handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp tack


fwickbom
2006-11-10, 00:12
20år, 66kg 177 cm. tränar varje dag i veckan. varannan dag en timmes cykel/spinning och varannan dag lyfta skrot. Det jag eftersträvar är att bränna fettet på magen,få fram några rutor och bli lite mer tränad på resten av kroppen. Är inte ute efter att bli "biff" eller någon Arnold kopia. Efter träningen har jag svårt att veta vad jag ska ta. Några polare dricker gainomax recovery, verkar ju småbra men flickvännen säger att det innehåller för mkt skit oxå. Skulle inte förvåna mig heller eftersom den är så god. En annan polare dricker whey-80 efter träningen som tydligen är bra. Har hört att den hjälper till att bränna fett och bygga muskler. Har ni som hänger här något råd till mig vad jag ska satsa på. Hittills har jag ätit en banan, lite grönsaker och fullkornsbröd efter passen.
Tack på förhand!

Gpajpen
2006-11-10, 00:31
om du ska bli arnold, biff eller halvbiff är du ju endå ute efter samma sak, muskeltillväxt.
en banan, lite grönsaker och fullkornsbröd är bara ena halvan. du behöver, helst så snabbt som möjligt, också protein till musklerna efter styrketräning.
om du är hängiven med träningen bör du satsa på att få i dig exempelvis maltodextrin(extremt snabba kolhydrater)
+ vassle protein(typ whey-80 som din polare använde) direkt efter träningen.
det är en vanlig återhämtningsstrategi.
det är absolut inte ett måste, men det hjälper. speciellt i långa loppet.

är du inte intresserad av kosttillskott så ser du till att du efter passet får i dig mycket kolhydrater från vanligt mat istället,
helst högglykemiska ("snabba"), men mängden är viktigast.
+ protein som återfinns rikt i exempelvis kött,fisk,kyckling,ägg,mjölkprodukter.

Gpajpen
2006-11-10, 00:44
bör tilläggas att kosttillskott inte ersätter vanligt mat. tar du som i exemplet malto+vassle efter träningen bör du ändå äta förhållandevis snart.