handdator

Visa fullständig version : Dagens ungdomar


aliquis
2006-11-11, 13:29
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929385,00.html
"21-åring spred porrfilm med 13-åring på nätet"

Kanske inte är så smart att smeka sig själv i webcamen på MSN om man inte vill att skiten skall spridas?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,928794,00.html
"Pedofil gömde sig hos 12-åring i 3 månader"

Med tanke på att han var gömd i sängen i tre månader och flickan senare rymde hemifrån tillsammans med honom så antar jag att hon var med på det hela.. Annars hade hon ju kunnat säga till föräldrarna...
Inte kan jag förstå hur det kan kallas våldtäkt om hon är med på det heller... Om hon nu kände sig våldtagen kunde ju hon bara sagt till föräldrarna att någon har gömt sig på hennes rum o våldtar henne... Och gett fan i att rymma iväg med honom.

Tricklev
2006-11-11, 13:34
Aliquis, herr pucko, en 12åring är helt enkelt inte gammal nog att själv bedömma sådana här relationer, det finns skäl till varför man inte är byxmyndig vid 12års åldern.

Och jag håller knappast med om att en 13åring får skylla sig själv för att hon var dum nog att visa lite för fel kille på msn, jag är snarare äcklad hur fan i helvete man kan villja se en video på en 13åring.

Sundsarn
2006-11-11, 13:49
"Dagens ungdomar" kändes lite väl påhoppande *grr27*

Men visst, sjukt är det. Dessutom står det 12 och 13 år, det är ju bara "nästan" ungdom i mina ögon.*gah!*

aliquis
2006-11-11, 13:55
Aliquis, herr pucko, en 12åring är helt enkelt inte gammal nog att själv bedömma sådana här relationer, det finns skäl till varför man inte är byxmyndig vid 12års åldern.

Och jag håller knappast med om att en 13åring får skylla sig själv för att hon var dum nog att visa lite för fel kille på msn, jag är snarare äcklad hur fan i helvete man kan villja se en video på en 13åring.Gammal nog o gammal nog, det är väl inte särskilt ovanligt att folk har sex före 15 nuförtiden? O det sjunker väl relativt snabbt?

I vilket fall som helst om hon hjälper till att gömma killen, inte säger något till föräldrarna och flyr hemifrån med honom så tycker inte jag att det är "våldtäkt" för det är ju knappast så att han bröt sig in och har tvingat henne till samlag?

Om man skall förfasa sig över något så är det väl att barn har sex så tidigt isf och inte att hon har blivit våldtagen.. Sedan kanske man kan fundera på vad de första gör om de nu vill ha det? Men mycket kommer sig väl av all skitmedia o sexhype överallt och tjejer som tror att de blir mer intressanta/whatever om de går med på dittan o dattan.

Att tjejer flashar sig i webcam lär ju inte vara särskilt ovanligt, och att killar försöker spara bilder/klipp på det om de kan är väl rätt självklart.

Dumma människor borde inte få använda datorer ;D

mini
2006-11-11, 13:59
Dumma människor borde inte få använda datorer ;D
Jag håller med.

:banned

Tricklev
2006-11-11, 14:11
Gammal nog o gammal nog, det är väl inte särskilt ovanligt att folk har sex före 15 nuförtiden? O det sjunker väl relativt snabbt?

Att tjejer flashar sig i webcam lär ju inte vara särskilt ovanligt, och att killar försöker spara bilder/klipp på det om de kan är väl rätt självklart.


Nej, det sjunker inte, faktum är att debutåldern har knappt ändrats något dom senaste 20 åren, däremot så har rykten som sprids av obildade puckon (ta åt dig om du vill) sagt det i 20år nu.

Aliquis, tom du måste väll se skillnaden på vad en 13åring gör med en annan 13åring, och på vad en 25åring gör med en 13åring?

Och nej det är väll inte helt ovanligt att tjejer visar sig i cammen, det är inte heller ovanligt med killar som spänner sig i cammen (ta en titt i medlemsbilder i 2minuter.) borde man hängas ut och mobbas isönder pga det?

aliquis
2006-11-11, 14:22
Nej, det sjunker inte, faktum är att debutåldern har knappt ändrats något dom senaste 20 åren, däremot så har rykten som sprids av obildade puckon (ta åt dig om du vill) sagt det i 20år nu.Så kolozzeum är inte representativt för resten av folket? Av pollen med åldrar här verkade den ju iaf vara lägre än de 17år eller så som det var innan, iofs om man ser till folks föräldrars föräldrar så gifte de sig ju rätt tidigt och i typ afrika finns det väl 10åringar som får barn osv..

Ingen skillnad i hur mogna människor är i olika åldrar heller? (och nu menar jag inte sexuellt.)Aliquis, tom du måste väll se skillnaden på vad en 13åring gör med en annan 13åring, och på vad en 25åring gör med en 13åring?Ja, han kanske är störd eller utnyttjar henne enbart för sex eller vad som helst, men kalla det "sexuellt umgänge med minderårig" eller något och inte "våldtäkt" isf. Var är våldet? Är väl en jävla skillnad på om man tvingar någon till att ha sex eller om personen i fråga är med på det?Och nej det är väll inte helt ovanligt att tjejer visar sig i cammen, det är inte heller ovanligt med killar som spänner sig i cammen (ta en titt i medlemsbilder i 2minuter.) borde man hängas ut och mobbas isönder pga det?Det sade jag väl inte? Men om man nu skickar onaniklipp till någon eller lägger upp bilder där man står o spänner sig får man väl räkna med att risken finns att de hamnar någonstans där man inte hade velat att de skulle hamna? Sedan får man väl bedömma själv om det är värt risken.

Fed up
2006-11-11, 14:25
4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Tricklev
2006-11-11, 14:27
Så kolozzeum är inte representativt för resten av folket? Av pollen med åldrar här verkade den ju iaf vara lägre än de 17år eller så som det var innan, iofs om man ser till folks föräldrars föräldrar så gifte de sig ju rätt tidigt och i typ afrika finns det väl 10åringar som får barn osv..


Nej, internet är inte representativt för hur världen egentligen ser ut, och hur det ser ut i Afrika är ganska ointressant för oss i just detta fallet.


Ingen skillnad i hur mogna människor är i olika åldrar heller? (och nu menar jag inte sexuellt.)

Det är självklart att det är olika, men det är därför man har satt upp en riktlinje, men maktskiftet emellan en 25åring och en 12åring kan aldrig bli balanserat, 25åringen har total makt.


Ja, han kanske är störd eller utnyttjar henne enbart för sex eller vad som helst, men kalla det "sex med minderårig" eller något och inte "våldtäkt" isf. Var är våldet? Är väl en jävla skillnad på om man tvingar någon till att ha sex eller om personen i fråga är med på det?

Ja det är det, men sådana här fall där vuxna har haft sex med minderåriga har alltid bedömts lite olika, och i ett land där man har bestämt sig för att sätta hårt emot vuxna som har sex med barn är en våldtäcktsdom inget ovanligt, oavsett om våld förekommer eller ej.


Det sade jag väl inte? Men om man nu skickar onaniklipp till någon eller lägger upp bilder där man står o spänner sig får man väl räkna med att risken finns att de hamnar någonstans där man inte hade velat att de skulle hamna? Sedan får man väl bedömma själv om det är värt risken.

Men herregud, hon var 12/13 år, inte räknade hon med att killen skulle filma det, du tror att hon är den första i historien som blir intresserad av någon och är dum nog att låta sig bli uttnjyttad för det?
Vad tycker du att man ska göra i fallet då, allmän stening för 12åringen, hon får ju skylla sig själv?

aliquis
2006-11-11, 14:49
4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.Jag vet att de gör det nuförtiden, men det är fortfarande lite knas att framställa det som att han typ bröt sig in i huset o gömde sig under sängen o våldtog henne då o då när det antagligen var så att hon tog in honom, hjälpte till att hålla honom gömd för föräldrarna och ville ha sex med honom.

aliquis
2006-11-11, 15:00
Det är självklart att det är olika, men det är därför man har satt upp en riktlinje, men maktskiftet emellan en 25åring och en 12åring kan aldrig bli balanserat, 25åringen har total makt.Borde kanske även göras en skillnad på om det är typ en 16åring som har sex med en 14åring eller en 45åring som har sex med en 9åring. Typ skilja på sex med minderårig och pedofiler, eller något.

Med mogna menade jag att våra föräldrars föräldrar kanske var mer mogna tidigare, de hjälpte till mer hemma, pluggade kortare tid o började jobba tidigare, flyttade hemifrån o gifte sig tidigare, osv. Så att barn är "barn" längre tid nu.Ja det är det, men sådana här fall där vuxna har haft sex med minderåriga har alltid bedömts lite olika, och i ett land där man har bestämt sig för att sätta hårt emot vuxna som har sex med barn är en våldtäcktsdom inget ovanligt, oavsett om våld förekommer eller ej.Nej, nuförtiden är det väl regel att det alltid räknas som våldtäkt eftersom man förr dömde lite hur som helst beroende på vad man kom fram till i utredningen. Men jag tycker ändå att det är fel att kalla det våldtäkt, OM det verkligen är våldtäkt tycker jag att det skulle dömmas mycket hårdare än om den minderåriga partern är med på det hela. Om hon nu ville ha sex med honom eller som han skolpojken som blev "våldtagen" av sin 20+-åriga lärarinna så är det väl inte lika farligt som om han var värsta psykopaten som bröt sig in, gömde sig i sängen o regelbundet våldtog henne o hotade med att mörda henne om hon nämnde det för föräldrarna, eller om en 50årig gubbe rövar bort barn i lågstadieåldern o våldtar dem.. Något grövre brott än om en 16- o 14åring blir lite för fulla o mindre nogräknade en lördagskväll?Men herregud, hon var 12/13 år, inte räknade hon med att killen skulle filma det, du tror att hon är den första i historien som blir intresserad av någon och är dum nog att låta sig bli uttnjyttad för det?
Vad tycker du att man ska göra i fallet då, allmän stening för 12åringen, hon får ju skylla sig själv?Nä, jag vet inte vad man skall göra, är klippet på någon som är under 18år räknas det väl som barnporrnografi och då är det väl olagligt hur som helst? Så då får man väl dömma för spridandet av det. Däremot kanske föräldrar o dylikt skulle tänka sig för både en o två gånger vad gäller vad deras barn kommer använda utrustningen till... Nu finns det ju dock oskyldigare användningsområden för webcams men jag skulle nästan tro att "få visa upp sig"/glutta på andra-delen är större än "det är kul att se den man pratar med" typ bildtelefon.

NiXPhoenix
2006-11-11, 15:03
Jag vet att de gör det nuförtiden, men det är fortfarande lite knas att framställa det som att han typ bröt sig in i huset o gömde sig under sängen o våldtog henne då o då när det antagligen var så att hon tog in honom, hjälpte till att hålla honom gömd för föräldrarna och ville ha sex med honom.


Jag tycker också att det är helt sjukt, men man får hoppas att de använder sig av straffskalan 2 - 6 år på ett rimligt sätt.
I princip allt klassas tydligen som grov våldtäkt nu mera, de gjorde om lagen för bara ett par år sen, stod ganska mycket om det i tidningarna.
Läste att nån fängelsekund hade förgripit sig på tre olika handikappade kvinnor under sina permissioner. I ett av fallen hade han legat i kvinnans säng och onanerat samtidigt som han tog henne på brösten, i alla fall åklagaren ville jämställa det med grov våldtäkt.
Kul för nån som verkligen blivit utsatt för en grov våldtäkt med massa skit som vissa knappt kan föreställa sig i fantasin, att gärningsmännen i de olika fallen får ungefär samma straff.

NiXPhoenix
2006-11-11, 15:10
Borde kanske även göras en skillnad på om det är typ en 16åring som har sex med en 14åring eller en 45åring som har sex med en 9åring. Typ skilja på sex med minderårig och pedofiler, eller något.




Jo, fast de tar hänsyn till det, var nåt fall med en 16- eller 17-årig kille för ett tag sen, fast då kan man ju inte dömas till fängelse i vilket fall som helst.


Jämför med USA, där är allt samlag mellan någon under 18 och en äldre statuatory rape. Unga lärarinnor kan åka in på tiotals år för att de varit ihop med en tonårig kille.

NiXPhoenix
2006-11-11, 15:17
Frågan är dock hur vanligt det är att såna långa straff utdelas.

http://debra-lafave.tjp.hu/

Tricklev
2006-11-11, 15:22
Borde kanske även göras en skillnad på om det är typ en 16åring som har sex med en 14åring eller en 45åring som har sex med en 9åring. Typ skilja på sex med minderårig och pedofiler, eller något.


Det gör man också, polisen kommer knappast ringa på dörren om du som 15åring har sex med din 14åriga flickvänn.


Med mogna menade jag att våra föräldrars föräldrar kanske var mer mogna tidigare, de hjälpte till mer hemma, pluggade kortare tid o började jobba tidigare, flyttade hemifrån o gifte sig tidigare, osv. Så att barn är "barn" längre tid nu.

Detta har dock inte mycket med din sexuella mognad att göra, men visst kan man tro att folk var mognare förr, men du får nog gå ganska långt bak i historien för att hitta detta, tro mig, 60talet såg inte ut sådär. ;)

Nej, nuförtiden är det väl regel att det alltid räknas som våldtäkt eftersom man förr dömde lite hur som helst beroende på vad man kom fram till i utredningen. Men jag tycker ändå att det är fel att kalla det våldtäkt, OM det verkligen är våldtäkt tycker jag att det skulle dömmas mycket hårdare än om den minderåriga partern är med på det hela. Om hon nu ville ha sex med honom eller som han skolpojken som blev "våldtagen" av sin 20+-åriga lärarinna så är det väl inte lika farligt som om han var värsta psykopaten som bröt sig in, gömde sig i sängen o regelbundet våldtog henne o hotade med att mörda henne om hon nämnde det för föräldrarna, eller om en 50årig gubbe rövar bort barn i lågstadieåldern o våldtar dem..

Man sätter det som våldtäckt då en vuxen människa aldrig ska uttnjyttja den maktpositionen som en vuxen människa faktiskt har över ett barn, skulle du bli gladare om man kallade det "sexuellt utnjyttjande av barn", och gav det exakt samma straff? Vem fan bryr sig, praktiken blir den samma.


Däremot kanske föräldrar o dylikt skulle tänka sig för både en o två gånger vad gäller vad deras barn kommer använda utrustningen till... Nu finns det ju dock oskyldigare användningsområden för webcams men jag skulle nästan tro att "få visa upp sig"/glutta på andra-delen är större än "det är kul att se den man pratar med" typ bildtelefon.

Detta ämnet kan du droppa direkt, du vet inget om hur det är att uppfostra barn, och om du tror att barnet mår bra av att hållas under uppsikt 24/7 utan några som helst tekniska föremål som kan missbrukar har du fel.

NiXPhoenix: Vad är problemet? Att dom för lätt använder ordet våldtäckt, eller tycker du att straffen är för höga för 25åringar som har sex med 12åringar, borde dom komma undan lindrigare?

aliquis
2006-11-11, 15:38
Det gör man också, polisen kommer knappast ringa på dörren om du som 15åring har sex med din 14åriga flickvänn.Men om nu sex med minderårig har gått från "olagligt men ingen straffas" (förutsatt att det inte är en mycket äldre person) till "döms som våldtäkt" så borde det ju det, blir ju lite knas om man skiter i lagen o brottet i en del fall, därför borde man kanske kalla det något annat så att man dessutom kan täcka in olika fall, och om man nu inte vill att folk under 15år skall ha sex överhuvudtaget får man väl låta det vara olagligt, men man skulle ju kunna ha att det typ är olagligt under 13, ok med upp till 5års åldersskillnad mellan 13-18 och sedan hur som helst vid 18+, eller något. Är väl kanske lite opassande med en 18åring som har sex med en 13åring också, men ja.. något sådant.

Och som sagt att skilja på om det bara är en minderårig som har sex, om det är en äldre vuxen som utnyttjar ett barn och om det förekommer någon form av våld/hot/misshandel.Detta har dock inte mycket med din sexuella mognad att göra, men visst kan man tro att folk var mognare förr, men du får nog gå ganska långt bak i historien för att hitta detta, tro mig, 60talet såg inte ut sådär. ;)Mina föräldrar är födda 41 och 44, deras föräldrar är/rättare sagt var väl födda på "tiotalet" eller något..
Sedan skrev jag att jag inte menade sexuellt. Men som sagt folk lever väl som "barn" längre nuförtiden i en skyddad atmosfär förutom när det gäller droger och eventuellt sex.. Sökte runt lite på debutåldern men jag hittade inget, orkade inte leta så länge, däremot verkade den ligga på 14-15 för alkoholintag. Och man blir ju inte smartare av alkohol.Man sätter det som våldtäckt då en vuxen människa aldrig ska uttnjyttja den maktpositionen som en vuxen människa faktiskt har över ett barn, skulle du bli gladare om man kallade det "sexuellt utnjyttjande av barn", och gav det exakt samma straff? Vem fan bryr sig, praktiken blir den samma.Var drar man gränsen då? är 14 o 14 ok? 14 o 16? 18 o 14? 18 o 13? 20 o 14? 25 o 15? 47 o 15? Sedan tycker jag som sagt att det visst vore bättre då man skulle kunna dömma för antingen sexuellt utnyttjande av barn eller sexuellt utnyttjande av barn + våldtäkt.

Problemet med våldtäkt har väl dock varit att det har varit svårt att bevisa och lätt att komma undan så därför har man väl valt att alltid kalla det våldtäkt för att slippa undan det problemet, men kanske skulle dömma hårdare om man definitivt visste vad som hade försigått? Eller helt enkelt gått på barnets historia i alla lägen.
Detta ämnet kan du droppa direkt, du vet inget om hur det är att uppfostra barn, och om du tror att barnet mår bra av att hållas under uppsikt 24/7 utan några som helst tekniska föremål som kan missbrukar har du fel.

NiXPhoenix: Vad är problemet? Att dom för lätt använder ordet våldtäckt, eller tycker du att straffen är för höga för 25åringar som har sex med 12åringar, borde dom komma undan lindrigare?Jag tvivlar iofs på att det är dumt att hålla lite koll på vad ungarna gör, men men, du kanske ser det som att det begränsar deras chans att mogna/ta ansvar/whatever.

aliquis
2006-11-12, 02:34
http://expressen.se/index.jsp?a=749047

hade lite annorlunda vinkling på det än aftonbladet.

Gpajpen
2006-11-12, 02:39
jag vet hur du tänker aliquis men faktum är att en 12åring inte vet tillräckligt mycket i det här och många andra fall.

Metal_boy_
2006-11-12, 04:10
Och vart fan är föräldrarna!?

hultman
2006-11-12, 04:12
Skulle jag spela in en film där jag runkar i cam och den slipprar ut, skulle jag knappast anmäla första bästa stackare som sprider den. Vafan, det är lätt att skyffla ansvar till andra när man själv är en idiot som näppeligen blir smartare med åren.

Daniel_S
2006-11-12, 10:54
Jag tycker logiken haltar lite för dig aliquis. Lagen är inte så otydlig som du försöker få det att låta. Man kan korta ner det lite till att de gånger man börjar fundera på vad lagen säger så är man ute på hal is. En 18-årig kille och en 13-årig tjej är på så olika nivå att det är osannolikt att det är annat än sexuell frustration som är inblandat.

I motsats till vad du tror om att barn är barn längre nu för tiden, så vill jag påstå att det är tvärtom. Att unga för länge sedan började jobba och gifte sig tidigt går inte riktigt att jämföra eftersom de vanligen hade betydligt mer skyddad verkstad i form av föräldrar och släkt runt omkring.

Arngrim
2006-11-12, 11:11
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929385,00.html
"21-åring spred porrfilm med 13-åring på nätet"

Kanske inte är så smart att smeka sig själv i webcamen på MSN om man inte vill att skiten skall spridas?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,928794,00.html
"Pedofil gömde sig hos 12-åring i 3 månader"

Med tanke på att han var gömd i sängen i tre månader och flickan senare rymde hemifrån tillsammans med honom så antar jag att hon var med på det hela.. Annars hade hon ju kunnat säga till föräldrarna...
Inte kan jag förstå hur det kan kallas våldtäkt om hon är med på det heller... Om hon nu kände sig våldtagen kunde ju hon bara sagt till föräldrarna att någon har gömt sig på hennes rum o våldtar henne... Och gett fan i att rymma iväg med honom.

Men för h-e, tror du verkligen att en tolvåring är så pass mentalt utvecklad och självständig så att hon ser allvaret i det hela? Tror du att hon förstår att hennes chanser till att kunna få barn i framtiden är ytterst små om hon har vaginal penetration med någon som är flera år äldre än henne själv i denna åldern? Tror du att hon verkligen förstår vad en pedofil är, vad en våldtäkt är? Är man tolv år så har man knappast färdigutvecklat den mentala mognad som krävs för att kunna skilja lek från verklighet, rätt från fel, farligt från ofarligt men i din ålder borde man kunna det...

shadowfire
2006-11-12, 11:32
Skulle jag spela in en film där jag runkar i cam och den slipprar ut, skulle jag knappast anmäla första bästa stackare som sprider den. Vafan, det är lätt att skyffla ansvar till andra när man själv är en idiot som näppeligen blir smartare med åren.
men suck, du har verkligen inte läst tråden? Eller du kanske är 13 år?

Precis som så många har försökt skriva i tråden så:
¤ en 13-åring har inte fullt utvecklad förmåga att skilja på rätt/fel
¤ en 13-åring ser inte alltid koppling handling - konsekvens
¤ en 13-åring ser helt naturligt upp till en äldre människa, en person som då får en maktposition som kan missbrukas

Det handlar inte om flickans intelligens på någotvis, utan om att under de förutsättningar som rådde så blev hon utnyttjad och föroödmjukad.

aliquis
2006-11-12, 15:27
Jag tycker logiken haltar lite för dig aliquis. Lagen är inte så otydlig som du försöker få det att låta. Man kan korta ner det lite till att de gånger man börjar fundera på vad lagen säger så är man ute på hal is. En 18-årig kille och en 13-årig tjej är på så olika nivå att det är osannolikt att det är annat än sexuell frustration som är inblandat.Att den är otydlig har jag väl inte sagt, eftersom gränsen väl går vid 15? Men jag tycker ändå att det är konstigt att en 16åring och en 14åring är värre ur lagens mening än en 15åring och en 50åring..

Vad gäller åldrar så har jag en bekant som har lekt doktor med en 14-årig tjej när han var 19 tror jag, hon och hennes två år äldre syster var syskon och han trodde att den yngre var den äldre av dem, eller något... En annan bekant var tillsammans med samma tjej lite senare, vet inte hur gammal hon var då. Ännu en annan bekant har om jag minns rätt haft samlag med en tjej som gick i sexan, men det var ju lugnt för hon hade gått om så egentligen var hon 13!! ;/, och ja, det senare är ju lite extremt kanske. I den killens fall så är han väl bara lite allmänt störd.
Btw, är det lagligt att hångla/pilla/.. på barn? Borde väl vara lika illa isf?

I vilket fall som helst tycker jag det är fel av skittidningen(tm) att framställa det som att han bröt sig in, gömde sig under sängen o våldtog henne i smyg.. typ.. När det inte går ihop med att hon när som helst kunde berättat för föräldrarna att hon blev våldtagen och än konstigare att hon rymmer hemifrån... _MED_ honom...

Visst är han störd som ens kommer på tanken att gömma sig under en 12årings säng och ha sex med henne, men ändå. Sedan är väl det där på gränsen men när jag hör ordet pedofil tänker jag ju på en "vuxen" (typ 30+) som har sex med "barn" (0-14 år eller något.)I motsats till vad du tror om att barn är barn längre nu för tiden, så vill jag påstå att det är tvärtom. Att unga för länge sedan började jobba och gifte sig tidigt går inte riktigt att jämföra eftersom de vanligen hade betydligt mer skyddad verkstad i form av föräldrar och släkt runt omkring.

aliquis
2006-11-12, 15:31
Men för h-e, tror du verkligen att en tolvåring är så pass mentalt utvecklad och självständig så att hon ser allvaret i det hela? Tror du att hon förstår att hennes chanser till att kunna få barn i framtiden är ytterst små om hon har vaginal penetration med någon som är flera år äldre än henne själv i denna åldern? Tror du att hon verkligen förstår vad en pedofil är, vad en våldtäkt är? Är man tolv år så har man knappast färdigutvecklat den mentala mognad som krävs för att kunna skilja lek från verklighet, rätt från fel, farligt från ofarligt men i din ålder borde man kunna det...Ser allvaret? Nej kanske inte. Vad gäller barn har jag ingen som helst koll på. Nej antagligen inte, men om hon nu ville hänga ut med honom så vet jag inte riktigt vad problemet är.. Men visst, lite väl ung kanske hon var.men suck, du har verkligen inte läst tråden? Eller du kanske är 13 år?

Precis som så många har försökt skriva i tråden så:
¤ en 13-åring har inte fullt utvecklad förmåga att skilja på rätt/fel
¤ en 13-åring ser inte alltid koppling handling - konsekvens
¤ en 13-åring ser helt naturligt upp till en äldre människa, en person som då får en maktposition som kan missbrukas

Det handlar inte om flickans intelligens på någotvis, utan om att under de förutsättningar som rådde så blev hon utnyttjad och föroödmjukad.Jag skulle tro att jag var tillräckligt medveten vid den åldern för att veta att det kanske inte var så smart, å andra sidan kanske inte, vem vet.

Whistler
2006-11-12, 16:13
När ska folk fatta att ordet "pedofil" per definition handlar om en person som tänder på en individ som inte har utvecklats så långt att man genom att titta på överkroppen kan avgöra om det är en pojke eller flicka.

En kille som är 45 som tänder på en 13-årig tjej är fortfarande en helt normal heterosexuell man. Sedan kan man ju ifrågasätta hans moral som faktiskt genomför en sådan handling.