handdator

Visa fullständig version : Varför blir man skitnödig när man springer?


Bönne
2006-11-09, 18:06
Ja, jag fattar väl att det kanske trycks ner lite, men har alla långdistanslöpare bara otroligt stark ringmuskel, eller är det bara vissa som har haft jäkla tur med det här?

Fast man nyligen TTT så kommer det ofta efter kanske 3-4km, inte ofta det slår fel.

aliquis
2006-11-09, 18:08
Antagligen för att man kanske inte rör sig alltför mycket till vardags så att en del av skiten inte hade hunnit fram när du gick på dass först?

Bönne
2006-11-09, 18:21
Låter som något som helst säkert kan påverka, men jag rör mig i regel rätt mycket om dagarna, känns som det måste vara något annat också som påverkar.

DavidN
2006-11-09, 18:39
Att gå, springa och röra på sig stimulerar tarmrörelser (som masserar igenom mat) och kommer naturlig se till att allt kommer fram till slutstationen.
Kaffe, är för övrigt även bra för att få igång tarmrörelser medan te (Earl Grey o dyl) är sämre, eftersom dessa hämmar tarmrörelser.

Enkla experiment att utföra i hemmet ;)

Liten Men Fet
2006-11-09, 19:29
Det är nog delvis psykologiskt, jag vet en kille som alltid behövde springa ut i skogen och björna varje gång han var ute och sprang. Killen sprang samma runda och det slog inte fel på 50 m var han var tvungen att kliva av samma ställe jämt. Hade alltid dasspapper med sig.
Det spelade ingen roll om han gick på dass precis innan han gav sig ut, samma resultat varje gång.

Srednq
2006-11-09, 22:18
de som finns i tarmen skakas väl ner av rörelserna. tänk på ketchupflaskan *drool*

Confidence
2006-11-09, 23:29
Jag har aldrig varit med om det och jag körde rätt mycket orientering och långdistans när jag var yngre. Kanske du som går runt och spänner dig sen blir du avslappnad när du löpt en bit.

LarsK
2006-11-10, 01:44
Sök på 'runners diarrhea' på google. Välkänt faktum att cardio i viss puls gör en skitnödig.

Noodles
2006-11-10, 07:19
Jag kunde få problem med det när jag var ovan att springa. Efter ett tag vande sig dock magen. Vissa återfall kunde väl komma om uppladdningen inte var rätt. Inte kul att känna ett trängande behov efter 5 av planerade 25 km.

opox
2006-11-10, 08:58
Om man ofta blir nödig akut och måste springa till toaletten kanske detta blir en reaktion att när man börjar springa så tror kroppen att man måste gå på toa?
eller inte *whistle* :cool:

PepperKeenan
2006-11-10, 15:46
Hade som mål att springa GBG-varvet under 2h i år (första gången). Magen börjage balla ur strax innan Lindholmen och vid frihamnsmotet fick jag gå och skita. Efter tömningen gick resterande lopp i raketfart. Men vad hjälpte det efter att ha suttit på skitan i 5 min. Sprang in på 2h 2min...

Boven
2006-11-10, 15:53
Hade som mål att springa GBG-varvet under 2h i år (första gången). Magen börjage balla ur strax innan Lindholmen och vid frihamnsmotet fick jag gå och skita. Efter tömningen gick resterande lopp i raketfart. Men vad hjälpte det efter att ha suttit på skitan i 5 min. Sprang in på 2h 2min...

Haha, det lät roligt! Jag har vart med om att bli nödigt nån gång då man varit ovan att sprungit, ingen kul känsla...

mvh Boven

jim
2006-11-10, 15:57
Det är nog delvis psykologiskt, jag vet en kille som alltid behövde springa ut i skogen och björna varje gång han var ute och sprang. Killen sprang samma runda och det slog inte fel på 50 m var han var tvungen att kliva av samma ställe jämt. Hade alltid dasspapper med sig.
Det spelade ingen roll om han gick på dass precis innan han gav sig ut, samma resultat varje gång.

Haha "björna"? :laugh:

Noodles
2006-11-10, 18:04
Hade som mål att springa GBG-varvet under 2h i år (första gången). Magen börjage balla ur strax innan Lindholmen och vid frihamnsmotet fick jag gå och skita. Efter tömningen gick resterande lopp i raketfart. Men vad hjälpte det efter att ha suttit på skitan i 5 min. Sprang in på 2h 2min...

Visst är det kul när det händer. Extra kul att märka hur stela benen blir av att sitta still. Mig hände det på Stockholm marathon förra året. Spenderade nog uppemot 20 minuter på olika toaletter. Tidsmålet sprack och delmålen blev att ta sig till nästa toalett.

Vastrix
2006-11-10, 18:40
Haha "björna"? :laugh:
Bygga björn aka skita

delta kilo
2006-11-11, 08:36
det har med matsmältningen att göra, prova att låta bli att dricka något till den måltid du äter innan du springer

Sverker
2006-11-11, 09:13
Fight or Flight , fly eller fäkta, -reaktion.

En aktivering av sympatiska nervsystmet förbereder oss för kamp. Pulsen ökar, blodsockret stiger, de fina blodkärlen i kroppen drar ihop sig medan blodkärlen till musklerna slappnar av och släpper fram blod till musklerna, pupillerna vidgas etc. En bireaktion är att ringmuskeln slappnar av.

Välkänt att björnfrossa gör att man förorenar underkläderna, samma sak för soldater under deras första strid i närkamp med fienden.

Johan O
2006-11-11, 11:38
Ni får lära er att gå på toaletten INNAN ni ger er ut helt enkelt.

Vastrix
2006-11-11, 12:00
Ni får lära er att gå på toaletten INNAN ni ger er ut helt enkelt.


Med tanke på ditt inlägg antar jag att du aldrig själv haft problemen vid konditionsträning? Det hjälper säkert vissa att TTT men inte för alla.

/V.