handdator

Visa fullständig version : Risker vid för snabb viktnedgång?


emmphiil
2006-11-11, 11:27
Mjo, är så att jag har en kompis (faktiskt:) ) som gått ned vädligt mycket i vikt på, i mina ögon, kort tid. Enligt hans egen utsagå har han gått ner från ca 122 kg till ca 99 kg på bara 11 veckor. Den enda förändringen som skett är, återigen enligt honom själv, bättre kosthållning. Alltså ingen träning överhuvudtaget. Min fråga blir alltså som rubriken lyder: vilka risker/finns det några risker vid en sådan här pass snabb viktnedgång?

King Grub
2006-11-11, 11:42
Ökad risk för gallsten, lös hud, sänkt ämnesomsättning, muskelförlust (relaterat till, men inte uteslutande orsak tilll, föregående punkt), ökad risk för näringsämnesbrist, hjärtarrytmi, lågt blodtryck, gikt, vätske- och mineralobalans.

Guddi
2006-11-11, 11:59
Din vän ligger på ungefär 1500-2000kcal minus/dag vilket är alldeles för stort. Förutom de sakerna som King Grub nämner så kommer han desssutom att öka riskerna för att gå upp i vikt igen i samband med att han slutar med sin diet. Den förlorade musklemassan tillsammans med en sänkt ämnesomsättning generellt är orsaken till det.

Backman
2006-11-12, 13:15
Jag har märkt, när jag tappat mycket vikt på kort tid, att jag fått sämre imunförsvar.

Tror inte detta beror just på viktnedgången, utan just på bristen i näringsintag.

LadyG
2006-11-12, 15:27
Jag har märkt, när jag tappat mycket vikt på kort tid, att jag fått sämre imunförsvar.

Tror inte detta beror just på viktnedgången, utan just på bristen i näringsintag.

Det har jag också märkt. Jag brukar vara kärnfrisk i vanliga fall, men sen jag började deffa har jag åkt på två rejäla förkylningar samma höst och det har inte hänt sen jag vet inte när.

muffe85
2006-11-12, 16:39
Det har jag också märkt. Jag brukar vara kärnfrisk i vanliga fall, men sen jag började deffa har jag åkt på två rejäla förkylningar samma höst och det har inte hänt sen jag vet inte när.

Jag tycker inte det är konstigt på något vis, att man har lättare att bli sjuk när man får i sig för lite energi.

Starfighter
2006-11-12, 19:08
Jag tycker inte det är konstigt på något vis, att man har lättare att bli sjuk när man får i sig för lite energi.

Sa någon att dom tyckte det var konstigt ? :D

muffe85
2006-11-12, 19:15
Sa någon att dom tyckte det var konstigt ? :D

inte bokstavligen, men det kändes som så, varvid mitt inlägg.