handdator

Visa fullständig version : Repstid


Jujutsu
2006-11-11, 10:11
Jag har tränat (ganska) målmedvetet i en månad nu, och på lovet så bestämde jag mig för att dra igenom alla övningar jag var osäker på med en instruktör. Det var en timme väl värt kostnaden, men to the point:

tidigare så har jag utfört mina reps snabbt (men kontrollerat), men instruktören förespråkade att den koncentriska fasen skulle ta 2 sek, och den excentriska 4 sek. Jag ifrågasätter inte hans kunskaper, och allla övningar blev plödsligt vääldigt mycket jobbigare. Problemet är att jag kör 15 reps för att inte skada mig nu i början, och det känns som vissa övningar blir rena mjölksyre-övningar om man ska köra 15 reps långsamt... Speciellt benövningar.

Till min fråga: ska jag fortsätta på såhär, även om det är mjölksyran och inte styrkan som avgör hur länge jag kan köra? Ska jag sänka repstid eller antal reps på vissa övningar? Någon som har några almänna råd?

damir_T
2006-11-11, 10:25
Jag har tränat (ganska) målmedvetet i en månad nu, och på lovet så bestämde jag mig för att dra igenom alla övningar jag var osäker på med en instruktör. Det var en timme väl värt kostnaden, men to the point:

tidigare så har jag utfört mina reps snabbt (men kontrollerat), men instruktören förespråkade att den koncentriska fasen skulle ta 2 sek, och den excentriska 4 sek. Jag ifrågasätter inte hans kunskaper, och allla övningar blev plödsligt vääldigt mycket jobbigare. Problemet är att jag kör 15 reps för att inte skada mig nu i början, och det känns som vissa övningar blir rena mjölksyre-övningar om man ska köra 15 reps långsamt... Speciellt benövningar.

Till min fråga: ska jag fortsätta på såhär, även om det är mjölksyran och inte styrkan som avgör hur länge jag kan köra? Ska jag sänka repstid eller antal reps på vissa övningar? Någon som har några almänna råd?

Alsså vad är det du vill? Bli stark, " biffig ", UThållig ( om du tex kör handboll eller någon annan sport utöver gymmandet)? Jag skulle råda dig om relativt snabba lyft, men att du säker till 8-10 reps?... 15 = uthållligt... palla det. OM det inte är just det du behöver...

Lizard
2006-11-11, 10:39
Jag skulle fråga den som instruerar dig. Det kan ju förhålla sig så att hon eller han har en plan där de långsamma repsen ingår som en komponent.

Lizard

Jujutsu
2006-11-11, 10:41
Stark, explosiv, uthållig... Jag är väl framförallt ute efter en funktionell styrka som gärna kan användas i kampsportssammanhang. Både i grappling och striking. Sekundärt så vore det nice att bli "stark" helt enkelt, man har ju en liten fördel av det i vardagslivet ;)

Jujutsu
2006-11-11, 10:43
Jag skulle fråga den som instruerar dig. Det kan ju förhålla sig så att hon eller han har en plan där de långsamma repsen ingår som en komponent.


Det lät på honom som om han förespråkade 2-4 rent allmännt. Typ som att tillsammans med fulla rörelsebanor så skulle det vara optimalt för någon som mig.

Sniggel
2006-11-11, 10:48
Frågade tränaren dig om dina mål, vad du höll på med osv? Vet han att du tränar Ju Jutsu?

damir_T
2006-11-11, 10:50
Stark, explosiv, uthållig... Jag är väl framförallt ute efter en funktionell styrka som gärna kan användas i kampsportssammanhang. Både i grappling och striking. Sekundärt så vore det nice att bli "stark" helt enkelt, man har ju en liten fördel av det i vardagslivet ;)

Såg det sen, Jag tränade själv Kung fu och Sanchou (tävling formen i kung fu, "kickboxning") i 2 år. Var tvungen att sluta nu pga att jag satsar allt på styrkelyft..

Lite erfarenhet har jag kvar.. !!!

DU SKA VARA EXPLOSIV OCH STARK!

I helvete heller att du blir det om du kör 2 och 4 sek lr vad det var...! Tex när du kör bänkpress, då ska det vara 8 reps explosiva, Samma om du ska köra marklyft(där du tränar mycket rygg) är en super bra övning för kampsporten och även knäböj, där du tränar benstyrka och explosivitet. Gå ner påatt köra 8-10 reps. och inte så sakta som du gör...

Jujutsu
2006-11-11, 10:59
Joo, han vet vad mitt mål är, men han (liksom de andra jag talat med) tycker att man först ska bygga upp någon form av "grundstyrka" först. Jag kan se en poäng i det, förebygga skador, stärka senor, vänja kroppen vid hårdare belastning, etc... Jag har inga tidsspecifika mål, så det får ta den tiden det tar.

DavidN
2006-11-11, 11:14
Det är tunga basövningar som gäller, utöver det så är det bara träning av din kampsport som gäller.
Mycket få övningar kan översättas från gymmet till dojon.

Det är mer värt det att spendera mer tid på träningen än på gymmet om du vill satsa på och bli bra på din kampsport

damir_T
2006-11-11, 11:30
Det är tunga basövningar som gäller, utöver det så är det bara träning av din kampsport som gäller.
Mycket få övningar kan översättas från gymmet till dojon.

Det är mer värt det att spendera mer tid på träningen än på gymmet om du vill satsa på och bli bra på din kampsport

Där håller jag med fullständigt, anars blir det som jag... Jag kom till gymmet för att bygga upp mig lite för att bli bättre i min kickboxning, gick över till allt bli bland de bästa i sverige i SL... :)

SvenGunnar
2006-11-11, 14:17
Där håller jag med fullständigt, anars blir det som jag... Jag kom till gymmet för att bygga upp mig lite för att bli bättre i min kickboxning, gick över till allt bli bland de bästa i sverige i SL... :)

Bland de bästa 17åringarna antar jag att du menar..?

gnagaren
2006-11-11, 14:25
Där håller jag med fullständigt, anars blir det som jag... Jag kom till gymmet för att bygga upp mig lite för att bli bättre i min kickboxning, gick över till allt bli bland de bästa i sverige i SL... :)

*Suck* *gah!*