handdator

Visa fullständig version : Bränna andra filer än .img?


sundvall
2006-11-11, 15:09
Hej. Om jag tex har en film som är .avi eller .vcd och inte .img, och ville bränna ut den så jag kan kolla på den med min dvd spelare. Vad för program finns det man kan använda? Funkar tydligen inte med mitt Nero, står att man måste köpa nåt tillägg.

everete
2006-11-11, 15:13
Hej. Om jag tex har en film som är .avi eller .vcd och inte .img, och ville bränna ut den så jag kan kolla på den med min dvd spelare. Vad för program finns det man kan använda? Funkar tydligen inte med mitt Nero, står att man måste köpa nåt tillägg.

För .avi behöver din dvdläsare klara DivX/XviD. Bränn ut .avi-filen på en vanlig CD/DVD-skiva, bränn som "data" bara.

tp_88
2006-11-11, 15:26
Ulead DVD MovieFactory, t.ex.

aliquis
2006-11-11, 15:40
AVI kan vara vad som helst, men är ju mest troligt divx eller xvid, i en DVD-spelare ser man på DVD-filmer..

VCD är mpegklipp och bränns ut som just vcd eller supervcd på en CD med ett brännarprogram som kan bränna vcd/svcd (nero kan det antagligen), nästan alla dvd-spelare kan spela vcd/svcd, det finns ingen vits med att konvertera det till DVD, däremot kanske det vore smidigt att lägga flera av dem på en o samma DVD. Eftersom det är MpegII i båda fallen kan du eventuellt bygga en DVD med menyer o grejer utan kvalitetsförlust, men jag vet inte säkert.

sundvall
2006-11-11, 16:59
AVI kan vara vad som helst, men är ju mest troligt divx eller xvid, i en DVD-spelare ser man på DVD-filmer..

VCD är mpegklipp och bränns ut som just vcd eller supervcd på en CD med ett brännarprogram som kan bränna vcd/svcd (nero kan det antagligen), nästan alla dvd-spelare kan spela vcd/svcd, det finns ingen vits med att konvertera det till DVD, däremot kanske det vore smidigt att lägga flera av dem på en o samma DVD. Eftersom det är MpegII i båda fallen kan du eventuellt bygga en DVD med menyer o grejer utan kvalitetsförlust, men jag vet inte säkert.


Aliquis, när jag försöker bränna en .avi fil med svcd till en dvd-skiva i Nero så får jag meddelandet "pga patentbegränsningar är inte MPEG-4 avkodning/omkodning längre tillgänglig. För att aktivera denna egenskap måste du uppgradera din Nero programvara" och blabla, det kostar pengar. Vad finns det för andra program jag kan använda mig av?

Miiix
2006-11-11, 17:10
ConvertXtoDVD funkar utmärkt. Finns på download.com t.ex

aliquis
2006-11-11, 17:45
Aliquis, när jag försöker bränna en .avi fil med svcd till en dvd-skiva i Nero så får jag meddelandet "pga patentbegränsningar är inte MPEG-4 avkodning/omkodning längre tillgänglig. För att aktivera denna egenskap måste du uppgradera din Nero programvara" och blabla, det kostar pengar. Vad finns det för andra program jag kan använda mig av?Jag antar att du kan ladda ner en annan version / codecdelen om du nu ändå kör en piratversion, om du inte gör det vet jag inte, betala för rättigheterna att encoda mpegIV? Vilket väl är vad du gör om du köper tillägget. Jag vet inte, jag konverterar inte film. Ffmpeg är väl rätt duktigt på att konvertera grejer tror jag, men det är väl inte särskilt användarvänligt.

http://ffmpeg.mplayerhq.hu/faq.html#SEC10
`mpeg4'
only if you have some MPEG-4 codec installed like ffdshow or XviD

http://sourceforge.net/projects/ffdshow


Jag förstår dock inte vad mpeg4 har med det hela att göra, vcd är mpegI-video med mpegI layer 2-ljud och svcd är mpegII-video med mpegI layer 2 eller mpegII-ljud. Även DVD är mpegII för video, och sedan antingen pcm(?), mpegII, dolby digital eller DTS för ljudet.

Så för att konvertera till DVD borde det räcka med mpegII, och om ursprunget verkligen är VCD eller SVCD så mpegI eller mpegII, om det däremot är divx/xvid/.. så ja, mpegIV.