handdator

Visa fullständig version : Glykemiskt index och cancer


King Grub
2006-11-10, 20:35
Publicerad... ja, nu, i princip.

Hos kvinnor fann man inget samband mellan glykemiskt index och cancer, medan man hos män, förvånande, fann till och med ett motsatt förhållande, där högre glykemiskt index och glykemisk belastning snarare minskade risken.

It is possible that high-glycemic-load diets, through their hyperinsulinemic effects, can increase the risk of colorectal cancer.

We analyzed data from a cancer screening study to determine whether persons with high-glycemic-load diets would be at an increased risk of distal adenomas.

We included subjects with no prior adenoma or cancer from the Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian screening trial and whose results from flexible sigmoidoscopy exams indicated either no lesions (n = 34 817) or >/=1 distal adenoma (n = 3696). We used a 137-item food-frequency questionnaire to assess usual dietary intake over the preceding 12 mo. Using logistic regression analysis, we calculated, separately for men and women, prevalence odds ratios (ORs) and 95% CIs of sigmoidoscopy-detected, distal adenomas for quintiles of energy-adjusted dietary carbohydrate, glycemic index, and glycemic load.

ORs decreased with increasing intakes of carbohydrate for both the men and the women in unadjusted models, but these associations were attenuated in multivariate-adjusted models. Among the men, the association remained significant after adjustment (OR: 0.71; 95% CI 0.60, 0.84; P for trend < 0.0001), but in the women it did not (OR: 0.89; 95% CI: 0.73, 1.10; P for trend = 0.30). The results for glycemic index showed no associations in either men or women. Results for glycemic load closely mirrored those for carbohydrate.

Despite expectations that increasing glycemic load and glycemic index would increase the risk of adenoma, we observed no association in women and even an inverse association in men.

Carbohydrate, glycemic index, and glycemic load and colorectal adenomas in the Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Screening Study. Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1184-1192.

Trance
2006-11-10, 21:21
Väldigt intressant, tack så mycket!

hasse36
2006-11-10, 21:41
"colorectal cancer" = ändtarmscancer.

Hur kommer man på tanken att undersöka om det beror på GL.

Åh, dessa korrelationsstudier...

Zakath
2006-11-10, 21:45
Jag är väldigt intresserad av hur de kan koppla glykemiskt index till just denna effekt då det har visats att GI inte kan räknas ut på något förutsägbart sätt för sammansatta måltider, bl.a. beroende på att fetthalt, proteinhalt och energiinnehåll har en större effekt på en måltids GI än själva kolhydraterna.
(Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89. The use of glycaemic index tables to predict glycaemic index of composite breakfast meals.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15182401&dopt=Abstract)

King Grub
2006-11-10, 21:48
Jag är väldigt intresserad av hur de kan koppla glykemiskt index till just denna effekt då det har visats att GI inte kan räknas ut på något förutsägbart sätt för sammansatta måltider, bl.a. beroende på att fetthalt, proteinhalt och energiinnehåll har en större effekt på en måltids GI än själva kolhydraterna.


Det där har dock nyligen motbevisats i en bättre konstruerad studie.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/6/1306

Och den här cancerrelaterade undersökningen gäller även GL (som är ett mer användbart koncept än GI).

King Grub
2006-11-10, 21:52
Hur kommer man på tanken att undersöka om det beror på GL.

Åh, dessa korrelationsstudier...

Därför att det metabola syndromet, där insulin i högsta grad är involverat, kan spela en viktig roll vad gäller just den typen av cancer.

The metabolic syndrome appears to be an important entity with regard to the prevention of colorectal cancer, as well as cardiovascular disease and type 2 diabetes.

Asian Pac J Cancer Prev. 2005 Oct-Dec;6(4):485-9.

Du tjänar väl inget på att avfärda saker du saknar kunskap om utan vidare. :confused:

There is increasing evidence that dysregulation of energy homeostasis is associated with colorectal carcinogenesis. Epidemiological data have consistently demonstrated a positive relation between increased body size and colorectal malignancy, whereas mechanistic studies have sought to uncover obesity-related carcinogenic pathways. The phenomenon of "insulin resistance" or the impaired ability to normalize plasma glucose levels has formed the core of these pathways, but other mechanisms have also been advanced. Obesity-induced insulin resistance leads to elevated levels of plasma insulin, glucose and fatty acids. Exposure of the colonocyte to heightened concentrations of insulin may induce a mitogenic effect within these cells, whereas exposure to glucose and fatty acids may induce metabolic perturbations, alterations in cell signaling pathways and oxidative stress.

J Nutr Biochem. 2006 Mar;17(3):145-56.

hasse36
2006-11-10, 21:57
Du tjänar inget på att avfärda saker du saknar kunskap om helt utan vidare.Men hallå, jag är hasse36 :D

Det jag är mer intresserad av är vad som händer med bukspottskörteln. :smash:

King Grub
2006-11-10, 21:59
Men hallå, jag är hasse36 :D

Tänkte inte på det. ;)

Zakath
2006-11-10, 22:04
Det där har dock nyligen motbevisats i en bättre konstruerad studie.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/6/1306

Och den här cancerrelaterade undersökningen gäller även GL (som är ett mer användbart koncept än GI).

Tack för länken. :)

Jag håller med om att det låter rimligt att GI KAN räknas ut, men jag förhåller mig kritisk till dessa påståenden i studien:
"The glucose responses were not related to the fat or protein content of the test meal."
"The insulin response was significantly related to the glucose response (r = 0.94, P = 0.005)."

Om jag inte missminner mig helt så har motsatsen visats i flera studier. Hur vet man att denna studie är så mycket bättre kosntruerad?

King Grub
2006-11-10, 22:04
Man läser fullängdsstudierna och jämför metodologi och upplägg.

King Grub
2006-11-10, 22:08
En till ny.

When mixed meals are consumed, other food and macronutrients will be present. In this study, the results were similar to those observed in studies using isolated carbohydrates and imply that other macronutrients had a negligible effect on the differential serum glucose and insulin responses. It has, in fact, been reported elsewhere that the amount and type of carbohydrate account for about 90% of the total variability in blood glucose response, whereas protein and fat in mixed meals scarcely contribute to the variance in blood glucose and insulin responses.

Acute effect of meal glycemic index and glycemic load on blood glucose and insulin responses in humans. Nutr J. 2006 Sep 5;5:22.

Att proteinet inte bidrar speciellt mycket till insulinsvaret i en blandad måltid beror förstås mycket på att proteindelen i en normal måltid är mycket mindre än kolhydratdelen.

Zakath
2006-11-10, 22:09
Man läser fullängdsstudierna och jämför metodologi och upplägg.

Tyvärr har jag inte tillgång till hela artiklarna hemifrån, men jag skulle vara väldigt intressarad av vad det är för så pass allvarliga metodologiska fel [alla, eller t.ex. den studie jag länkade till] de andra studierna har gjort? Om du inte orkar kolla upp/förklara det, så ska jag försöka göra det på måndag.

Det var utifrån denna mening min undran väcktes:
"We hypothesized that these conclusions may be unwarranted because of methodologic considerations."

Tack.

pragmatist
2006-11-10, 22:14
Man skulle ju vilja se en studie som korrigerar för fiberinnehållet i maten också. Ökar man kolhydratintaget brukar ju också fiberintaget öka automatiskt, vilket man ju kan misstänka är det som egentligen påverkar cancerfrekvensen.

Slartibartfast
2006-11-11, 10:03
Man läser fullängdsstudierna och jämför metodologi och upplägg.

Borde man inte känna igen en bristande metodologi när man ser den, och inte först när den jämförs med en bättre och nyare?

Tycker det händer allt som oftast att en studie som ansetts vattentät om en tid bortfärdas för att den hade dålig metodologi. *screwy*

Lizard
2006-11-11, 10:48
Borde man inte känna igen en bristande metodologi när man ser den, och inte först när den jämförs med en bättre och nyare?

Tycker det händer allt som oftast att en studie som ansetts vattentät om en tid bortfärdas för att den hade dålig metodologi. *screwy*
Jo. Men sen kan en studie vara förhållandevis bra eller bättre mot en annan.

Själv tror jag GI eller GL är ett utmärkt sätt att pedagogisera nyttan av komplexa kolhydrater. Anektotiskt kan jag berätta att även SLV kunnat konstatera att allmänheten tål en komplexare, mer invecklad, information om livsmedel och näringsämnen än tidigare. Paulun's artiklar och även hans böcker tror jag haft en avgörande del i detta.

Lizard

BigForre
2006-11-11, 11:36
Borde man inte känna igen en bristande metodologi när man ser den, och inte först när den jämförs med en bättre och nyare?

Tycker det händer allt som oftast att en studie som ansetts vattentät om en tid bortfärdas för att den hade dålig metodologi. *screwy*

Är helt med på dina tankar Slarti. Fast fast man har ju samma möjlighet att själv läsa studierna, dock räcker inte min kunskap till att få ut något vettigt ur dem, så jag ger hatten av till dem som gör/kan det och sammanfattar dem på brädan. Så får man ta ställning till forskningen först i den förenklade instansen, vilket oftast inte riktigt går. Man får helt enkelt som den simpla lekman man är använda sitt sunda förnuft när det kommer till kosthållning. Visst är det alltid kul att läsa om de senaste rönen, men jag ändrar inte min livsstil i första taget i alla fall...

maRRtin
2006-11-11, 20:11
Men hallå, jag är hasse36 :D

Det jag är mer intresserad av är vad som händer med bukspottskörteln. :smash:
Socker har i alla fall visat sig öka risken för cancer i bukspottskörteln. Har för mig att jag läste om GI-värdets inverkan också någonstans men hittar inte artikeln nu.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=586994

maRRtin
2006-11-11, 20:16
Nu såg jag visst att redan fanns en tråd om ämnet :smash:

King Grub
2007-10-25, 13:15
Risk of thyroid cancer has already been related to refined cereals and starch food, but the association has not been studied in terms of glycemic index (GI) and glycemic load (GL).

We analyzed data from a case-control study conducted in Italy from 1986 to 1992 and including 399 histologically confirmed and incident cases of thyroid cancer and 616 control subjects. Information on dietary habits was derived through a food-frequency questionnaire and multivariate odds ratios (ORs) for GI and GL levels were estimated with adjustment for age, education, sex, area of residence, history of diabetes, body mass index, smoking, alcohol consumption, intake of fruit and vegetables, and noncarbohydrate energy intake.

Compared with the lowest tertile, the ORs in subsequent tertiles were 1.68 and 1.73 for GI, and 1.76 and 2.17 for GL. The OR for highest tertile of GI compared with lowest one was 1.70 for papillary and 1.57 for follicular thyroid cancer. The ORs for GL were 2.17 for papillary and 3.33 for follicular thyroid cancer.

Our study shows that high dietary levels of GI and GL are associated with thyroid cancer risk.

Ann Oncol. 2007 Oct 19; Glycemic index, glycemic load and thyroid cancer risk.

Scratch89
2007-10-25, 13:19
Lite OT kanske, men är det inte ett stort NO-NO att skriva i vi-form när man skriver vetenskapliga studier?

King Grub
2007-10-25, 13:20
Nej.

Tolkia
2007-10-25, 13:22
Lite OT kanske, men är det inte ett stort NO-NO att skriva i vi-form när man skriver vetenskapliga studier?
Inte nödvändigtvis. Det varierar dock mycket mellan discipliner och språkområden. Engelsk, kanske i synnerhet den amerikansk, sedvänja är mer tillåtande än tysk, t.ex.; den svenska har i mycket lärt av tyskan, tror jag.

Scratch89
2007-10-25, 13:26
Där ser man. Vi har fått lära oss att det är fult att skriva i vi-form. Men vi verkar ha en knepig disciplin. APA-systemet gäller som referenssystem och en massa andra konstiga regler och formalia. Tvärvetenskaplighet suger.

King Grub
2007-10-25, 13:43
Eftersom Tipton och Wolfe använder vi-form, är det helt godkänt.

We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise.

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Tolkia
2007-10-25, 13:44
Där ser man. Vi har fått lära oss att det är fult att skriva i vi-form. Men vi verkar ha en knepig disciplin. APA-systemet gäller som referenssystem och en massa andra konstiga regler och formalia. Tvärvetenskaplighet suger.
Min erfarenhet är att alla vetenskaper där det finns något slags "problem med att" eller "behov av att" verkligen motivera att man ÄR VETENSKAPLIGA är mycket hårdare när det gäller formalia än de där man upplever sig sitta säkrare. Vi blev oerhört mycket hårdare dresserade på humanisten än på teknologen.

Scratch89
2007-10-25, 13:47
Så Tolkia menar att vi som tillhör Hushållsvetenskapen ligger risigt till? :D

Tolkia
2007-10-25, 13:50
Så Tolkia menar att vi som tillhör Hushållsvetenskapen ligger risigt till? :D
Most likely, ja. :D

F.ö. är tvärvetenskap så förbaskat JOBBIGT eftersom man alltid måste blanda in en miljon olika människor när man skall köra ett projekt, och det alltid finns minst en del man känner att man egentligen inte har koll på (jäääätteroligt när man skall skriva artiklar sedan). :Virro

Scratch89
2007-10-25, 13:52
Most likely, ja. :D

F.ö. är tvärvetenskap så förbaskat JOBBIGT eftersom man alltid måste blanda in en miljon olika människor när man skall köra ett projekt, och det alltid finns minst en del man känner att man egentligen inte har koll på (jäääätteroligt när man skall skriva artiklar sedan). :Virro

Typ. Vi har ett så brett samarbete med beteendevetenskapen (mycket av vårt arbete handlar om att lägga om vanor med allt vad det innebär) samt pedagogen (vi ska ju lära ut skiten), och att bara läsa typ 3 p av varje suger hårt. Sen ska man som du säger ha bra koll för att inte bli totalt sågad... Hmm... Man skulle nog blivit ingenjör ändå. :D