handdator

Visa fullständig version : Fyrhjulsdrivna bilar och sladd?


Bjorn
2006-11-11, 12:37
Hej!
Ska fyrhjulsdrivna bilar få sladd med bakvagnen vid blött väglag?(inget ösregn, typ lätt duggregn)
Tvåan innan kurvan och gas igenom? Sladden var kontrollerad, men trodde det skulle vara mycket svårare att få bakvagnen att sticka. Har esp påslaget också.

Davil
2006-11-11, 13:31
Ska och ska... Kör man tillräkligt fort genom en kurva så får man antingen understyrning eller över beroende på kraftfördelningen mellan fram/bakhjulen, viktfördelning,däckgrepp,körsätt osv.

Med min förra Audi S2 var det inga problem att ligga på bredställ genom kurvor om man ville =)

Bjorn
2006-11-11, 13:43
Tja, var mest förvånad över att det krävdes så lite. Har kört i 2 dm snö utan esp med denna bilen och då kan man ju begripa att den sticker - även med esp påslaget. Men väglaget var inte jätte blött och det var asfalt. Kommer innan kurvan som är rätt så skarp i med tvåan och sedan gas igenom, när jag kände att bakdelen var påväg släppte jag gasen och motstyrde lite då hitta den tillbaka väldigt snabbt. Det räcker i princip att släppa på gasen.

Fartman
2006-11-11, 15:48
Är det vanlig fyrhjulsdrift eller typ "4-motion"? För om det är den senare så kickar bakhjulen bara in ibland och då är det mycket lätt att sladda med om man kör lite aggressivare..

Pepparkakssmurfen
2006-11-11, 16:10
Vad är det för bil det gäller?

rQx
2006-11-11, 16:13
Det är väl i stortsett lika lätt att få sladd på en 4-hjusdrift som på en med 2?

Yes
2006-11-11, 16:16
Kallt och lite blött väglag kan vara riktigt jäkla halt. Vad som sen händer beror såklart på bilen och hur du kör den; t.ex. hur du bromsar, växlar, gasar och styr in i svängen.

Så svaret på frågan om fyrhjulsdrivna bilar skall få sladd på det viset blir....öhjoalltsåeh...

Bjorn
2006-11-11, 16:24
Är det vanlig fyrhjulsdrift eller typ "4-motion"? För om det är den senare så kickar bakhjulen bara in ibland och då är det mycket lätt att sladda med om man kör lite aggressivare..
Det rör sig om haldex 4-hjulsdrift. Bilen är en volvo v50 220 hk.

Bjorn
2006-11-11, 16:37
Det är väl i stortsett lika lätt att få sladd på en 4-hjusdrift som på en med 2?
Men de är lättare att häva sladden och hämta hem bilen med en 4-hjulsdrift. Det är överlägset vid halt väglag.

internethjälten
2006-11-11, 16:38
vad har du för fördeling mellan fram/bak-vagn ?

Många för 70/30 och andra 50/50, vad har du ?

Grisen
2006-11-11, 16:38
Men de är lättare att häva sladden och hämta hem bilen med en 4-hjulsdrift. Det är överlägset vid halt väglag.

Gör knappt någon skillnad om man kör fort.

Yes
2006-11-11, 16:40
Körde du med eller utan ESP? Om det var utan är det knappast något mysterium att det släpper ifall du försöker ta en sväng lite för fort i vått väglag. Vatten är halt och det tenderar att släppa utan förvarning.

Bjorn
2006-11-11, 16:50
Gör knappt någon skillnad om man kör fort.
Skillnaden är att du kan köra snabbare vid haltväglag med 4-hjulsdrift än med bakhjulsdrivna bilar innan du tappar kontrollen. Titta vilka bilar det är som oftast figurerar i olyckor - motorstarka bakhjulsdrivna bilar det slår aldrig fel. Jag hävdar fortfarande att du måste vara en duktigare förare för att framföra en bakhjulsdriven bil i halt väglag.

Bjorn
2006-11-11, 16:51
Körde du med eller utan ESP? Om det var utan är det knappast något mysterium att det släpper ifall du försöker ta en sväng lite för fort i vått väglag. Vatten är halt och det tenderar att släppa utan förvarning.
Kör alltid med esp.

Bjorn
2006-11-11, 16:51
vad har du för fördeling mellan fram/bak-vagn ?

Många för 70/30 och andra 50/50, vad har du ?
Skulle chansa på 70/30 hellre än 50/50.

Bjorn
2006-11-11, 16:56
Kallt och lite blött väglag kan vara riktigt jäkla halt. Vad som sen händer beror såklart på bilen och hur du kör den; t.ex. hur du bromsar, växlar, gasar och styr in i svängen.

Så svaret på frågan om fyrhjulsdrivna bilar skall få sladd på det viset blir....öhjoalltsåeh...
Hehe, jo det förstår jag visserligen. Att fyrhjulsdrivna bilar kan få sladd vet jag och har varit med om innan. Men jag vart bara så förvånad att det inte krävdes så mycket, jag körde inte speciellt snabbt och väglaget upplevde jag inte som speciellt halt. Tyckte att det var lite skumt att den släppte helt enkelt.

Yes
2006-11-11, 17:05
Men de är lättare att häva sladden och hämta hem bilen med en 4-hjulsdrift. Det är överlägset vid halt väglag.
Beror på bil och förare. Vissa bilar kan vara lite luriga när de kan växla mellan under- och överstyrning. I en del lägen kan det behövas stadiga kulor för att gå på gasen ordentligt. Sen tycker jag nog fyrhjulsställ kan vara lite knepiga...

Men visst, snackar vi Volvo så antar jag iaf att de har rätt trygga köregenskaper(har dock aldrig provat själv).

Skillnaden är att du kan köra snabbare vid haltväglag med 4-hjulsdrift än med bakhjulsdrivna bilar innan du tappar kontrollen. Titta vilka bilar det är som oftast figurerar i olyckor - motorstarka bakhjulsdrivna bilar det slår aldrig fel. Jag hävdar fortfarande att du måste vara en duktigare förare för att framföra en bakhjulsdriven bil i halt väglag.
Att det går att köra snabbare kan också vara ett problem, eftersom bilen lättare får ned effekten i backen men när det skall bromsas är det som vilken annan bil som helst. Lätt hänt att det blir fel i beräkningarna, så att säga.

Motorstarka bakhjulsdrivna bilar körs ju oftast av lite mer gasglada typer, och det är ingen hemlighet att gasglada typer lättare hamnar i olyckor.

Bästa bilen jag kört på vintern var annars en bakhjulsdriven bil. Den var såpass lätt att kontrollera att även om baken släppte i tid och otid så var det aldrig några problem.

Yes
2006-11-11, 17:08
Hehe, jo det förstår jag visserligen. Att fyrhjulsdrivna bilar kan få sladd vet jag och har varit med om innan. Men jag vart bara så förvånad att det inte krävdes så mycket, jag körde inte speciellt snabbt och väglaget upplevde jag inte som speciellt halt. Tyckte att det var lite skumt att den släppte helt enkelt.
Låter som du underskattade hur halt det var.

Bjorn
2006-11-11, 17:12
Att det går att köra snabbare kan också vara ett problem, eftersom bilen lättare får ned effekten i backen men när det skall bromsas är det som vilken annan bil som helst. Lätt hänt att det blir fel i beräkningarna, så att säga.
.
Bara för att man kan köra snabbare, betyder det inte man ska göra det. Utan vid samma hastighet vid haltväglag, så kommer den fyrhjulsdrivna bilen med stor sannolikhet ha större chans att inte bli okontrollerbar om vi jämför med en bakhjulsdriven. Jag tror samtidigt att om dessa gasglada typer hade haft fyrhjulsdrift hade vi förmodligen inte haft lika många olyckor, förutsatt att de körde som de brukade och inte blev ännu mer gasglada för att de hade 4-hjulsdrift.

Bjorn
2006-11-11, 17:14
Låter som du underskattade hur halt det var.
Förmodligen är det boven i dramat.

Yes
2006-11-11, 17:33
Bara för att man kan köra snabbare, betyder det inte man ska göra det. Utan vid samma hastighet vid haltväglag, så kommer den fyrhjulsdrivna bilen med stor sannolikhet ha större chans att inte bli okontrollerbar om vi jämför med en bakhjulsdriven. Jag tror samtidigt att om dessa gasglada typer hade haft fyrhjulsdrift hade vi förmodligen inte haft lika många olyckor, förutsatt att de körde som de brukade och inte blev ännu mer gasglada för att de hade 4-hjulsdrift.
Problemet är att många kör snabbare ändå, fast de inte borde. Om alla alltid var smarta och körde i lämplig hastighet skulle vi ju inte ha många olyckor, oavsett vart bilen driver.

Vad gäller vad som är mest lättkontrollerat tycker jag man skall jämföra individuella bilar och inte drivningen. Sen handlar det också om förarens förmåga att anpassa sig till bilens betéende. Men visst, en bakhjulsdriven bil kommer gå bredare än en fyrhjulsdriven. Det kan skapa problem.

För egen del trivdes jag bättre med min 200sx, när jag körde den en vinter, än vad jag gjorde när jag fick låna farsgubbens framhjulsdrivna tråkbil. Med min bil kände jag direkt när den ville släppa, och den gick att ställa upp helt på tvären och räta upp utan någon enorm ansträning(inte för att jag normalt körde så...). Jäkligt lättkörd och kommunikativ, helt enkelt. Farsgubbens bil kunde ibland utan förvarning bestämma sig för att ploga rakt fram. Det tycker jag är bra mycket läskigare än när baken släpper.

Bara som ett exempel. Olika bilar skiljer sig mycket åt när det gäller aktiv säkerhet.

Skywalker
2006-11-11, 17:46
När man underskattar så händer det lätt en olycka.
Lek gärna men gör det säkert.

Bjorn
2006-11-11, 17:49
Problemet är att många kör snabbare ändå, fast de inte borde. Om alla alltid var smarta och körde i lämplig hastighet skulle vi ju inte ha många olyckor, oavsett vart bilen driver.

Vad gäller vad som är mest lättkontrollerat tycker jag man skall jämföra individuella bilar och inte drivningen. Sen handlar det också om förarens förmåga att anpassa sig till bilens betéende. Men visst, en bakhjulsdriven bil kommer gå bredare än en fyrhjulsdriven. Det kan skapa problem.

För egen del trivdes jag bättre med min 200sx, när jag körde den en vinter, än vad jag gjorde när jag fick låna farsgubbens framhjulsdrivna tråkbil. Med min bil kände jag direkt när den ville släppa, och den gick att ställa upp helt på tvären och räta upp utan någon enorm ansträning(inte för att jag normalt körde så...). Jäkligt lättkörd och kommunikativ, helt enkelt. Farsgubbens bil kunde ibland utan förvarning bestämma sig för att ploga rakt fram. Det tycker jag är bra mycket läskigare än när baken släpper.

Bara som ett exempel. Olika bilar skiljer sig mycket åt när det gäller aktiv säkerhet.

Men summa summarum, anser du inte att det alltid är en fördel att kunna föra ner kraften på 4 hjul, samt variera denna kraft beronde på hur bilen vrider sig? Oavsätt vilka eller om det är mindre än 3 hjul som spinner så har man en chans att få ner kraft i vägbanan. Både i bakhjuls och framhjuls fallen så när bilen sticker och de drivande hjulen spinner så är man ju stekt. Vad gäller 4-hjulsdrift kommer den försöka väga av så åtmisntonde något hjul har friktion. Ur säkerhets synpunkt om vi ska generalisera och inte titta på speciella bilar så anser iaf jag att fyrhjulsdrift är det absolut säkraste för gemeneman.

Yes
2006-11-11, 18:06
Men summa summarum, anser du inte att det alltid är en fördel att kunna föra ner kraften på 4 hjul, samt variera denna kraft beronde på hur bilen vrider sig? Oavsätt vilka eller om det är mindre än 3 hjul som spinner så har man en chans att få ner kraft i vägbanan. Både i bakhjuls och framhjuls fallen så när bilen sticker och de drivande hjulen spinner så är man ju stekt. Vad gäller 4-hjulsdrift kommer den försöka väga av så åtmisntonde något hjul har friktion. Ur säkerhets synpunkt om vi ska generalisera och inte titta på speciella bilar så anser iaf jag att fyrhjulsdrift är det absolut säkraste för gemeneman.
Om det släpper med fram- eller bakhjulsdrift är man inte stekt - finns ju mycket man kan göra beroende på vad som händer. En fördel, tycker jag, är att bilen beter sig lite mer förutsägbart. Med fyrhjulsdrift kommer bilen vilja fördela kraften på alla hjul. Överstyr det kanske du får tillbaks grepp på bakhjulen genom att gasa, vilket kan leda till att bilen börjar understyra istället(kan förvisso gälla tvåhjulsdrivna bilar också). Sen beror det förstås på hur systemet är uppbyggt.

Poängen är att jag skulle inte säga generellt vad som är bäst. Visserligen skulle jag själv gärna ha någon kul fyrhjulsdriven bil på vintern, det kan vara både bra och roligt. För gemene man tror jag dock att jag skulle rekomendera en framhjulsdriven bil. Inte nödvändigtvis för att den aktiva säkerheten behöver vara bäst, men blir det till att köra av vägen är kommer det sannolikt gå rakt fram.

Bjorn
2006-11-11, 18:17
Känner att jag är ute på hal is nu, mina kunskaper sträcker sig inte längre än så här. Jag har fått det förklarat för mig av en väldigt insatt person, möjligt att jag fått en del om bakfoten. Känns som det går att älta fram och tillbaka vad som är bäst eller sämst. Känns som disskusionen så långt bara behandlat avsnittet "när det väl släpper". Om jag omformulerar mig lite, vilken form av drift löper minst risk att släppa från första början? vid samma hastighet, väglag och förare? Det måste väll alltid ses som en fördel att kunna få så många däck som möjligt att driva ner kraft i vägbanan, med olika kraft för att undivka att bilen ska sticka?

Grisen
2006-11-11, 18:47
Känner att jag är ute på hal is nu, mina kunskaper sträcker sig inte längre än så här. Jag har fått det förklarat för mig av en väldigt insatt person, möjligt att jag fått en del om bakfoten. Känns som det går att älta fram och tillbaka vad som är bäst eller sämst. Känns som disskusionen så långt bara behandlat avsnittet "när det väl släpper". Om jag omformulerar mig lite, vilken form av drift löper minst risk att släppa från första början? vid samma hastighet, väglag och förare? Det måste väll alltid ses som en fördel att kunna få så många däck som möjligt att driva ner kraft i vägbanan, med olika kraft för att undivka att bilen ska sticka?

Grejen är den att det är inte detta som spelar roll om du råkar ut för en olycka eller inte, det beror på hur du kör.

Yes
2006-11-11, 18:50
Med fyrhjulsdrift kan du fördela mer grepp till accelration, och visst kan man ha nytta av det - speciellt om man heter McRae i efternamn. ;)
Är vi inte bara ute efter att köra fort måste vi dock se till säkra köregenskaper också, vilket mycket riktigt går att älta fram och tillbaka i oändlighet. Att kunna trycka mer på gasen när det är halt behöver ju inte nödvändigtvis betyda att bilen blir säkrare att köra.

Min syn på det hela är alltså att det är såpass mycket som väger in att det blir svårt att säga något generellt. En del fyrhjulsdrivna bilar kan vara rätt kluriga, och det finns säkert de som är helt fantastiska. Så är det med andra bilar också.

Sådana här diskussioner brukar oftast sluta med att man håller på det man själv gillar bäst, och det är väl kanske så man skall göra - hålla sig till det man trivs bäst med. Det går liksom att hitta fördelar och nackdelar med alla olika varianter.

Bjorn
2006-11-11, 18:52
Grejen är den att det är inte detta som spelar roll om du råkar ut för en olycka eller inte, det beror på hur du kör.
Givetvis, men det kan väll fortfarande inte ses som något negativt? Lite som en säkerhetszon. För faktum är att den mänskliga faktorn är tämligen hög vid bilkörning, vi kör inte alltid perfekt även fast vi TROR att vi gör det. Så fort vi människor måste bedömma något så blir det risk för att vi bedömmer väldigt fel och då kan iaf inte jag se något negativt med en extra säkerhets funktion så att säga. Men jag håller med dig om att vi kan undvika många olyckor genom att använda hjärnan.

Bjorn
2006-11-11, 18:55
Med fyrhjulsdrift kan du fördela mer grepp till accelration, och visst kan man ha nytta av det - speciellt om man heter McRae i efternamn. ;)
Är vi inte bara ute efter att köra fort måste vi dock se till säkra köregenskaper också, vilket mycket riktigt går att älta fram och tillbaka i oändlighet. Att kunna trycka mer på gasen när det är halt behöver ju inte nödvändigtvis betyda att bilen blir säkrare att köra.

Min syn på det hela är alltså att det är såpass mycket som väger in att det blir svårt att säga något generellt. En del fyrhjulsdrivna bilar kan vara rätt kluriga, och det finns säkert de som är helt fantastiska. Så är det med andra bilar också.

Sådana här diskussioner brukar oftast sluta med att man håller på det man själv gillar bäst, och det är väl kanske så man skall göra - hålla sig till det man trivs bäst med. Det går liksom att hitta fördelar och nackdelar med alla olika varianter.

Det där inlägget gjorde mig nästan lite tårögd, vackert. Jag är böjd att hålla med dig i detta avseendet. Sen finns det flera sorters fyrhjulssystem också, vilket ger ytterligare dimensioner som undertecknad inte kommer ge sig in i. Det blir ingen givande disskusion att föra när det är så generaliserat, för det kommer alltid vara möjligt att peka på diten eller daten- utan att det för den saken skulle skulle leda till något som skulle gälla hela det generaliserade konceptet.

RösböJunior
2006-11-11, 20:26
http://videos.streetfire.net/search/audi+s6/0/525e7e9c-4447-4464-8a12-10c58a47d556.htm

Yes
2006-11-11, 20:41
Vilken idiot...

Fartman
2006-11-11, 21:09
Vilken idiot...
+1, hålla på sådär mitt bland andra trafikanter är fan bra korkat.
Ok om man drar ut på en folktom plats typ nattetid men när det är andra bilar i närheten så ska man fan köra som folk. *screwy*

RösböJunior
2006-11-12, 23:31
haha...moral moral :D

tror inte han riskerar så värst mkt. du har större chans bli påkörd av
trötta gösta 53, eller stressade Jessica 21 varje dag än den där snubben som kan ratta.

Yes
2006-11-12, 23:58
Oja, för kan man bara ratta är det ju inte risk för att det händer något när man driftar i en rondell mitt bland en jäkla massa bilar. *rolleyes*

Skall man leka bör man i varje fall ha vett nog att göra det på en lämpligare plats, på en lämpligare tidpunkt.

RösböJunior
2006-11-13, 12:56
det är väl inte någon som direkt är i fara i det klippet... de flesta verkar stanna upp och beskåda showen. den där snubben har nog kört en hel del gånger i den där rondellen utan trafik oxå...

fortfarande statistiskt + realistiskt sett är det större chans hamna i olyckor med helt annant katerogi. som jag nämnde "svenssons" som inte har uppmärksamhet.
+ snubben i S6an kan nog reda ut en oväntad sladd på vintervägar
istället för likt 95 % alla andra kana rakt emot mötande bilar osv.

J.Saarela
2006-11-13, 13:42
http://videos.streetfire.net/search/audi+s6/0/525e7e9c-4447-4464-8a12-10c58a47d556.htm




Fan så chef:hbang: å käft på er moralmuppar!

Trance
2006-11-13, 13:50
det är väl inte någon som direkt är i fara i det klippet... de flesta verkar stanna upp och beskåda showen. den där snubben har nog kört en hel del gånger i den där rondellen utan trafik oxå...

fortfarande statistiskt + realistiskt sett är det större chans hamna i olyckor med helt annant katerogi. som jag nämnde "svenssons" som inte har uppmärksamhet.
+ snubben i S6an kan nog reda ut en oväntad sladd på vintervägar
istället för likt 95 % alla andra kana rakt emot mötande bilar osv.

Statistiskt sett så är det en ung kille runt 20 som tror han kan köra bil som du krockar med. Varför tror du försäkringen är så hög, för att bolagen vill jävlas?

Osten80
2006-11-14, 21:49
När man underskattar så händer det lätt en olycka.
Lek gärna men gör det säkert.


Du fyller 30 i år va? :banned :D

Yes
2006-11-15, 10:29
det är väl inte någon som direkt är i fara i det klippet... de flesta verkar stanna upp och beskåda showen. den där snubben har nog kört en hel del gånger i den där rondellen utan trafik oxå...
Du menar att föraren inte kunnat tappa kontrollen och att något oförutsett inte kunnat hända?

[quote]fortfarande statistiskt + realistiskt sett är det större chans hamna i olyckor med helt annant katerogi. som jag nämnde "svenssons" som inte har uppmärksamhet.
+ snubben i S6an kan nog reda ut en oväntad sladd på vintervägar
istället för likt 95 % alla andra kana rakt emot mötande bilar osv.
Realistiskt sett är nog oddsen rätt dåliga för rondelldrifting. Och du behöver inte väga det mot vanliga svenssons i trafiken. Vad han sysslar med är dumt, oansvarigt och respektlöst - hur du än försöker vända och vrida på det.

Att det kan vara så svårt att förstå enkla saker som att inte leka med andra bilar i närheten och att saker och ting inte alltid behöver gå som planerat...