handdator

Visa fullständig version : Ny bantningsmedicin...


Angel
2006-11-10, 13:43
http://www.expressen.se/index.jsp?a=747917

Hm, undra om man kan få den..?

Fartman
2006-11-10, 13:43
Det står ju tydligt vilka krav du ska uppfylla om du ska få den subventionerad. BMI 35+?
EDIT: iaf i den andra blaskan

King Grub
2006-11-10, 13:45
Man skall ha ett BMI på 35 eller högre för att få det utskrivet, alternativt BMI 28 eller över plus riskfaktorer för metabolt syndrom.

HenrY
2006-11-10, 13:45
Man skall ha ett BMI på 35 eller högre för att få det utskrivet, alternativt BMI 28 eller över plus riskfaktorer för metabolt syndrom.

Hmm, en del byggare borde kunna få det utskirvet då?:D

Angel
2006-11-10, 13:49
Man skall ha ett BMI på 35 eller högre för att få det utskrivet, alternativt BMI 28 eller över plus riskfaktorer för metabolt syndrom.


Vad innebär det sista där då?

larre
2006-11-10, 13:50
Låter som rena magipillret, säker på att det inte är första april idag?

Vad är nackdelarna?

King Grub
2006-11-10, 13:50
Det metabola syndromet är dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet.

Fartman
2006-11-10, 13:52
Låter som rena magipillret, säker på att det inte är första april idag?

Vad är nackdelarna?
Vad jag förstått så ger det där pillret inget som inte lite självdisciplin gör. Verkar ju bara typ minska sötsug och så?

Angel
2006-11-10, 13:52
Hmm, ja har övervikt iallfall, men det andra vet jag inte, sist ja kollade mitt blodsocker va det 1,8...?

aitamaa
2006-11-10, 14:40
Gudagåva för överviktiga med kass självdisciplin

bedlam
2006-11-10, 14:44
Wohooo, jag har 28,1 i BMI!
Får skicka ett mail alternativt gå dit iklädd en burka, så att inte läkaren märker att man är lite grövre änn Svensson :)

HenrY
2006-11-10, 14:47
Wohooo, jag har 28,1 i BMI!
Får skicka ett mail alternativt gå dit iklädd en burka, så att inte läkaren märker att man är lite grövre änn Svensson :)

Du är inte bara fet då?















:D

vega
2006-11-10, 15:13
Vilka biverkningar...

Ur fass;

Liksom alla läkemedel kan ACOMPLIA orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem. Mycket vanliga biverkningar, som förekommer hos fler än 1 av 10, och har inträffat hos patienter som behandlats med ACOMPLIA inkluderar:

illamående och övre luftvägsinfektion.



Vanliga biverkningar som förekommer hos fler än 1 av 100 men färre än 1 av 10, och som har inträffat hos patienter som behandlats med ACOMPLIA inkluderar:

magbesvär, kräkning, sömnsvårigheter, oro, depression, irritabilitet, yrsel, diarré, ångest, klåda, överdriven svettning, muskelkramper eller krampanfall, trötthet, blåmärken, smärta och inflammation i senor (tendinit), minnesförlust, ryggvärk (ischias), förändrad känslighet i händer och fötter, blodvallningar, fall, influensa och ledstukning.



Mindre vanliga biverkningar, som förekommer hos färre än 1 av 100 men fler än 1 av 1000, och har inträffat hos patienter som behandlats med ACOMPLIA inkluderar:

sömnighet (letargi), nattsvettningar, paniksymtom, hicka, ilska, rastlöshet (dysfori), känslostörning.



Sällsynta biverkningar, som förekommer hos färre än 1 av 1000, och har inträffat hos patienter som behandlats med ACOMPLIA inkluderar: hallucinationer.

Pata
2006-11-10, 15:38
"Inger Olsson, 57, från Landskrona, hade misslyckats med sin banting i 30 år. Men med hjälp av Acomplia lyckades hon gå ner tolv kilo."

"Medicinen fås bara på recept och ska kombineras med kost- och livsstilsförändringar."

Hmm ...misslyckats med bantning i 30 år... låter som hon kanske behöver pillret...eller en kidnappning och inlåsning i ett rum med en motionscykel och nyttig mat. *gah!*

Davil
2006-11-10, 15:39
Hmm, ja har övervikt iallfall, men det andra vet jag inte, sist ja kollade mitt blodsocker va det 1,8...?
1,8 i blodsocker ?

Det är väldigt lågt blodsocker och du borde ha kännt av det ?!

Yankeee
2006-11-10, 15:39
Trist, ännu en anledning för människor att fortsätta med en pantad livvstil.

Angel
2006-11-10, 16:02
1,8 i blodsocker ?

Det är väldigt lågt blodsocker och du borde ha kännt av det ?!

nä ja kände mig helt normal och hade ätit 2timmar innan. Skumt

polaren
2006-11-10, 16:02
Trist, ännu en anledning för människor att fortsätta med en pantad livvstil.

Lätt för dig att säga som är smal, och som har kommit igång och motionerar. Endel behöver hjälp på traven, och då tycker jag att det låter som en bra medicin.

Angel
2006-11-10, 16:04
Tänk va pengar de skulle spara sjukvården om den hjälpte..

grabben i skogen
2006-11-10, 16:07
"Rimonabant blockerar hjärnans mottagare för cannabisliknande belöningsämnen som kroppen producerar när vi dricker alkohol, röker eller äter. Då blir det inte lika belönande att äta. Av den anledningen minskar medlet också suget efter cigaretter, snus och alkohol."


tänk vad folk skulle slippa pillra i sig mediciner om de hade lite jävlar-anamma i sig istället för att falla för frestelsen att smälla i sig en jävla massa skitmat hela tiden.
ser framför mig högvis med feta medelålders kärringar som står på kö för att de inte klarar av att tacka nej till choklad och munkar utan denna medicinen.

Kaew
2006-11-10, 16:15
Tänk va pengar de skulle spara sjukvården om den hjälpte..

Tänk vad bra om människor kunde se sambandet mellan dålig kost och fetma , istället för att leta efter genvägar.

polaren
2006-11-10, 16:25
Okej, nu har jag räknat ut att:
aitamaa, Pata, Yankeee, grabben i skogen och kaew är ett gäng smala pinnar.


*whistle*

Angel
2006-11-10, 16:26
Tänk vad bra om människor kunde se sambandet mellan dålig kost och fetma , istället för att leta efter genvägar.


Nu tänkte jag mera på dom positiva effekterna det skulle ha mot hjärt och kärlsjukdommar som även kan drabba smala personer.

grabben i skogen
2006-11-10, 16:52
Nu tänkte jag mera på dom positiva effekterna det skulle ha mot hjärt och kärlsjukdommar som även kan drabba smala personer.

mm men just den här medicinen påverkade ju så att man inte fick sug efter mat eller rökning....

Metal_boy_
2006-11-10, 16:55
Trist, ännu en anledning för människor att fortsätta med en pantad livvstil.

Fler tycker säkert att det är lustigare att springa omkring i tights och flexa skinkorna.

:D

aliquis
2006-11-10, 17:23
http://www.expressen.se/index.jsp?a=747917

Hm, undra om man kan få den..?Ät väldigt ensidig mat så försvinner ju en stor del av belöningen o du får samma effekt, finns inget tråkigare än att äta mat man inte gillar.. eller, det kanske det finns, men inte äter man mycket =P

aliquis
2006-11-10, 17:24
Nu tänkte jag mera på dom positiva effekterna det skulle ha mot hjärt och kärlsjukdommar som även kan drabba smala personer.Men de positiva effekterna kommer sig väl av viktnedgången / lägre intag av nikotin/alkohol.. Så om man redan är smal, rök- o spritfri ger det nog ingen effekt.

Yes
2006-11-10, 17:33
Trist, ännu en anledning för människor att fortsätta med en pantad livvstil.
Hur drog du den slutsatsen? Medicinen är ju tänkt att hjälpa människor sluta med en pantad livsstil.

Yankeee
2006-11-10, 17:53
Hur drog du den slutsatsen? Medicinen är ju tänkt att hjälpa människor sluta med en pantad livsstil.

Du är medveten om att människor fortfarande är lika lata och oförmögna till anstränging va? Att detta kommer ut kommer knappast att göra att fler äter nyttigare och/eller börja röra på sig mer, snarare tvärtom då de ser lösningen i medicinen istället. Känns beteendet igen?

christian
2006-11-10, 18:02
Oj vad många experter det finns. Detta internetet är helt underbart.

Självklart finns det de som behöver något sådant här, antingen för hjälp på traven eller för att rädda sig från en för tidig död.

Det står att det tar bort belöningssystemet, och därmed suget, efter "godsaker". Det låter ju som att man då skulle äta mindre godsaker? Vilket är bra. Eller?

aitamaa
2006-11-10, 18:07
Tänk vad bra om människor kunde se sambandet mellan dålig kost och fetma , istället för att leta efter genvägar.

Nöt, Klart folk ser sambandet man behöver inte vara iqbefriad bara för att man är fet. Men man kanske vant sig att äta skräpmat och inte tar sig ur gamla vanor? då är ju en sånhär medicin perfekt!?

Baha
2006-11-10, 18:08
verkar ju rätt praktiskt iaf om man tycker det e jobbigt att va hungrig jämt, en medcin e ju oftare billigare än en hjärtoperation oxå

aitamaa
2006-11-10, 18:09
Okej, nu har jag räknat ut att:
aitamaa, Pata, Yankeee, grabben i skogen och kaew är ett gäng smala pinnar.


*whistle*

fel, jag var inte ironisk då jag skrev att det var en gudagåva. Det är ju trots allt det.. Något som kan hjälpa än motstå frestelser. perf!

Yankeee
2006-11-10, 18:10
Självklart finns det de som behöver något sådant här, antingen för hjälp på traven eller för att rädda sig från en för tidig död.

Det står att det tar bort belöningssystemet, och därmed suget, efter "godsaker". Det låter ju som att man då skulle äta mindre godsaker? Vilket är bra. Eller?

Klart människor kan bli hjälpta. Saken är fortfarande den att detta inte är någon lösning på det verkliga problemet (visserligen inte som har påstått det heller) och kommer antagligen inte att vara till någon större nytta. Det folk _måste_ lära sig är att äta rätt och röra på sig mycket, inget annat. Därför är diverse preparat som får människor att tro att något annat hjälper oftast rätt värdelösa.

Yes
2006-11-10, 18:12
Du är medveten om att människor fortfarande är lika lata och oförmögna till anstränging va? Att detta kommer ut kommer knappast att göra att fler äter nyttigare och/eller börja röra på sig mer, snarare tvärtom då de ser lösningen i medicinen istället. Känns beteendet igen?
Läste du hur medicinen verkar?

"Rimonabant blockerar hjärnans mottagare för cannabisliknande belöningsämnen som kroppen producerar när vi dricker alkohol, röker eller äter. Då blir det inte lika belönande att äta. Av den anledningen minskar medlet också suget efter cigaretter, snus och alkohol. Utsikterna är därför stora att rimonabant i framtiden blir ett läkemedel mot nikotin och alkoholberoende."

Dvs. personer som äter medicinen kommer inte i lika hög grad bli sugna på onyttigheter längre. Den hjälper alltså till vid en livsstilsförändring.

Sen kan man tycka att tjockisarna är lata och oförmögna till ansträngning men faktum är att många inte klarar att gå ned i vikt utan hjälp. Då är det väl jävligt bra med en medicin som hjälper dem?

Yankeee
2006-11-10, 18:14
Läste du hur medicinen verkar?

"Rimonabant blockerar hjärnans mottagare för cannabisliknande belöningsämnen som kroppen producerar när vi dricker alkohol, röker eller äter. Då blir det inte lika belönande att äta. Av den anledningen minskar medlet också suget efter cigaretter, snus och alkohol. Utsikterna är därför stora att rimonabant i framtiden blir ett läkemedel mot nikotin och alkoholberoende."

Dvs. personer som äter medicinen kommer inte i lika hög grad bli sugna på onyttigheter längre. Den hjälper alltså till vid en livsstilsförändring.

Sen kan man tycka att tjockisarna är lata och oförmögna till ansträngning men faktum är att många inte klarar att gå ned i vikt utan hjälp. Då är det väl jävligt bra med en medicin som hjälper dem?

Läs posten ovanför.

Yes
2006-11-10, 18:24
Klart människor kan bli hjälpta. Saken är fortfarande den att detta inte är någon lösning på det verkliga problemet (visserligen inte som har påstått det heller) och kommer antagligen inte att vara till någon större nytta. Det folk _måste_ lära sig är att äta rätt och röra på sig mycket, inget annat. Därför är diverse preparat som får människor att tro att något annat hjälper oftast rätt värdelösa.
Medicinen hjälper dem att lära sig äta nyttigare - dvs tar bort beroendet efter mat, alkohol, tobak etc. Sedan står det i artikeln att medicinen även skall kombineras med kost- och livstilsförändringar.

polaren
2006-11-10, 18:28
fel, jag var inte ironisk då jag skrev att det var en gudagåva. Det är ju trots allt det.. Något som kan hjälpa än motstå frestelser. perf!

Ojdå, ursäkta :)

Ni andra (Yankeee tex) som pratar om dålig självdiciplin, ni har rätt, det är dålig självdiciplin. Men ni har fel när ni kastar skit på en medicin som kan hjälpa människor med problem. Har man försökt att banta i 30 år som Inger Olsson, men gång på gång fallit tillbaks i samma gamla mönster så är självklart medicinering en bra lösning om det kan få en att lyckas.

Skämmes på er, fyfan!

Baha
2006-11-10, 18:29
det är väl just det medicinen gör, gör kostförändringar mkt lättare och är ju därför den är så bra, den kan hjälpa även den med superdålig självdisciplin in på rätt spår.

för dom som saknar disciplinen så är den ju verkligen lösningen på problemet.

Yankeee
2006-11-10, 18:33
Medicinen hjälper dem att lära sig äta nyttigare - dvs tar bort beroendet efter mat, alkohol, tobak etc. Sedan står det i artikeln att medicinen även skall kombineras med kost- och livstilsförändringar.

Det har funnits preparat som hjälper folk att gå ner i vikt effektivt ett bra tag nu. Jag har då inte märkt något positiv förändring, har du?

Varför skulle folk nu, helt plötsligt, börja följa rekommendationer från läkare och dietister när de inte har gjort det innan?

Kaew
2006-11-10, 18:33
Nöt, Klart folk ser sambandet man behöver inte vara iqbefriad bara för att man är fet. Men man kanske vant sig att äta skräpmat och inte tar sig ur gamla vanor? då är ju en sånhär medicin perfekt!?

Om man inte klarar av det genom att ändra sin livstil så lär ju inte några piller hjälpa. Ta ett piller för att dämpa ångesten efter att ha tryck i sig är fel väg att gå. För övrigt så uppskattar jag inte att bli kallad "Nöt" är det uppfattat?

Yankeee
2006-11-10, 18:40
Ojdå, ursäkta :)

Ni andra (Yankeee tex) som pratar om dålig självdiciplin, ni har rätt, det är dålig självdiciplin. Men ni har fel när ni kastar skit på en medicin som kan hjälpa människor med problem. Har man försökt att banta i 30 år som Inger Olsson, men gång på gång fallit tillbaks i samma gamla mönster så är självklart medicinering en bra lösning om det kan få en att lyckas.

Skämmes på er, fyfan!

Har man försökt banta i 30 år utan att lyckas har man uppenbarligen gjort fel. Det står inget i artikeln om hur inger har gått tillväga tidigare gånger och hur hon gjorde nu. Det vore rätt bra att veta innan man uttalar sig om något. Att det sedan är expressen, som varannan dag, har en artikel om "[insert kvinnonamn] gick ner 30 kg med hjälp av [insert valfri diet]" bör göra att man tänker till två gånger innan man sväljer allt som står.

polaren
2006-11-10, 18:42
Om man inte klarar av det genom att ändra sin livstil så lär ju inte några piller hjälpa. Ta ett piller för att dämpa ångesten efter att ha tryck i sig är fel väg att gå. För övrigt så uppskattar jag inte att bli kallad "Nöt" är det uppfattat?

Du kan lätt uppfattas som ett nöt om du inte ens har läst hur medicinen verkar :P Pillret dämpar inte ångesten du får efter att ha tryckt i dig en pizza, då skulle medicinen troligtvis ha motsatt effekt :bumbi

Däremot gör medicinen att hjärnan inte kan "belöna" dig med olika ämnen som gör dig lycklig och glad när du har ätit något gott. Ditt tröstätande tröstar alltså inte längre.

Så har jag uppfattat det iaf, annars får ni gärna kalla mig nöt också :cool:

Yankeee
2006-11-10, 18:45
Du kan lätt uppfattas som ett nöt om du inte ens har läst hur medicinen verkar :P Pillret dämpar inte ångesten du får efter att ha tryckt i dig en pizza, då skulle medicinen troligtvis ha motsatt effekt :bumbi

Däremot gör medicinen att hjärnan inte kan "belöna" dig med olika ämnen som gör dig lycklig och glad när du har ätit något gott. Ditt tröstätande tröstar alltså inte längre.

Så har jag uppfattat det iaf, annars får ni gärna kalla mig nöt också :cool:

Mao så kommer personens attityd fortfarande att vara densamma. Att åstakomma en stor personlig förändring utan att ha rätt attityd är i princip omöjligt, synd att vissa verkar ha svårt att fatta det.

Har ni ens tänkt på vad som kommer att hända när man slutar med medicinen?

Kaew
2006-11-10, 18:45
Du kan lätt uppfattas som ett nöt om du inte ens har läst hur medicinen verkar :P Pillret dämpar inte ångesten du får efter att ha tryckt i dig en pizza, då skulle medicinen troligtvis ha motsatt effekt :bumbi

Däremot gör medicinen att hjärnan inte kan "belöna" dig med olika ämnen som gör dig lycklig och glad när du har ätit något gott. Ditt tröstätande tröstar alltså inte längre.

Så har jag uppfattat det iaf, annars får ni gärna kalla mig nöt också :cool:


Nu var det inte medicinen i sig jag var emot , utan mest att människor i allmänhet är så snabba att försöka hitta genvägar .

Yankeee
2006-11-10, 18:49
det är väl just det medicinen gör, gör kostförändringar mkt lättare och är ju därför den är så bra, den kan hjälpa även den med superdålig självdisciplin in på rätt spår.

för dom som saknar disciplinen så är den ju verkligen lösningen på problemet.

Du inser väl att medicinen inte kommer att göra något åt självdisciplinen?

Yes
2006-11-10, 18:51
Det har funnits preparat som hjälper folk att gå ner i vikt effektivt ett bra tag nu. Jag har då inte märkt något positiv förändring, har du?

Varför skulle folk nu, helt plötsligt, börja följa rekommendationer från läkare och dietister när de inte har gjort det innan?
Har det funnits preparat som funkar på samma sätt som detta?

En anledning till att det kan funka är att det tar bort incitamentet att äta/röka/dricka. Liksom, varför trycka i sig 15 munkar och 2 liter Cola om man inte känner sig sugen på det?

Sen går det förstås att misslyckas ändå,

polaren
2006-11-10, 18:52
Har man försökt banta i 30 år utan att lyckas har man uppenbarligen gjort fel. Det står inget i artikeln om hur inger har gått tillväga tidigare gånger och hur hon gjorde nu. Det vore rätt bra att veta innan man uttalar sig om något. Att det sedan är expressen, som varannan dag, har en artikel om "[insert kvinnonamn] gick ner 30 kg med hjälp av [insert valfri diet]" bör göra att man tänker till två gånger innan man sväljer allt som står.

Har man fått en medicin utskriven av läkare (!) så har man troligtvis redan fått veta hur man ska gå till väga för att lyckas med sin bantning. Tror du att alla som går till doktorn och säger att dom vill gå ner i vikt får en medicin utskriven direkt? Nog händer det säkert, men det är knappast vanligt.

Matberoende existerar, och det är inte alltid lätt att få ordning på sina vanor.

polaren
2006-11-10, 18:54
Nu var det inte medicinen i sig jag var emot , utan mest att människor i allmänhet är så snabba att försöka hitta genvägar .

Kvinnan hade misslyckats att banta i 30 år!

Yankeee
2006-11-10, 18:55
Har det funnits preparat som funkar på samma sätt som detta?

En anledning till att det kan funka är att det tar bort incitamentet att äta/röka/dricka. Liksom, varför trycka i sig 15 munkar och 2 liter Cola om man inte känner sig sugen på det?

Sen går det förstås att misslyckas ändå,

Inte som fungerar på samma sätt uppenbarligen. Men menar du att det inte skulle gå att lyckas med något av de tidigare, eller att människor verkligen är så oförmöga att ta tag i sina liv att de inte klarar sig utan detta?

Det kommer fortfarande att vara gott, det kommer fortfarande att vara lättare och mindre ansträngande att köpa snabbmat än att laga egen mat och för att man ska lyckas förutsätter det att man följer givna rekommendationer. Jag ställer frågan igen, varför skulle folk nu följa rekommendationer när de inte har gjort det tidigare?

Baha
2006-11-10, 18:55
Du inser väl att medicinen inte kommer att göra något åt självdisciplinen?


ja självklart,men det kommer krävas mindre disciplin för att uppbåda förändringarna och efter en tid är förändringarna en ny livsstil och medicinen kan fasas ut.

jag antar det är så det är tänkt att fungera iaf.

Yankeee
2006-11-10, 18:56
Har man fått en medicin utskriven av läkare (!) så har man troligtvis redan fått veta hur man ska gå till väga för att lyckas med sin bantning. Tror du att alla som går till doktorn och säger att dom vill gå ner i vikt får en medicin utskriven direkt? Nog händer det säkert, men det är knappast vanligt.

Matberoende existerar, och det är inte alltid lätt att få ordning på sina vanor.

Hade hon följt rekommendationerna precis som hon skulle?

Nämen, nej. Det vet ju inte du. Sluta larva dig nu, du har inga som helst belägg för det du påstår.

Kaew
2006-11-10, 18:57
Kvinnan hade misslyckats att banta i 30 år!

Jag pratade i största allmänhet alltså inte om detta specifika fall . Att människor tar till genvägar och hellre mediciner istället för långsiktiga lösningar ,detta är jag emot .

Yankeee
2006-11-10, 18:59
ja självklart,men det kommer krävas mindre disciplin för att uppbåda förändringarna och efter en tid är förändringarna en ny livsstil och medicinen kan fasas ut.

jag antar det är så det är tänkt att fungera iaf.

Det kommer inte att krävas mindre disciplin för att ge sig ut och motionera varje dag, det kommer inte att krävas mindre disciplin för att handla och tillaga nyttig mat och det kommer inte att krävas mindre disciplin för att att följa övriga rekommendationer.

Dessutom kvarstår fortfarande attityden/inställningen, hur ska den förändras? Med en annan medicin?

polaren
2006-11-10, 18:59
Inte som fungerar på samma sätt uppenbarligen. Men menar du att det inte skulle gå att lyckas med något av de tidigare, eller att människor verkligen är så oförmöga att ta tag i sina liv att de inte klarar sig utan detta?

Det kommer fortfarande att vara gott, det kommer fortfarande att vara lättare och mindre ansträngande att köpa snabbmat än att laga egen mat och för att man ska lyckas förutsätter det att man följer givna rekommendationer. Jag ställer frågan igen, varför skulle folk nu följa rekommendationer när de inte har gjort det tidigare?

Utan medicin: Man köper en kebabtallrik på lunchen, "bara den här gången".
Med medicin: Man känner sig inte speciellt sugen på en kebabtallrik, utan följer kostschemat man har fått av läkaren och köper en kycklingsallad istället.

Yankeee
2006-11-10, 19:01
Utan medicin: Man köper en kebabtallrik på lunchen, "bara den här gången".
Med medicin: Man känner sig inte speciellt sugen på en kebabtallrik, utan följer kostschemat man har fått av läkaren och köper en kycklingsallad istället.

Källa?

Vad säger att "bara den här gången"-argumentet inte används i fall nr.2?

polaren
2006-11-10, 19:01
Jag pratade i största allmänhet alltså inte om detta specifika fall . Att människor tar till genvägar och hellre mediciner istället för långsiktiga lösningar ,detta är jag emot .

Det håller jag med dig om. Men det jag försöker förklara är att alla har inte den diciplin som krävs för att ändra på sina vanor, och då kan en sån här medicin vara riktigt bra.

Yankeee
2006-11-10, 19:02
Det håller jag med dig om. Men det jag försöker förklara är att alla har inte den diciplin som krävs för att ändra på sina vanor, och då kan en sån här medicin vara riktigt bra.

Och återigen, medicinen kommer inte att göra någons självdisciplin bättre.

polaren
2006-11-10, 19:02
Källa?

Tack! Det var dit jag ville komma, du bara sitter här och argumenterar emot för att du vägrar ge dig. En typisk besserwisser.

Nu tog det dock slut på argument.

Baha
2006-11-10, 19:03
man kommer inte längre känna ngn form av "lycka" när man äter en karamell, slutsats en karamell ger inte samma lyckokänsla så det blir lättare äta ngt nyttigt istället.

som att bryta ett beroende till mat typ

det är väl det medicinen gör, dock är det ju inget för oss starka människor som aldrig skulle äta en kexchoklad trots att vi vet att det är dåligt för oss.

Yes
2006-11-10, 19:04
Inte som fungerar på samma sätt uppenbarligen. Men menar du att det inte skulle gå att lyckas med något av de tidigare, eller att människor verkligen är så oförmöga att ta tag i sina liv att de inte klarar sig utan detta?
Nej, jag menar att det här preparatet verkar angripa ett mer grundläggande problem - beroendet.

Det kommer fortfarande att vara gott, det kommer fortfarande att vara lättare och mindre ansträngande att köpa snabbmat än att laga egen mat och för att man ska lyckas förutsätter det att man följer givna rekommendationer. Jag ställer frågan igen, varför skulle folk nu följa rekommendationer när de inte har gjort det tidigare?
Det kommer vara gott, men inte lika "belönande".

Och ja, det kommer fortfarande krävas ansträngningar. Poängen är att medicinen skall underlätta. Ett piller kommer aldrig ensamt lösa problemet.

Yankeee
2006-11-10, 19:05
Tack! Det var dit jag ville komma, du bara sitter här och argumenterar emot för att du vägrar ge dig. En typisk besserwisser.

Nu tog det dock slut på argument.

Vad snackar du om? Du påstår en massa saker helt utan belägg. Att jag frågar om källor på idiotiska påstående betyder inte att jag inte har några argument.

Dessutom var det en fråga i inlägget du quote:ade som du "råkade" missa.

Yankeee
2006-11-10, 19:05
man kommer inte längre känna ngn form av "lycka" när man äter en karamell, slutsats en karamell ger inte samma lyckokänsla så det blir lättare äta ngt nyttigt istället.

som att bryta ett beroende till mat typ

det är väl det medicinen gör, dock är det ju inget för oss starka människor som aldrig skulle äta en kexchoklad trots att vi vet att det är dåligt för oss.

Slutar godis att vara gott med medicinen?

polaren
2006-11-10, 19:05
Och återigen, medicinen kommer inte att göra någons självdisciplin bättre.

Har jag påstått det? Jag säger att medicinen kan hjälpa folk att ändra på sina vanor, i avsaknad av självdiciplin.

Läs: ÄNDRA på sina vanor, inte temporärt undvika dom.

Baha
2006-11-10, 19:07
Slutar godis att vara gott med medicinen?

svar ja.

Yankeee
2006-11-10, 19:10
Nej, jag menar att det här preparatet verkar angripa ett mer grundläggande problem - beroendet.


Det kommer vara gott, men inte lika "belönande".

Och ja, det kommer fortfarande krävas ansträngningar. Poängen är att medicinen skall underlätta. Ett piller kommer aldrig ensamt lösa problemet.

Det grundläggande problemet är att folk inte äter och motionerar som de ska, inget annat.

Vilket beroende är det du pratar om och vilka belägg finns det för att det existerar?

Du menar alltså att alla överviktiga endast äter godis, snabbmat, kakor osv för "belöningen"?

Men du inser att alla andra krav med stor sannolikhet inte kommer att uppfyllas?

Yankeee
2006-11-10, 19:11
Har jag påstått det? Jag säger att medicinen kan hjälpa folk att ändra på sina vanor, i avsaknad av självdiciplin.

Läs: ÄNDRA på sina vanor, inte temporärt undvika dom.

Vad händer när man slutar med medicinen?

polaren
2006-11-10, 19:11
Vad snackar du om? Du påstår en massa saker helt utan belägg. Att jag frågar om källor på idiotiska påstående betyder inte att jag inte har några argument.

Dessutom var det en fråga i inlägget du quote:ade som du "råkade" missa.

Jag försökte bara förklara medicinens effekt på ett sätt som du förstår.
Källa? Jadu, prova läsa artikeln, förenklade bara.

Din andra fråga som jag missade (du måste ha editerat ditt inlägg efter att jag citerade):

Vad säger att "bara den här gången"-argumentet inte används i fall nr.2?
Man får ingen belöning av hjärnan, det är lättare att undvika skräpmaten och sina gamla dåliga vanor.

Yankeee
2006-11-10, 19:11
svar ja.

Källa?

polaren
2006-11-10, 19:12
Vad händer när man slutar med medicinen?
Man har lyckats ändra på sina vanor.

Yankeee
2006-11-10, 19:13
Jag försökte bara förklara medicinens effekt på ett sätt som du förstår.
Källa? Jadu, prova läsa artikeln, förenklade bara.

Din andra fråga som jag missade (du måste ha editerat ditt inlägg efter att jag citerade):


Man får ingen belöning av hjärnan, det är lättare att undvika skräpmaten och sina gamla dåliga vanor.

Men du vet ju inget om medicinens effekt. Du har läst en artikeln i expressen. Den säger nada.


Du är medveten om att det kommer att krävas samma ansträngning för att åstakomma förändringen man vill ha?

polaren
2006-11-10, 19:13
svar ja.

Nej så enkelt är det nog tyvärr inte. Däremot så njuter man kanske inte av godis på samma sätt.

Yankeee
2006-11-10, 19:16
Man har lyckats ändra på sina vanor.

Hur vet du det btw?

Jag menade, förutsatt man lyckas med sin förändring, om man klarar av att äta något som triggar "belöningssystemen" utan att falla tillbaka.

Detta är ännu en sak du inte vet någonting om.

polaren
2006-11-10, 19:16
Men du vet ju inget om medicinens effekt. Du har läst en artikeln i expressen. Den säger nada.


Du är medveten om att det kommer att krävas samma ansträngning för att åstakomma förändringen man vill ha?

Var ska informationen komma ifrån om inte expressen duger? Från min mamma? Hon är den enda jag litar på.

Varför tror du det? Om man inte längre blir tröstad (tex) av en påse godis så finns det ingen anledning att äta den.

Baha
2006-11-10, 19:16
för ngn som vräker godis för att få den psykiska tillfredsställensen så tycker jag man kan jämföra det med att godis ungefär slutar vara gott för en normalperson.

Yankeee
2006-11-10, 19:17
för ngn som vräker godis för att få den psykiska tillfredsställensen så tycker jag man kan jämföra det med att godis ungefär slutar vara gott för en normalperson.

Källa?

grabben i skogen
2006-11-10, 19:18
för ngn som vräker godis för att få den psykiska tillfredsställensen så tycker jag man kan jämföra det med att godis ungefär slutar vara gott för en normalperson.

Hur vet du det?

polaren
2006-11-10, 19:18
Hur vet du det btw?

Jag menade, förutsatt man lyckas med sin förändring, om man klarar av att äta något som triggar "belöningssystemen" utan att falla tillbaka.

Detta är ännu en sak du inte vet någonting om.

Det vet jag inget om, det har du rätt i. Men vad jag tror och hoppas är ju att man själv ska ha insett att det går att gå ner i vikt, och att det går att ändra på sina vanor efter att man har använt medicinen. Man har nu nått ett genombrott, efter att ha stått på samma ställe i flera år. Förhoppningsvis så lyckas man nu behålla sina nya vanor. Det går att byta ut sina vanor Yankeee.

EDIT: La till en mening

grabben i skogen
2006-11-10, 19:21
Det vet jag inget om, det har du rätt i. Men vad jag tror och hoppas är ju att man själv ska ha insett att det går att gå ner i vikt, och att det går att ändra på sina vanor efter att man har använt medicinen. Man har nu nått ett genombrott, efter att ha stått på samma ställe i flera år. Förhoppningsvis så lyckas man nu behålla sina nya vanor. Det går att byta ut sina vanor Yankeee.

EDIT: La till en mening

och det tror du på själv? har man misslyckats i 30 år så antyder ju det att hon kommer gå upp igen.

polaren
2006-11-10, 19:22
och det tror du på själv? har man misslyckats i 30 år så antyder ju det att hon kommer gå upp igen.

I 30 år har hon inte lyckats att ändra på sina vanor.
Med hjälp av medicinen har hon lyckats att ändra på sina vanor.

Ja det tror jag på själv

Yankeee
2006-11-10, 19:22
Det vet jag inget om, det har du rätt i. Men vad jag tror och hoppas är ju att man själv ska ha insett att det går att gå ner i vikt, och att det går att ändra på sina vanor efter att man har använt medicinen. Förhoppningsvis så lyckas man nu behålla sina nya vanor. Det går att byta ut sina vanor Yankeee.

Jag tvivlar inte på att det går att ändra sin vanor, tvärtom. Det är ju det jag argumenterar för, att det går att ändra sina vanor, utan medicin.

polaren
2006-11-10, 19:24
Jag tvivlar inte på att det går att ändra sin vanor, tvärtom. Det är ju det jag argumenterar för, att det går att ändra sina vanor, utan medicin.

Då argumenterar vi i onödan, för det är jag övertygad om att man kan.
Men endel saknar ju självdiciplinen som vi tidigare pratade om, och då kan medicinen vara det enda som kan hjälpa människan att gå ner i vikt. Vi måste vara realistiska, alla har inte den diciplin som krävs.

grabben i skogen
2006-11-10, 19:25
I 30 år har hon inte lyckats att ändra på sina vanor.
Med hjälp av medicinen har hon lyckats att ändra på sina vanor.

Ja det tror jag på själv

vi vet inget om människans tidigare bantning. hon kanske gick ner 20kg en gång i tiden och höll det i 3 månader innan hon gick upp igen. för att veta att just det här mirakelpillret fungerar så måste vi ju vänta typ 3-4år så får vi se om hon fortfarande har samma eller lägre vikt.
vilket hon förmodligen inte har.

Yankeee
2006-11-10, 19:25
I 30 år har hon inte lyckats att ändra på sina vanor.
Med hjälp av medicinen har hon lyckats att ändra på sina vanor.

Ja jag tror på det.

Men du vet ju inte vilken hjälp hon har fått tidigare. Du kan inte argumentera för din sak med den artikeln som grund.

Hon kanske hade en annan inställning, bättre support från nära och kära, stabilare privatliv, mådde bättre psykiskt, fick en läkare/dietist(om hon nu hade varit i kontakt med dessa tidigare) hon hade bättre förtroende för, fick tala med någon slags terapeut osv osv. Finns otaliga olika scenarier och du vet inget om något av dem.

grabben i skogen
2006-11-10, 19:25
Då argumenterar vi i onödan, för det är jag övertygad om att man kan.
Men endel saknar ju självdiciplinen som vi tidigare pratade om, och då kan medicinen vara det enda som kan hjälpa människan att gå ner i vikt. Vi måste vara realistiska, alla har inte den diciplin som krävs.

har man misslyckats i 30år så kommer inte det här pillret att hjälpa henne.

Yankeee
2006-11-10, 19:26
Då argumenterar vi i onödan, för det är jag övertygad om att man kan.
Men endel saknar ju självdiciplinen som vi tidigare pratade om, och då kan medicinen vara det enda som kan hjälpa människan att gå ner i vikt. Vi måste vara realistiska, alla har inte den diciplin som krävs.

Problemen är fortfarande desamma, med eller utan medicin. Det går inte att komma ifrån. Därför ska man lägga fokus där istället.

Jag kan ställa samma fråga till dig som till yes. Folk har misslyckas i decennier med att gå ner i vikt, trots preparat, varför skulle de lyckas nu?

grabben i skogen
2006-11-10, 19:28
Problemen är fortfarande desamma, med eller utan medicin. Det går inte att komma ifrån. Därför ska man lägga fokus där istället.

Jag kan ställa samma fråga till dig som till yes. Folk har misslyckas i decennier med att gå ner i vikt, trots preparat, varför skulle de lyckas nu?

därför att nu har detta nya preparat kommit halleluja!!!!!! världen ska frälsas ifrån fetma, åh hjälp oss stora pillergud! halleluja!

polaren
2006-11-10, 19:30
vi vet inget om människans tidigare bantning. hon kanske gick ner 20kg en gång i tiden och höll det i 3 månader innan hon gick upp igen. för att veta att just det här mirakelpillret fungerar så måste vi ju vänta typ 3-4år så får vi se om hon fortfarande har samma eller lägre vikt.
vilket hon förmodligen inte har.

Precis, vi vet ingenting, det enda vi vet är att hon påstår att hon har misslyckats med sin bantning i 30 år ända tills hon började ta medicinen, det är det jag utgår ifrån. På samma sätt är det inte säkert att hon jojobantade som du säger heller. Vi vet som sagt ingenting; förutom det som står i artikeln.

Men det kan mycket väl vara som du säger också, det vanligaste är ju faktiskt att folk ofta går upp efter en viktnedgång, men då handlar det oftast inte om förändrade vanor utan om en diet, som avbryts när viktmålet är nått.

prime^
2006-11-10, 19:31
Problemen är fortfarande desamma, med eller utan medicin. Det går inte att komma ifrån. Därför ska man lägga fokus där istället.

Jag kan ställa samma fråga till dig som till yes. Folk har misslyckas i decennier med att gå ner i vikt, trots preparat, varför skulle de lyckas nu?
tror du inte utvecklingen går frammåt? jag säger inte emot dig, men tanke på att det mesta blir bättre o bättre så förstår jag inte varför inte detta bantningspillret skulle va bättre än förgångarna..

Yankeee
2006-11-10, 19:32
Precis, vi vet ingenting, det enda vi vet är att hon påstår att hon har misslyckats med sin bantning i 30 år ända tills hon började ta medicinen, det är det jag utgår ifrån. På samma sätt är det inte säkert att hon jojobantade som du säger heller. Vi vet som sagt ingenting; förutom det som står i artikeln.

Men det kan mycket väl vara som du säger också, det vanligaste är ju faktiskt att folk ofta går upp efter en viktnedgång, men då handlar det oftast inte om förändrade vanor utan om en diet, som avbryts när viktmålet är nått.

Heh, om du inte vet någonting, vad är det då du argumenterar för?

Vad får dig att tro att det kommer bli skillnad nu?

polaren
2006-11-10, 19:35
Men du vet ju inte vilken hjälp hon har fått tidigare. Du kan inte argumentera för din sak med den artikeln som grund.

Hon kanske hade en annan inställning, bättre support från nära och kära, stabilare privatliv, mådde bättre psykiskt, fick en läkare/dietist(om hon nu hade varit i kontakt med dessa tidigare) hon hade bättre förtroende för, fick tala med någon slags terapeut osv osv. Finns otaliga olika scenarier och du vet inget om något av dem.

Såklart jag måste ta artikeln som grund om det är det enda jag har att tillgå. Men du får gärna ringa kvinnan om du vill.

Antagligen hade hon en dietist iom att medicinen endast skrivs ut i samband med kost och livstilsförändring. Det JAG argumenterar för är att medicinen kan hjälpa en person att ändra på sina vanor, eftersom att hjärnans belöningsmottagare blir blockerad och det blir lättare att hålla sig borta från det som är "förbjudet".

grabben i skogen
2006-11-10, 19:35
tror du inte utvecklingen går frammåt? jag säger inte emot dig, men tanke på att det mesta blir bättre o bättre så förstår jag inte varför inte detta bantningspillret skulle va bättre än förgångarna..

bättre och bättre? är det inte så, rätta mig gärna, att folk bara blir fetare och fetare?

Yankeee
2006-11-10, 19:35
tror du inte utvecklingen går frammåt? jag säger inte emot dig, men tanke på att det mesta blir bättre o bättre så förstår jag inte varför inte detta bantningspillret skulle va bättre än förgångarna..


Självklart är det så, det finns redan idag diverse preparat som gör att fettet i princip rinner av. De är visserligen inte speciellt hälsosamma, men finns gör de.

Saken är dock den, att det finns bara ett sätt idag att gå ner till en hälsosam vikt och ligga kvar där, och det är att äta rätt och motionera. Det kommer nog ta ett bra tag innan något ändrar på det.

Kabuto
2006-11-10, 19:36
Kan Yankeee och grabben i skogen komma med källor på att medicinen inte kommer hjälpa folks självdisciplin? KÄLLA PÅ DET?

Ni har ingen aning om vad den kommer göra för människor psykiskt eftersom det är helt individuellt och så enkelt är det.

Yankeee
2006-11-10, 19:38
Kan Yankeee och grabben i skogen komma med källor på att medicinen inte kommer hjälpa folks självdisciplin? KÄLLA PÅ DET?

Ni har ingen aning om vad den kommer göra för människor psykiskt eftersom det är helt individuellt och så enkelt är det.

Tänk till nu, är det vi som påstår att medicinen kommer att göra ditten och datten? Ska den som påstår kunna säga vad som helst utan belägg medans den som ifrågasätter ska lägga fram bevis?

grabben i skogen
2006-11-10, 19:39
Kan Yankeee och grabben i skogen komma med källor på att medicinen inte kommer hjälpa folks självdisciplin? KÄLLA PÅ DET?

Ni har ingen aning om vad den kommer göra för människor psykiskt eftersom det är helt individuellt och så enkelt är det.

Nej men du har ju heller ingen aning, du tror precis lika mkt som vi gör.

Yankeee
2006-11-10, 19:39
Såklart jag måste ta artikeln som grund om det är det enda jag har att tillgå. Men du får gärna ringa kvinnan om du vill.

Antagligen hade hon en dietist iom att medicinen endast skrivs ut i samband med kost och livstilsförändring. Det JAG argumenterar för är att medicinen kan hjälpa en person att ändra på sina vanor, eftersom att hjärnans belöningsmottagare blir blockerad och det blir lättare att hålla sig borta från det som är "förbjudet".

Varför ens argumentera öht när du inte har något att backa dina påståenden med?

polaren
2006-11-10, 19:40
Problemen är fortfarande desamma, med eller utan medicin. Det går inte att komma ifrån. Därför ska man lägga fokus där istället.

Jag kan ställa samma fråga till dig som till yes. Folk har misslyckas i decennier med att gå ner i vikt, trots preparat, varför skulle de lyckas nu?

Ja, ja, jag förstår precis hur du menar, jag håller med dig. Men det jag vill få fram är att medicinen gör att du lättare för dig att få bukt med problemen. Att ändra dina vanor.
(Nu har jag skrivit ordet "vanor" säkert 100 gånger i tråden...)

Varför skulle det lyckas nu? Bättre medicin såklart.

Yankeee
2006-11-10, 19:41
Ja, ja, jag förstår precis hur du menar, jag håller med dig. Men det jag vill få fram är att medicinen gör att du lättare för dig att få bukt med problemen. Att ändra dina vanor.
(Nu har jag skrivit ordet "vanor" säkert 100 gånger i tråden...)

Varför skulle det lyckas nu? Bättre medicin såklart.

Vad händer med "vanorna" när man slutar med medicinen?

Kabuto
2006-11-10, 19:42
Ni påstår att medicinen inte kommer hjälpa nånting eftersom allt hänger på självdisciplinen men ni vet inte om den kommer förändra människors självdisciplin.

Det är som sagt helt enskilt, ger inte så mycket att diskutera tycker jag..

polaren
2006-11-10, 19:42
Heh, om du inte vet någonting, vad är det då du argumenterar för?

Vad får dig att tro att det kommer bli skillnad nu?

Jag vet det som står i artikeln.

Nu förändras vanorna. Man käkar inte bara kött och sås i 10 veckor utan ändrar sin livsstil.

Kabuto
2006-11-10, 19:42
Nej men du har ju heller ingen aning, du tror precis lika mkt som vi gör.

Precis det jag menar :)

Yes
2006-11-10, 19:43
Det grundläggande problemet är att folk inte äter och motionerar som de ska, inget annat.

Jag skrev mer grundläggande, inte att det var det mest fundamentala problemet som medicinen löser.

Vilket beroende är det du pratar om och vilka belägg finns det för att det existerar?
Godis- och skräpmatsberoende. Vilka belägg? Tala med någon som är riktigt kraftigt överviktig...

Du menar alltså att alla överviktiga endast äter godis, snabbmat, kakor osv för "belöningen"?
Nej, inte alla. Många kraftigt överviktiga får däremot någon slags tillfresställelse av det.

Men du inser att alla andra krav med stor sannolikhet inte kommer att uppfyllas?
Det är ett problem, ja. Jag har aldrig argumenterat för något annat än att medicinen kan vara till hjälp.

Yankeee
2006-11-10, 19:43
Ni påstår att medicinen inte kommer hjälpa nånting eftersom allt hänger på självdisciplinen men ni vet inte om den kommer förändra människors självdisciplin.

Det är som sagt helt enskilt, ger inte så mycket att diskutera tycker jag..

Var påstår vi det?

Okey, heroin påverkar folk olika, inte värt att diskuera om det är farligt eller inte.

grabben i skogen
2006-11-10, 19:43
Jag vet det som står i artikeln.

Nu förändras vanorna. Man käkar inte bara kött och sås i 10 veckor utan ändrar sin livsstil.

aa eller hur visst gör man. de som misslyckats i 30 år kommer fortsätta att misslyckas

polaren
2006-11-10, 19:44
Varför ens argumentera öht när du inte har något att backa dina påståenden med?

Läs vad medicinen gör.

Yankeee
2006-11-10, 19:46
Jag skrev mer grundläggande, inte att det var det mest fundamentala problemet som medicinen löser.


Godis- och skräpmatsberoende. Vilka belägg? Tala med någon som är riktigt kraftigt överviktig...


Nej, inte alla. Många kraftigt överviktiga får däremot någon slags tillfresställelse av det.


Det är ett problem, ja. Jag har aldrig argumenterat för något annat än att medicinen kan vara till hjälp.

Varför inte lösa det grundläggande problemet istället för att tjafsa omkring med saker som ändå inte spelar någon roll så länge det grundläggande problemet inte är löst?

Snälla du, empiriskt blaj. Var det det bästa du kunde komma med?

Mycket möjligt, men betyder det något egentligen? Det är fortfarande attityd och disciplin man måste komma till bukt med.

polaren
2006-11-10, 19:46
Vad händer med "vanorna" när man slutar med medicinen?

Förhoppningsvis så har man nya vanor. Man har lärt sig att äta rätt.
Det kan ju gå käpprätt åt helvete också, och så faller man tillbaks.

Jag säger inte att det är en mirakelmedicin, det är ett hjälpmedel.

Vi är ju inne på samma spår: Ät rätt, gå ner i vikt. Men tyvärr vägrar du acceptera att en medicin kan hjälpa någon att ändra på sina vanor.

Baha
2006-11-10, 19:47
jag åkte o köpte godis istället.

hade jag haft ett sånt där piller tror jag att jag hade kunnat motstå detta sinnessvag som jag är=/

Yankeee
2006-11-10, 19:47
Läs vad medicinen gör.

Var då?

Yankeee
2006-11-10, 19:48
Vi är ju inne på samma spår: Ät rätt, gå ner i vikt. Men tyvärr vägrar du acceptera att en medicin kan hjälpa någon att ändra på sina vanor.

När har jag vägrat att acceptera att medicinen kan vara till hjälp?

Yankeee
2006-11-10, 19:48
jag åkte o köpte godis istället.

hade jag haft ett sånt där piller tror jag att jag hade kunnat motstå detta sinnessvag som jag är=/

Jag drar också och handlar snask *cupid*

polaren
2006-11-10, 19:51
Var då?

Artikeln.

Yankeee
2006-11-10, 19:52
Artikeln.

Långtidseffekter?

grabben i skogen
2006-11-10, 19:53
Artikeln.

sen när har expressen brytt sig om annat än att sälja lösnummer

polaren
2006-11-10, 19:55
När har jag vägrat att acceptera att medicinen kan vara till hjälp?

Det här är bara ett taskigt försök att vinna argumentationen på, då du inte ordagrant har skrivit att medicinen inte kan hjälpa någon.

Däremot har argumenterat emot mig varje gång jag har sagt att medicinen kan hjälpa någon att ändra på sina vanor.

Fattar du inte att vi båda tycker likadant? Du säger att motion och kostförändring är det som krävs för en BESTÅENDE viktnedgång. Jag påstår samma sak, men tillägger att en medicin kan hjälpa någon att göra den förändringen.

polaren
2006-11-10, 19:55
Långtidseffekter?

Läs mitt senaste inlägg, här ovanför

polaren
2006-11-10, 19:56
sen när har expressen brytt sig om annat än att sälja lösnummer

Meningen med ett företag är att gå med vinst. Vad köper du för tidning som inte bryr sig om att sälja?

Yankeee
2006-11-10, 19:57
Det här är bara ett taskigt försök att vinna argumentationen på, då du inte ordagrant har skrivit att medicinen inte kan hjälpa någon.

Däremot har argumenterat emot mig varje gång jag har sagt att medicinen kan hjälpa någon att ändra på sina vanor.

Fattar du inte att vi båda tycker likadant? Du säger att motion och kostförändring är det som krävs för en BESTÅENDE viktnedgång. Jag påstår samma sak, men tillägger att en medicin kan hjälpa någon att göra den förändringen.

Nej?

Jag har ifrågasatt dina påståenden och inte fått några svar. Det är vad som har hänt.

Röda_Lacket
2006-11-10, 19:57
Någon som testat detta piller? eller vet vad man får för resultat i viktnedgång av att ta dessa under några månader?

Baha
2006-11-10, 19:59
sen när har expressen brytt sig om annat än att sälja lösnummer

du menar alltså att denna nyhet http://www.expressen.se/index.jsp?a=748853 inte har ngt annat värde än att kunna sälja lösnummer?

Yankeee
2006-11-10, 19:59
Meningen med ett företag är att gå med vinst.

Och meningen med dessa bantningspiller är tror du? Går ett företag med mer eller mindre vinst om de säljer ett bantningspillar som gör att folk går upp i vikt efter avslutad behandling?

polaren
2006-11-10, 20:03
Nej?

Jag har ifrågasatt dina påståenden och inte fått några svar. Det är vad som har hänt.


Du har fått svar. Det enda du bryr dig om är att vinna argumentationen (vilket är dödslöjligt) trots att jag har förklarat att jag tycker som dig, med untantag för medicinen. Men ändå så ska du fortsätta och argumentera.

För att försöka avsluta det här ställer jag en fråga till dig:
Motion och kostvanor är vägen till en bestående viktnedgång, visst?

Yankeee
2006-11-10, 20:04
Du har fått svar. Det enda du bryr dig om är att vinna argumentationen (vilket är dödslöjligt) trots att jag har förklarat att jag tycker som dig, med untantag för medicinen. Men ändå så ska du fortsätta och argumentera.

För att försöka avsluta det här ställer jag en fråga till dig:
Motion och kostvanor är vägen till en bestående viktnedgång, visst?

Jag har inte fått svar, du hänvisar till en värdelös artikel som inte säger någonting alls.

Det är den enda vägen ja.

polaren
2006-11-10, 20:08
Jag har inte fått svar, du hänvisar till en värdelös artikel som inte säger någonting alls.

Det är den enda vägen ja.

Artikeln är det enda jag har att gå på, och det var den som tråden handlade om från början. Men expressen är inte att lita på, det är sant.

Okej, tänk dig då att en person upprepade gånger misslyckas med den omställningen. Han eller hon lyckas verkligen inte att sluta med sina dåliga vanor (skräpmat, godis). Kan då inte en medicin som får den här personen att bli av med "ruset", eller "belöningen" från sina dåliga vanor vara till hjälp för att vänja sig vid den nya, bestående livstilen?

Yes
2006-11-10, 20:09
Varför inte lösa det grundläggande problemet istället för att tjafsa omkring med saker som ändå inte spelar någon roll så länge det grundläggande problemet inte är löst?
Varför inte använda medicinen som hjälp för att lösa det grundläggande problemet?

Snälla du, empiriskt blaj. Var det det bästa du kunde komma med?
Menar du alltså att många av de riktigt feta personerna inte uppvisar rent missbruksbetéende? Att de inte söker tillfredsställelse, njutning, tröst m.m i mat?

Och ungefär hur menar du att den här medicinen verkar i kroppen? Ungefär som placebopiller?

Mycket möjligt, men betyder det något egentligen? Det är fortfarande attityd och disciplin man måste komma till bukt med.
Ja, lite extra hjälp betyder något om man har svårt att gå ned i vikt.

Yankeee
2006-11-10, 20:10
Okej, tänk dig då att en person upprepade gånger misslyckas med den omställningen. Han eller hon lyckas verkligen inte att sluta med sina dåliga vanor (skräpmat, godis). Kan då inte en medicin som får den här personen att bli av med "ruset", eller "belöningen" från sina dåliga vanor vara till hjälp för att vänja sig vid den nya, bestående livstilen?

Klart det _kan_ vara en lösning, men det finns otaliga saker som _kan_ vara lösningen. Varför inte fokusera på det man vet fungerar?

polaren
2006-11-10, 20:12
Klart det _kan_ vara en lösning, men det finns otaliga saker som _kan_ vara lösningen. Varför inte fokusera på det man vet fungerar?

Det är ju just det vi gör! Den enda skillnaden är att vi nu tar en medicin som gör det lättare för oss att använda våran fungerande metod.

Yankeee
2006-11-10, 20:13
Varför inte använda medicinen som hjälp för att lösa det grundläggande problemet?


Menar du alltså att många av de riktigt feta personerna inte uppvisar rent missbruksbetéende? Att de inte söker tillfredsställelse, njutning, tröst m.m i mat?

Och ungefär hur menar du att den här medicinen verkar i kroppen? Ungefär som placebopiller?


Ja, lite extra hjälp betyder något om man har svårt att gå ned i vikt.

För att det går att lösa utan medicinen.

På vilket sätt är min åsikt viktig i det fallet? Hur som helst är det skillnad på ett missbruk och beroende.

Jag har inte påstått något om eventuella effekter.

Det gör det, men varför inte hitta den hjälpen någon annanstans?

jwzrd
2006-11-10, 20:13
Artikeln är det enda jag har att gå på, och det var den som tråden handlade om från början. Men expressen är inte att lita på, det är sant.

Okej, tänk dig då att en person upprepade gånger misslyckas med den omställningen. Han eller hon lyckas verkligen inte att sluta med sina dåliga vanor (skräpmat, godis). Kan då inte en medicin som får den här personen att bli av med "ruset", eller "belöningen" från sina dåliga vanor vara till hjälp för att vänja sig vid den nya, bestående livstilen?

Det du säger är att det innan pillret fanns har varit omöjligt för precis ALLA att gå ner i vikt och "lyckas". Är det rimligt tycker du? Inget snack om att medcinen sannolikt ger bra effekt genom att lindra eller kanske ta bort "trippen" för någon som har ett beroende. Det tar inte bort ritualen, vanor eller andra saker och det ersätter inte ritualen och vanorna med andra, bättre sådana. Tror du problemet från början orsakades av en "godis-tripp" eller av invanda/förvärvade ritualer/vanor från t ex föräldrar eller annan påverkan? I fallet att det enbart eller till största delen handlade om en ren tripp som är fallet med t ex heroin så hade ditt argument inte varit i det närmaste värdelöst, men i det här fallet är det enbart argumentativt och känslogrundat.

Att Yankeee säger: Bryt vanorna! och du kontrar med: Men Y har försökt men misslyckats, måste du väl se att din kontring inte på något vis berör det Yankeee säger? Han har inte fel, att du pratar om ett misslyckande förstärker ju enbart det han säger eftersom kontentan är att ändringen inte infann sig.

polaren
2006-11-10, 20:27
Det du säger är att det innan pillret fanns har varit omöjligt för precis ALLA att gå ner i vikt och "lyckas". Är det rimligt tycker du? Inget snack om att medcinen sannolikt ger bra effekt genom att lindra eller kanske ta bort "trippen" för någon som har ett beroende.
Oh nej, självklart inte! Jag menar bara att medicinen kan hjälpa en att ändra på sin livsstil. Inte att den är ett måste för att gå ner i vikt. Men den kan hjälpa dom som har svårt att ställa om sig, eller dom som inte lyckas alls.


Det tar inte bort ritualen, vanor eller andra saker och det ersätter inte ritualen och vanorna med andra, bättre sådana. Tror du problemet från början orsakades av en "godis-tripp" eller av invanda/förvärvade ritualer/vanor från t ex föräldrar eller annan påverkan? I fallet att det enbart eller till största delen handlade om en ren tripp som är fallet med t ex heroin så hade ditt argument inte varit i det närmaste värdelöst, men i det här fallet är det enbart argumentativt och känslogrundat.

Jag tror själv att vanor och ritualer kan sitta i hela livet, även om man har gjort sig av med källan till problemet. Nu handlade det däremot om att använda medicinen som ett hjälpmedel för att överkomma vanorna, inte ett botemedel. Kanske måste man i kombination med medicinen använda sig av någon annan behandling för att komma över sina vanor, eller iallafall undvika dom.


Att Yankeee säger: Bryt vanorna! och du kontrar med: Men Y har försökt men misslyckats, måste du väl se att din kontring inte på något vis berör det Yankeee säger? Han har inte fel, att du pratar om ett misslyckande förstärker ju enbart det han säger eftersom kontentan är att ändringen inte infann sig.

Jag är överens med Yankeee att vanorna måste brytas. Det jag försöker säga är att misslyckandet kan avvärjas med hjälp av medicinering.

Trance
2006-11-10, 20:42
Vad är det för fel att ta en genväg, känner ni er hotade?

Yes
2006-11-10, 20:49
För att det går att lösa utan medicinen.
Det är sant att det går, men varför inte försöka underlätta processen?

På vilket sätt är min åsikt viktig i det fallet? Hur som helst är det skillnad på ett missbruk och beroende.
Ja, beroende leder till missbruk.

Jag frågade inte efter din åsikt. Jag frågade om du menar att personerna inte upplever det jag räknade upp.

Jag har inte påstått något om eventuella effekter.
Du tycks påstå att det inte finns något beroende, därför frågar jag om hur medicinen verkar.

Det gör det, men varför inte hitta den hjälpen någon annanstans?
Varför låta det ena utesluta det andra? Medicinen kan funka som en viktig faktor.

Yankeee
2006-11-10, 21:22
Vad är det för fel att ta en genväg, känner ni er hotade?

Felet är att folk gör det som kräver minst ansträning, inte bara i det här fallet utan i princip alltid. Det har blivit otroligt ful ovana att ta det som verkar enklast. För att förändring skall ske _måste_ folk inse vad som skall göras och göra det, även om det är betydligt mer ansträngande än dörr nr.2 som oftast går åt skogen.

Yankeee
2006-11-10, 21:25
Det är sant att det går, men varför inte försöka underlätta processen?


Ja, beroende leder till missbruk.

Jag frågade inte efter din åsikt. Jag frågade om du menar att personerna inte upplever det jag räknade upp.


Du tycks påstå att det inte finns något beroende, därför frågar jag om hur medicinen verkar.


Varför låta det ena utesluta det andra? Medicinen kan funka som en viktig faktor.

Läs ovan.

Vad pratar du om nu? Beroende leder inte automatiskt till missbruk, jag ser inte kopplingen du gör där.

Vad spelar det för roll vad personerna upplever? Det viktiga är väl vad som verkligen sker?

Det står väl i artikeln hur medicinen fungerar? Jag ser inte hur det hänger ihop med ett beroende bara.

Läs ovan.

Trance
2006-11-10, 21:26
Felet är att folk gör det som kräver minst ansträning, inte bara i det här fallet utan i princip alltid. Det har blivit otroligt ful ovana att ta det som verkar enklast. För att förändring skall ske _måste_ folk inse vad som skall göras och göra det, även om det är betydligt mer ansträngande än dörr nr.2 som oftast går åt skogen.

Folk gör alltid det lättaste, jag menar du begick brott och laddade hem NW2 istället för att jobba ihop pengar och köpa det. Förmodligen för att det var lättare. Samma med tv-serier, det är lättare att få det nu på din dator istället för att vänta på en dvd-box eller sändning.

Angående fetma så är det en del som har problem, varför inte hjälpa dem? Vad som är effektivt och bra är kanske upp till...läkarvetenskapen?

Yankeee
2006-11-10, 21:28
Folk gör alltid det lättaste, jag menar du begick brott och laddade hem NW2 istället för att jobba ihop pengar och köpa det. Förmodligen för att det var lättare. Samma med tv-serier, det är lättare att få det nu på din dator istället för att vänta på en dvd-box eller sändning.

Angående fetma så är det en del som har problem, varför inte hjälpa dem? Vad som är effektivt och bra är kanske upp till...läkarvetenskapen?

Folk gör inte alltid det lättaste.

Vem har sagt att de inte ska få hjälp?
Hur bra och effektivt tycker du att det har gått för läkarvetenskapen och deras metoder hittills när det gäller övervikt?

jwzrd
2006-11-10, 21:30
Vad är det för fel att ta en genväg, känner ni er hotade?

Nej vi säger att det inte är en genväg.

Trance
2006-11-10, 21:31
Folk gör inte alltid det lättaste.

Vem har sagt att de inte ska få hjälp?
Hur bra och effektivt tycker du att läkarvetenskapen har lyckats hittills?

Inte alltid nej, menade att alla människor gör det inom några saker. Sedan de kanske vill ha hjälp utan att bli hånade, det är alltid en fördel. Läkarvetenskapen har ju utvecklat många hjälpmedel och undersöker hela tiden mekanismer inom detta. Finns väl flertalet dieter och sjukhusen har dietister. Att en sak är ett stort problem betyder inte att man är dålig. Sedan en fråga, när fan blev vältränade människor experter på psykologi och fetma?

Trance
2006-11-10, 21:33
Nej vi säger att det inte är en genväg.

Kaew sade det rakt ut, andra antydde det.

jwzrd
2006-11-10, 21:33
Inte alltid nej, menade att alla människor gör det inom några saker. Sedan de kanske vill ha hjälp utan att bli hånade, det är alltid en fördel. Läkarvetenskapen har ju utvecklat många hjälpmedel och undersöker hela tiden mekanismer inom detta. Finns väl flertalet dieter och sjukhusen har dietister. Att en sak är ett stort problem betyder inte att man är dålig. Sedan en fråga, när fan blev vältränade människor experter på psykologi och fetma?

När fan blev icke-vältränade experter på psykologi och fetma? Vältränade har åtminstone gjort en sak mer.

jwzrd
2006-11-10, 21:34
Kaew sade det rakt ut, andra antydde det.

Sa vad rakt ut?

Yankeee
2006-11-10, 21:35
Inte alltid nej, menade att alla människor gör det inom några saker. Sedan de kanske vill ha hjälp utan att bli hånade, det är alltid en fördel. Läkarvetenskapen har ju utvecklat många hjälpmedel och undersöker hela tiden mekanismer inom detta. Finns väl flertalet dieter och sjukhusen har dietister. Att en sak är ett stort problem betyder inte att man är dålig. Sedan en fråga, när fan blev vältränade människor experter på psykologi och fetma?

Ja, var vill du komma? Argumenterar du mot något jag skrev?

Det finns många metoder garanterat fungerar kanon, problemet är ju att folk inte gör som de blir tillsagda. Där ligger ju problemet och det är där man ska fokusera. Varför gör inte folk som de blir rekommenderade? Varför äter de inte bra och motionerar trots att deras liv hänger på det? Att trycka i folk ett par tabletter löser inte de stora inställningsproblem som finns.

Vad spelar det för roll om vi är vältränade? Har vi fel i det vi påstår?

Trance
2006-11-10, 21:37
När fan blev icke-vältränade experter på psykologi och fetma? Vältränade har åtminstone gjort en sak mer.

Jag tänkte mer på forskare och doktorer inom området är experter. Alltså de som faktiskt skulle eventuellt skriva ut detta läkemedel i en del av en behandling.

Yankeee
2006-11-10, 21:38
Jag tänkte mer på forskare och doktorer inom området är experter. Alltså de som faktiskt skulle eventuellt skriva ut detta läkemedel i en del av en behandling.

Och hur bra har deras arbete med att förhindra övervikt gått?

jwzrd
2006-11-10, 21:38
Jag tänkte mer på forskare och doktorer inom området är experter. Alltså de som faktiskt skulle eventuellt skriva ut detta läkemedel i en del av en behandling.

Apotekspersonal/läkare blev experter på psykologi?

Trance
2006-11-10, 21:39
Varför gör inte folk som de blir rekommenderade? Varför äter de inte bra och motionerar trots att deras liv hänger på det? Att trycka i folk ett par tabletter löser inte de stora inställningsproblem som finns.

För de kan inte. För detta skall de lida i all evighet utan att få hjälp. Lite som en djupt deprimmerad människa kan bara ..."rycka upp sig".

Yankeee
2006-11-10, 21:40
För de kan inte. För detta skall de lida i all evighet utan att få hjälp. Lite som en djupt deprimmerad människa kan bara ..."rycka upp sig".

Vem har sagt att de inte ska få hjälp? Tycker du att du kommer någonstans genom att hitta på saker i argumentationen?

jwzrd
2006-11-10, 21:40
För de kan inte. För detta skall de lida i all evighet utan att få hjälp. Lite som en djupt deprimmerad människa kan bara ..."rycka upp sig".

Lika lam som vanligt Trance. På 100 ställen i tråden propsar Yankeee på att alla ska få hjälp, det kan du själv läsa. Det är även så att depressioner inte botas med piller utan med medicin OCH terapi. Enbart medicinering är inte särskillt framgångsrikt.

Trance
2006-11-10, 21:41
Apotekspersonal/läkare blev experter på psykologi?

Apotekspersonal skriver inte ut några recept. De som skriver ut recept på läkemedel som dessa är med största sannorlikhet doktorer inom detta område och de kan man väl se som experter?

jwzrd
2006-11-10, 21:42
Apotekspersonal skriver inte ut några recept. De som skriver ut recept på läkemedel som dessa är med största sannorlikhet doktorer inom detta område och de kan man väl se som experter?

Ledande fråga?

Trance
2006-11-10, 21:43
Lika lam som vanligt Trance. På 100 ställen i tråden propsar Yankeee på att alla ska få hjälp, det kan du själv läsa. Det är även så att depressioner inte botas med piller utan med medicin OCH terapi. Enbart medicinering är inte särskillt framgångsrikt.

Alla skall få den hjälp som elitistiska vältränade anser. Bra jobbat. Ni har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!

jwzrd
2006-11-10, 21:44
Alla skall få den hjälp som elitistiska vältränade anser. Bra jobbat. Ni har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!

Nej, alla ska få den hjälp icke-tränande men dock elitistiska forumhjältar anser. Bra jobbat. Du har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!

Trance
2006-11-10, 21:44
Ledande fråga?

Nej, det syftade på att de var det jag menade innan. Kanske lite felaktig meningsbyggnad. Tänk att frågetecknet är en punkt.

Trance
2006-11-10, 21:44
Nej, alla ska få den hjälp icke-tränande men dock elitistiska forumhjältar. Bra jobbat. Du har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!

Men igen. Jag säger ju att experterna har en poäng. Ni säger att experterna är fel ute. Eller har jag missuppfattat något?

Yankeee
2006-11-10, 21:45
Alla skall få den hjälp som elitistiska vältränade anser. Bra jobbat. Ni har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!

Vad har vår fysiska status med något att göra? Inser du inte jävla larvig du framstår? Är det möjligtvis avundsjukan som tittar fram?

Jag ställer frågan för tredje gången. Hur bra tycker du att det går för dina sk "experter" i arbetet mot övervikt? Vad talar för att ännu en medicin kommer hjälpa när deras samlade kunskap SAMT otaliga preparat inte har hjälpt dem de senaste decennierna?

jwzrd
2006-11-10, 21:48
Men igen. Jag säger ju att experterna har en poäng. Ni säger att experterna är fel ute. Eller har jag missuppfattat något?

Experterna du talar om här finns inte. Det som finns är en artikel i Expressen; expressen är inte expert på något annat än Persbrandts vin, kvinnor och sång.

De antagna experterna missar helheten när de tror att medicinen i sig kommer att göra någon avgörande skillnad. Piller ändrar inte människors beteenden. Någon som är motiverad att vilja göra en förändring kan givetvis och för all del använda ett piller som hjälp, men pillret är sekundärt. DET är min linje och det är även så som jag förstår att Yankeees är.

Din linje är, som alltid, snarast att betrakta som anti-linjen. Tycker du synd om dig själv?

Trance
2006-11-10, 21:49
Experterna du talar om här finns inte. Det som finns är en artikel i Expressen; expressen är inte expert på något annat än Persbrandts vin, kvinnor och sång.

De antagna experterna missar helheten när de tror att medicinen i sig kommer att göra någon avgörande skillnad. Piller ändrar inte människors beteenden. Någon som är motiverad att vilja göra en förändring kan givetvis och för all del använda ett piller som hjälp, men pillret är sekundärt. DET är min linje och det är även så som jag förstår att Yankeees är.

Din linje är, som alltid, snarast att betrakta som anti-linjen. Tycker du synd om dig själv?


"- Min uppskattning är att medicinen halverar risken för hjärtinfarkt och diabetes. Vi tror att den kan rädda liv, säger Ulf Adamson, diabetesexpert och professor vid medicinkliniken på Danderyds sjukhus."

Yankeee
2006-11-10, 21:51
"- Min uppskattning är att medicinen halverar risken för hjärtinfarkt och diabetes. Vi tror att den kan rädda liv, säger Ulf Adamson, diabetesexpert och professor vid medicinkliniken på Danderyds sjukhus."

Vilken effekt tror du att 1 timmes motion om dagen skulle få?

Trance
2006-11-10, 21:51
Vad har vår fysiska status med något att göra? Inser du inte jävla larvig du framstår? Är det möjligtvis avundsjukan som tittar fram?

Jag ställer frågan för tredje gången. Hur bra tycker du att det går för dina sk "experter" i arbetet mot övervikt? Vad talar för att ännu en medicin kommer hjälpa när deras samlade kunskap SAMT otaliga preparat inte har hjälpt dem de senaste decennierna?

Ingen avundsjuka, enbart trötthet.

Ok, då undrar jag vad de gör fel?

jwzrd
2006-11-10, 21:52
"- Min uppskattning är att medicinen halverar risken för hjärtinfarkt och diabetes. Vi tror att den kan rädda liv, säger Ulf Adamson, diabetesexpert och professor vid medicinkliniken på Danderyds sjukhus."

Och då läser Trance Internetsson: "Min uppskattning är att medicinen och enbart medicinen, ingenting annat, ingen övrig terapi eller hjälp, halverar risken för hjärtinfarkt och diabetes och den hjälp på just terapiområdet vi tidigare givit saknar helt effekt så det är verkligen en halvering av tidigare statistik. Vi tror att den kan rädda liv, säger Ulf Adamson, diabetesexpert och professor vid medicinkliniken på Danderyds sjukhus."

Trance
2006-11-10, 21:53
Och då läser Trance Internetsson: "Min uppskattning är att medicinen och enbart medicinen, ingenting annat, ingen övrig terapi eller hjälp, halverar risken för hjärtinfarkt och diabetes och den hjälp på just terapiområdet vi tidigare givit saknar helt effekt så det är verkligen en halvering av tidigare statistik. Vi tror att den kan rädda liv, säger Ulf Adamson, diabetesexpert och professor vid medicinkliniken på Danderyds sjukhus."

Jag har väl aldrig sagt att det är ett mirakelmedel som skall ersätta all annan behandling och forskning. Det jag anser är att det kan vara ett utmärkt hjälpmedel för vissa.

jwzrd
2006-11-10, 21:54
Jag har väl aldrig sagt att det är ett mirakelmedel som skall ersätta all annan behandling och forskning. Det jag anser är att det kan vara ett utmärkt hjälpmedel för vissa.

Det är inte allt du anser eftersom du trots allt argumenterar emot mig och Y där både han och jag säger i princip samma sak som du gör nu. Däremot är medicinen sekundär.

Trance
2006-11-10, 22:01
Det är inte allt du anser eftersom du trots allt argumenterar emot mig och Y där både han och jag säger i princip samma sak som du gör nu. Däremot är medicinen sekundär.


Trist, ännu en anledning för människor att fortsätta med en pantad livvstil.

Hans inledande kommentar. Fast det som avsågs var säkert att det kan vara ett värdefullt medel mot fetma men man måste alltid förstå att det bara är ett hjälpmedel för att förändra sitt liv och enbart förändrade vanor kan hjälpa på lång sikt.

Missade det.

Yankeee
2006-11-10, 22:01
Ingen avundsjuka, enbart trötthet.

Ok, då undrar jag vad de gör fel?

De gör (enligt mig) felet att de ger människor ett annat alternativ än det enda som idag verkligen fungerar. Bättre mat, mindre mat och mycket motion. Det är ett jävligt jobbigt alternativ och kräver mycket av personern, klart som fan man tar till vad som helst annat om det innebär en mindre ansträning.

jwzrd
2006-11-10, 22:01
Hans inledande kommentar. Fast det som avsågs var säkert att det kan vara ett värdefullt medel mot fetma men man måste alltid förstå att det bara är ett hjälpmedel för att förändra sitt liv och enbart förändrade vanor kan hjälpa på lång sikt.

Missade det.

På vad sätt utesluter det ena det andra?

Trance
2006-11-10, 22:02
På vad sätt utesluter det ena det andra?

Det gör det inte, så varför reagerar ni negativt mot medicinen?

jwzrd
2006-11-10, 22:04
Det gör det inte, så varför reagerar ni negativt mot medicinen?

Det står redan i tråden Trance, ser du inte att du går runt i cirklar?

Yankeee
2006-11-10, 22:05
Det gör det inte, så varför reagerar ni negativt mot medicinen?

Därför att medicinen inte löser något. Problemen är och kommer fortfarande att vara desamma. Det enda medicinen gör att folk kommer att skita i det som verkligen krävs för förändring istället för att jobba med det. Av den enkla anledningen att det är lättare att äta medicinen.

Trance
2006-11-10, 22:05
De gör (enligt mig) felet att de ger människor ett annat alternativ än det enda som idag verkligen fungerar. Bättre mat, mindre mat och mycket motion. Det är ett jävligt jobbigt alternativ och kräver mycket av personern, klart som fan man tar till vad som helst annat om det innebär en mindre ansträning.

Ja, men folk gör inte detta. Livsmedelsverket har haft kostrekommendationer i åratal som om man bara skulle följt dem så skulle man tillsammans med den rekommenderade motionen mått jättebra. Det finns inte en doktor som inte säger att motion är bra och få rekommenderar pizza som enda kost.

Däremot följer inte människor dessa råd, då kan man inte vägra behandling lika lite som man kan vägra behandling åt folk som åker rollerblades på en motorväg. Är inte det centrala att hjälpa människor att gå ner i vikt på lång sikt på bästa sätt?

Trance
2006-11-10, 22:06
Därför att medicinen inte löser något. Problemen är och kommer fortfarande att vara desamma. Det enda medicinen gör att folk kommer att skita i det som verkligen krävs för förändring istället för att jobba med det.

Varför är det så svårt att se att medicinen inte är något man köper på konsum utan en medicin som man får på recept i en del av en behandling av fetma. Varför inte lita på experter som skriver ut det?

jwzrd
2006-11-10, 22:07
Ja, men folk gör inte detta. Livsmedelsverket har haft kostrekommendationer i åratal som om man bara skulle följt dem så skulle man tillsammans med den rekommenderade motionen mått jättebra. Det finns inte en doktor som inte säger att motion är bra och få rekommenderar pizza som enda kost.

Däremot följer inte människor dessa råd, då kan man inte vägra behandling lika lite som man kan vägra behandling åt folk som åker rollerblades på en motorväg. Är inte det centrala att hjälpa människor att gå ner i vikt på lång sikt på bästa sätt?

Du återkommer till att du tror att ingen ska få äta pillret/få behandlingen. Är det ett tics du har?

Trance
2006-11-10, 22:07
Du återkommer till att du tror att ingen ska få äta pillret/få behandlingen. Är det ett tics du har?

Va, var skrev jag detta?

Yankeee
2006-11-10, 22:08
Däremot följer inte människor dessa råd, då kan man inte vägra behandling lika lite som man kan vägra behandling åt folk som åker rollerblades på en motorväg. Är inte det centrala att hjälpa människor att gå ner i vikt på lång sikt på bästa sätt?

Nu är du på och babblar om att neka vård igen, var får du det ifrån?

Precis, folk ska lära sig att leva hälsosamt på lång sikt. Tycker du att medicin är rätt väg att gå då istället för en attitydsförändring?

Yankeee
2006-11-10, 22:08
Varför är det så svårt att se att medicinen inte är något man köper på konsum utan en medicin som man får på recept i en del av en behandling av fetma. Varför inte lita på experter som skriver ut det?

Samma metod har ju använts hela tiden, hur har det fungerat?

jwzrd
2006-11-10, 22:09
Va, var skrev jag detta?

Ja, men folk gör inte detta. Livsmedelsverket har haft kostrekommendationer i åratal som om man bara skulle följt dem så skulle man tillsammans med den rekommenderade motionen mått jättebra. Det finns inte en doktor som inte säger att motion är bra och få rekommenderar pizza som enda kost.

Däremot följer inte människor dessa råd, då kan man inte vägra behandling lika lite som man kan vägra behandling åt folk som åker rollerblades på en motorväg. Är inte det centrala att hjälpa människor att gå ner i vikt på lång sikt på bästa sätt?

Det i fetstil.

Trance
2006-11-10, 22:10
Nu är du på och babblar om att neka vård igen, var får du det ifrån?

Precis, folk ska lära sig att leva hälsosamt på lång sikt. Tycker du att medicin är rätt väg att gå då istället för en attitydsförändring?

Jag får det ifrån det faktum att du anser att medicinen inte skall användas, det är att neka effektiv vård. Sedan din sista mening är så verklighetsfrånvänd så det är sjukt. HUR skall detta uppnås och vad är det man inte gör idag?

Trance
2006-11-10, 22:11
Det i fetstil.

Det handlade om att folk är feta och klarar inte av att gå ner i vikt. Då kan man bara inte låta de dö om det finns andra vägar att behandla dem.

Yankeee
2006-11-10, 22:12
Jag får det ifrån det faktum att du anser att medicinen inte skall användas, det är att neka effektiv vård. Sedan din sista mening är så verklighetsfrånvänd så det är sjukt. HUR skall detta uppnås och vad är det man inte gör idag?

Var har jag sagt att medicinen inte ska användas?

Jag vet inte hur det ska uppnås, jag säger bara att det är vad man ska sträva efter, inte att trycka i folk tabletter så att de gör som de bör.

jwzrd
2006-11-10, 22:14
Det handlade om att folk är feta och klarar inte av att gå ner i vikt. Då kan man bara inte låta de dö om det finns andra vägar att behandla dem.

Du är den enda som påstår att man ska göra det.

Yes
2006-11-10, 22:18
Läs ovan.

Vad pratar du om nu? Beroende leder inte automatiskt till missbruk, jag ser inte kopplingen du gör där.

Vad spelar det för roll vad personerna upplever? Det viktiga är väl vad som verkligen sker?

Det står väl i artikeln hur medicinen fungerar? Jag ser inte hur det hänger ihop med ett beroende bara.

Läs ovan.
Ja, det du skrev är precis det jag försökt få fram - att medicinen kan vara till hjälp, men att det givetvis krävs mycket mer för att lyckas. Det är en hjälp men inte en lösning. Du verkar dock tycka den är dålig, för att det inte är just en lösning på problemet.

Det spelar stor roll vad personerna upplever eftersom problemet är psykologiskt.

Vad medicinen gör är att pilla på en liten mekanism som just gör att suget, eller beroendet, minskar.

Trance
2006-11-10, 22:19
Jwzrd och Yankeee. En fråga som kan sluta denna debatt.

Anser ni att det är en bra sak att denna medicinen har kommit fram och kan användas i behandling mot fetma?

Yankeee
2006-11-10, 22:20
Anser ni att det är en bra sak att denna medicinen har kommit fram och kan användas i behandling mot fetma?

Nej.

jwzrd
2006-11-10, 22:23
Jwzrd och Yankeee. En fråga som kan sluta denna debatt.

Anser ni att det är en bra sak att denna medicinen har kommit fram och kan användas i behandling mot fetma?

Nej. Du medicinerar t ex inte bort hetsätning genom att ta bort matkicken. Det är inte matkicken som driver i det fallet (heller). Det handlar om ett neurotiskt beteende som INTE är en jävla barnlek att trolla bort med ett piller. Mänskligt beteende är inte lätt att ändra på eller förstå. Bara för att det är lätt att säga: ffs, kamma kost och motion så löser sig problemet så betyder inte det att det är lätt att genomföra. Det är svårt att genomföra och du ska inte läsa det jag säger som att jag tror något annat. Jag tror dessutom att pillret kommer att göra det hela svårare eftersom det nu finns ett Alternativ(tm) som kommer att knula någon med problems skalle. "Men ffs snälla doktorn, jag vill ha pillret! Ge mig pillret!".

Yankeee
2006-11-10, 22:24
Ja, det du skrev är precis det jag försökt få fram - att medicinen kan vara till hjälp, men att det givetvis krävs mycket mer för att lyckas. Det är en hjälp men inte en lösning. Du verkar dock tycka den är dålig, för att det inte är just en lösning på problemet.

Det spelar stor roll vad personerna upplever eftersom problemet är psykologiskt.

Vad medicinen gör är att pilla på en liten mekanism som just gör att suget, eller beroendet, minskar.

Den tar bort fokus från den enda vettiga lösningen, att det skrivs om medicinen i media får folk att tro att det finns andra, enklare, vägar än den enda vägen som finns. Det är inte och kommer aldrig att vara bra.

Du menar att en stor del av befolkningen är beroende för att de tror att de är beroende?

Trance
2006-11-10, 22:44
Nej. Du medicinerar t ex inte bort hetsätning genom att ta bort matkicken. Det är inte matkicken som driver i det fallet (heller). Det handlar om ett neurotiskt beteende som INTE är en jävla barnlek att trolla bort med ett piller. Mänskligt beteende är inte lätt att ändra på eller förstå. Bara för att det är lätt att säga: ffs, kamma kost och motion så löser sig problemet så betyder inte det att det är lätt att genomföra. Det är svårt att genomföra och du ska inte läsa det jag säger som att jag tror något annat. Jag tror dessutom att pillret kommer att göra det hela svårare eftersom det nu finns ett Alternativ(tm) som kommer att knula någon med problems skalle. "Men ffs snälla doktorn, jag vill ha pillret! Ge mig pillret!".

Man kan även se det så här. Det finns människor som är överviktiga som har försökt att gå ner i vikt med dieter och metoder men har av olika skäl misslyckats. Dessa människor kan nu få ytterliggare hjälp i deras försök att gå ner i vikt och en del kan mycket väl lyckas.

Jag ser det (ungefär) som ett receptbelagt nicorette för överviktiga att klara av att gå ner i vikt. Det kommer inte hjälpa alla, tror jag inte nicorette gör heller men det kommer göra att fler klarar av det och det kommer inte skapa fler feta människor.

Människor gör inte det som är bra, jag är ofta uppe för länge för att sedan bota det med stora mängder kaffe på morgonen. När det bästa egentligen vore att lägga sig i tid.

Yes
2006-11-10, 22:44
Den tar bort fokus från den enda vettiga lösningen, att det skrivs om medicinen i media får folk att tro att det finns andra, enklare, vägar än den enda vägen som finns. Det är inte och kommer aldrig att vara bra.
Grejen är att "den enda vettiga lösningen" tycks funka väldigt sällan på sjukligt överviktiga personer. Pillret ensamt lär knappast göra det heller men genom att göra det lite lättare kanske några fler klarar det.

Det är knappast säkert att pillret tar bort fokus från det andra utan är endast ett antagande du gör. Det kan lika gärna funka som komplement.

Du menar att en stor del av befolkningen är beroende för att de tror att de är beroende?
Nej, jag talar om en mindre del av befolkningen som har problem på riktigt.

DavidN
2006-11-10, 23:02
Hmm, ja har övervikt iallfall, men det andra vet jag inte, sist ja kollade mitt blodsocker va det 1,8...?

Det måste vara läsfel :P
Ibland får man kalibrera om sin dosa mot nya stickor, man får alltid med ny kontrollpinne med varje ask.

1.8mMol skulle du må riktigt dåligt av :B
3.0 är riktigt lågt, under två är sjukhusklass

jwzrd
2006-11-10, 23:06
Grejen är att "den enda vettiga lösningen" tycks funka väldigt sällan på sjukligt överviktiga personer. Pillret ensamt lär knappast göra det heller men genom att göra det lite lättare kanske några fler klarar det.

Det är knappast säkert att pillret tar bort fokus från det andra utan är endast ett antagande du gör. Det kan lika gärna funka som komplement.


Nej, jag talar om en mindre del av befolkningen som har problem på riktigt.

Vad menar du med att den inte tycks funka?

Tolkia
2006-11-10, 23:33
Nej, alla ska få den hjälp icke-tränande men dock elitistiska forumhjältar anser. Bra jobbat. Du har knäckt nöten. Ring Sahlgrenska!
OK, jag hann elva sidor innan det brast. Forumhjältar kastar skit på forumhjältar för att de är forumhjältar ...?
Klirr! sade det glashuset.

Metal_boy_
2006-11-10, 23:58
OK, jag hann elva sidor innan det brast. Forumhjältar kastar skit på forumhjältar för att de är forumhjältar ...?
Klirr! sade det glashuset.
:thumbup:

Angel
2006-11-11, 02:26
ibland ångrar jag att jag gör trådar...

sissa
2006-11-11, 03:57
Därför att medicinen inte löser något. Problemen är och kommer fortfarande att vara desamma. Det enda medicinen gör att folk kommer att skita i det som verkligen krävs för förändring istället för att jobba med det.

Fast det där vet ju ingen än. Medicinen har ju precis kommit ut. Känner du till konsekvenserna av denna medicin redan nu? ;)

Yankeee
2006-11-11, 07:13
Fast det där vet ju ingen än. Medicinen har ju precis kommit ut. Känner du till konsekvenserna av denna medicin redan nu? ;)

Effekterna är inte det viktiga som du kanske förstår. Fundera lite till så kanske du förstår vad jag menar, jag har skrivit det ett antal gånger i tråden.

Vinter
2006-11-11, 07:44
Världen skull vara ganska annorlunda om det var "bara" att göra allting.
Det är bara att sluta supa, knarka och bråka eller ?

Piller kanske behövs för att det inte direkt är så enkelt, det här är ett sätt att hjälpa folk som ligger på gränsen till livshotande men pga fetma och har råd att riskera div biverkningar för att dom annars ligger ganska pyrt till. Det brukar vara vanligt att man får vissa problem med självförtroende etc i samband med övervikt.

Jag ser det inte som ett lyxpiller för folk som ska komma i baddräkten dom kunde ha 5år sedan. Även om expressen vinklar det lite åt det hållet.

Nina L
2006-11-11, 09:00
ibland ångrar jag att jag gör trådar...I feel your pain.

Det där pillret låter intressant. Blir man inte deppig av det så kunde det ju vara något för nästa diet. ;-)

skaparn
2006-11-11, 10:05
Jag funderar på ifall den här diskussionen ser likadan ut gällande blodtryckssänkande mediciner. Med tanke på att de funnits ganska länge - vad har man dragit för lärdomar?

Vinter
2006-11-11, 13:09
Jag funderar på ifall den här diskussionen ser likadan ut gällande blodtryckssänkande mediciner. Med tanke på att de funnits ganska länge - vad har man dragit för lärdomar?

Man har lärt sig att det inte finns några magiska piller, det bästa man kan göra är helt enkelt att se till att man aldrig behöver ta medicin överhuvudtaget.
;)

DavidN
2006-11-11, 13:21
ibland ångrar jag att jag gör trådar...

Du borde skapa två trådar samtidigt, en som skapar rabalder som decoy och en du vill ha diskussion i :)

Angel
2006-11-11, 15:27
ibland vill ja bara disskutera lite lättsamt, men då kommer tungviktarna med sina 134 raders långa inlägg....

Yes
2006-11-11, 15:32
Vad menar du med att den inte tycks funka?
Helt enkelt att typ 99% av de som faktiskt lyckas bli av med sin övervikt faller tillbaks inom 5 år och blir ännu fetare.

Att få extremt överviktiga personer över huvud taget lyckas gå ned i vikt, om så deras liv hänger på det.

Jag kanske uttryckte det slarvigt. Med rätt kost och livstilsförändringar kan man bli av med övervikten och man kan hålla den borta i framtiden också. Oddsen för att faktiskt lyckas är dock kraftigt emot en.

Fartman
2006-11-11, 15:51
ibland vill ja bara disskutera lite lättsamt, men då kommer tungviktarna med sina 134 raders långa inlägg....
Snarare 134 inlägg á 1-2rader. ;)

skaparn
2006-11-11, 16:25
ibland vill ja bara disskutera lite lättsamt, men då kommer tungviktarna med sina 134 raders långa inlägg....

Tungviktarna? Hmmm... både Yes och Trance har antytt saker som får mig att tro de inte ens tillsammans väger vad deras debattmotståndare gör var för sig.

Yes
2006-11-11, 16:32
Kallar du Yankee och Jwzrd för tjockisar? :D

skaparn
2006-11-11, 17:12
Kallar du Yankee och Jwzrd för tjockisar? :D

Eller så kallar jag dig och Trance för tunnisar. Läsaren får själv välja, och jag väljer det som ger mig minst stryk i en mörk gränd.