handdator

Visa fullständig version : Trapezius, bästa övningen?


Barba-Tjock
2006-11-10, 10:30
Har kommit igång med träningen nu men märker att traps kommer efter. När jag kör någon trapsövningen känner jag inte att det "tar" på rätt ställe. Hantelshrugs, skivstångshrugs, drag till hakan med smith eller vanlig stång samt rullhandtag. Marklyft hör väll till också.

Finns det någon "trade secret" för övre trapsen?
Jag anatar att jag har helt fel teknik

666white
2006-11-10, 11:26
Har kommit igång med träningen nu men märker att traps kommer efter. När jag kör någon trapsövningen känner jag inte att det "tar" på rätt ställe. Hantelshrugs, skivstångshrugs, drag till hakan med smith eller vanlig stång samt rullhandtag. Marklyft hör väll till också.

Finns det någon "trade secret" för övre trapsen?
Jag anatar att jag har helt fel teknik


Drag till hakan med fristång. Den tar fett mycke. Man gråter efter den

Yes
2006-11-10, 12:22
Du känner antagligen inte av trapz för att du inte lyfter med trapz... Det är rätt kort rörelse i shrugs och det är lätt att hjälpa till för mycket med resten av kroppen så trapezius knappt får lyfta något alls.

Dra upp stången långsammare, med trapz och inte ben m.m, och stanna två sekunder vid full kontraktion i toppen. Då lär du känna att det tar på rätt ställe.

Gpajpen
2006-11-10, 12:32
marklyft och/eller skivstångsshrugss.
har fått mina traps enbart av marklyftande och fel utförande i skivstångscurlen :D:D

jwzrd
2006-11-10, 12:39
Låt det ta tid, lägg på mer vikt. Det går inte att misslyckas med en shrug. Drag till hakan är inte en trapsövning utan en axelövning.

Pluttski
2006-11-10, 16:03
Håller med övriga talare (de kan nog mer än mig). En grej till dock som brukar ge mig bra kontakt, se till att verkligen slappna av trapzen i nedre läget. Så du verkligen utnyttjar muskelns rörelseomfång, jag får bra effekt av det.

rostbiff
2006-11-10, 20:00
kör tunga marklyft så kommer trapzen *flex*

Miiix
2006-11-10, 20:21
kör tunga marklyft så kommer trapzen *flex*

Word!

quaker
2006-11-10, 22:25
Låt det ta tid, lägg på mer vikt. Det går inte att misslyckas med en shrug. Drag till hakan är inte en trapsövning utan en axelövning.

Drag till hakan tar på trapsen också om man gör det korrekt.

DavidN
2006-11-10, 22:52
snarare om du gör det fel

jwzrd
2006-11-10, 22:56
Drag till hakan tar på trapsen också om man gör det korrekt.

Ja, precis som ALLA andra axelövningar. De muskler som lyfter dina armar är deltoideus.

willis
2006-11-10, 23:09
snarare om du gör det fel

Det beror på vad man vill åstadkomma med övningen, vill du träna trapz och axlar dra hela vägen. Om man bara vill träna axlar så stannar man innan kopplar in trapezius.

DavidN
2006-11-10, 23:12
dra hela vägen räcker inte, du måste ju lyfta skulderbladen.
Poängen är att det är en dålig övning om det är trapezius du vill träna, mkt långt ner på listan.

Nilsjohan
2006-11-10, 23:23
Drag till hakan tar på trapsen också om man gör det korrekt.

Korreket utförd enligt mig (nedsänkta, tillbakadragna axlar) så är det en övning främst för delts.

shrugs för trapz, men många andra övningar involverar trapz i sitt arbete, tex marklyft

quaker
2006-11-11, 00:25
Korreket utförd enligt mig (nedsänkta, tillbakadragna axlar) så är det en övning främst för delts.

shrugs för trapz, men många andra övningar involverar trapz i sitt arbete, tex marklyft

Det kan säkert stämma, jag påpekade endast att det tränar trapsen också.

DavidN
2006-11-11, 10:05
I flerledsövningar är det fler muskler än den tilltänkta som tränas givetvis.