handdator

Visa fullständig version : Kan man byta ut dessa övningar från schemat?


Strongman
2006-11-10, 22:26
Tjena, gjorde 1a dagen från bumbis 3dagarsschema idag seriöst! Fan vad gött det kändes att veta vad man skulle göra på gymmet idag!

Men har några frågor kring övningar..


Kan man byta ut :

Skivstångrodd mot Hantelrodd?

Omvända ryggresningar (borde inte detta ta på samma ställe som vanliga ryggresningar?) Isåfall, kan man köra vanliga isf? hittar ingen tillräckligt hög bänk på gymmet

Stående vadpress mot Sittande vadpress?

Crounches/kabelcrounches mot valfria magövningar?

Greppträning med kabelhandtag mot Handledscurl med skivstång


Känns lite mesigt att "fråga om lov" men jag vet ärligt inte om övningarna kommer funka ändå osv..hehe

Övriga frågor:

Hur tusan gör man Pinch? Har läst hur man gör den på forumet, har sett 2 bilder på hur man kan göra pinch men dom bilderna var med massa jävla vikter, så jag förstår fortfarande inte, någon som kan spela in en liten film? :)

Axelpressen, är det någon spec. övning? Har kört Shoulder Press på den övningen dom senaste gångerna, som är en maskin. Men ska man köra militärpress eller någonting där?

Baksida axlar körde jag den här (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html) övningen på, fast med bara en arm åt gången. Den tog sjukt mycket så det känns ju bra, men den borde la funka ungefär lika bra som vilken övning som helst? Fuck naturlig rörelse :)

willis
2006-11-10, 23:08
Tjena, gjorde 1a dagen från bumbis 3dagarsschema idag seriöst! Fan vad gött det kändes att veta vad man skulle göra på gymmet idag!

Men har några frågor kring övningar..


Kan man byta ut :

Skivstångrodd mot Hantelrodd?

Japp!

Omvända ryggresningar (borde inte detta ta på samma ställe somvanliga ryggresningar?) Isåfall, kan man köra vanliga isf? hittar ingen tillräckligt hög bänk på gymmet

Är en viss skillnad i aktiverade muskelfibrer har jag för mig men i grund och botten samma så det är lugnt

Stående vadpress mot Sittande vadpress?

Sittande vadpress aktiverar primärt soleus (http://www.exrx.net/Muscles/Soleus.html) istället för gastrocnemius (http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html) som du aktiverar primärt i stående vadpress.

Crounches/kabelcrounches mot valfria magövningar?

Japp!

Greppträning med kabelhandtag mot Handledscurl med skivstång

Inga problem här heller imo, är dock ingen greppexpert

Känns lite mesigt att "fråga om lov" men jag vet ärligt inte om övningarna kommer funka ändå osv..hehe

Övriga frågor:

Hur tusan gör man Pinch? Har läst hur man gör den på forumet, har sett 2 bilder på hur man kan göra pinch men dom bilderna var med massa jävla vikter, så jag förstår fortfarande inte, någon som kan spela in en liten film? :)

Axelpressen, är det någon spec. övning? Har kört Shoulder Press på den övningen dom senaste gångerna, som är en maskin. Men ska man köra militärpress eller någonting där?

Militärpress borde inte vara några problem om du har ordentlig bålstabilitet och bra teknik

Baksida axlar körde jag den här (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html) övningen på, fast med bara en arm åt gången. Den tog sjukt mycket så det känns ju bra, men den borde la funka ungefär lika bra som vilken övning som helst? Fuck naturlig rörelse :)

Räcker ganska bra med endast stångrodd för baksida axlar om du är fräsch i gymmet. Annars håller jag med dig om att det är en skön övning!

:thumbup:

Strongman
2006-11-10, 23:15
Tack så jättemycket för svaren Willis!

Då kör jag stående vadpress då, så jäkla jobbigt när man är mittemellanlång/kort, finns bara föra långa eller för väldigt korta :/

Okej, då kör jag på militärpress framför huvudet

Aha, för på schemat stod det på dag1 "någon övning för bakre axlar"

Och på dag2 eller 3 så var stångrodd med på schemat

willis
2006-11-11, 00:03
Tack så jättemycket för svaren Willis!

Då kör jag stående vadpress då, så jäkla jobbigt när man är mittemellanlång/kort, finns bara föra långa eller för väldigt korta :/

Okej, då kör jag på militärpress framför huvudet

Aha, för på schemat stod det på dag1 "någon övning för bakre axlar"

Och på dag2 eller 3 så var stångrodd med på schemat

Du skulle kunna prova på vadpress i benpress eller ta en hantel och köra stående enbensvadpress (personlig favorit) i annat fall. Givetvis på en upphöjning av något slag så du kan komma ner djupt med hälen för ett fullt rörelseomfång.

Här (http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor164279) hittar du ett gäng olika övningar för gastrocnemius.

Strongman
2006-11-11, 00:06
Åh, perfekt!

gnagaren
2006-11-11, 00:29
[QUOTE=willis]Du skulle kunna prova på vadpress i benpress eller ta en hantel och köra stående enbensvadpress (personlig favorit) [QUOTE]

Det är mina favoritövningar för vaderna också, funkar utmärkt :thumbup:

Strongman
2006-11-11, 16:17
Ska helt klart testa köra vaderna i benpressen, ska jag ha fötterna så brett som det går? Antar att man ska ha hälarna en bit utanför plattan så man kan få stretchen när man går ner likosm?

willis
2006-11-11, 16:53
Ska helt klart testa köra vaderna i benpressen, ska jag ha fötterna så brett som det går? Antar att man ska ha hälarna en bit utanför plattan så man kan få stretchen när man går ner likosm?

Japp, när jag kör vaderna i benpressen brukar jag också ta av mig skorna också, funkar bättre.

SPACEJAM
2006-11-11, 16:58
Kör ett ben i taget... Precis! ha så hälarna är utanför! Går träna framsida vad i benpress med om man är lite kreativ.

Strongman
2006-11-11, 17:38
Ska jag bara pressa med vaderna i benpressen med 1 ben i taget? Ha det andra liggandes nån annanstans då alltså?

Kommer ju bli skraj för att tapa skiten på mig, även fast det finns en spärr innan :)