handdator

Visa fullständig version : Bästa bröstträningen?


Emil_Larsson
2006-11-09, 21:56
Har hört från många att bänkpress ska vara the ultimate, men finns det ingen annan som efterliknar bänkpress 100%? är inte så förtjust i bänkpress och undrar om hantelpress eller flyes har samma effekt?*whistle*

Nithian
2006-11-09, 22:01
Du kan hantera mera vikt i bänkpress, än hantelpress, därmed bättre övning. Jag brukar köra bänk, sne hantelpress, flyes, och lutande bänkpress.

Emil_Larsson
2006-11-09, 22:02
Du kan hantera mera vikt i bänkpress, än hantelpress, därmed bättre övning. Jag brukar köra bänk, sne hantelpress, flyes, och lutande bänkpress.

Iofs. Bänkpress tränar ju underarmarna också och det gör ju inte pec-dec te.x

Lepras
2006-11-09, 22:03
Hantelpress är bra övning,,ta en koll i min journal,,ökade ca 20 kg på varje hand på ca 1 år....

Emil_Larsson
2006-11-09, 22:08
By the way, hur fixar man en journal här?

pellep
2006-11-09, 23:33
By the way, hur fixar man en journal här?

bara att klicka in dig på träningsjournalerna o starta en egen tråd.

SamBam
2006-11-11, 14:49
Har hört från många att bänkpress ska vara the ultimate, men finns det ingen annan som efterliknar bänkpress 100%? är inte så förtjust i bänkpress och undrar om hantelpress eller flyes har samma effekt?*whistle*
Vid bänkpress jobbar tricepsen väldigt mycket, jag föredrar hantelpress hellre...

Deceiver85
2006-11-11, 15:31
Hantelpressar är grymma, kör det.

mistermr
2006-11-11, 15:43
Jag tycker att jag får mer kontakt med hantelpress, men det är jag.

mvh

BigForre
2006-11-11, 16:02
Vill slå ett slag för en övning som jag aldrig tycker att jag hör något om, använder en stång som står och dammar nere på gymmet som ingen tycks använda. Är bänkpress med stång som är böjd, vilket möjliggör full rörelsebana i bänkpress, den enda nackdelen i bänkpress elimineras. Fruktansvärt tryck och stretch i tuttarna...

Någon som provat? Utlåtande? Ni som har tillgång till den sådan stång tycker jag ska prova!

OBS! Håll nere vikten ordentligt i början, mycket jobbigt och resulterar i en satans stretch om man inte är försiktig i bottenläget.

Emil_Larsson
2006-11-11, 18:24
Jag tycker att jag får mer kontakt med hantelpress, men det är jag.

Kan hålla med att jag också får mer kontakt i hantelpress ja, vad sjutton det nu beror på.*screwy*

Handcuff
2006-11-11, 18:35
Kan hålla med att jag också får mer kontakt i hantelpress ja, vad sjutton det nu beror på.*screwy*

Dåligt utförande i bänkpressen? Ofta för tungt och slarvigt....

Fredrik_S
2006-11-11, 18:50
Kan hålla med att jag också får mer kontakt i hantelpress ja, vad sjutton det nu beror på.*screwy*

I en hantelpress blir du tvungen att hålla in vikterna så dom inte trillar ut åt sidan.
I en bänkpress kan du trycka utåt längs med stången mot friktionen av stången vilket gör att bröstmusklerna inte behöver arbeta lika hårt.
Försök se till att du i princip gör det motsatta och verkligen arbetar ihop med händerna så borde du få bättre kontakt även i bänken.

Emil_Larsson
2006-11-11, 21:30
Dåligt utförande i bänkpressen? Ofta för tungt och slarvigt....

Nja, då tror jag snarare jag kör för lätt möjligen eftersom det inte känns i bröstet. Borden nog köra tyngre med färre reps.

Ulf A Big
2006-11-11, 21:44
Nja, då tror jag snarare jag kör för lätt möjligen eftersom det inte känns i bröstet. Borden nog köra tyngre med färre reps.
du är antagligen svag i triccarna så att de tar över nerverna....

Emil_Larsson
2006-11-11, 22:03
du är antagligen svag i triccarna så att de tar över nerverna....

Tror du det? *cupid*

mini
2006-11-11, 22:19
Jag tror Ulf kan ha en poäng. Du har inte tränat så länge vad jag minns? Det tar tid att lära sig hur kontakt känns och hur musklerna ska jobba bäst. Bänk är en av de övningar jag inte känner av i bröstet just under rörelsen (mer än i termer av orkar/orkar inte). Hantelpress är lättare att "hitta rätt" i. Strunta i att köra tunga lågreps innan du har koll på vad du gör.

muffe85
2006-11-11, 22:33
Varför enbart ha 1 övning för bänkpress?
För mig är bröstövningar en variation av bla. dips, bänkpress, hantelpress, pecdeck, flyes, CableCross, sned /omvänd sned bänkpress/hantelpress.

mini
2006-11-11, 22:42
Varför enbart ha 1 övning för bänkpress?
För mig är bröstövningar en variation av bla. dips, bänkpress, hantelpress, pecdeck, flyes, CableCross, sned /omvänd sned bänkpress/hantelpress.
Läste du ursprungsinlägget? Påstår du att exempelvis CC kan ersätta bänkpress?

Klart den bästa bröstträningen består av mer än bänk. Ingen har nog motsatt sig det.

muffe85
2006-11-12, 16:34
Läste du ursprungsinlägget? Påstår du att exempelvis CC kan ersätta bänkpress?

Klart den bästa bröstträningen består av mer än bänk. Ingen har nog motsatt sig det.

om jag missförstog frågan så ber jag om ursäkt. =)

bertbert
2006-11-13, 11:24
Har hört från många att bänkpress ska vara the ultimate, men finns det ingen annan som efterliknar bänkpress 100%? är inte så förtjust i bänkpress och undrar om hantelpress eller flyes har samma effekt?*whistle*

För mig funkar bänkpress kanon, jag får massiv pump i bröstet av denna övning jämfört med hantelpress. Dock har jag noterat att triceps blir mer utmattad av bänkpress än hantelpress, även om skillnaden är liten. Skulle jag ersätta bänk med en enda övning blir det hantelpress (plan bänk mot plan hantelpress givetvis, samma m. lutande).

Flies (eller pecdeck) eller cablecross kan enligt min mening inte ersätta bänkpress som bröstövning utan är mera komplement.

Givetvis kan du köra en bänkpressmaskin som du gillar också. Har själv kört med Nordics bänkpressmaskin i perioder. Gillar dock fria vikter överlägset bäst.

/Bertbert

Timme
2006-11-13, 11:58
du är antagligen svag i triccarna så att de tar över nerverna....

Precis, svaga triceps gör att de är de som får mest styrk i bänken. Jag har istället svaga bröst vilket gör att det känns som stryk i mina bröst trots att jag kör med stor brygga och SL bänk.