga att 20 minuters löpning i 12km/h förstör efter ett styrkepass?

Morty
2008-10-06, 16:25
Jag får en uppfattning om att detta mer syftar till seriös konditionsträning. Hur mycket skulle ni säga att 20 minuters löpning i 12km/h förstör efter ett styrkepass?

Ungefär 15.

Nä, det går inte att utröna. På motionärnivå förstör inga pass, dom är bara bra.

Slartibartfast
2008-10-06, 16:28
Hämmas muskelutvecklingen lika i hela kroppen? Dvs, försämras tricepsutvecklingen lika mycket av löpning som benutvecklingen?

Jag får en uppfattning om att detta mer syftar till seriös konditionsträning. Hur mycket skulle ni säga att 20 minuters löpning i 12km/h förstör efter ett styrkepass?

Far du ut och kutar direkt efter ett styrkepass kan jag tänka mig att det påverkar negativt.

Jag har dock inte kännt av några negativa effekter av min konditionsträning som utförs på gymfria dagar, sålänge man äter ordentligt.

Slartibartfast
2008-11-12, 09:16
Jag brukar oftast undvika att löpträna dagen efter ett benpass. Jag känner ingen trötthet eller träningsvärk i benen dagen efter, men min tanke är att löpningen gör mest skada om man utför den dagen efter benpasset. Stämmer detta, eller är det skit samma? Kommer nettoförlusten att vara samma om man kör löpningen dagen innan eller dagen efter ett benpass?

King Grub
2008-11-12, 09:26
Påverkan håller i sig ett flertal dagar efter både styrke- och konditionsträning.

Slartibartfast
2008-11-12, 09:39
Påverkan håller i sig ett flertal dagar efter både styrke- och konditionsträning.

Men är det då så att om man springer dagen före ett benpass, så vänder benpasset tillbaka processen till anabolism (eller vad man nu ska kalla det), dvs neutralsierar den negativa inverkan. Eller hämmas responsen från benträningen från löpningen dagen före att summan av det hela blir noll (för enkelhetens skull) Och löpning dagen efter ett benpass vänder den positiva inverkan till negativ, men benpassets positiva inverkan gör ändå att löpningen negativa inverkan neutraliseras och summan blir också i detta fall noll.

Jag tänker inte skippa löpningen pga dess negativa inverkan, men jag skippar löpning dagen efter benpassen ifall det är mera negativt än löpning dagen före.

Hur skulle Jesus göra?

King Grub
2008-11-12, 09:41
Ah, ja om du tänker så, är det nog gynnsammast att ha en dag då du inte aktiverar benmuskulaturen igen, när du styrketränat ben dagen innan.

stolpskott
2008-11-12, 10:32
har inte läst alla 14 sidor, så de kanske redan är nån som frågat detta och fått svar... menmen.

Om jag vill ha en snygg kropp, dvs jag vill vara tunnare än allan men biffigare än eddie_vedder, går det då att kombinera konditions och styrketräning på rätt hög nivå?

Skrev inte detta för att på något sätt nedsätta allans eller eddies kroppsbyggnader, men jag har helt enkelt ett annat ideal i hur min kropp ska se ut.

Eddie Vedder
2008-11-12, 10:33
Om jag vill ha en snygg kropp, dvs jag vill vara tunnare än allan men biffigare än eddie_vedder, går det då att kombinera konditions och styrketräning på rätt hög nivå?

:laugh::laugh:

Ja det går utan tvekan.:D Jag är ju sannolikt bland de tunnaste på hela forumet bland dom som tränar och äter mycket.

Finns flera på forumet som tränar mycket konditionsträning och väger säkert 20-30 kg mer än mig.

stolpskott
2008-11-12, 10:41
:laugh::laugh:

Ja det går utan tvekan.:D Jag är ju sannolikt bland de tunnaste på hela forumet bland dom som tränar och äter mycket.

Finns flera på forumet som tränar mycket konditionsträning och väger säkert 20-30 kg mer än mig.

ja men jag syftade då inte på omdet går att hamna snäppet över dej utan en rätt bra bit. Typ strandbiff :D

kalajset
2008-11-12, 11:13
ja men jag syftade då inte på omdet går att hamna snäppet över dej utan en rätt bra bit. Typ strandbiff :D

stolpskott, kolla in användaren: "monsterek", och hans bilder. Fotbollsspelare, (fotboll tre gånger i veckan), och har ändå en riktigt vass fysik får man lov att påstå.

King Grub
2008-11-12, 11:26
Det går inte att säga hur bra en viss person kan bli, i förväg. Kombinerade träningsformer eller inte. Det går inte att titta på någon annan och dra slutsatser. Det handlar till största delen om gener.

kalajset
2008-11-12, 11:44
Det går inte att säga hur bra en viss person kan bli, i förväg. Kombinerade träningsformer eller inte. Det går inte att titta på någon annan och dra slutsatser. Det handlar till största delen om gener.

Det är sant, men samtidigt tycker jag själv det är tråkigt att många, och då främst nybörjare, har fått för sig att det mer eller mindre inte går att växa något alls om man konditionstränar samtidigt som man gymmar. Det är iallafall såhär jag har uppfattat stämningen på kolozzuem den senaste tiden, och det tycker jag är synd.

Ifall man då lyfter fram exmpel på att det faktiskt går, tycker jag själv det ger bra signaler till alla "konditionsskeptiker", och det var det jag ville få fram i mitt inlägg.

Tolkia
2008-11-12, 12:15
Det är sant, men samtidigt tycker jag själv det är tråkigt att många, och då främst nybörjare, har fått för sig att det mer eller mindre inte går att växa något alls om man konditionstränar samtidigt som man gymmar. Det är iallafall såhär jag har uppfattat stämningen på kolozzuem den senaste tiden, och det tycker jag är synd.
Det är väl så att det stora flertalet som bekymrar sig över huruvida man kan kombinera konditionsträning och styrketräning egentligen inte är på en nivå där detta är något de behöver bekymra sig om.

Scratch89
2008-11-12, 13:04
Det är väl så att det stora flertalet som bekymrar sig över huruvida man kan kombinera konditionsträning och styrketräning egentligen inte är på en nivå där detta är något de behöver bekymra sig om.

+3000. Sen verkar många tro att en kvarts morgonpromenad eller lite cykling samtidigt som man läser Metro skulle bryta ner varenda muskelfiber i kroppen.

sleep is the enemy
2008-11-12, 13:30
Det är väl så att det stora flertalet som bekymrar sig över huruvida man kan kombinera konditionsträning och styrketräning egentligen inte är på en nivå där detta är något de behöver bekymra sig om.

Blir den negativa effekten större (utifrån byggarperspektiv) för att man ligger på en högre nivå?

King Grub
2008-11-12, 14:25
Nej. Och jag vet inte varför en nybörjare skulle bry sig mindre om att öka sin muskelmassa, om det nu är hans mål.

Tolkia
2008-11-12, 15:34
Blir den negativa effekten större (utifrån byggarperspektiv) för att man ligger på en högre nivå?
Inte i sig. Däremot är sannolikheten mindre att det finns andra faktorer som påverkar resultaten mer, som man inte redan åtgärdat. Det har inte att göra med vem som "får" och "inte får" försöka öka sin muskelmassa, utan med vad som är den lämpligaste och rimligaste åtgärden. Mitt intryck är att många ägnar mycket tankekraft åt detta med konditionsträningens negativa effekter(så till den grad att man, som Scratch89 påpekar, knappt vågar promenera till bussen dagen efter benträning) samtidigt som andra saker lämnas.

kalajset
2008-11-12, 15:43
Det har inte att göra med vem som "får" och "inte får" försöka öka sin muskelmassa, utan med vad som är den lämpligaste och rimligaste åtgärden. Mitt intryck är att många ägnar mycket tankekraft åt detta med konditionsträningens negativa effekter(så till den grad att man, som Scratch89 påpekar, knappt vågar promenera till bussen dagen efter benträning) samtidigt som andra saker lämnas.

+1 på det här.

Slartibartfast
2008-11-12, 16:07
Argumentet "men det är ju bara maximal tillväxt som hämmas av konditionsträning" håller ju inte alls.

Har man kassa gener och kanske inte tränar speciellt optimalt, så är det kanske just maximal muskeltillväxt som ger någon faktiskt tillväxt överhuvudtaget.

jwzrd
2008-11-12, 16:14
Argumentet "men det är ju bara maximal tillväxt som hämmas av konditionsträning" håller ju inte alls.

Har man kassa gener och kanske inte tränar speciellt optimalt, så är det kanske just maximal muskeltillväxt som ger någon faktiskt tillväxt överhuvudtaget.

Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".

Slartibartfast
2008-11-12, 16:23
[QUOTE=jwzrd;3315313]Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".[/QUOTE

Vissa har kanske varken ork eller motivation att träna optimalt, och då kan det vara vettigt att skippa konditionsträningen ifall man ändå vill ha några resultat styrkemässigt.

Jag själv får varken bättre eller sämre resultat av konditionsträning.

jwzrd
2008-11-12, 16:30
[QUOTE=jwzrd;3315313]Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".[/QUOTE

Vissa har kanske varken ork eller motivation att träna optimalt, och då kan det vara vettigt att skippa konditionsträningen ifall man ändå vill ha några resultat styrkemässigt.

Jag själv får varken bättre eller sämre resultat av konditionsträning.

Jag vänder mig inte på något vis emot hur du vill träna. Det intressanta i sammanhanget är huruvida dina gener eller signaleringen är orsaken till att du inte ser/gör några framsteg. Den här debatten med dig hör till kategorin Ser Jag Tjock Ut I Det Här samt Vi Gör Aldrig Någonting.

Den här studien borde aldrig ha publicerats på kolozzeum eftersom den fått varenda kotte att inbilla sig att de inte kan göra framsteg med sin träning på grund av päronlöpning eller framsteg i sin löpning på grund av sin päronträning. Jag menar, i den hornförseede röde farbrorns namn, folk lyckas springa och bygga muskler samtidigt.

pwnyou
2008-11-12, 16:34
Det är väl ganska självklart att man inte kan vara top-10 bland svenska marathon löpare och samtidigt kunna bänka 300kg liksom...

Desto tyngre man blir, desto starkare blir man, men ju mer du väger desto större belastning blir det när man joggar/simmar/cyklar.

Ants
2008-11-25, 20:55
Har hört av några här på forumet att 10-15 min intensivt löppass efter styrketräningen inte hämmar muskeltillväxt så mycket? Någon som kan utveckla? :)

King Grub
2008-11-25, 21:00
Lär väl vara det kanske sämsta tillfället att förlägga konditionsträning.

Ants
2008-11-25, 21:13
Lär väl vara det kanske sämsta tillfället att förlägga konditionsträning.

Okej.. Kommer det ske någon märkbar skillnad? Tycker det är skönt att springa lite efter ett pass, men om det hämmar muskelutvecklingen & återhämtningen för mycket, känns det lite dumt..
Är det bättre att skippa den då och köra dagen efter?

Hemi
2008-11-25, 21:14
Det har väl sagts förut men ´stackars´ alla brevbärare t ex som konditionstränar varje dag. Vi hade ett gym på vår station där de flesta tränade och en del var ganska bitiga faktiskt. Enda nackdelen var stressen man utsattes för.

Eddie Vedder
2008-11-25, 21:14
Är det bättre att skippa den då och köra dagen efter?

Ja definitivt.

Ants
2008-11-25, 21:17
Ja definitivt.

Okej, tack så mkt! :)

villblienfyrkant
2009-01-05, 23:52
jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet. Enligt mig ger kondition mycket mer hälsa och välbefinnande än stora muskler. Dessutom orkar man nog träna hårdare eftersom syreupptagningsförmågan är bättre. Av egen erfarenhet så återhämtar jag mig snabbare mellan seten när konditionen är på topp. Däremot så får man väl försöka att planera in så att konditionspass och styrkepass (framförallt benpass) är så splittrade som möjligt över veckan. Var och en får skaffa det träningschema som är optimalt för dens mål men jag tror förlusten blir mycket större om man lägger av med kondtionsträning än dom (eventulella) postitiva effekterna av detta blir. I denna tråden :http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117259
så sägs det också en del saker som låter lite motsatt om att löpare har stora ben vilket de inte borde få enligt denna tråden.

Ostknäcket
2009-01-06, 00:09
jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet. Enligt mig ger kondition mycket mer hälsa och välbefinnande än stora muskler. Dessutom orkar man nog träna hårdare eftersom syreupptagningsförmågan är bättre. Av egen erfarenhet så återhämtar jag mig snabbare mellan seten när konditionen är på topp. Däremot så får man väl försöka att planera in så att konditionspass och styrkepass (framförallt benpass) är så splittrade som möjligt över veckan. Var och en får skaffa det träningschema som är optimalt för dens mål men jag tror förlusten blir mycket större om man lägger av med kondtionsträning än dom (eventulella) postitiva effekterna av detta blir. I denna tråden :http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117259
så sägs det också en del saker som låter lite motsatt om att löpare har stora ben vilket de inte borde få enligt denna tråden.

1. Mindre muskler=mindre tjejer, vem bryr sig om hälsa? :smash: Halvt osäriöst
2. Löpare har kanske inte lika stora ben som dom som kör mindre kondis och tränar ben på annat sätt? typ knäböj?
3. Det står inte att man inte kan få muskler om man konditionstränar, bara att det är negativt för maximal musklertillväxt.

LindaS
2009-01-06, 08:51
1. Mindre muskler=mindre tjejer..Mindre eller färre? Baserar du det på egna erfarenheter eller finns det något dokumenterat?

skaparn
2009-01-06, 08:56
Som om det behövdes så är den här tråden ett ypperligt exempel på begreppet "dra stora växlar på". Åt alla håll.

Den konditionsträning som behövs för allmänt välbefinnande i vardagen är inte så stor som vissa verkar tro. Om man promenerar raskt en halvtimme om dagen, säg till och från tunnelbanestationen istället för att ta bussen, så vill jag påstå att man vunnit mycket. Och det kan de flesta byggare göra också utan ångest. Hårdare konditionsträning än så tränar man för att det är kul och man vill, inte annars.

Ja, det finns flera fördelar med att ha bättre kondition än så också, det vet jag. Men när jag ser formuleringar som "jag tror att om någon lägger av med konditionsträningen för detta kommer ångra sig resten av livet" kände jag att det var dags att vara lite pragmatisk.

Antonz2
2009-01-11, 03:23
Hur tror ni det skulle vara för mig som nybörjare att simma nu när jag börjar med min styrketräning? Har aldrig tränat förr, simmar en del bara, och ska nu börja styrketräna 3 dagar i veckan. Vill även fortsätta simma 2-3 gånger också, på separata dagar.

Men vill ju inte strypa muskeltillväxten något!

Simningspasset skulle i så fall vara 1,5-2km på ca 60 min.

JG_81
2009-01-11, 03:47
1. Mindre muskler=mindre tjejer, vem bryr sig om hälsa? :smash:.

Stora muskler=stora tjejer? *flex*

hehe, nej, det sitter verkligen inte där. Eventuellt blir det en annan typ av tjejer som "nappar", men förmodligen så är sambandet mellan ökad muskelmassa och framgång i raggning kraftigt medierat av ökad självkänsla.

Nu blev det visst helt off-topic...

Scratch89
2009-01-11, 10:52
Hur tror ni det skulle vara för mig som nybörjare att simma nu när jag börjar med min styrketräning? Har aldrig tränat förr, simmar en del bara, och ska nu börja styrketräna 3 dagar i veckan. Vill även fortsätta simma 2-3 gånger också, på separata dagar.

Men vill ju inte strypa muskeltillväxten något!

Simningspasset skulle i så fall vara 1,5-2km på ca 60 min.

Det är inga problem.

Antonz2
2009-01-12, 02:17
Det är inga problem.

Känns ju betryggande då :)

Men varför skulle det inte vara några problem, verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan ;)

Yankeee
2009-01-12, 06:13
Men varför skulle det inte vara några problem, verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan ;)

Det kommer inte att vara några problem för att du inte ligger på den nivån som krävs för att det ska bli någon större skillnad. Att konditionsträna tre gånger i veckan är bara bra. Även om viss sorts styrketräning kan påverkas beroende på hur hårt du tränar.

Eddie Vedder
2009-01-12, 10:24
verkar ju som att de flesta menar att det försämrar muskeltillväxten så mycket om man kör kondition. Och så kommer jag och tränar kondis tre dagar i veckan ;)

Du ska nog testa att faktiskt läsa tråden. Hela poängen genom hela tråden (och alla andra tusen trådar om samma sak) är just motsatsen, d.v.s. att det INTE påverkar mycket utan snarare minimalt och att "oron" möjligtvis kan vara befogad om man vill bli proffessionell byggare i högre viktklasser och samtidigt löpa 5 mil i veckan.

Antonz2
2009-01-12, 15:58
Du ska nog testa att faktiskt läsa tråden. Hela poängen genom hela tråden (och alla andra tusen trådar om samma sak) är just motsatsen, d.v.s. att det INTE påverkar mycket utan snarare minimalt och att "oron" möjligtvis kan vara befogad om man vill bli proffessionell byggare i högre viktklasser och samtidigt löpa 5 mil i veckan.

Menade bara att jag just nu har väldigt lite muskler (60kg på 175-176 cm) på kroppen och vill gärna lägga på mig muskelmassa rätt snabbt för att inte se så fruktansvärt smal ut. Och om det skulle gå saktare när man ägnar vilodagarna till att simma (som använder de flesta musklerna i kroppen) runt 2km i ett tempo som inte är direkt högintensivt, så känns det ju ganska trist när man gärna vill lägga på sig några kilo muskler.

Sniggel
2009-01-12, 19:01
Menade bara att jag just nu har väldigt lite muskler (60kg på 175-176 cm) på kroppen och vill gärna lägga på mig muskelmassa rätt snabbt för att inte se så fruktansvärt smal ut. Och om det skulle gå saktare när man ägnar vilodagarna till att simma (som använder de flesta musklerna i kroppen) runt 2km i ett tempo som inte är direkt högintensivt, så känns det ju ganska trist när man gärna vill lägga på sig några kilo muskler.

Det är förmodligen ingen fara alls. Jag tror att det är positivt då jag är övertygad om att konditionsträningen inte bara har negativa effekter på styrketräningens uppreglering av proteinsyntes. Precis som så många andra sagt så är en bra kondition något som gör att du klarar av mer arbete i gymmet än om du inte tränat kondition alls. Orkar du göra mer arbete (eller återhämtar dig bättre från samma arbete) borde detta göra att du växer på bättre, även om konditionsträningen hämmar tillväxten marginellt. Men jag tror att effekten en bra kondition har på din prestation på gymmet, övervinner den signaleffekt som denna studien har iakttagit, iaf på sikt!
Detta är ett påstående av personlig erfarenhet förstås så du får givetvis tro vad du vill :)

Olympia-killarna kör cardio och de är på elitnivå. Varför kör de cardio om det nu skulle funka bättre utan?

Eddie Vedder
2009-01-12, 19:30
Varför kör de cardio om det nu skulle funka bättre utan?

Därför att det är beprövat och många många "funkar-för-mig"-upplägg ligger till grund.:D

L-Sami
2009-01-12, 19:37
Menade bara att jag just nu har väldigt lite muskler (60kg på 175-176 cm) på kroppen och vill gärna lägga på mig muskelmassa rätt snabbt för att inte se så fruktansvärt smal ut. Och om det skulle gå saktare när man ägnar vilodagarna till att simma (som använder de flesta musklerna i kroppen) runt 2km i ett tempo som inte är direkt högintensivt, så känns det ju ganska trist när man gärna vill lägga på sig några kilo muskler.

Du får inte lika stora muskler om du simmar och styrketränar än om du skulle endast styrketräna. Dina muskler anpassas efter vad du utsätter de för, simning kräver syre i större grad än vad styrketräning gör. Därför kommer dina muskler att anpassas efter det, fler kapillärer och mitokondrier kommer bildas och mer myoglobin. Muskler som har stora mängder av kapillärer, mitokondrier, myoglobin blir inte så stora. Däremot om du ligger på energiöverskott och styrketränar så kommer musklerna växa också, men de blir inte maximalt stora. Det är du kanske inte ute efter heller och man kan få en snygg fysik på det sättet du kör och det är mer hälsosamt också att simma och styrketräna än bara styrketräna :)

Black Star Abyss
2009-01-12, 21:32
Hur ska brottare kombinera styrka/kondis på bästa sätt? De behöver ju båda och. Explosivitet och uthållighet.

Salus
2009-01-12, 22:08
Jag tycker man får mer muskler när man även kör cardio.

Endura
2009-01-13, 10:29
Jag tycker man får mer muskler när man även kör cardio.

Snarare blir de man har mer synliga om cardion resulterar i att man ligger på kaloriminus... *rolleyes*

Eddie Vedder
2009-01-13, 12:21
Hur ska brottare kombinera styrka/kondis på bästa sätt? De behöver ju båda och. Explosivitet och uthållighet.

T.ex. genom att brottas. Grenspecifik träning helt enkelt, det råder ju inget motsatsförhållande mellan den uthålligheten en brottare behöver och den styrka och muskelmassa som han/hon behöver.

En bodybuilder behöver ju bara massan för sin idrott.

z_bumbi
2009-01-13, 13:02
det råder ju inget motsatsförhållande mellan den uthålligheten en brottare behöver och den styrka och muskelmassa som han/hon behöver.

Det är väl i högsta grad ett motsatsförhållande att ha så bra kondition som möjligt kombinerat med så hög styrka som möjligt?

Yankeee
2009-01-13, 13:16
Det är väl i högsta grad ett motsatsförhållande att ha så bra kondition som möjligt kombinerat med så hög styrka som möjligt?

Hyfsad skillnad på "den uthålligheten en brottare behöver och den styrka och muskelmassa som han/hon behöver" och "ha så bra kondition som möjligt kombinerat med så hög styrka som möjligt".

Eddie Vedder
2009-01-13, 13:16
Det är väl i högsta grad ett motsatsförhållande att ha så bra kondition som möjligt kombinerat med så hög styrka som möjligt?

Det jag menar är att det är två faktorer som brottaren BEHÖVER och således är det inget negativt att få ökd grenspecifik kondition, den behövs ju.

Så maximal muskelmassa är ju inte det primära för en brottare utan just den muskelmassan han/hon vill ha i kombination med den uthållighet just han/hon vill ha. Konditionen är alltså något brottaren måste ha i sitt idrottsutövande, det gäller inte byggaren.

Kanske förklarar konstigt.

z_bumbi
2009-01-13, 13:46
Hyfsad skillnad på "den uthålligheten en brottare behöver och den styrka och muskelmassa som han/hon behöver" och "ha så bra kondition som möjligt kombinerat med så hög styrka som möjligt".

Vilken skillnad då?